Beantwoord

Mogelijkheid splitsen UTP kabel

  • 13 May 2021
  • 6 reacties
  • 2199 keer bekeken

Beste KPN, 

Ik heb een UTP-kabel (CAT 5E) van mijn Experia Box v10A naar mijn TV. Naast mijn TV heb ik mijn versterker staan, die ik ook graag wil aansluiten. Is het mogelijk dat ik over dezelfde UTP-kabel (met evt. een splitter aan beide kanten) zowel mijn TV aan kan sluiten als mijn versterker? Het verwachte datagebruik voor de versterker is nihil. Ik heb nog genoeg beschikbare uitgangen op mijn Experia-box als ik een extra UTP-kabel hierin moet steken. Het is niet mogelijk een 2e UTP-kabel door dezelfde kabelgoot te schieten. 

Alvast bedankt.

Frank

icon

Beste antwoord door Babylonia 14 May 2021, 08:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Badge +19

Je bedoelt geen Wi-Fi versterker neem ik aan? Een versterker voor audio kan je niet aansluiten op de experiabox. Die moet aangesloten worden op de tv ontvanger. Of bedoel je iets anders? En als je iets wil splitsen doe je dat met een switch https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2736

Reputatie 7
Badge +10

Er bestaat relatief gezien wel een “ingewikkeld” bedradingsschema. Wat praktisch gezien echter nauwelijks wordt toegepast, om een netwerkkabel te “splitten” tot twee aparte data streams.
(Iedere data-stream over 4 draadjes van de netwerkkabel die 8 kerndraden bevat).

Zou je echter willen adviseren het minder complex te maken en gewoon een “switch” in te zetten.

Dank voor de snelle reacties. Het gaat mij inderdaad niet om een WIFI-versterker of iets dergelijks. Het gaat ook niet om een geluidsverbinding tussen versterker en TV.

Ik heb nu één UTP-kabel van mijn Experia-box naar mijn TV lopen. Als ik die uit mijn TV trek en in mijn versterker stop heb ik Internet-radio en kan ik via mijn Marantz-app het geluid harder/zachter zetten.

Ik heb nog genoeg Ethernet-poorten beschikbaar op mijn Experia-box, maar kan geen 2e UTP kabel trekken van de box naar de plek waar de versterker en TV staan. 

Een switch om het aantal Ethernet-poorten te vergroten begrijp ik niet; wellicht heb ik het niet goed uitgelegd hierboven. Het doel, dat ik wil bereiken is om, gebruik makend van één CAT 5E kabel zowel mijn TV als versterker met de Experia-box te kunnen laten praten. 

Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +24

Een switch om het aantal Ethernet-poorten te vergroten begrijp ik niet; wellicht heb ik het niet goed uitgelegd hierboven. Het doel, dat ik wil bereiken is om, gebruik makend van één CAT 5E kabel zowel mijn TV als versterker met de Experia-box te kunnen laten praten. 

Ja, dat is precies wat je met een switch kan bereiken. Daar stop je 1 kabel is, en je laat er 2 uit komen, 1 naar de tv en 1 naar dat andere apparaat.

Reputatie 5
Badge +5

Beste Isditeenuniekegebruikersnaam,

Een UTP kabel bestaat uit 8 aders waarvan er vier voor zenden en ontvangen van digitale signalen gebruikt worden, de andere kunnen voedingsspanningen voor bijv. een camera transporteren. Volgens een vorige post is het dus theoretisch mogelijk deze voor een tweede kanaal te gebruiken, maar dat vraagt speciaal gereedschap en heel veel handigheid…. Het systeem is absoluut ongeschikt voor parallelschakeling, dat wordt een digitale chaos op de lijn. In bedrijven zie je dus altijd kasten met ¨switches" met honderden meters aparte kabels naar iedere afzonderlijke PC. Het digitale signaal bevat het adres van de zender en het adres van de ontvanger, dus die ene kabel van Experia box naar TV kan in principe tientallen apparaten aansturen. Maar dan is wel een "switch nodig". De hardware in een switch die een enkele kabel tot vele aansluitingen kan splitsen zorgt ervoor dat ieder apparaat op het juiste moment de beschikking over de kabel krijgt. Een 4 port switch kost een paar tientjes, maar waarschijnlijk is een speciale switch nodig i.v.m. de TV tuner. Of dat in deze specifieke situatie nodig is kunnen andere mensen op dit forum beter beoordelen dan ik. Dus uiteindelijk verandert aan de bekabeling niets, alleen de UTP connector in de TV ontvanger verhuist naar de switch, twee nieuwe UTP kabeltjes van switch naar TV en versterker, en een 230V adapter voor de switch.

 

Succes!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Een 4 port switch kost een paar tientjes, maar waarschijnlijk is een speciale switch nodig i.v.m. de TV tuner. Of dat in deze specifieke situatie nodig is kunnen andere mensen op dit forum beter beoordelen dan ik.

Daar is al rekening mee gehouden door zowel @Joep1965 als mezelf in reacties hierboven,
die een verwijzing hebben gegeven naar een switch die daar aan voldoet (IGMP Snooping).

Dus als de topic starter die nu gewoon koopt, (met misschien nog enkele UTP-kabeltjes erbij),
is die helemaal voorzien van de juiste materialen. :sunglasses: