Beantwoord

NAS werkt niet met H368N?

• 18 december 2015
  • 14 reacties
  • 493 keer bekeken

Hallo,

Ik bezit een Thecus N4200eco NAS, dat op mijn eerdere Fritz!box uitstekend functioneerde als iSCSI disk.

Ingesteld op DHCP met IP binding op de H368N.

Van alles geprobeerd, reboot etc.

Ping: als NIET zichtbaar wordt op H368N dan wel te pingen. Als WEL zichtbaar dan weer niet te pingen (en dergelijke ongein meer). Status nu: zichtbaar in H368N, niet pingbaar.

Staat met switch in meterkast (H368N staat in woonkamer). Ook rechtstreeks aangesloten, geen verschil.

Wie weet er nog een trick om uit te proberen? Zijn er dergelijke ervaringen bekend?

Dank en groet, Jan

icon

Beste antwoord door draadeind 19 januari 2016, 12:11

benthuiz schreef op 18 jan '16 om 22:47u
Hallo draadeind,

Heb jij dit probleem al opgelost? Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb ook een Thecus N4200 en de H368N.

Voorheen zat ik bij Ziggo en kon de NAS probleemloos benaderen, zowel binnen mijn netwerk als van buitenaf.

De NAS is wel zichtbaar in de Experiabox, heb daarna een vast-ip adres ingesteld en na de NAS opnieuw te hebben opgestart heeft hij ook dit nieuwe ip-adres gekregen. Wanneer ik Ping naar de NAS krijg ik geen resultaat.

Het is erg belangrijk dat ik de nas van buitenaf kan benaderen!

Hoor graag van je, alvast bedankt!

Jan Pieter

Hallo Jan Pieter,

Ik heb het probleem inderdaad opgelost. Dit was de grap:

Je kunt op de front van de Thecus het LAN ip instellen. Dat is de IP van de H368N. Maar let op, hij geeft standaard aan 192.168.002.254. Je denkt dat dit correct is, maar je moet de 2 nullen weghalen, dus dan wordt het 192.168.2.254. Dan ineens werkt alles perfect.

Standaard wachtwoord van de Thecus is 4xnul (0000). Beetje fiddelen dan kom je er wel uit. Zo niet vraag gerust. Als het lukt ook leuk om te weten.

Groet, Jan

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Let er wel op dat dat IP dus niet hetzelfde is als je een SiteCom router naast de V9 gebruikt.

Robin
benthuiz schreef op 19 jan '16 om 18:16u
draadeind schreef op 19 jan '16 om 12:11ubenthuiz schreef op 18 jan '16 om 22:47uHallo draadeind,

Heb jij dit probleem al opgelost? Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb ook een Thecus N4200 en de H368N.

Voorheen zat ik bij Ziggo en kon de NAS probleemloos benaderen, zowel binnen mijn netwerk als van buitenaf.

De NAS is wel zichtbaar in de Experiabox, heb daarna een vast-ip adres ingesteld en na de NAS opnieuw te hebben opgestart heeft hij ook dit nieuwe ip-adres gekregen. Wanneer ik Ping naar de NAS krijg ik geen resultaat.

Jan Pieter

Hallo Jan Pieter,

Je kunt op de front van de Thecus het LAN ip instellen. Dat is de IP van de H368N. Maar let op, hij geeft standaard aan 192.168.002.254. Je denkt dat dit correct is, maar je moet de 2 nullen weghalen, dus dan wordt het 192.168.2.254. Dan ineens werkt alles perfect.

Standaard wachtwoord van de Thecus is 4xnul (0000). Beetje fiddelen dan kom je er wel uit. Zo niet vraag gerust. Als het lukt ook leuk om te weten.

Groet, Jan

Hallo Jan!

Bedankt voor je antwoord. Ik wilde ermee bezig maar kom niet in de NAS. Hoe heb jij dat gedaan? Ik heb er een Sitecom router tussengezet maar die herkent de NAS niet. Anders ga ik de V9 maar omruilen om dat te proberen.

Groet,

Jan Pieter

Het gaat er dus om dat je het IP adres via de front van de NAS verandert. Dus 192.168.002.254 moet 192.168.2.254 worden. Ik heb niet eerder dan van het weekend tijd om de exacte stappen op een rijtje te zetten, maar intussen zou je de handleiding kunnen volgen en evt. aangeven waar je vast komt te zitten. De handleiding: http://www.thecus.com/download/manual/AllinOne_UM_V5.1/AllinOne_UM_V5.1_EN_20110525.pdf

draadeind schreef op 19 jan '16 om 12:11u
benthuiz schreef op 18 jan '16 om 22:47uHallo draadeind,

Jan Pieter

Hallo Jan Pieter,

Groet, Jan

Hallo Jan!

Bedankt voor je antwoord. Ik wilde ermee bezig maar kom niet in de NAS. Hoe heb jij dat gedaan? Ik heb er een Sitecom router tussengezet maar die herkent de NAS niet. Anders ga ik de V9 maar omruilen om dat te proberen.

Groet,

Jan Pieter

benthuiz schreef op 18 jan '16 om 22:47u
Hallo draadeind,

Jan Pieter

Hallo Jan Pieter,

Groet, Jan

Hallo draadeind,

Jan Pieter

Niet meer dan ip op poort 3260. Dat heeft altijd gewerkt; gewoon automatisch laten detecteren op ip adres. Overigens heb ik ook geen toegang via de browser, normaal de manier om als admin in te loggen

Reputatie 7
Wat is er dan in die iCSCI initiator ingesteld om die schijf op E: te mappen.
De NAS zal dan waarschijnlijk wel de NFS service moeten draaien.
Ik geef niet zozeer iets op in de verkenner; ik gebruik de iSCSI initiator en dan functioneert de NAS als station, bijv. E: Dat is ook de enige functie die toegekend is aan de NAS; feitelijk is alle capaciteit aan iSCSI target toegschreven. Ik herinner me verder geen functies geactiveerd te hebben.

Reputatie 7
Wat geef je op in de verkenner als je de disk van jouw NAS wilt benaderen?

Kan je me ook vertellen welke services actief zijn op de NAS? (NFS, CIFS, etc.)

Reputatie 7
Badge +30
Als je op de Experiabox inlogt, kan je daar het apparaat al wel zien? Als dat niet zo is, zou ik zeggen dat de netwerk adapter verkeerd staat.

nog ideeën?

Robin

Voorheen inderdaad. Nu DHCP en tevens een restore default settings actie uitgevoerd op de NAS.

Reputatie 7
Badge +30

draadeind schreef op 18 dec '15 om 10:09u

Ik wil de NAS niet alleen zichtbaar krijgen in de webbrowser, maar ook de iSCSi disk in de verkenner kunnen benaderen. Beide zijn nu niet mogelijk (pingen ook niet).

Dank voor de reactie overigens.

Had je voorheen het IP vast gezet in de NAS?

Ik wil de NAS niet alleen zichtbaar krijgen in de webbrowser, maar ook de iSCSi disk in de verkenner kunnen benaderen. Beide zijn nu niet mogelijk (pingen ook niet).

Dank voor de reactie overigens.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Wat wil je precies doen? Naar mijn idee werkt je NAS gewoon, je kan alleen niet via je extern IP, vanuit je eigen netwerk, de NAS benaderen.

Robin

Reageer