Beantwoord

Nefit Easy stopt na netwerk aanpassing KPN

• 10 juni 2017
  • 24 reacties
  • 3675 keer bekeken

Door aanpassing van netwerk door KPN heeft mijn Nefit Easy thermostaat het 3 weken niet gedaan, 20 x gereset etc. Uiteindelijk kon de installateur na twee weken komen en heeft het opgelost. Dat heeft me Eur 93.78 gekost. Graag zie ik dit bedrag retour van KPN
icon

Beste antwoord door wjb 10 juni 2017, 21:08

Van de wifiDat heeft dan helemaal niets met een aanpassing van het KPN netwerk te maken en dus ook niet met werkzaamheden bij jou in de regio. Wifi is puur een lokaal iets tussen jouw Experia Box en jouw mobiele apparaten.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Wat was de aanpassing in het netwerk dan wel niet?
Probleem is onstaan na Kpn netwerkonderhoud in mijn regio. Uit instruktie van Nefit naar de installateur bleek dat de security settings moesten worden aangepast. Daarna werkte het weer
Reputatie 7
Welke security settings?
Van de wifi
Reputatie 7
Van de wifiDat heeft dan helemaal niets met een aanpassing van het KPN netwerk te maken en dus ook niet met werkzaamheden bij jou in de regio. Wifi is puur een lokaal iets tussen jouw Experia Box en jouw mobiele apparaten.
Prima natuurlijk, Nefit wijst naar KPN en KPN naar Nefit, En ik betaal 94 euro.
Daar word ik niet blij van ook al ben ik positief - probeer negativiteit te vermijden- en houd van het leven,

Tekst installateur:

'Beste heer Das,

De storing werd niet veroorzaakt door de ketel (Nefit), maar door de experiabox van KPN.
We kunnen deze factuur derhalve niet bij Nefit neerleggen.

Wellicht kunt u KPN aanspreken en het bij hen vergoed krijgen.

Met vriendelijke groet,

Mark de Jonge'
Reputatie 7
Prima natuurlijk, Nefit wijst naar KPN en KPN naar Nefit, En ik betaal 94 euro.
Daar word ik niet blij van ook al ben ik positief - probeer negativiteit te vermijden- en houd van het leven,

Tekst installateur:

'Beste heer Das,

De storing werd niet veroorzaakt door de ketel (Nefit), maar door de experiabox van KPN.
We kunnen deze factuur derhalve niet bij Nefit neerleggen.

Wellicht kunt u KPN aanspreken en het bij hen vergoed krijgen.

Met vriendelijke groet,

Mark de Jonge'
Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is dat je €93,78 kwijt bent aan dit "akkefietje", maar helaas kan ik het niet anders maken. De werking van de wifi en al het andere in jouw lokale netwerk is toch echt jouw eigen verantwoordelijkheid en niet die van KPN.
Reputatie 2
Ik heb zelf hier ook een Nefit Easy hangen. Het verbinden van de Easy met de wifi is niet moeilijk. Dit staat beschreven in de handleiding v.d. Easy. Daar staat ook beschreven wat je moet/kunt doen bij verbindingsproblemen (blz. 10).
Ik heb de handleiding gevolgd en heb de thermostaat 20x gereset.

De experia box gaf het verbindingsprobleem. Die box is toch door Kpn geleverd. En er is een netwerkaanpassing geweest waardoor die van de wap ging.

Prima om me van het kastje naar de muur te sturen. Ik maak wel een klacht aan op Klacht.nl.
Bedankt voor de reakties.

Be positive
De Nefit Easy kon wel de wifi vinden maar niet meer op internet.
De versleuteling moest worden aangepast
Reputatie 7
De experia box gaf het verbindingsprobleem. Die box is toch door Kpn geleverd. En er is een netwerkaanpassing geweest waardoor die van de wap ging.De werking van de wifi heeft niets, maar dan ook echt niets met netwerkaanpassingen hoger in de infrastructuur te maken.
Nogmaals, hoezeer ik ook zou willen, de werking van jouw wifi is toch echt jouw eigen verantwoordelijkheid en van niemand anders. Ik ben bang dat je op klacht.nl soortgelijke reacties kunt verwachten.
Reputatie 7
De Nefit Easy kon wel de wifi vinden maar niet meer op internet.
De versleuteling moest worden aangepast
Welke versleuteling?
Die van de wifi?
Zie mijn vorige bericht.
beveiliging
Reputatie 7
beveiligingWelke beveiliging, die van de wifi?
Zie mijn voorlaatste bericht.
Geachte heer, mevrouw,
Wij werken continu aan het verbeteren van ons netwerk. Daarmee zorgen we dat de kwaliteit van de diensten televisie, bellen en internet hoog blijft. Graag informeren wij u over werkzaamheden in uw buurt.
Tijdstip werkzaamheden
Op 20-04-2017 tussen 02:00 en 06:00 werken we in uw buurt aan het netwerk.
Goed om te weten
● Hebt u een vaste telefoon? De vaste telefoon werkt mogelijk niet tijdens het onderhoud. Gebruik in geval van nood uw mobiele toestel om 112 te bellen.
● Hebt u een alarm dat via ons netwerk loopt? Dan werkt het alarm mogelijk niet tijdens het onderhoud. Vraag uw leverancier, bijvoorbeeld uw zorginstelling, wat u het beste kunt doen.
● Maakt u gebruik van internet? Internet werkt mogelijk niet tijdens het onderhoud. Wij adviseren u om dan gebruik te maken van mobiel internet.
● Leest u al e-mails via uw mobiele toestel? Kijk op kpn.com/toestelhulp hoe u e-mail op uw mobiele toestel instelt.

Werkt uw verbinding niet automatisch na het onderhoud?
1. Haal de stekker van het modem (Experia Box) en de tv-ontvanger uit het stopcontact
2. Wacht 1 minuut en steek dan de stekker van het modem (Experia Box) in het stopcontact
3. ls het modem volledig is opgestart, werken de internetdiensten weer
4. Schakel nu uw tv-ontvanger uit en weer aan
5. Binnen enkele minuten kunt u weer tv-kijken
Hebt u nog vragen?
Kijk op kpn.com/storing voor meer informatie. Stel uw vraag op ons klantenforum (kpn.com/forum), Facebook (facebook.com/kpn) of via Twitter (@KPNWebcare). Wilt u voortaan via een sms-bericht op de hoogte gehouden worden bij storingen en onderhoud? Meld u dan hier aan. Of download hier de Klantenservice App voor iOS of Android en ontvang direct actuele meldingen op uw telefoon.
Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
en toen deed de thermostaat het niet meer,
maar het is goed zo. Ik zoek een ander forum. Fijne avond
Reputatie 7
Had je je eerst maar gemeld op dit forum, waarschijnlijk had jouw Nefit Easy dan voor €0,- weer gewerkt.
Nogmaals en oprecht gemeend, ik vind het heel vervelend dat dit "akkefietje" jou €93,78 heeft gekost. Toch is het jouw eigen beslissing geweest iemand in te huren om het probleem te verhelpen. Daarbij lag de oorzaak van het probleem binnen jouw eigen netwerk en die valt onder jouw eigen verantwoordelijkheid.
Reputatie 2
wjb heeft gelijk, denk ik. Waarschijnlijk is het enige wat de installateur gedaan heeft, de key van de wifi op de Easy ingevoerd. En dan is de rekening peperduur voor een eenvoudige handeling.
wadi1000, zou het kunnen dat je eerder de key van je wifi veranderd had? Zo ja, dan is de Experiabox later op de een of andere manier gereset naar fabrieksinstellingen waarmee de oorspronkelijke key actief werd. En daarmee werkte je Easy niet meer.
Reputatie 7
Badge +30
Dit onderhoud was overigens gewoon van doen met de wijkcentrale/straatkast waardoor in sommige gevallen de DSL verbinding even wegvalt. Ik zie zo 1,2,3 de relatie met WiFi settings nog niet
De key van de Nefit heb ik en is niet veranderd.
Dit is een internet of things wereld waar Kpn gewoon in mee moet. Het is 2017!!! De experia box is jullie verantwoordelijkheid.
Als ik op vakantie ben in de winter moet mijn thermostaat gewoon werken.
Reputatie 2
OK. Duidelijk.
Misschien ter geruststelling: ook zonder wifi/internet blijft de Easy (en dus ook de ketel) het gewoon doen. Alleen kun je dan natuurlijk vanaf je vakantieadres je Easy niet aanpassen.
Ik begin nu wel heel erg nieuwsgierig te worden wat die installateur nu precies gedaan heeft en hoe hij het opgelost heeft. Heeft hij alleen iets op de Easy gedaan? Of heeft ie in de webinterface v.d. Experiabox iets gewijzigd?
Reputatie 7
De key van de Nefit heb ik en is niet veranderd.
Dit is een internet of things wereld waar Kpn gewoon in mee moet. Het is 2017!!! De experia box is jullie verantwoordelijkheid.
Als ik op vakantie ben in de winter moet mijn thermostaat gewoon werken.
Inderdaad, het is 2017 en al mijn IoT apparatuur babbelt vrolijk met de buitenwereld via onze Experia Box.
Je maakt één hele grote denkfout en dat is dat de Experia Box de verantwoordelijk van KPN is.
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van KPN dat de Experia Box technisch correct functioneert en dat deze de verbinding met Internet in stand houdt.
Wat echter niet onder deze verantwoordelijkheid valt zijn de instellingen die door de abonnee op de Experia Box zijn doorgevoerd zoals bijvoorbeeld DHCP bindings, port-forwardings en ook de wifi instellingen. (Naam van de Wifi, kanaal, beveiligingsinstellingen en wachtwoord.)
Het is dus, hoe graag je het waarschijnlijk anders wilt zien, jouw eigen verantwoordelijkheid.
Je kunt die gemaakte kosten dan ook niet verhalen.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @wadi1000, welkom op ons forum. Heel spijtig om te lezen dat je problemen hebt ondervonden hiermee! Zoals Robin al aankaart, heeft het onderhoud van het netwerk geen invloed op de instellingen die de Nefit met de Experiabox verbinden. Wjb legt verder uit dat we deze kosten inderdaad niet vergoeden. Ik kan er helaas ook niets anders van maken, maar wilde ook vanuit KPN nog even bevestigen dat bovenstaande juist is.

Reageer