Beantwoord

Na verhoging naar 100mbit, last van trage wifi

  • 24 January 2023
  • 13 reacties
  • 190 keer bekeken

Reputatie 1

Vandaag is mijn internetabbonnement aangepast van 50 mb naar 100 mb wat mij hierbij opvalt is dat de wifi snelheid nu beduidend lager is als voorheen bij mijn 50 mb abbonnement had ik op 2.4 ghz haalde ik makkelijk 50+ aan download op 5 ghz over de 150 mb. na omzetten van mijn aboonement naar de 100 mb versie haal ik op 2.4 ghz nog steeds max 55 mb down wel is de upload verdubbeld naar 48 mb op 5 ghz is het even anders de download is behoorlijk gezakt deze is nu maximaal 110 en upload is hierbij ook verdubbeld nu naar 58 mb bedraad gaat het wel goed 109 down en 50 up.

Hoe kan dit? verdubbeling in binnenkomende snelheid en halvering in mijn wifi signaal !  modem is al een aantal malen opnieuw opgestart ook de wifimanager laten zoeken deze geeft ook aan dat de snelheid beter kan maar geeft geen oplossing!

Aan de installatie is niets veranderd alleen jullie hebben de snelheidsverhoging doorgevoerd.

Heb hier nu al spijt van.

 gert.

 

icon

Beste antwoord door Gert Klijnhout 5 February 2023, 10:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Gert Klijnhout! Klopt het dat je in ieder geval tot je modem de volledige 100Mbit binnenkrijgt? 

Verder op de vraag hoe het kan. De snelheid tot je woning wordt bepaald door 2 dingen. De snelheid die door de kabel past en je abonnement. Als de snelheid die door je kabel past groter is dan die van je abonnement, wordt deze beperkt tot de snelheid van je abonnement. Op die manier krijg je de snelheid waarvoor je betaalt. 

Het kan zijn dat in de eerste instantie is mis is geweest met het afknijpen. En je hierdoor onterecht meer snelheid kreeg dan de bedoeling was. Dit is waarschijnlijk hersteld met het wijzigen van je abonnement. Ik snap dat dit niet fijn is. Maar als je krijgt waarvoor je betaalt kan ik hier helaas niks aan veranderen. 

Reputatie 1

Bram,

Dat is duidelijk maar zo slecht als het nu is kan niet goed zijn ! inmiddels is er contact geweest met de service afdeling van KPN ook deze bevestigen jou verhaal maar het kan niet zo zijn dat ik nu  bij een 100 mb abonnement wifi op 2.4 ghz maximaal 26 mb binnenhaal dit gemeten op 1 mtr afstand van de modem en eigenlijk wordt het alleen maar slechter bedraad ga ik over de 100 mb heen upload is wel prima !

Aan mijn installatie kan het niet liggen hier is immers niets aan veranderd het verleden heeft het nl bewezen of het al of niet een fout is geweest in de door jullie afgegeven instellingen maar met mijn 50 mb abonnement was het 100 % beter alleen jullie hebben de snelheidsverhoging toegepast helaas met een negatief effect dus. 

max 26 mb op wifi is wel heel mager het ziet er naar uit dat jullie al of niet moedwillig mijn moden knijpen ik ben er dan ook niet blij mee.

deze snelheid is vooroorlogs voor dat ik hier in de straat een wijkkast op glasvezel kreeg was deze snelheid van 26 mb heel gewoon nu met een glasverbinding en bonded pair aansluiting de laatste technieken dus moet het veel beter kunnen.

KPN ik ben al ruim 45 jaar klant bij jullie af ptt dus de eerste 40 jaar was het altijd naadje met de komst van de nieuwe wijkkast op glas had ik eindelijk waar voor mijn geld en was hier dan ook heel blij mee nu gaan jullie over op een andere abonnementen en ik ben weer de klos !

Doe er wat mee!

met vriendelijke groet,

Gert K.

 

Badge +19

Welk type modem heb je @Gert Klijnhout 

Reputatie 1

 

V10

Badge +19

@Gert Klijnhout En heb je ook nog wifiversterkers? Heb je dit soort dingen in huis?

 

Reputatie 1

Nee heb ik niet mijn wifi was perfect en had het dus nooit nodig

 

Reputatie 7
Badge +17

@Gert Klijnhout ik zie dat er voor je adres onderhoud wordt gedaan op 31 januari. Zou je woensdag 1 februari nog een reset van het modem willen doen? En daarna hier laten weten of de snelheid en stabiliteit weer terug is?

Zo niet, doe dan voor de zekerheid alleen nog de Wifi Manager. Als dat het niet oplost, laat het dan hier weten. Dan heb ik voldoende informatie om een hoop dingen uit te sluiten en kunnen we verder. 🙂

Reputatie 1

 

  

 

 

 

 

Beste Bram,

 

Ik heb gedaan wat je vroeg bovenstaande plaatjes geven weer wat de resultaten zijn het eerste en tweede plaatje geven een test cq resultaat van de wifimanager weer welke als eerste z\ijn uitgevoerd wifi was slecht aanwezig en de manager kon geen verbinding maken.

De wfi manager in de loop van de dag een aantal malen geprobeerd maar bleef de foutmelding houden 

plaatje nummer drie is later op de dag en uitgevoerd op 1 mtr vanaf de modem de resultaten liegen er niet om.

Plaatje nummer 4 is een aantal minuten na die tijd en gemeten op ongeveer 5 mtr vanaf de modem op dezelfde verdieping zonder tussenkomst van muren of electronische apparaten dws aan het einde van de gang dus met open deuren.

 

het laatste plaatje 2x keer een laatste meting als laatste gedaan een verdieping lager kort achter elkaar en je ziet de verschillen op dit moment gaf mijn telefoon aan dat er wel een verbinding was maar bij een poging te bellen over wifi kreeg ik de melding dat ik geen verbinding had! 

Ook de KPN  tv box2 welke ik in huis heb om te testen en met wifi verbonden is kan/kon geen verbinding maken.

kortom de wifi verbinding is heel wisselvallig de wifi manager heeft mijn instellingen welke voor mij zichtbaar zijn het kanaal voor 2.4 ghz op auto gezet deze heb ik weer terug gezet op 6 waardoor het wifi signaal enigsinds weer stabiel maar laag is zie eerste plaatje.

Ook valt het op dat al de malen dat de modem opnieuw wordt opgestart of het nu is via de wifi manager of zoals de eerste keer welke jullie hem op afstand hebben gereset dat het ongelooflijk lang duurt voor hij weer in de lucht is je collega welke een paar dagen geleden aan de telefoon had viel het ook al op.

met vriendelijke groet,

Gert K.

 

 

 

 

Reputatie 1

Beste Bram wat er gebeurt is weet ik maar ik heb de boel even laten rusten vanmiddag nogmaals een meting gedaan op een verdieping lager als waar de modem hangt nu had ik en Wifi snelheid van 90 mb down en 50 up op 2,4 GHz in een straks lijn dus geen hoge of lage pieken lekker stabiel dus ik hoop dat het zo blijft de komende dagen hou ik het met grote interesse in de gaten en zal je op de hoogte houden.

Gert K

Reputatie 1

 

 

Beste Bram dit zijn een aantal metingen welke allemaal rondom de modem dws binnen 1 mtr zijn gedaan als het zo blijft ben ik tevreden!

 

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er nu is gedaan of gebeurd.

 

Gert K.

Reputatie 7
Badge +17

@Gert Klijnhout wat ik denk dat het verschil heeft gemaakt is een reset van onze kant. Daarbij is niet alleen het modem gereset maar ook de verbinding van onze kant opnieuw opgebouwd. Ook kan het liggen aan de werkzaamheden van 31 januari. Daarbij zou in principe hetzelfde gedaan moeten zijn.

Mijn advies voor de komende tijd is niet te veel naar metingen te kijken. Kijk vooral of het gewoon lukt het internet te gebruiken voor de dingen waarvoor je het nodig hebt. Als je genoeg metingen doet is er namelijk altijd wel iets te vinden. 

Pas als je merkt dat ergens de stabiliteit weer weg is, doe dan een meting. En laat het hier weten. Dan hou ik met verdere aansturing rekening met het verleden. 

Reputatie 7
Badge +17

@Gert Klijnhout we zijn ondertussen een paar dagen verder. Hoe gaat het op dit moment?

Reputatie 1

Beste Bram,

 

De afgelopen dagen er niet meer zo op gelet maar net een meting gedaan welke overeenkomt met de laatste meting op 05-02-2023  ook de laatste dagen geen problemen met wifi meer gehad.

Het lijkt opgelost.

in ieder geval bedankt voor je inzet.

Gert K.

Â