Vraag

Mogelijkheden aansluiting bij nieuwbouw

• 18 juli 2017
  • 15 reacties
  • 1631 keer bekeken

Beste lezer,

Op dit moment wordt onze nieuwe woning opgeleverd (****).
Hiervoor zijn wij nog zoekende naar de meest geschikte internet oplossing (pots/cai).
Voor ons weegt snelheid mee ivm thuiswerken (stabiel VPN).

- Onze aanvraag betreft Internet+(2x)tv over een bonding pair.
- Op ons adres is nog geen POTS aansluiting (in tegenstelling tot de beschikbare info op fourstack).
- Mijn aansluiting.nl (Volker Wessel) verwijst ons naar de dienstaanbieder voor het laten inbrengen van een dubbel aderpaar en het aanbrengen van een dubbele las (Aanvraag->Dienstaanbieder->Netwerkbeheer->Aannemer).

Dit traject hebben we reeds geprobeerd op te starten via XS4ALL, maar deze kon in hun systeem niet aangeven dat het een aanvraag betrof voor "pair bonding", want er stond al een aansluiting op het adres. De opzeg-lijn had al nog geprobeerd een service ticket aan te maken om KPN monteur langs sturen voor het opnemen van de situatie, maar ook dit lukte niet. Dus de aanvraag daar laten beëindigen.

VolkerWessel gaf aan dat de lijn alleen "gereserveerd" was voor een aansluiting, maar dat de fysieke aansluiting inderdaad niet is gerealiseerd.

Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn en de eventueel bijkomende kosten.

Met vriendelijke groet,

PS. Een KPN medewerker heeft ons gewezen op de komst van load balancing dmv 4G, de beschikbaarheid was nog niet duidelijk en is daarom voor ons geen oplossing.

Admin: Adresgegevens weggehaald ivm privacy

15 reacties

Reputatie 7
Als fourstack zegt dat het kan, dan kan het. Alleen telefonie heet dan overigens POTS. Met internet, en tv, wordt het echter DSL. (digital subscriber line)
Wat zegt fourstack over de beschikbare DSL snelheid bij koper/DSL en eventueel bij Bonded koper/DSL?

Het beste kijk je op thd fourstack; die is meer voor consumenten:
https://thd-fpi-info.fourstack.nl
Hier nog een tabel waarin je kunt zien hoeveel tv ontvangers op jouw adres maximaal mogelijk is t.o.v. de lijnsnelheid.
beste Peter,

Dat is nu het probleem. Fourstack geeft aan dat er een aansluiting beschikbaar is:
Echter, zoals ik net al aangaf ligt er geen fysieke koperlijn. Er moet nog een kabel worden ingegraven en dat wil ik als dubbel paar uitgevoerd hebben. Alleen dat kan er pair bonding worden toegepast. Alleen wijst iedereen naar elkaar en niemand krijgt dit in 'het systeem'.
Gevalletje 'system says error' en 'kastje->muur'
Reputatie 7
Als je bij KPN een aansluiting aanvraagt dan leggen ze deze aan. Via wholesale wil dat inderdaad nog wel eens problemen geven, maar via kpn zelf lijkt het me geen probleem.
Fourstack geeft aan dat het mogelijk is. Dus is er i.i.g. aansluiting in de wijkkast voor je woning. En ligt er mogelijk al een lijn. Alleen is de aansluiting zelf bij de verbouwing 'verdwenen'. Dat merken we helaas vaker sinds de verplichting voor de KPN/PTT aansluiting is vervallen voor ver- en nieuwbouw. Die verplichting is er gek genoeg nog wel voor de coax-aansluiting.
Maar KPN kan 'm altijd weer opnieuw aanbrengen.

In mijn huurwoning moest ik 'm in februari '14 ook weer laten aanbrengen. Was ook verdwenen; alleen coax toen ik er in kwam. Maar bij mij was ie weggehaalt tot de meterkast (in de centrale hal). Moest deeltje meterkast - woonkamer wel zelf betalen. Viel mee: € 75.

Bonding krijg je alleen als de hoofdlijn de snelheid bij je abonnement niet al kan leveren. Als je snelheidsverhoging neemt bovenop je abo kan bonding evt. ook nodig zijn.
De lijnsnelheid is 40Mb, wat we minimaal willen afnemen, maar deze ligt volgens fourstack op 16Mb. Bonding zou een optie zijn in deze.
Voor onze nieuwbouw woning, voorheen was het landbouw/tuinbouw grond en heeft er nooit een woning gestaan, alleen een simpele boeren schuur.

Wat bedoel je met de verplichting van de COAX (mbt aansluit kosten)?
Reputatie 7
Badge +30
Maar, weet je zeker dat er geen lijn ligt? Want volgens Wholesale zit er een IS/RA in de meterkast op de begane grond waarin 2 lijnen zijn afgewerkt waarvan 1 volledig is afgewerkt.

Dit laatste is dan ook waarom fourstack pair bonding als "niet mogelijk" aangeeft. Een 2e aderpaar ga je alleen afgewerkt krijgen als je 2 diensten bij KPN afneemt die beide een eigen lijn nodig hebben (lees: DSL + PSTN).

Die 16Mbit/s overigens best reeel. En die 40 ga je niet halen over 1 paar.

Persoonlijk zou ik overigens nu voor een kabelaansluiting (DELTA ?) kiezen. Later zal KPN waarschijnlijk de wijkcentrale en eventueel de tussenliggende straatkast upgraden. Tegen die tijd zou ik dan verder kijken qua internetaanbieders.

Sowieso is het wel verstandig om nu die extra paar euro's uit te geven voor een extra multimediaaansluiting zodat je later alsnog kan wisselen tussen providers.
Volgensmij kan je bij MijnAanslutinig een vrijblijvende offerte aanvragen.

Robin
Reputatie 7
Met een lijnsnelheid van 16 en bonding niet mogelijk (zoals Robin aangeeft) zou ik er persoonlijk ook niet voor kiezen. Zou dan ook voor de coax provider kiezen.
Ziggo Delta kan gewoon tot 400 Mb/s down leveren.

Wat bedoel je met de verplichting van de COAX (mbt aansluit kosten)?Ik bedoel dat bij ver- en nieuwbouw wel aanleg van de coax verplicht is. Of je dan abonnement neemt bij die provider staat er los van. Als je daar een abonnement neemt heb je ook gewoon aansluitkosten (administratiekosten meestal; soms monteur om de kabel letterlijk in de straatkast te steken. Maar meestal staat er gewoon signaal op. Analoog en ongecodeerd digitaal voor tv is dan zonder abonnement mogelijk.)
We hebben het huis zelf gebouwd met een (onder) aannemer, dus we weten wat er wel en niet ligt.
Het was voorheen, zoals ik al zei, een boeren schuur, deze hebben we afgebroken en een huis gebouw.
We hebben ook zelf E&W moeten aan (laten) leggen. Nu dus ook isra/cai punt.
Zoals Volker&Wessel aangaf, er ligt fysiek niets, deze staat ook in hun systemen als zijnde "gereserveerd voor een aansluiting".

Voor Coax van de Delta betaal je de hoofdprijs, deze hebben hier een monopolie en maken hier gretig gebruik van. De diensten zijn ook bedroevend slecht.
Reputatie 7
Nou, hoofdprijs...

Het 3 in 1 abonnement van 50 Mb/s down is bij hun (na de kortingsperiode) € 52,50 per maand.
Bij KPN betaal je na de kortingsperiode voor "internet + tv basis" én telefoon (€ 1 p/m): € 50 per maand.
Internet + tv basis is tot 40 Mb/s down. Wat je niet haalt want je lijn is max. 16. Bonding is niet mogelijk. Daar is fourstack duidelijk in.

Bij dit kpn abonnement kun je 1 tv aansluiten. Elke extra kost € 5 per maand. Gezien de lijn van 16 kun je maximaal 2 tv's aansluiten bij kpn. 2 x HD is mogelijk, maar kijk je op allebei tegelijk dan hou je bijna niks over om nog te internetten. Via Delta veel meer. Bij hun gaat tv kijken ook niet ten koste van de internetsnelheid.

De prijzen liggen vergeleken met de snelheid redelijk op niveau.

Het abonnement bij Delta biedt je voor slechts 2,50 p/m meer heel veel meer. Meer snelheid, meer tv's aan te sluiten.
Beste peter,

Bedankt voor je input. KPN net gesproken en deze gaat bonding toepassen met de nog in te graven kabel.
Je gaat hierbij voorbij het feit dat Coax ook niet gegarandeerd is, omdat hier het segment wordt gedeeld met andere gebruikers. Internet zal per segment/wijk varieren.
Daarbij zit in de prijs van Delta geen ontvange/decoder, deze zal je zelf moeten kopen. Bij KPN 'huur' je deze mee.
Het bestaansrecht van Delta is alleen omdat KPN in Zeeland een lage snelheid haalt op een enkel paar.
De service en de dienst van Delta is bedroevend. Daarbij vergeet je dat KPN eind dit jaar met de 4G "booster" komt, als aanvulling op de DSL lijn (30Mbit extra bandbreedte).
Reputatie 7
KPN net gesproken en deze gaat bonding toepassen met de nog in te graven kabel.Heb je daar een bevestiging van gekregen?
Tuurlijk niet, had je dit verwacht dan? Je krijg alleen een bevestiging van de bestelling (contract vorm).
De monteur zal dit moeten opnemen, als blijkt dat het niet kan dan binnen zichttermijn alsnog annuleren. Zo naïef ben ik nu ook niet 😒
Reputatie 7
Prima, dit antwoord stelt mij "gerust". 't Is alleen wel jammer van de tijd en moeite als het toch niet blijkt te kunnen.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom tjarc, ik heb de aanvraag erbij gepakt. Ik vind het niet leuk om te melden maar de informatie van de verkoper klopt niet. De verbinding wordt op VDSL geleverd, niet met pairbonding. We hebben geen manier om een aanvraag in te dienen over pairbonding. Zoals Robin al aangaf is Fourstack hierin leidend.

Ik begrijp dat je 40Mbit als minimum aanhoudt, dat kunnen we op dit moment niet leveren. Daarom lijkt het me verstandig om de aanvraag te annuleren. Ik had dit liever anders gezien, excuses voor de verkeerde informatie. Als ik kan helpen met het annuleren, laat het me weten. Ik heb je daarvoor een privébericht gestuurd.
Dank u
Reputatie 7
Geen enkele provider die via DSL levert kan meer dan die 16 Mb/s leveren bij jouw.
Alleen de coax-kabelaar kan (veel) meer leveren.

Reageer