Vraag

Na update Experia box V8 modem veel lagere down/up snelheid

  • 13 April 2021
  • 22 reacties
  • 744 keer bekeken

Vanochtend is er een update uitgevoerd voor mijn Experia box V8 door KPN met o.a. een nieuw IP adres. Naar nu blijkt is mijn down en upload snelheid aanzienlijk lager geworden. Bij Telfort bedroeg de down en upload snelheid altijd stabiel 30Mbps  

Dit staat er nu in het modem: 

Download:110497Kbps.
Upload:  33028 Kbps.

 

Dit is wat ik nu haal:

 

Vooral de upload zakt enorm in naar een zeer lage waarde. Hebben meer mensen hier last van na deze update en wat is er aan te doen? 

Edit:

Ik heb al een reboot gedaan en de modem aan/uit gezet. :)

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Badge +19

Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop?

Hoi Joep1965,

Dit is gemeten met een bekabelde PC en via diverse speedtest.  

Het is vanochtend alleen maar minder geworden. :(

 

 

Badge +19

Ik denk dat de v8 zn beste tijd heeft gehad. Bel de klantenservice 0800-0402. Tegen de computer die je aan de lijn krijgt zeg je ik wil een medewerker spreken en dan vertel je het verhaal. De v8 vervangen is nog wel eens lastig dus maak er een goed verhaal van. 2 kapotte poorten of iets dergelijks.....

Er zal misschien een andere oorzaak zijn dat de verbinding instort zeker na een update en een nieuw IP adres maar bellen heeft zeker nut.  :)

Ik zal het hierwel terugkoppelen als ze met een oplossing komen.

 

 

Hier mijn bevindingen na een gesprek met de Helpdesk van KPN., Ik ben heel boos gezien de gang van zaken hoe de KPN dit afwikkelt. 

Het is mij inmiddels duidelijk wat de werkelijke oorzaak is. KPN heeft na de modemupgrade mijn internet snelheid verlaagt naar de snelheid zoals die was na het afsluiten van het ‘eerste’ abonnement bij Telfort pak weg 20 jaar geleden. Alle upgrades die Telfort in de loop der jaren heeft doorgevoerd voeren zij niet door. Ze dwingen mij en andere Telfortklanten zo om een ander KPN abonnement af te sluiten omdat de oude Telfortklanten te weinig betalen. 

Ik ga dit zeker aankaarten en laat het hier niet bij zitten!!!!  

De dame van de helpdesk deelde mij dit allemaal mede dat de KPN bewust de snelheid naar beneden heeft aangepast en dit geheel volgens de voorwaarde is van het oude Telfort abonnement.

Reset het (oude) modem maar en het misschien wordt het wat beter was het advies? Dit terwijl ze regelmatig bevestigde dat de snelheid door hun is aangepast? 

Dit is was te verwachten nadat KPN Telfort heeft overgenomen een klacht bij de ACM is inmiddels al ingediend en ik hoop dat andere oud Telfort klanten dit ook gaan doen als zij hetzelfde ondervinden.

 

 

Nog even een update.

Na een terugbelafspraak door een behandelaar van mijn klacht werd mij aangeboden om de snelheid tijdelijk weer op te schroeven zonder extra kosten ook al had ik er geen recht op? Dus dat wil zeggen dat de snelheid en rechten die ik had bij Telfort niet meegenomen worden door de KPN? 

Iemand met ICT kennis heeft vandaag op afstand een test gedaan en zag in mijn modem en in mijn profiel dat mijn upload snelheid afwijkt van wat het daadwerkelijk zou moeten zijn. KPN knijpt dus bewust mijn snelheid af was ze ook toegeven engerelateerd aan een zeer oud Telfort contract en alles wat daarna is verbeterd en aangepast negeren ze dus. 

Dit wordt dus een zaak voor de geschillencommissie!

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Hi Hans, nog van harte welkom hier op ons forum.

Ik lees dat je mee gekomen bent van Telfort naar KPN, en dat sinds kort jouw snelheid ineens veel lager ligt. Het klopt dat alle oud-Telfort aansluitingen nu technisch ook bijgewerkt worden, je leest er meer over in dit topic. Wat ik alleen gek vind, is dat je snelheid ineens zoveel lager is. Aan het abonnement verandert namelijk niets met deze update van de software, dus de snelheid hoort gelijk te blijven. Als je wilt kijk ik er graag voor je naar. Vul je daarvoor jouw forumprofiel zo volledig mogelijk in, en geef je hier een seintje wanneer je dit hebt gedaan?

Hi Hans, nog van harte welkom hier op ons forum.

Dank je wel Alexandra.

 

Ik lees dat je mee gekomen bent van Telfort naar KPN, en dat sinds kort jouw snelheid ineens veel lager ligt. Het klopt dat alle oud-Telfort aansluitingen nu technisch ook bijgewerkt worden, je leest er meer over in dit topic. Wat ik alleen gek vind, is dat je snelheid ineens zoveel lager is. Aan het abonnement verandert namelijk niets met deze update van de software, dus de snelheid hoort gelijk te blijven. Als je wilt kijk ik er graag voor je naar. Vul je daarvoor jouw forumprofiel zo volledig mogelijk in, en geef je hier een seintje wanneer je dit hebt gedaan?

 

Fijn dat jij er alsnog naar wil kijken want de snelheid is inderdaad niet gelijk gebleven na deze update. 

Gisteren contact gehad met diverse helpdeskmedewerkers en de afdeling klachten maar er is geen bevredigende oplossing aangeboden. 

Een forumlid van Tweakers heeft gisteren ook een test gedaan en dit waren zijn bevindingen:

"Je modem traint netjes in op 100Mbit en het download profiel staat op 21,4 Mbit.
Upload daarentegen zou normaliter gewoon de max moeten zijn van 30Mbit.”

Mijn forumprofiel is inmiddels bijgewerkt. 

 

Reputatie 7
Badge +19

@Hans_V Dankjewel, ik heb je gegevens erbij gepakt.

Wat er blijkbaar is gebeurd, is dat het type abonnement voorheen bij Telfort hetzelfde was, maar dat je een wat hogere snelheid haalde dan de 20 Mb die bij het abonnement hoorde. Je bent daarna mee gekomen naar KPN, omdat Telfort en KPN samen zijn gegaan, en toen is de snelheid ‘netjes’ op die 20 Mb ingesteld. Het klopt dus uiteindelijk wel, maar hierdoor ervaar je nu een lagere snelheid dan voorheen. Doordat het officieel gezien wel klopt, heb ik helaas geen opties om zomaar je snelheid te verhogen. Het spijt me dat ik geen ander nieuws of andere optie voor je heb! Ik zie ook dat er een klacht ingediend is inderdaad, en dat mijn collega een aanbod heeft gedaan, maar dat dit niet naar wens was. Mocht je daar toch alsnog gebruik van willen maken, geef dan gerust een seintje.

Beste Alexandra,

 

Hartelijk bedankt dat jij het alsnog hebt uitgezocht en ik begrijp het dat jij de snelheid niet mag/kan aanpassen.

Aangezien het hier over een overname gaat door de KPN en niet over een faillissement van Telfort zou je mogen verwachten dat alles blijft zoals het bij Telfort geregeld was ‘voor’ de overname door de KPN. 

Ook heeft de KPN verzuimt om hier duidelijk over te communiceren met mij en waarschijnlijk ook met andere ex-Telfort klanten.

Er zit dus niks anders op dan het geschil voor te leggen aan de geschillencommissie met een melding bij de ACM. Ik adviseer daarom dat andere ex-Telfort klanten hetzelfde de doen als zijn benadeeld worden door de KPN. 

I am very happy with it, except for the KPN Experia Box v8. Then I tried to use DD-WRT, and after a lot of tweaking, it worked almost. Write down the MAC address from your KPN router. The UTP cable from your Fiber Modem goes into the WAN port I set everything up following this and it works.

Badge +19

Als jij met je contract naar de ACM gaat en in dat contract staat dat je een abonnement hebt met een snelheid tot 20Mbit/s dan zal je niets bereiken natuurlijk. Je krijgt dan wat je afgesproken hebt. Maar de snelheid van 9 Mbt/s die ik op een foto zie klopt natuurlijk niet.

I am very happy with it, except for the KPN Experia Box v8. Then I tried to use DD-WRT, and after a lot of tweaking, it worked almost. Write down the MAC address from your KPN router. The UTP cable from your Fiber Modem goes into the WAN port I set everything up following this and it works.

 

Wrong topic @Steven0203 Steven0203?

@Joep1965 dit is een beetje kort door de bocht. Mijn contract was bij Telfort afgesloten en de KPN heeft deze contracten van Telfort overgenomen. 

Uit de email van de KPN.

[quote]

Wat we u alvast kunnen vertellen

» U houdt dezelfde abonnementsprijs en voorwaarden die u op dat moment heeft bij Telfort.

» Internet en Vast Bellen blijven gewoon werken met hetzelfde modem.

» Uw Telfort e-mailadres blijft hetzelfde.

Natuurlijk houden we u op de hoogte als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

[/quote]

 

Dus alles wat de KPN aanpast zonder mijn instemming of er niet duidelijk over communiceert is onwettig!  

Mijn snelheid is inmiddels 20Mbps down en 2.1 Mbps up maar omdat ik 16 jaar klant ben geweest bij Telfort heb ik daar voordeel van gehad en dus rechten verworven zoals een hogere snelheid dan in het Telfort contract staat vermeld en ik denk niet alleen ik. Laat de geschillencommissie daar maar eens een uitspraak over doen.

Ook zijn de Telfort voorwaarden nergens meer online te vinden. 

 

Badge +19

Als jij op papier hebt staan dat de snelheid behorende bij het abonnement omhoog is gegaan heb je een punt. Ik heb een abonnement met een snelheid tot 50Mbit/s. Ik haal 70 maar dan kan ik daar toch geen rechten aan ontlenen? Ik kom al jaren bij dezelfde slager en ik krijg altijd een stuk worst. Als ik dat een keer  niet krijg dan kan ik dat toch niet eisen? Ik ben benieuwd hoe het afloopt. 

@Joep1965 ik snap jou vergelijking wel maar wat als jij 15 jaar een woning huurt en de woningbouw bouwt een nieuwe moderne keuken in en de woningbouw wordt overgenomen en de nieuwe eigenaar kijkt naar jouw contract en sloopt de keuken eruit? In het geval van een overname heeft zowel de overnemende partij rechten en plichten maar ook de consument heeft zo zijn rechten net zo goed als zijn plichten. 

Ten tijde van de transformatie naar de KPN vorig jaar is mijn snelheid ongewijzigd gebleven en pas na de update deze maand aangepast, ik voel me hiermee flink benadeelt.

Vergeet niet dat het verhogen van de snelheid samen ging met prijsverhogingen net zoals andere aanbieders dit doen nergens wordt er gesproken ‘uit coulance’. Telfort hield de prijs en snelheid conform de andere aanbieders om zo te voorkomen dat klanten weg liepen en ook een stukje kwaliteitsverbetering. KPN kan dan wel van mening zijn dat ex-Telfort klanten bij hun minder rechten hebben maar of dat ook rechtmatig is, laat daar nogmaals de geschillencommissie maar naar kijken.  

Nadat ik mijn klacht op 20-04-2021 nogmaals schriftelijk heb ingediend en vandaag nogmaals via het webformulier met het verzoek om schriftelijk te reageren om zo de KPN nogmaals een kans te geven om de klacht netjes op te lossen werd ik vandaag op 22-04-2021 gebeld door de KPN.

Ik verzocht de KPN medewerkster netjes om de klacht schriftelijk af te handelen maar daar stond zij niet voor open omdat de KPN klachten altijd telefonisch afhandelt en zij geen mogelijkheid om dit schriftelijk te doen. Vreemd want er bestaat ook nog zoiets als ‘mijn KPN’ toch en e-mail bestaat toch ook nog steeds?

Omdat ik niet akkoord ging met een telefonische afhandeling is mijn klacht nu afgesloten deelde zij mij mede? Natuurlijk wordt dit meegenomen in mijn klacht bij de geschillencommissie.  

Waarschijnlijk is de overname van Telfort door de KPN ook telefonisch afgehandeld. :)

 

 

Omdat mijn geschil nu in behandeling is bij de geschillencommissie wil ik niet alle ontwikkelingen hier vermelden. KPN heeft mij tussentijds nog wel een schikkingsvoorstel gedaan waar ik niet mee akkoord kon gegaan.  

 

 

Badge

Begin me nu wel al een beetje zorgen te maken dat ik moet gaan uitkijken naar een nieuwe provider…

Eens kijken wie zal het worden.. ehh KPN .. Ziggo.. Of toch KPN Hmm wat een keuze vrijheid.
Freedom internet over KPN infra wellicht een optie of anders 4G/5G.. verhuizen naar een ander land.. alle Ex Telfort gebruikers via social media overtuigen om uit protest van kwaad naar erger te gaan a.k.a. Ziggo, tsja ik weet het ook niet…

Of zou er daadwerkelijk iets aan gedaan worden door mensen bij KPN die wel mandaat hebben, zoals de Directeuren die al die mails ‘ondertekenen’ welke we ontvangen.

Vandaag heb ik de uitspraak van de geschillencommissie mogen ontvangen inzake mijn geschil met de KPN. Doe je voordeel ermee als je als klant van KPN maar ook bij andere providers benadeelt bent.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. Het standpunt van de consument luidt als volgt. Geachte heer, mevrouw, In de loop der jaren is mijn internetsnelheid regelmatig ge-upgrade door Telfort. Na de overname van Telfort door de KPN is 6 maanden nadat mijn KPN abonnement is ingegaan en na een modemupdate mijn internetsnelheid opeens verlaagd door de KPN. Dit is volgens de KPN in lijn met het TFT internet instapabonnement van KPN wat in 2020 is ingegaan. Maar over de snelheidsverlaging is nimmer iets gecommuniceerd door de KPN. Ten tijde dat de informatie op de website van Telfort stond, zou er niks gewijzigd worden als KPN Telfort zou overnemen.

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. Medio oktober 2020 is het account van de consument overgeheveld van Telfort naar KPN. Dit was een uitsluitend administratieve handeling. De overgenomen diensten en tarieven zijn één op één overgenomen. Kennelijk heeft Telfort uit service overwegingen vanaf 2017 aan een aantal consumenten bij wie dat mogelijk was, hogere internetsnelheden aangeboden dan waar zij op grond van de met hen gesloten overeenkomst verplicht waren. KPN is van mening dat de consument daar geen rechten aan kan ontlenen, nu zijn abonnement administratief feitelijk ongewijzigd bleef. De internetsnelheid 30Mbps wordt binnen de abonnement structuur van KPN niet geleverd. Dit kan ook niet handmatig worden aangepast. De oplossing zal zijn een wijziging van het abonnement naar een KPN internet hussel 50 Mmps. Wij hebben de consument aangeboden om de kwestie te schrikken door zijn abonnement om te zetten naar een Brussel 50 Mbps met verrekening van de meer kosten ten opzichte van het bedrag dat hij nu betaald voor een periode van een jaar. Dit aanbod is door de consument afgewezen.

 

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen. Uit de stukken blijkt dat na de overgang van Telfort naar KPN aan de consument aanvankelijk de oorspronkelijke internetsnelheid is geleverd, maar dat dit pas veranderde na een modem update. Naar het oordeel van de commissie mocht de consument verwachten dat de overgang voor hem geen gevolgen in negatieve zin zou hebben. Naar het oordeel van de commissie maakt het niet uit of Telfort oorspronkelijk al dan niet verplicht aan de consument een upgrade heeft gegeven. Intussen kan die internet snelheid door KPN om technische redenen niet meer geleverd worden. Naar het oordeel van de commissie is daarom de oplossing die KPN aan de consument geboden heeft in beginsel een adequate aanpak van het probleem. Naar het oordeel van de commissie dient de periode waarover de verrekening van meer kosten zal plaatsvinden uitgebreid te worden tot twee jaar. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is. Daarom wordt als volgt beslist.

Beslissing

De ondernemer gaat met de consument een nieuw contract (Hussel 50) aan met verrekening van meer kosten ten opzichten van zijn huidige abonnement voor een periode van twee jaar. Het meer of anders verlangde wordt afgewezen. Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 50,-- aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.