Beantwoord

Mogelijkheden buitengebied internet en digitale televisie

  • 22 February 2019
  • 32 reacties
  • 4445 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hoi,

Wij wonen in het buitengebied en hebben een boerderij gesplitst. Hier is een nummer huisnummer uitgekomen zonder een aansluiting. Een tijd geleden aansluiting aangevraagd bij Ziggo, aangezien we dit op ons andere huisnummer (andere kant boerderij) ook hadden. Kosten voor het aanleggen van de nieuwe aansluiting zou uitkomen op 6000 euro, omdat het kastje op 135 meter afstand staat.

Nu heb ik gisteren KPN aan de lijn gehad. Blijkbaar kan er een ISRA (weet niet of deze naam klopt) aangelegd worden. Dit is volgens mij de oude telefoonlijnkabel. Kosten voor aanleggen nog niet bekend. De mevrouw van de klantenservice vertelde mij dat het mogelijk is om via deze kabel uiteindelijk interactieve televisie te kijken met internet (eventueel een 4G uitbreiding). Klopt dit? Ik twijfel namelijk aan dit antwoord.

Als dit namelijk waar is, is het wellicht de moeite om iets aan te leggen (mits de kosten niet buitensporig zijn). Echter, ik vraag me af of het waar is. We hebben nu namelijk digitenne aangevraagd en doen waarschijnlijk mee met de mogelijkheid op glasvezel in ons gebied. Echter, deze kosten zijn ook hoog.

Mijn vraag is dus wat de mogelijkheden zijn in het buitengebied of dat ik het toch gewoon met digitenne en eventueel 4G thuis van een concurrent moet doen.

Bedankt alvast voor de opheldering.

Groeten,

Marianne
icon

Beste antwoord door Susan_ 5 March 2019, 21:55

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Beste @mariannemartien,

Ik begrijp dat je in het buitengebied woont? Om internet + TV van KPN te kunnen hebben heeft KPN 4G Internet + TV abonnement. Op deze site kun je kijken of je hiervoor in aanmerking komt, onderaan de site kun je je postcode en huisnr. invullen. Daarna wordt er gemeld of je hiervoor in aanmerking komt. 🙂
Reputatie 1
Badge
Beste @Dennis Schreve ,

Bedankt voor je antwoord. Op dit moment ligt er dus nog niets en zou er nog een aansluiting aangelegd moeten worden. Vandaar dat op de site wordt aangegeven dat het niet kan, maar als ik het huisnummer van de andere kant van de boerderij invoer, dan kan het wel. Daar ligt dus wel iets. Maar ik begrijp uit jouw antwoord dat er dan wel digitale televisie gekeken kan worden (met opnemen en terugspoelen etc.)?

Ik begrijp dat ik dan bij mijnhuisaansluiting dit moet aanvragen. Maar wilde het proces niet ingaan als ik zeker wist dat het niets op zou leveren.

Gr. Marianne
Reputatie 7
Badge +22
Welke aansluiting van KPN heb je in je huis liggen? (heb je een foto) Want ik mag aannemen dat je met 4G Buitengebied geen huisaansluiting nodig hebt, want dan gaat het via de lucht met een 4G modem. 🤔

Dit is zo'n 4G modem:


En deze werkt gewoon met de 4G-netwerk, daar gaat TV en Internet door.

Maar begrijp uit jou gegevens dat dit op jou huisnr. niet kan, dat is vreemd! 🤔
Reputatie 1
Badge
@Dennis Schreve

Er ligt op dit moment nog niets. Ze hebben mij gezegd dat ik alleen via 4G gebruik kan maken als er een ISRA kabel ligt. Deze ligt er nog niet en deze moet ik aanvragen bij mijnhuisaansluiting.nl

Hetgeen wat jij zegt, waar kan ik dit terug vinden op internet? En ik zou via dat ding dus ook TV kunnen kijken? (zou overigen super zijn :))
Reputatie 7
Badge +22
@Dennis Schreve

Er ligt op dit moment nog niets. Ze hebben mij gezegd dat ik alleen via 4G gebruik kan maken als er een ISRA kabel ligt. Deze ligt er nog niet en deze moet ik aanvragen bij mijnhuisaansluiting.nl

Hetgeen wat jij zegt, waar kan ik dit terug vinden op internet? En ik zou via dat ding dus ook TV kunnen kijken? (zou overigen super zijn :))

Die foto die je ziet hoort bij die link die ik je in het vorige bericht gaf, maar als ze zeggen dat je een ISRA-punt nodig heb, heb ik me twijfels... 🤔
Reputatie 7
Badge +22
@mariannemartien, ik heb even gesproken met een webcare medewerkster gesproken, en ze zegt het volgende:

4G internet buitengebied wordt gecombineerd met het vaste netwerk. Daarvoor heb je een ISRA-punt nodig op het huidige adres i.c.m. een KPN internet abonnement.

Maar begrijp uit jou verhaal dat er dus echt niks zit. Maar iedere huis heeft volgens mij een telefoonaansluiting. In huis heb je dan deze:



Of wat je al zei een een ISRA-punt, deze vind je meestal in de stoppenkast:


Mocht dat niet zo zijn, vind ik het wel vreemd! Maar goed, ik probeer je ook maar alleen te helpen. ;)👍🏼
Reputatie 7
Badge +22
@mariannemartien ik heb hier wat extra info voor het 4G Internet buitengebied:

Veel gestelde vragen


Hoe werkt Sneller Internet Buitengebied?
Met Sneller Internet Buitengebied gebruiken we in de basis nog steeds het vaste netwerk dat bij jou thuis binnenkomt. Dit vullen we nu aan met het mobiele 4G netwerk wat op dat moment beschikbaar is. Hiervoor is de router uitgebreid met een extra unit die het mobiele 4G-signaal omzet als extra boost voor de gegevensoverdracht.
Dit betekent dat je, naast ons standaard V10 modem die je bij een vaste internet (en TV) abonnement krijgt, een extra 4G modem krijgt, die bedraad het signaal richting het V10 modem stuurt. Het V10 modem zorgt er dan voor dat er 1 sterk wifi signaal in huis is.

Hoe kom ik in aanmerking voor Sneller Internet Buitengebied?
Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor particulieren die in een gebied in Nederland wonen waar de komende 6 maanden niet meer dan 15 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden. De postcode moet in een buitengebied liggen met voldoende capaciteit op het 4G netwerk en waar we verwachten voldoende 4G binnenhuis dekking te kunnen bereiken. Dit kan verschillen per woning, daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Sneller Internet Buitengebied is niet beschikbaar op mijn adres, wat nu?
Er kunnen diverse redenen zijn waarom Sneller Internet Buitengebied nu nog niet beschikbaar is op jouw adres. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de beschikbare 4G dekking en capaciteit op jouw adres. We doen ons best zoveel mogelijk adressen in het buitengebied te helpen met Sneller Internet Buitengebied en breiden het aantal adressen periodiek flink uit. Hou deze website daarom de komende tijd in de gaten.

Hoe gaat Sneller Internet Buitengebied om met verkeer op het 4G netwerk?
Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van het 4G netwerk. Daarmee haal je een downloadsnelheid van max. 30 Mbit/sec bovenop je huidige snelheid. De snelheid die je kunt halen is mede afhankelijk van de dekking en hoe druk het op het 4G netwerk is. Is er heel veel verkeer op de 4G mast? Dan krijgen mobiele (smartphone) gebruikers voorrang.

Kan ik mijn huidige vaste internet verbinding opzeggen?
Nee, Sneller Internet Buitengebied is een product als aanvulling op je vaste internet verbinding. Dit wordt alleen in combinatie met elkaar aangeboden. Heb je thuis nog niet het juiste internetabonnement? Dan kan je gemakkelijk overstappen naar deze abonnementen, zodat je Sneller Internet Buitengebied kunt aanvragen.

Kan ik, net als bij een vaste internet verbinding, onbeperkt gebruik maken van internet?
Ja, Sneller Internet Buitengebied kent geen datalimiet en kan je onbeperkt gebruik maken van het internet.

Wijzigt het IP adres met Sneller Internet Buitengebied?
Bij het gebruik van Sneller Internet Buitengebied verandert je IP adres eenmalig.

Ik heb Sneller Internet Buitengebied 4G (besteld vóór 1 november 2017) en ik heb een vraag.
Bel dan naar onze gratis klantenservice op 0800-0402. Wanneer je met onze klantenservice belt, kies dan voor optie twee. Gebruik in je vraag het woord Buitengebied. Bijvoorbeeld: Mag ik meer informatie over Sneller Internet Buitengebied 4G?

Ik hoop dat je zo heb genoeg geïnformeerd, dat het aanleggen van een kabel zo duur moet kosten! 😞
Reputatie 1
Badge
@Dennis Schreve

Heel erg bedankt voor al je antwoorden. Er ligt nog niets, omdat er een nieuw huis is ontstaan door splitsing van de boerderij met een nieuw huisnummer.

Nog een laatste vraag. Ze zeiden bij de klantenservice dat ik door middel van zo'n ISRA kabel ook uiteindelijk digitale televisie abonnement met opneemfunctie etc. kan afsluiten, maar dat lijkt me heel raar. Weet je daar toevallig ook iets van? :)

Echt heel erg bedankt!
Reputatie 7
Badge +22
Nog een laatste vraag. Ze zeiden bij de klantenservice dat ik door middel van zo'n ISRA kabel ook uiteindelijk digitale televisie abonnement met opneemfunctie etc. kan afsluiten, maar dat lijkt me heel raar. Weet je daar toevallig ook iets van? :)

Echt heel erg bedankt!

Beste @mariannemartien,

Je vertelde me eerder dat er een telefoonaansluiting zit in de boerderij, alleen hebben jullie het gesplitst. Wil je eens met de postcode willen kijken waar de aansluiting wel zit wat je kunt halen op dat adres?
Reputatie 1
Badge
Hierbij de informatie die ik krijg:

Koper: beschikbaar, distributiepunt: MDF, Internetsnelheid koper 0Mbit/s
Ftth: niet beschikbaar
sneller internet buitengebied 4G: niet beschikbaar, uitvalredenen: geen buitengebied

Dat laatste is raar, want het buitengebied
Reputatie 1
Badge
Ik heb hierboven ons nieuwe huisnummer ingetypt. Bij het oude huisnummer (andere kant boerderij) dezelfde gegevens, behalve dan dat internet buitengebied 4G wel beschikbaar is.
Reputatie 7
Badge +22
@mariannemartien ik ga dit eens bij webcare neerleggen, de mogelijkheden raken voor mij op. Ik ga kijken wat de mogelijkheden nog zijn.

Wordt vervolgd...
Reputatie 1
Badge
wederom bedankt voor je effort!
Reputatie 7
Badge +22
wederom bedankt voor je effort!
Graag gedaan, ik heb het al bij webcare voorgelegd, maar het zal van de week wel opgepakt worden omdat we in het weekend zitten.

Ik wens je vooralsnog een goed weekend met de tegenslagen van je aansluitingen in huis die er niet zijn. Excuus! Maar hopelijk gaat het nog goedkomen. 👍🏼
@mariannemartien Als je op de locatie (doet er even niet zo veel toe welke kant van boerderij of huis) Ziggo coaxkabel aansluiting hebt dan is dat niet echt typisch buitengebied. Typisch buitengebied, dus wat betreft telefoon/TV/internet, is meestal geen coaxkabelTV, alleen een (oude) betstaande telefoonlijn ('ISRA kabel') van grofweg 7Mbps snelheid en TV via schotel of digitenne.

Coaxkabel heeft doorgaans veel betere opties kwa internetsnelheid en TV, helemaal als de postcode database distributiepunt MDF aangeeft. Dat betekent oude lange lijnen met lage snelheid.

Op een plaats waar coaxkabel is en dus VodafoneZiggo kan leveren, kan KPN via een ISRA telefoonlijn de concurentie simpelweg niet aan. Natuurlijk willen ze wel een nieuwe klant, als die Ziggo verlaat.

135 meter graven buitenshuis is inderdaad erg kostbaar. Maar veel hangt af van hoe onafhankelijk de beide adressen / huisnummers zijn of gaan worden. Als het eigenlijk gewoon de anderekant van het huis is (en de boerderij is kleiner dan 100 meter lang) en het is directe familie o.i.d. die er woont is technisch gezien een lange netwerkkabel van 60 euro (90 meter kabellengte) eigenlijk voldoende. Dan kun je gewoon de Ziggo account en aansluiting behouden.

Internet via 4G buitengebied heeft beperkingen is m.i. niet aan te raden als er een concurrent / alternatief is.
Hele topic niet gelezen, maar
glasvezel zou ik zéker doen in jouw situatie. Dat verbetert ook de verkoopwaarde van de woning (echt, dat zal óóit een keer aan bod komen 😉 )

Interactieve tv kan momenteel alleen via de vaste aansluiting (ook al heb je dat i.c.m. 4G voor Thuis).
Wat er evt. mogelijk is op de vaste aansluiting (gebruik de gegevens van de buren 😉 ) vind je hier.
http://netco-fpi-info.fourstack.nl/

V.a. 10 Mb/s is (interactieve tv mogelijk). Dus met "Internetsnelheid koper 0Mbit/s" schiet dat niet op.

Wat het maken van een koperaansluiting voor je woning kost kun je aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/.
Maar ik zou die kosten besparen (wordt veel te duur t.o.v. wat je er voor kan krijgen) en in glasvezel steken. Ik begrijp dat dat mogelijk wordt.

4G buitengebied is wsl niet beschikbaar omdat er onvoldoende capaciteit is. Alles is dan gereserveerd voor mobiele telefoons. Je zit dan in een erg dun gebied. Ligt de boerderij op z'n hollands in the middle of nowhere?
Reputatie 1
Wat ik begrijp uit het verhaal van KPN willen ze het 4g signaal (mobiel internet) koppelen aan het v10 modem, het modem splits het signaal dan in tv en internet. Dit is in theorie mogelijk zolang het 4g signaal stabiel is en sterk genoeg. Dit kun je testen met een mobiele telefoon met een 4g abbo.
Voor tv dient er voldoende snelheid via DSL te zijn. 5 Mb/s voor SD, en min. 10 voor HD (1 x). De additionele snelheid van 4G doet daarbij niet ter zake.
4G internet zonder DSL is ook mogelijk. TV kun je dan evt. kijken via NLziet of Canaldigitaal (de online versie, niet de schotel versie. Beiden, schotel en online, kan ook bij C.D.) Zonder schotel is 't handig om er ook Digitenne bij te hebben lijkt me.
Wat ook goed is om te weten is welke instantie/bedrijf glasvezel gaat aanleggen en/of aanbieden. In typische buitengebieden zijn veel initiatieven in diverse streken en je kan je dan inschrijven en vastleggen voor een toekomstig abonnement. Dat is dan vaak voor duizenden huishoudens tegelijk en kost ergens tussen de 1500 en 2000 euro als je het in 1 keer zou betalen. Dat is meestal gunstiger als je 9 jaar of meer van dat glasvezel gebruik wilt maken, anders is ook een soort vastrecht toeslag per maand een prima optie.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @mariannemartien, welkom op het Forum en goed dat je jouw vraag hier stelt!

Er zijn al aardig wat reacties gekomen op jouw vraag, het wordt er misschien niet allemaal duidelijker op. Ik verschaf je graag meer duidelijkheid, maar dit kan ik pas doen op het moment dat ik weet om welke postcode het gaat. Zou je jouw Forum profiel in ieder geval willen aanvullen met naam en postcode + huisnummer (bestaand adres)? Daarnaast kan je bij persoonlijke opmerkingen kwijt wat het huisnummer van het andere huis is.

4G buitengebied kan afgenomen worden op het moment dat hier capaciteit voor is op het adres (wat betreft de 4G torens). Hiervoor heb je niet per se een vaste aansluiting nodig. Het gaat dan alleen om internet, hier kan geen interactieve televisie via ontvangen worden. In dat geval kan je wel kijken of Digitenne een optie is.

Zou er wel een kabel liggen, dan kan je vast internet (en/of televisie) afnemen bij KPN én daarnaast (indien mogelijk met de capaciteit) een 4G abonnement kosteloos erbij kunnen nemen. Je ontvangt dan een Experia Box (vaste diensten) en 4G modem die je op de Experia Box kan aansluiten. Maar in jouw geval is dat, als ik het goed lees, nog niet het geval.

Wanneer ik jouw postcode + huisnummer ontvang kan ik hier wat specifieker op ingaan en hopelijk ook duidelijkheid verschaffen ;)
Reputatie 1
Badge
Goedemiddag @Susan_ ,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb de gevraagde informatie toegevoegd. Goed om te weten dat het oorspronkelijke huisnummer 34 was en dat door de splitsing van de boerderij hier 36 bij is gekomen. Wij wonen dus nu op nummer 36, andere huisnummer (en huis :)) is verkocht.

Mocht je me kunnen helpen zou top zijn 😉
Hoi, hoe deed je het eerst toen je nog (helemaal) op nummer 34 woonde met internet en televisie-ontvangst? KPN? Ziggo? Anders?
Reputatie 7
Badge +21
@mariannemartien, geen probleem. Bedankt voor de gegevens! Beide adressen zijn wel bekend, maar de snelheden zijn erg beroerd.. Bij lange na niet genoeg voor televisie, en ook niet aan te raden voor internet. Je kan dit terugvinden op Fourstack. Op nummer 34 is een abonnement voor 4G buitengebied mogelijk, op nummer 36 dan weer niet. Waarom dit zo is, kan ik voor je navragen indien je hier interesse voor hebt! Wil je het even laten weten? 🙂
Reputatie 1
Badge
@Susan_ Altijd interesse in, maar verwacht omdat er nog niets ligt qua kabels? (nieuw huisnummer i.vm. splitsing boerderij)
Reputatie 7
Badge +21
@mariannemartien, voor Internet buitengebied 4G heb je geen kabels nodig 😉 Dat gaat allemaal, zoals de naam al suggereert, via 4G. Ik ga even navraag doen of dit een optie is op jouw (nieuwe) adres aangezien het op nummer 34 wel mogelijk was. Ik kom hierop terug!

Zoals het nu lijkt ligt er een kabel op 34, maar ook een mogelijkheid op 36 omdat het adres in Fourstack wel voorkomt. Maar zoals aangegeven, is dit echt niet aan te raden.

Reageer