Vraag

NAT loopback op router KPN ZTE H369A (V10)

  • 23 november 2018
  • 36 reacties
  • 1442 keer bekeken

Vroeger gebruikten we als router de KPN ZTE H220N, en hiermee was het mogelijk om een NAT loopback te doen.
We hebben de router echter moeten vervangen door een KPN ZTE H369A, en nu werk de NAT loopback niet meer.

Heeft iemand hetzelfde probleem, en is het mogelijk dit door een aanpassing van de parameters toch toe te laten op de ZTE H369A ?
Of is er een andere workaround om dit probleem op te lossen ?

Alvast bedankt.

36 reacties

Reputatie 7
Toen ik nog een V10 gebruikte was het geen enkel probleem om vanaf het LAN via het publieke IP adres een service op het LAN te benaderen. Ik heb ook niet vernomen dat er in de tussentijd een firmware update is geweest die hier roet in het eten zou kunnen gooien.
Toch zijn er ook anderen topics geweest waarin zulke NAT loopback problemen met de V10 leken op te treden.
Ik ben benieuwd naar de onderstaande punten:
- Welke TCP en/of UDP poorten worden gebruikt?
- Is het apparaat met die app op het LAN van de V10 aangesloten of heb je daar nog een tweede router achter staan waar die op aangesloten is?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi thielle, Erik is een weekje vrij. Ik zie dat hij om een nieuwe update heeft gevraagd maar daar hebben we nog geen reactie op. Ik heb een reminder de deur uit gedaan. Ik ben zelf zaterdag weer aanwezig en hoop je dan een update te kunnen geven, als er vandaag nog geen reactie komt.
Reputatie 7
Badge +28
Nu al goed nieuws, nog beter 😉

De nieuwe firmware voor het Sagemcom modem wordt op dit moment getest. We denken dat de uitrol begin juni gaat beginnen. Dat duurt dan een aantal weken. Ik kan zorgen dat je eerder voorzien wordt van deze firmware, als het meezit begin volgende week. Zal ik dat in gang zetten? Dan wil ik je vragen je profiel aan te vullen met adresgegevens/klantnummer. Kun je een reactie sturen als dat is gebeurd?

@Vlietberg: Het is een tijdje geleden maar dit geldt uiteraard ook voor jou!
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb Tijns reacties afgesplitst naar een nieuw topic omdat het toch een ander probleem is (Problemen met NAT loopback op V10 | KPN Community).

Hierdoor mist wel een stukje van mijn reactie:
@thielle: Erik is deze week op vakantie en zal dinsdag je bericht pas lezen. Kun je mij jouw gegevens sturen in een privébericht? Dan stuur ik je gegevens vast door naar de ontwikkelaars zodat we je de nieuwe firmware kunnen sturen. Je kunt deze zelf niet installeren, daarom is via e-mail geen optie.


Ik hoor graag nog even van je @thielle, dan kunnen we dit in gang zetten.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Artphil, welkom hier! De testfirmware eerder uitrollen bleek in de praktijk niet te lukken. Ik heb navraag uitstaan wanneer we de update uitrollen naar alle gebruikers en zal dat laten weten in dit topic.

Om misverstanden te voorkomen, dit gaat om NAT loopback bij een V10 in combinatie met Sneller Internet Buitengebied.
Reputatie 7
Interessant, heb jij de mogelijkheid om dat apparaat of een ander apparaat op jouw LAN op TCP poort 80 te benaderen?
Werkt die dan wel?

Helaas kan ik het niet meer voor je naspelen aangezien ik de Experia Box vervangen heb door een EdgeRouter, maar voorheen heb ik altijd alles wat los en vast zat probleemloos kunnen forwarden op de V10.
Reputatie 7
NAT loopback heeft op de V10 gewoon gewerkt, ook met de versie die bij jou actief is.
Ik sta dan ook een beetje te kijken van jouw bevindingen. @Erik_?
Reputatie 7
Wat zat er dan tussen de Experia Box en die server?
Een switch of iets anders?
Welke merk en type heeft dat apparaat?
Reputatie 7
Sluit de server een rechtstreeks op de Experia Box aan en herstart daarna de Experia Box.
Kan je nu de server via NAT loopback benaderen?
Reputatie 7
Welke type is de oude router dan?
Reputatie 7
Vreemd.
Reputatie 7
Badge +27
Hey Thielle, welkom op het forum! NAT loopback zou op de V10 normaliter moeten werken. Kun je iets meer toelichting geven wat je aangesloten hebt en probeert te doen?

Misschien dat @wjb of @RobinFlikkema hier dan wat over kunnen zeggen.
Reputatie 7
Badge +27
Je bent niet meer teruggekomen, Thielle, is het probleem opgelost?
Reputatie 7
Badge +27
Bijzondere situatie, Thielle. Ik moet zeggen dat ik ook niet weet wat er hier aan de hand is. Laten we inderdaad eens met de Experia Box aan de gang gaan. Wil je jouw gegevens invullen op je profiel, en hier laten weten als je dit gedaan hebt?
Reputatie 7
Badge +27
We zijn helaas niet telefonisch te bereiken, Thielle. Maar als er informatie is die je liever niet openbaar wilt delen, dan kan je me een privébericht sturen. Ik zie ook nog geen gegevens in je profiel, als je die nog zou willen invullen? Die gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou, en ons moderators.
Reputatie 7
Badge +27
Oh, dat verklaart een hoop inderdaad. In combinatie met de Sneller Internet Buitengebied Sagemcom werkt NAT Loopback inderdaad niet (goed). Hier hebben we vorig jaar al eens melding van gemaakt en ze hebben het meegenomen om te gaan oplossen. Ik ga vragen om een update.
Reputatie 7
Badge +27
Ah! Hier was het topic gebleven! Dank voor de reminder, Thielle. Ik heb inderdaad een update, maar was het topic uit het oog verloren. Er wordt aan het probleem gewerkt. Er was een oplossing om geïmplementeerd te worden in de firmware van de V10, maar die zorgde voor problemen op andere vlakken, waardoor het dus niet uitgerold kon worden. Er wordt nu gekeken naar een oplossing voor die andere problemen. En er wordt gekeken of ze dit wellicht kunnen oplossen via de firmware van de Sagemcom i.p.v. de V10. Maar op beide punten is op dit moment nog geen prognose te geven van wanneer het dan uitgerold wordt.
Maak je toevallig gebruik van Sneller Internet Buitengebied?

Bij mij heeft NAT loopback altijd gewerkt met de Experia V10 totdat we SIB (via Sagemcom 4G modem) gingen gebruiken. Sindsdien werkt NAT loopback niet meer.
We hebben een app waarmee we een server op het netwerk in de woning willen kunnen bereiken.
En dit zowel vanuit de woning, als vanop het internet, en dit met dezelfde parameters.
Het externe IP adres van de woning wordt gebruikt en dit zowel vanop het interne netwerk, als vanop het internet.

Vanop het internet werkt alles goed, maar vanuit de interne LAN netwerk werkt het niet meer met de nieuwe router (ZTE H369A)

Alvast bedankt.
Nee, probleem is er nog steeds, maar zat in het buitenland ;-(

Voor de 2 punten:
  • We gebruiken TCP poorten tussen de 8000 en 10000
  • Het toestel waar de app mee spreekt zit op de LAN van de V10 zelf
Ik heb juist de test gedaan met poort 80, maar dit werkt ook alleen van buitenaf ;-(
Dus niet met het WAN IP-adres of de DNS alias vanop het Wifi netwerk ...

De SW versie van de ZTE H369A is V1.01.00T03.4.
Kan dit er iets mee te maken hebben ?

Verder heb ik ook geprobeerd om de port-forwarding aan te passen van "spelletjes" naar "apps" en "servers", maar ook hier geen enkel verschil. Via 4G werkt het allemaal, via de wifi werkt er niets.
Heb nu ook eens geprobeerd met IPv6 uit te schakelen, maar ook geen verschil (ook wel te verwachten).
Kan DMZ instellen hier iets helpen ?

We hebben de ZTE H369A nodig omdat deze FAST 4360 AIR van KPN zou ondersteunen.
Kan dit ook met een andere router ?

Anders kopen we gewoon een Netgear of andere ander merk, zodat we toch verder kunnen.
Ik ben al wat verder geraakt ;-)
Ik heb ontdekt dat het wel werkt als we de server naar waar de port-forwarding is ingesteld, rechtstreeks op de router inpluggen.

Een mogelijke tijdelijke oplossing, maar we moeten ook de TV's rechtstreeks op de router koppelen, en dan blijven er niet veel poorten over ...

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat het zo wel werkt, en niet met een switch ertussen ?
Een 24-poorts switch van netgear, type GS724TP.
Ik heb vervolgens geprobeerd om er een simpele 8-poorts switch tussen te zetten, maar dat werkt ook niet.

Vervolgens de 24-poorts switch eens ge-restart, en daarna werkte het niet meer via de Wifi ... noch via directe connectie op de router, noch via de switch. Begrijp er niets van !

Terug naar af dus ...
Zou het kunnen dat deze router een probleem heeft, en moet vervangen worden ?
Ook geprobeerd. Werkt nu ook niet meer.

Heeft dus even gewerkt, maar nu niets meer.
We hebben nu de oude router terug gezet.

Reageer