Beantwoord

Mogelijkheden verbetering internetsnelheid

  • 4 March 2019
  • 8 reacties
  • 352 keer bekeken

Goedenavond,

Ik woon in een dorp en heb op mijn adres normaal gesproken een internetsnelheid van rond de 8 mbps. Op mijn telefoon is dit nog hetzelfde, maar mijn computer met bekabeld internet heeft de laatste paar dagen opeens 3 mbps.

Op de site van KPN staat dat er op dit adres een maximale snelheid is te behalen van 9 mbps, terwijl een vriend van mij een paar straten verderop een snelheid van rond de 100 mbps kan behalen. Betekent dit dat welk abonnement ik ook gebruik, dit de maximale snelheid is? Of met het momenteel gebruikte pakket? Momenteel heb ik een alles-1-een pakket, is het mogelijk om hierbij meer te betalen voor een snellere internetsnelheid als dit mogelijk zou zijn?

Ik gebruik een Experia Box Arcadyan. Laatst kreeg ik de V10A opgestuurd, maar deze heeft een erg trage internetsnelheid. Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld. Doordat er blijkbaar op dit adres een erg lage bandbreedte beschikbaar is heeft het ook geen zin om de V10A aan te sluiten, maar de reden waarom deze slomer is was niet duidelijk. Glasvezel kan de internetsnelheid natuurlijk erg versnellen, maar op de site van krijgikglasvezel staat er nog geen planning (in het dorpsblad werd wel gesproken over aanleg ervan dit jaar in onze gemeente).
icon

Beste antwoord door PaulvB2000 6 March 2019, 18:49

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo @PaulvB2000 ,
via onderstaande link kun je na invullen postcode/huisnummer precies zien wat erop jouw adres mogelijk is en aan de hand daarvan eventueel maatregelen nemen:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Succes☺️
Hallo @PaulvB2000 ,
via onderstaande link kun je na invullen postcode/huisnummer precies zien wat erop jouw adres mogelijk is en aan de hand daarvan eventueel maatregelen nemen:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Succes☺️

Die heb ik al gebruikt. Er is maximaal 10 mbps beschikbaar. Internet pakket uitbreiden is dus geen optie. Toch vraag ik me af waarom bijna iedereen die ik ken een snelheid van minimaal 3-20 MB/s halen (ook mensen uit mijn dorp/die in andere dorpen wonen), terwijl ik op mijn computer nu moeite heb om de 400 kb/s te halen...
Hallo @PaulvB2000 ,
Heb je al eens in je modem gekeken wat je kunt halen

Attainable rate (Up/Down) 2639/19870 kbps

en wat je werkelijk haalt:
Actual rate (Up/Down) 2582/19283 kbps

Dit zijn voorbeelden uit mijn modem.

Tot vorige week kon ik ook bijna 20.000 kbps halen en behaalde ik in werkelijkheid 12000 kbps.
Een monteur heeft toen in de meterkast het IS/RA-punt opgewaardeerd en haal nu bijna wat ik zou moeten kunnen halen zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet.
Het verschil wat je moet kunnen halen en wat je werkelijk haalt mag dus niet te groot zijn.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Paul, de snelheid valt inderdaad tegen op jouw adres. Toch zou je 10Mbit/s praktisch altijd moeten halen, mits Interactieve TV niet gebruikt wordt. Dat neemt ongeveer 4 (SD) tot 8 (HD) in beslag. Het is dan vooral vreemd dat je dit juist bekabeld merkt. Is er nog andere netwerkapparatuur in huis, zoals switches of routers?

Bij KPN (en providers via het KPN netwerk) is 10Mbit vooralsnog de maximumsnelheid. Ik ben benieuwd of we een uitzondering kunnen maken voor Sneller Internet Buitengebied. Met dit product wordt de 4G capaciteit ingezet om tot 30Mb/s sneller internet te krijgen. De reden dat dit niet wordt aangeboden op jouw adres is omdat we verwachten dat het binnenshuisbereik niet voldoende is. Ik geloof dat je zelf geen KPN mobiel abonnement hebt. Heeft iemand anders in huis dat misschien? Of een kennis? Als je met een Speedtest wel een goede snelheid haalt op 4G ga ik navragen of we deze mogelijkheid open kunnen zetten. We kunnen dan niet garanderen dat je de volledige 30Mb/s gaat halen maar elke verhoging is welkom, lijkt me.
Hoi Paul, de snelheid valt inderdaad tegen op jouw adres. Toch zou je 10Mbit/s praktisch altijd moeten halen, mits Interactieve TV niet gebruikt wordt. Dat neemt ongeveer 4 (SD) tot 8 (HD) in beslag. Het is dan vooral vreemd dat je dit juist bekabeld merkt. Is er nog andere netwerkapparatuur in huis, zoals switches of routers?

Bij KPN (en providers via het KPN netwerk) is 10Mbit vooralsnog de maximumsnelheid. Ik ben benieuwd of we een uitzondering kunnen maken voor Sneller Internet Buitengebied. Met dit product wordt de 4G capaciteit ingezet om tot 30Mb/s sneller internet te krijgen. De reden dat dit niet wordt aangeboden op jouw adres is omdat we verwachten dat het binnenshuisbereik niet voldoende is. Ik geloof dat je zelf geen KPN mobiel abonnement hebt. Heeft iemand anders in huis dat misschien? Of een kennis? Als je met een Speedtest wel een goede snelheid haalt op 4G ga ik navragen of we deze mogelijkheid open kunnen zetten. We kunnen dan niet garanderen dat je de volledige 30Mb/s gaat halen maar elke verhoging is welkom, lijkt me.

Hoi Joran,

Het verbaasde mij inderdaad ook dat ik op mijn mobiel een snelheid van 8-9 mbps haal, terwijl dit op mijn computer veel trager is. Hier had ik sinds een week geleden geen last van. Het modem staat bij ons beneden en die is met een homeplug verbonden met het stopcontact. Mijn computer boven is ook met een homeplug verbonden. Hier haalde ik vóór een week geleden gewoon de 8-9 mbps mee.

Het zou kunnen dat mijn computer slomer internet heeft door veroudering of verandering van de internetkabel en homeplug. Ik heb meerdere testen gedaan met verschillende kabels en kwam soms op de 3 mbps en met andere weer op 6 mbps. Een paar weken geleden hadden mijn ouders na het verplaatsen van de (interactieve) tv geen ontvangst meer. Na het verwisselen en proberen van andere internetkabels (waar we een paar van hebben) deed de tv het wel weer, wat ik nogal apart vond dat het is opgelost door verwisseling van kabels. Het enige wat direct contact heeft met het modem is de huistelefoon die er ongeveer 1 m van af staat, de tv op 3 m afstand (verbinding uiteraard via stopcontact) en de homeplug dus. Voor de rest hebben we geen extra routers of switches buiten het modem.

Mijn moeder heeft een KPN prepaid abonnement met haar mobiel (geen smartphone). Zelf gebruik ik Lebara en heb ik een speedtest gedaan met 4G op de bovenste verdieping. Hier heb ik een snelheid van 15-17 mbps, wel een goede verbetering toch? En kan het niet zijn dat hier binnenkort glasvezel komt? Mijn vader las hier in november iets over in ons dorpsblad dat ze van plan zijn het dit jaar aan te leggen. Maar er staat op het internet niks over aanleg van glasvezel in mijn gemeente.
Reputatie 7
Badge +28
Het gebeurt niet heel vaak dat kabels de oorzaak zijn maar alles kan stuk 😉 Ik denk dat het wat betreft jouw PC eerder in de homeplugs zal zitten. Is het mogelijk te testen met een lange kabel? Bij Interactieve TV werd een kabel van 10 meter meegeleverd, misschien is dat lang genoeg?

Ik weet niet zeker of ik je uitleg over het netwerk helemaal goed begrijp. Zit de TV ook op de homeplugs aangesloten? Is dat de Draadloze Verbindingsset die wij leveren? Zo ja, welke precies?

Over glasvezel kan ik jammer genoeg niets vinden. 15-17Mbps is wel een verbetering maar het 4G modem dat je krijgt zal je waarschijnlijk naast de Experia Box zetten. Is de 4G snelheid op de begane grond ook in orde? Ik kan nog geen beloftes doen maar ik ga in ieder geval navragen of een uitzondering mogelijk is.
Het gebeurt niet heel vaak dat kabels de oorzaak zijn maar alles kan stuk 😉 Ik denk dat het wat betreft jouw PC eerder in de homeplugs zal zitten. Is het mogelijk te testen met een lange kabel? Bij Interactieve TV werd een kabel van 10 meter meegeleverd, misschien is dat lang genoeg?

Ik weet niet zeker of ik je uitleg over het netwerk helemaal goed begrijp. Zit de TV ook op de homeplugs aangesloten? Is dat de Draadloze Verbindingsset die wij leveren? Zo ja, welke precies?

Over glasvezel kan ik jammer genoeg niets vinden. 15-17Mbps is wel een verbetering maar het 4G modem dat je krijgt zal je waarschijnlijk naast de Experia Box zetten. Is de 4G snelheid op de begane grond ook in orde? Ik kan nog geen beloftes doen maar ik ga in ieder geval navragen of een uitzondering mogelijk is.


Goedenavond Joran,

Ik heb thuis een lange internet kabel gebruikt om mijn pc met de router te verbinden en de snelheid is hier 8-9 mbps, zoals ik normaal krijg. Hierna heb ik met deze internetkabel uitgeprobeerd of het toch aan de kabels ligt. Nu heb ik deze kabel gebruikt om de homeplug te verbinden met het modem, en één van de andere kabels om de andere homeplug te verbinden met mijn computer. Nu blijkt de snelheid weer normaal te zijn. Ik begrijp nog steeds niet waarom dit door de draden komt (alle draden doen het wel), maar de snelheid is in elk geval weer normaal.

De TV is inderdaad verbonden met de Draadloze Verbindingsset MT-2360, ik las dit dit een al wat ouder model is, maar de tv werkt wel prima. Ook heb ik net nog een speedtest gedaan met 4G. Boven is het nu 24 mbps en bij de router beneden 2 mbps, dus het lijkt me dat het Sneller Buiten Product geen nut zal hebben.

Nu weet ik in elk geval dat de enige mogelijkheid voor sneller internet andere bedrading is, zoals glasvezel. En dit zal vast wel ooit worden aangelegd hier. Maar het internet en wifi haalt wel dus gewoon de 9 mbps zoals het zou moeten op dit adres, dus dat is mooi.
Reputatie 7
Badge +28
Ik vind het ook bijzonder dat de bekabeling zoveel invloed heeft. Maar ik ben blij dat de oorzaak is gevonden 🙂 Goed nieuws!

De MT-2360 is de DVS200. Inderdaad niet het nieuwste model, maar zo lang het werkt zou ik het mooi zo laten. Ik heb dat model zelf ook 7 jaar gebruikt zonder veel problemen. Pas in de laatste maanden merkte ik wat uitval en heb ik een PC voorzien van een WiFi adapter. Als alles stabiel is hoef je niets te doen, maar mocht je ooit merken dat de DVS200 een probleem veroorzaakt kun je eens controleren of de softwareupdate al is geïnstalleerd. Die vind je hier: Software update voor Draadloze Verbindingsset

Sneller Internet Buitengebied zal met deze snelheid meer problemen opleveren dan oplossen, tenzij je een kabel door het hele huis trekt en het 4G modem bij een zolderraam hangt. Ik raad het niet aan. Er komt ongetwijfeld nog wel eens een snelheidsupgrade. Hopelijk via KPN, maar als andere partijen glasvezel gaan aanbieden zou ik daar niet over twijfelen. Als je in de toekomst eens hulp nodig hebt, laat het vooral weten!

Reageer