Vraag

NAT rules worden door elkaar gehusseld

  • 21 October 2019
  • 18 reacties
  • 256 keer bekeken

Sinds afgelopen week (vermoed donderdag 17-oktober-2019) werken mijn NAT rules niet meer. Ik heb een 8-tal NAT rules aangemaakt voor oa:

  • VPN
  • HomeAutomation 
  • sFTP stuk

Deze rules werkten altijd perfect tot afgelopen week ik ineens geen VPN meer kon maken. Verwachte dat mijn VPN uitgevallen was, maar deze draaide nog netjes. Na controle van de ExperiaBox zag ik dat de NAT rule was gewijzigd. De port stond nog wel goed, maar het IP waar de forward heen moet was “ineens” gewijzigd. Na het terugzetten ging alles weer 5 a 10min goed, maar na het opnieuw bekijken was “weer” alles ineens omgezet. Ook zag ik dat andere port forward rules aangepast waren en niet meer overeen kwamen met de IP adressen van de apparaten waar de dienst op draait.

 

Ik heb de Klantenservice gebeld maar zij zeggen letterlijk: “Werkt uw internet nog, dan kunnen wij NIETS betekenen”. Ik verwacht echter wel dat ik voor mijn glasvezel lijn 500/500 waar ik aardig wat geld neer tel een werkend modem/router krijg.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Model Name:    VRV9517
Firmware Version:    v5.00.20 build190
Boot Code Version:    1.0.38-161.188
Hardware Version:    R01


18 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je hebt dus een v10a. Bekend probleem. Probeer eens eerst een stuk of 5 dummy forwardings aan te maken. Daarna je echte forwardings.

Maar waarom meerdere forwardings? Als je VPN hebt, dan heb je toch geen andere forwardings meer nodig? Dan kun je via de VPN overal bij.

Dummy rules heb ik al geprobeerd, maar alleen de eerste 2 rules blijven goed staan, daarna gaat alles door elkaar lopen. 

Reden voor meerdere rules is dat ik niet voor elke applicatie de VPN open wil hebben / kan hebben. 

Reputatie 7

Heb je vaste telefonie bij KPN?

Nee ik gebruik alleen Internet en TV, de bellen optie staat niet ingeschakeld / heb ik niet.

Reputatie 7

Mijn advies: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box en kijk daarbij ook naar de Fritz!Box.

Bedankt, ik was inderdaad al aan het kijken en zag ook www.netwerkje.com waarbij wat tips staan. Ik ga hier maar mee aan de slag gezien die experiabox nu niet bepaald een prettig apparaat lijkt te zijn. 

geen telefoon mooi

kijk op marktplaats naar een fritzbox 7490 (heb ik ook)

ik heb wel glasvezel deze fritz kun je direct op de nt (glasvezelkastje) aansluiten

en internet en itv gaat dan via de fritz

helaas gebruiken we hier nog huistelefoon dus moet ik vlan7 voor de fritz splitten naar de experia voor alleen de telefoon

helaas is het menu van de fritz niet nederlands talig maar werkt wel heel goed

Reputatie 7
Badge +24

helaas is het menu van de fritz niet nederlands talig maar werkt wel heel goed

Nou... dat wil je ook niet hoor. Engelstalig is beter. Anders zijn sommige zinnen op zo'n rare manier vertaald, dat er soms niets meer van te volgen is. Tevens is alle ondersteun8ng op diverse forums en handleidingen en dergelijke ook meest int Engels.

aan de ene kant heb je gelijk Nick

maar persoonlijk vind ik Nederlands wel prettig

mijn netgear r9000 heb ik gewoon op Nederlands staan

maar het is heel persoonlijk wat de keuze is

Alternatief is in ieder geval duidelijk, alleen jammer dat KPN gewoon geen service verleend op dit apparaat wat ze dus wel uitleveren. Laten we hopen dat de firmware ontwikkeling wat sneller / stabieler zal zijn in de toekomst.

je was je toch aan het verdiepen om er een andere router er achter te doen

ga dan voor een fritzbox een v10a is een en al problemen

je was je toch aan het verdiepen om er een andere router er achter te doen

ga dan voor een fritzbox een v10a is een en al problemen

Klopt, maar even samenvattend voor het overzicht. Ik heb inmiddels een router aangeschaft en deze wordt morgen geleverd :-)

Reputatie 7

Welke heb je aangeschaft?

Ja ben ik ook benieuwd naar

Als het een fritzbox is is het een fluitje van een cent om het werkend te krijgen met itv

 

Ben gegaan voor een Mikrotik ivm mogelijkheden van dit apparaat en ervaringen van wat mensen buiten dit forum. Fritzbox vroeger mindere ervaringen mee gehad vandaar dat ik nu de Mikrotik heb aangeschaft. Deze ondersteund in ieder geval de functies welke benodigd zijn om Routed IPTV te ondersteunen en dus de normale internet lijn. 

Reputatie 7

En welke Mikrotik is het geworden?

RB4011 is het geworden. Gisteren de internet lijn erin gezet en dat werkt prima. Vanavond de routed IPTV configuratie nog toevoegen voor de decoders.

Verder ter info, ik heb inmiddels de RB4011 binnen en hij is aangesloten. Internet werkt nu perfect, ik heb 500/500 en ook die snelheden kan de Mikrotik makkelijk aan. Doordat hij ook meerdere poorten heeft (10) heb ik de switch bij de ExperiaBox ook weg kunnen doen / verplaatst. 

De RoutedIPTV heb ik inmiddels ook in de configuratie zitten en ook dit werkt (na even wat gedoe met de IGMP-Proxy) perfect. 

 

De Experia Box V10a ligt nu weer mooi opgeborgen in de KPN installatie doos.

Reageer