Beantwoord

MS lag (Ping)

• 24 februari 2017
  • 12 reacties
  • 799 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben al een aantal maanden last van een ms die omhoog schiet en vervolgens weer normaal wordt. Deze piek is niet te merken wanneer je aan het internetten bent maar in een spelletje. Elke keer als de ping omhoog schiet ervaar je een hapering in het spel dat erg frustrerend is.

In het spel kon je zien aan het ping getal dat het even omhoog schoot maar ik heb via cmd op de computer een goed beeld kunnen schetsen van wat het probleem daadwerkelijk inhoud (zie bijlage). Zoals je kan zien is de ms steeds goed en waar de rode vakken om heen staan schiet de ms uit het niets omhoog. Elke keer als dit gebeurt merk je dit in het spel.

Ik heb meerdere keren gebeld naar KPN en het probleem uitgelegd, alleen er werd gezegd dat als er op de speedtest niks te zien was hun niks konden doen. Maar nu met dit plaatje is duidelijk te zien dat er een probleem is en ik zou hier graag van af willen. Zou KPN mij hierbij willen helpen?

Met vriendelijke groet,
Gerben

PS. Plaatje is gemaakt terwijl niemand het internet gebruikte en ik heb aan de linker kant de ping gechekt van KPN en aan de rechter kant die van Google.
icon

Beste antwoord door Koen_1 25 februari 2017, 15:00

In overleg met @airstrike zetten we de verbinding terug naar VDSL, en kijken hoe het dan gaat. Laat je ons je bevindingen weten na de omzetting?
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Dat zijn nu niet echt schokkende verhogingen van de ping tijden.
Klopt het dat jullie een ADSL of een VDSL verbinding hebben met een beperkte bandbreedte?
Mijn vermoeden is namelijk dat de upstream verbinding op zo'n moment voor de volle 100% gebruikt wordt waardoor er een wachtrij ontstaat en dat zie je dan natuurlijk terug in die pingtijden.
Wat is de snelheid van jullie Internet verbinding?
Meet deze eens vanaf een bekabeld aangesloten PC via http://speedtest.operator.nl/kpn
Reputatie 7
Badge +30
Doe die zelfde ping ook eens naar 192.168.2.254
Reputatie 7
Badge +21
Hoi Gerben, welkom op het forum! Vervelende situatie! wjb en Robin hebben je een aantal goede vragen gesteld, zou je die willen beantwoorden? 🙂 Ook ontvang ik graag een reactie op m'n privébericht . Ik kijk dan je verbinding na!
Dat zijn nu niet echt schokkende verhogingen van de ping tijden.
Klopt het dat jullie een ADSL of een VDSL verbinding hebben met een beperkte bandbreedte?
Mijn vermoeden is namelijk dat de upstream verbinding op zo'n moment voor de volle 100% gebruikt wordt waardoor er een wachtrij ontstaat en dat zie je dan natuurlijk terug in die pingtijden.
Wat is de snelheid van jullie Internet verbinding?
Meet deze eens vanaf een bekabeld aangesloten PC via http://speedtest.operator.nl/kpn

Dit zijn idd niet de meest schokkende maar toch merk je het telkens weer. Voorheen zaten we op vdsl maar omdat we toen ook problemen hadden met het internet is deze omgezet naar adsl want wij wonen ruim 2 km van de centrale. Nu zitten wij rond de 10 download en 0,6 upload ik kan nu even niet een meting doen zit niet op de computer.
Doe die zelfde ping ook eens naar 192.168.2.254 Ga ik doen zodra ik op de computer zit!
Reputatie 7
...Nu zitten wij rond de 10 download en 0,6 upload ik kan nu even niet een meting doen zit niet op de computer.Precies wat ik verwachtte. Met die 0,6 upload is er een grote kans dat er een wachtrij ontstaat van gegevens die naar Internet verzonden moeten worden. Die ping berichtjes moeten ook gewoon in de wachtrij op hun beurt wachten en vandaar dat de ping tijden dan ook oplopen. De tijd dat het ping bericht in de wachtrij heeft gestaan zit daar uiteraard ook in.
Dit fenomeen is inherent aan de lage upload snelheid en zal optreden zodra de uitgaande lijn volledig belast wordt. Dat zal al snel het geval zijn bij het uploaden van bijvoorbeeld foto's naar facebook of het spelen van online spelletjes.
...Nu zitten wij rond de 10 download en 0,6 upload ik kan nu even niet een meting doen zit niet op de computer.Precies wat ik verwachtte. Met die 0,6 upload is er een grote kans dat er een wachtrij ontstaat van gegevens die naar Internet verzonden moeten worden. Die ping berichtjes moeten ook gewoon in de wachtrij op hun beurt wachten en vandaar dat de ping tijden dan ook oplopen. De tijd dat het ping bericht in de wachtrij heeft gestaan zit daar uiteraard ook in.
Dit fenomeen is inherent aan de lage upload snelheid en zal optreden zodra de uitgaande lijn volledig belast wordt. Dat zal al snel het geval zijn bij het uploaden van bijvoorbeeld foto's naar facebook of het spelen van online spelletjes.

Maar voorheen met de vdsl verbinding hadden we ook zo'n lage upload alleen ton hadden we daar geen last van. En zelfs als er niemand op internet zit is er een omhoog schietende ms waar te nemen.
Doe die zelfde ping ook eens naar 192.168.2.254 Dat ziet er zo uit Robin.
Reputatie 7
Badge +21
In overleg met @airstrike zetten we de verbinding terug naar VDSL, en kijken hoe het dan gaat. Laat je ons je bevindingen weten na de omzetting?
Ga ik doen!
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @airstrike, heb je ondertussen al vast kunnen stellen of het probleem verholpen is nu je verbinding weer via VDSL loopt? Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Reputatie 7
Badge +21
@airstrike had me per privébericht aangegeven dat het probleem verholpen was, maar er vervolgens na een paar dagen toch weer enige instabiliteit leek te zijn. Als de instabiliteit blijft gaan we kijken welke vervolgactie we in gang kunnen zetten!

Reageer