Beantwoord

Na update V10A geen verbinding meer met Nefit Easy thermostaat

  • 22 July 2021
  • 373 reacties
  • 13554 keer bekeken

Na een recente software update van de Expedia box krijgt mijn thermostaat geen internetverbinding meer en kan ik dus niets meer instellen .

de router heb ik gereset en zelfs ook nog teruggesteld naar fabrieksinstellingen. Tevens heb ik een vast WiFi kanaal ingesteld op 1 .

De router deelt wel een op-adres uit aan de thermostaat, maar dat is het dan ook wel.

op diverse items lees ik het bekende verhaal, maar alle suggesties kunnen niet helpen, vooral ook omdat de software nu anders is en niet alle instellingen meer beschikbaar zijn.

Wie kan mij helpen?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 10 August 2021, 11:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

373 reacties

Graag ook voor mij de vorige versie terugzetten. Zie mijn eerdere berichten van 4 dagen geleden. Daarna heb ik mijn profiel ingevuld.

@wjb O zo idd het komt een beetje onduidelijk over.

In de zin had nog wel een , komma gemogen. Was het wat duidelijker geweest. Maar inderdaad na anderhalf jaar zonder problemen nu dus wel problemen.

@Erwin_ hoe kom ik te weten dat mijn verzoek voor een downgrade van de firmware is gehonoreerd? Uiteraard kan ik in mijn modem gaan kijken, maar weet graag of KPN voor mij (en alle andere mensen in dit forum gesprek) aan de slag gaat. Of moet ik zelf nog actie ondernemen? Met de huidige temperaturen heb ik niet meteen een probleem met mijn Nefit Easy, maar vind het erg storend dat andere apparaten (zoals Sonos systeem) niet meer werken. Hoor graag hoe verder. Bedankt!

@Erwin_  graag ook een downgrade voor mij in verband met het Nefit Easy probleem.

Of een in ieder geval eeb herstelactie.

@Erwin_ Optie 2 uit jouw latere bericht dus

Groet,

jan

Update 27-8-2021

Er is een nieuwe firmware voor de Experia Box V10a die vanaf dit weekend zal worden uitgerold. Deze firmware lost de problemen met Nefit op.

Verzoek om terugdraaien firmware is hierdoor overbodig geworden en verzoekjes worden niet langer opgepakt. De nieuwe firmware is versie  v5.00.52_build493-owl  en zal gefaseerd in grote batches onder alle gebruikers van de v10a verspreid worden van 31-08 t/m 13-09. 

Heb je nog de v5.00.49_build487_owl en ervaar je problemen met je Nefit, je kunt de firmware update naar v5.00.52_build493_owl forceren door de Experia Box V10A te resetten.

 

Oude tekst, voor de overzichtelijkheid, verborgen:

Het Nefit probleem is, zoals jullie weten in onderzoek en de leverancier werkt aan een nieuwe firmware. Dit topic is alléén voor issues met Nefit.

Welke firmware doet wat?

De meest recente firmware zorgt er voor dat de v10a mesh gaat ondersteunen en dus als volwaardig extra accespunt in jouw netwerk gaat meetellen. Die firmware heeft als kenmerk: v5.00.46_build482 en voor mensen in het buitengebied met een hybride aansluiting (4g aanvulling op de dsl lijn) is dat: v5.00.49_build487-owl

 

Als we jou terugzetten kom je op firmware: v5.00.48_build453 v5.00.52_build493_owl

Je kunt dit zelf checken door in te loggen via : 192.168.2.254

Het kan zijn dat je merkt dat andere apparaten na de update plotseling niet (goed) meer werken. Mocht je dit ervaren wil ik vragen om hier een apart topic voor aan te maken. We kunnen er namelijk niet automatisch van uit gaan dat de grondoorzaak dezelfde is als bij de Nefit. 

 

Wat nou als je merkt dat je Nefit niets meer doet? 

  1. Ik laat het er voorlopig bij en wacht op de algemene firmware uitrol die het probleem gaat verhelpen en kan ondertussen gebruik maken van de positieve functionaliteit die de nieuwe firmware te bieden heeft met betrekking tot mesh.  Logische vervolgvraag: wanneer komt die nieuwe firmware er? Antwoord: Weet ik niet. (een nieuwe firmware lanceren moet door veel partijen goedgekeurd worden omdat er het gevaar bestaat dat er andere onvoorziene problemen ontstaan) Uiteraard zal ik een update geven zodra we een streefdatum hebben.
  2. Ik wil nu gebruik maken van mijn nefit en wil graag dat de firmware teruggezet wordt. 

 

Als je voor optie 2 kiest, graag je profiel aanvullen en vervolgens hier een berichtje schrijven. Zet je klantnummer in je profiel zodat ik sneller kan werken. 

Ik stuur de verzoekjes door en die worden per batch teruggezet. 's Weekends gebeurt dit niet. 

Als we je verzoek hebben doorgezet krijgt je berichtje een like van één van de moderators.

 

Hoi allen,

 

Het Nefit probleem is, zoals jullie weten in onderzoek en de leverancier werkt aan een nieuwe firmware. Dit topic is alléén voor issues met Nefit.

Het kan zijn dat je merkt dat andere apparaten na de update plotseling niet (goed) meer werken. Mocht je dit ervaren wil ik vragen om hier een apart topic voor aan te maken. We kunnen er namelijk niet automatisch van uit gaan dat de grondoorzaak dezelfde is als bij de Nefit. 

  • Wat nou als je merkt dat je Nefit niets meer doet? Een paar opties:
  1. Ik laat het er voorlopig bij en wacht op de algemene firmware uitrol die het probleem gaat verhelpen en kan ondertussen gebruik maken van de positieve functionaliteit die de nieuwe firmware te bieden heeft met betrekking tot mesh.  Logische vervolgvraag: wanneer komt die nieuwe firmware er? Antwoord: Weet ik niet. (een nieuwe firmware lanceren moet door veel partijen goedgekeurd worden omdat er het gevaar bestaat dat er andere onvoorziene problemen ontstaan) Uiteraard zal ik een update geven zodra we een streefdatum hebben.
  2. Ik wil nu gebruik maken van mijn nefit en wil graag dat de firmware teruggezet wordt. 

Als je voor optie 2 kiest, graag je profiel aanvullen en vervolgens hier een berichtje schrijven. Zet je klantnummer in je profiel zodat ik sneller kan werken. 

Ik stuur de verzoekjes door en die worden per batch teruggezet. 's Weekends gebeurt dit niet. 

Ik heb het opgelost. Ik heb mijn KPN abonnement opgezegd.

Beste @Erwin_ ik maak graag gebruik van optie 2 (firmware versie terugzetten).

Huidige versie is v5.00.49 build487

Mijn profiel is aangepast, inclusief klantnummer.

Bedankt!

Reputatie 7

@Erwin_, Bedoel je echt firmware versie v5.00.46_build482 of betreft het misschien toch firmware versie v5.00.49_build487-owl?

@Erwin goedemiddag, ik kies voor optie 2

dank

@Erwin_, Bedoel je echt firmware versie v5.00.46_build482 of betreft het misschien toch firmware versie v5.00.49_build487-owl?

@wjb  dat is de hybride firmware voor buitengebied. (waarvan ik trouwens even niet weet of die in de mesh updates is meegenomen. Dus je triggert me om hier navraag over te doen)

Optie 2 graag.

 

Groeten,

John

@Erwin_, Bedoel je echt firmware versie v5.00.46_build482 of betreft het misschien toch firmware versie v5.00.49_build487-owl?

@wjb  dat is de hybride firmware voor buitengebied. (waarvan ik trouwens even niet weet of die in de mesh updates is meegenomen. Dus je triggert me om hier navraag over te doen)

@Erwin_ De buitengebied optie heb ik ook in combinatie met het probleem (in versie v5.00.49 build487-owl)

 

Reputatie 7

@Erwin_, Bedoel je echt firmware versie v5.00.46_build482 of betreft het misschien toch firmware versie v5.00.49_build487-owl?

@wjb  dat is de hybride firmware voor buitengebied. (waarvan ik trouwens even niet weet of die in de mesh updates is meegenomen. Dus je triggert me om hier navraag over te doen)

@Erwin_, Maar is de "gewone" versie dan ook niet v5.00.49_build48x?

@Erwin_, Bedoel je echt firmware versie v5.00.46_build482 of betreft het misschien toch firmware versie v5.00.49_build487-owl?

@wjb  dat is de hybride firmware voor buitengebied. (waarvan ik trouwens even niet weet of die in de mesh updates is meegenomen. Dus je triggert me om hier navraag over te doen)

@Erwin_ De buitengebied optie heb ik ook in combinatie met het probleem (in versie v5.00.49 build487-owl)

 

Dank. Dan beantwoordt dat mijn vraag. 

Iedereen met een like is op de lijst gezet. 

@Erwin_, Bedoel je echt firmware versie v5.00.46_build482 of betreft het misschien toch firmware versie v5.00.49_build487-owl?

@wjb  dat is de hybride firmware voor buitengebied. (waarvan ik trouwens even niet weet of die in de mesh updates is meegenomen. Dus je triggert me om hier navraag over te doen)

@Erwin_, Maar is de "gewone" versie dan ook niet v5.00.49_build48x?

nope.  Ergens is daar ooit een afsplitsing geweest. De logica zal er vast zijn maar die heb ik niet paraat.  Voor non-hybride is v5.00.46_build482 letterlijk wat er in modem is terug te vinden als meest recente (mesh) firmware. Evenals in onze meetsystemen. 

edit: info over buitengebied firmware heb ik in mijn best answer gezet

Reputatie 7

nope.  Ergens is daar ooit een afsplitsing geweest. De logica zal er vast zijn maar die heb ik niet paraat.  Voor non-hybride is v5.00.46_build482 letterlijk wat er in modem is terug te vinden als meest recente (mesh) firmware. Evenals in onze meetsystemen. 

edit: info over buitengebied firmware heb ik in mijn best answer gezet

Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, dan zou de versienummering echt een chaos zijn. Dat zou immers betekenen dat bij een "downgrade" de firmware teruggezet wordt van v5.00.46_build482 naar v5.00.48_build453, een hoger firmware nummer. Dit druist dan tegen alle logica van versienummering in.

ik snap je punt, @wjb . Om eerlijk te zijn heb ik die  453firmware uitgelezen uit het modem van een klant die aangaf dat het weer werkte. De rest van de info komt van development. 

Wellicht is daar ergens iets geks aan de hand.  Ik ga navragen. 

@Erwin_ Goedemiddag ik kies optie 2.

vriendelijke groet

 

@Erwin_ Bij mij graag ook versie 2, graag terug zetten. Ik heb nu versie V5.00.49 build 487-OWL.

 

@Erwin_  Top bedankt, na de downgrade naar V5.00.48_build453 werkt de nefit gelijk weer thx.

@Erwin_ 

 

Enorm bedankt! Alles werkt nu zoals ik gewend ben.

fijn dat er zo adequaat en snel naar oplossingen word gekeken.

ik hou wel in de gaten zodra Nefit met een update gaat komen, die de nieuwe Firmware aan gaat kunnen van de ExperiaBox

mvgr Oscar S

@Erwin_  graag ook een downgrade voor mij in verband met het Nefit Easy probleem.

Of een in ieder geval eeb herstelactie.

@Erwin_ Optie 2 uit jouw latere bericht dus

Groet,

jan

Problem solved na downgrade. Thnx @Erwin_ 

@Erwin_ enorm bedankt. De firmware is vanmiddag teruggezet en alles werkt weer. Ook was dit de oplossing voor mijn Sonos systeem (speakers wel even terug naar fabrieksinstelling moeten zetten). Toppie!

@Erwin_ Nefit thermostaatwerkt weer. Hartelijk dank

Hallo @Loma 

 

Heb je ook al geprobeerd of het weer werkt als je de Nefit reset en hem daarna weer aanmeld op het WiFi netwerk?

 

 

Wat je beslist niet moet doen is op dat reset knopje drukken. Het betekent dat je alle informatie wist die is ingevoerd en dus ook alle gegevens voor de service van Nefit en de installateur.Â