Beantwoord

Nefit Easy thermostaat wifi verbinding verbroken

• 8 november 2016
  • 18 reacties
  • 10143 keer bekeken

na de door KPN aanbevolen test om de wifi snelheid te checken/verbeteren krijg ik geen toegang meer tot de Nefit Easy thermostaat. Ik kan het netwerk kiezen en het password voor de toegang ingeven maar het wereldbolletje blijft een rood kruisje geven.
Al diverse keren zowel de thermostaat als het V10 modem herstart, maar zonder resultaat.
Wat zou ik nog kunnen doen?

*Admin: topic naar juiste board verplaatst
icon

Beste antwoord door Sjoerdleijs 23 november 2016, 19:57

hallo Joran,
dank voor je meedenken en je reacties.
Uiteindelijk heb ik van Nefit onderstaande tips gekregen en is het probleem verholpen 🙂.
De oplossing was om de wachtwoordencryptie aan te passen.

WiFi kanaal instellen op het minst gebruikte kanaal tussen 1-11 (scannen met gratis apps als WiFi Analyzer). Let op! Easy kent kanaal 12 en 13 niet!
-  Hotspots deactiveren
-  DHCP inschakelen
-  WPA2/PSK wachtwoordencryptie selecteren
-  SSID zichtbaar maken
-  802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Ik lees dat die Nefit alleen 802,11b/g wifi ondersteunt en dus geen 802.11n.

Eigenlijk te zot voor woorden maar goed, het betekent wel dat je de 2.4GHz wifi op de V10 ingesteld moet zijn voor 802.11b/g/n en niet voor alleen 802.11n. Is dat bij jou het geval?
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Sjoerd! Goede tip van wjb :)

Deze instelling vind je zo:
- Ga naar http://192.168.2.254 (eerste keer geen wachtwoord nodig)
- Klik bovenaan op Wifi
- Controleer de gegegvens bij WiFi global configuratie (2,4Ghz)

Als het kanaal op 12 of 13 staat, probeer dan eens een lager kanaal in te stellen. Ik hoor graag of dit de oplossing is!
Reputatie 7
Ik wist niet dat Nest Amerikaanse roots heeft, maar inderdaad lijkt de Nest Easy van Amerikaanse makelij te zijn. Dat betekent dan inderdaad dat kanaal 12 en 13 vermeden moeten worden omdat die niet ondersteund worden door Amerikaanse apparaten.
Overigens zou KPN er verstandig aan doen om de firmware van Experia Box en KPN Wifi "versterker" zo aan te passen dat aangegeven kan worden dat kanaal 12 en 13 niet gebruikt mogen worden. Deze functionaliteit is op mijn Edimax wifi accesspoints ook aanwezig en daarmee kan je voorkomen dat apparaten van Amerikaanse makelij geen verbinding via wifi kunnen maken omdat de Experia Box ingesteld staat op kanaal 12, 13 of auto.
hallo allen,

Hallo allen, bedankt voor alle tips, maar niets werkt: Ik heb lagere kanalen geprobeerd en de instelling staat op 802.11b/g/n.
Ook diverse malen zowel de Nefit Easy herstart als het modem.

niets helpt en dan te bedenken dat het 1 1/2 jaar probleemloos gewerkt heeft en nu ná de Wifi check up van/door KPN het niet meer werkt.
Reputatie 7
Badge +28
Heel vreemd dit. Andere apparaten werken wel gewoon via wifi?
Ik vraag me af of de beveiligingssleutel misschien is gereset door de tool. Hoort niet zo. Kun je op de eerdergenoemde plek het wachtwoord controleren en deze opnieuw in de Nefit Easy zetten? Let er op dat dit hoofdlettergevoelig is.

Als dit ook niet werkt, kun je dan via de modempagina > Wifi > Geavanceerd een andere naam kiezen voor het 2.4GHz netwerk? Maak vervolgens specifiek met dit netwerk verbinding met de Nefit Easy.
Reputatie 7
Badge +28
@Sjoerdleijs: Ik ben benieuwd of deze stap heeft geholpen. Laat je weten of het is opgelost? Zo niet zoeken we verder.
hallo Joran,
dank voor je meedenken en je reacties.
Uiteindelijk heb ik van Nefit onderstaande tips gekregen en is het probleem verholpen 🙂.
De oplossing was om de wachtwoordencryptie aan te passen.

WiFi kanaal instellen op het minst gebruikte kanaal tussen 1-11 (scannen met gratis apps als WiFi Analyzer). Let op! Easy kent kanaal 12 en 13 niet!
-  Hotspots deactiveren
-  DHCP inschakelen
-  WPA2/PSK wachtwoordencryptie selecteren
-  SSID zichtbaar maken
-  802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz
Reputatie 7
Goed te lezen dat het probleem verholpen is.
Ik hoop wel dat KPN iets gaat doen met mijn advies om de firmware van de Experia Box en KPN Wifi "versterker" zo aan te passen dat in te stellen is of kanaal 12 en 13 gebruikt mogen worden.
Reputatie 5
Badge +7
Je kunt ook stellen dat er gewoon geen apparatuur verkocht mag/moet worden in Europa die eigenlijk voor de amerikaanse markt bedoeld is.
Voor Europa zijn de kanalen 12 en 13 gewoon toegestaan.
Reputatie 7
Je kunt ook stellen dat er gewoon geen apparatuur verkocht mag/moet worden in Europa die eigenlijk voor de amerikaanse markt bedoeld is.
Voor Europa zijn de kanalen 12 en 13 gewoon toegestaan.
Jammer zulke antwoorden. Het is alsof je zegt: "Wij voldoen aan de regeltjes en dat jij er last van hebt is je eigen schuld, had je maar geen Amerikaanse apparatuur moeten kopen." Ik hoop dat je begrijpt dat het een illusie is om te bewerkstelligen dat Amerikaanse organisaties, zoals Apple, verplicht gaan worden om kanaal 12 en 13 te ondersteunen op straffe van uitsluiting van verkoop op de Europese markt. Ik hoop dat je dan ook begrijpt dat jouw uitspraak feitelijk is: "Jammer joh, maar er is niets aan te doen, tenminste, wij gaan er niets aan doen."
hallo allen,

Hallo allen, bedankt voor alle tips, maar niets werkt: Ik heb lagere kanalen geprobeerd en de instelling staat op 802.11b/g/n.
Ook diverse malen zowel de Nefit Easy herstart als het modem.

niets helpt en dan te bedenken dat het 1 1/2 jaar probleemloos gewerkt heeft en nu ná de Wifi check up van/door KPN het niet meer werkt.
Ik heb ook telkens gezeur met die wifi verbinding. De ondersteuning door nefit houdt niet over trouwens. Na vele belletjes bleek ook een of ander beveiligingsprotocol veranderd te zijn. Alleen opnieuw instellen werkt dus inderdaad niet. Zou ook mooi zijn als nefit in de volgende generatie bij jouw thermostaat zouden kunnen inloggen en het probleem oplossen.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Olga, welkom op het forum! Goed dat je dit topic hebt gevonden 🙂

Uit je bericht maak ik op dat je jouw probleem verholpen hebt? Of is dit niet het geval?
Hi Justin, Helaas. Ik heb weer geen wifi op de thermostaat. Vorige week was er een of andere outage (ik moest opnieuw inloggen op mijn wifi) en nu doe ie het weer niet. De vorige keer trouwens opgelost door er een computerkenner bij te halen. Voor de gewone consument is dit Internet of things probleem echt een probleem. Ik zou het super vinden als KPN of Nefit zou kunnen inloggen (Met Teamviewer?). Voor een kenner is het zo gefixt maar ik ben er tijden zoet mee. Groet, Olga
Reputatie 7
Ben ik toch benieuwd op welk kanaal de wifi op jouw Experia Box ingesteld is.
Als deze op kanaal 12, 13 of auto ingesteld staat dan kan je wachten op problemen.

Ben je ooit al een keer op jouw Experia Box ingelogd geweest ( http://192.168.2.254 )?
Daar kan je namelijk zien op welk kanaal de wifi ingesteld is.
Ja, we hebben het kanaal aangepast. Volgens mij stond ie vroeger op 11, maar toen ik problemen kreeg na die KPN actie om je internet te versnellen, heeft een KPN medewerker de wifi op ander kanaal gezet. En toen begonnen de problemen met andere apparaten. Fijn.
Reputatie 7
Weet je dan op welk kanaal de Experia Box nu ingesteld is?
Als dat auto, 12 of 13 is, zet hem dan weer op 11 of het best mogelijke kanaal. Zie hieronder.

Als je een Android apparaat hebt, installeer dan eens de app Wifi Analyzer en zoek het kanaal met zo weinig mogelijk overlap met andere wifi zenders.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Olga, vervelend dat je nu problemen hebt met de thermostaat 😞 Ik zie goede suggesties van wjb: heb je al eens ingelogd op de Experia Box?

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om vanaf hier in jouw thermostaat te kijken. Wel kan ik kijken op welk WiFikanaal de Experia Box nu uitzendt. Ook kan dit kanaal voor je wijzigen.

Reageer op m'n privébericht, dan ga ik voor je aan de slag.

Reageer