Vraag

Netflix hapert nog steeds en laadt tot 25%

  • 21 January 2019
  • 9 reacties
  • 426 keer bekeken

Wij hebben al jaren KPN en zijn zeer tevreden over TV & Internet. We stoeien wel al maanden met Netflix. Vorig jaar is er daarom een KPN-technicus komen kijken en is alles centraal opgesteld, zijn er door ons nieuwe TP-links aangeschaft en is er gemeld dat het gezien de snelheid allemaal zou moeten werken. Dat duurde niet lang.

Netflix starten gaat goed. Een serie/film selecteren en starten ook. Pauzeren en doorgaan van een aflevering levert direct een storing op (laden loopt tot 25%). Ook het skippen van een intro van een serie geeft deze storing. Heel de verbinding (ook TV-zenders) ligt er vervolgens uit en na anderhalve minuut kunnen we het opnieuw proberen en werkt het meestal wel weer. Dat is irritant en gaat ten koste van de Netflix-lol.

Op jullie aanwijzingen heb ik de kastjes teruggezet in de fabrieksstand en dan gaat het weer een paar dagen zonder storingen. Na een tijdje komt de storing weer terug.

Wat laadt Netflix op zo'n moment waar de lijn niet tegen kan? Is dat in te stellen of te voorkomen?

9 reacties

Reputatie 7
Welk type TV ontvanger gebruik je?
Welke Experia Box heb je?
Zijn de TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box aangesloten of via een switch en/of "draadloze" verbindingsset? Van welk merk en type zijn die dan?
De inventaris:
Experia Box V10, draadloze TP-links DVS1200 (vorig jaar vervangen). Arcadyan HMB-2260 TV-kastjes.

De box zit verbonden aan de draadloze verbindingsset. Twee TV-adapters staan er draadloos op aangesloten. In deze straat is geen glasvezel. Storingen op computers/iPad of telefoons komt niet voor. Het doet zich voor bij het gebruik van Netflix.
Reputatie 7
Badge +10
Het is heel vervelend misschien maar dit kan bijna alleen maar komen door de draadloze set. Waarom dat is kan voor altijd wel een raadsel blijven omdat deze sets nou eenmaal soms heel onvoorspelbaar kunnen zijn.
Wil je dit zeker weten dat zou je eens een keer bij zo'n storing een lange UTP kabel (CAT5e van de Action is al goed genoeg) de decoder moeten aansluiten op de Experiabox. Gewoon over de vloer en door de gang zal ik maar zeggen.
Als je dan geen problemen meer ondervindt weet je in ieder geval waar het aan ligt.
Dit klopt en dat is wat er vorig jaar ook is vastgesteld door de KPN-monteur. Een vaste kabel werkt wel stabiel. Daarvoor moet dan wel de Experia-box verzet worden (naar de verdieping van de TV's) etc.
Advies van de monteur: vervang de draadloze set. Er waren bij de KPN meer klachten over de draadloze set en een nieuw type was beschikbaar. Die hebben we aangeschaft en geïnstalleerd.

Op basis van je conclusie heb ik nu de keuzes:
  • alles bedraden (onvoorstelbaar anno 2019!)
  • overstappen op een andere provider, waarbij draadloze links wel gegarandeerd worden
Jammer dat het advies na vervanging weer precies identiek is. De draadloze set werkt niet.
Wellicht een idee om deze set niet meer aan te bieden.
Reputatie 6
Badge +8
Die draadloze links zijn helemaal niet draadloos. Ze werken via de bekabeling van je elektriciteitsnet. En deze dingen zijn in de meeste gevallen onbetrouwbaar. Als ik iemand help bij problemen met zijn interne netwerk dan gooi ik die dingen er als eerste uit.
Geen enkele andere provider kan je de werking van die dingen garanderen.
De beste oplossing, zoals al aangegeven, is door de zure appel heen bijten en eenmalig een kabel trekken, anders blijf je dit soort problemen houden.
Reputatie 7
Badge +10
KPN biedt ook al langere tijd geen powerline adapaters meer aan, juist omdat dit zo onvoorspelbaar was. Bij de ene klant werkte het prima, bij de andere absoluut niet. Dat kan zoveel oorzaken hebben die niet te herleiden zijn naar KPN dat men daarmee gestopt is (denk aan magnetrons, aardlekschakelaars, oude bedrading etc...).
Overigens verkocht KPN destijds geen TP-Link adapters maar Devolo. Wellicht dat die beter werken in jouw geval.
Veel mensen rekenen erop dat anno 2019 alles draadloos kan. Maar juist het gebruikte TV signaal is heel gevoelig voor schommelingen in de verbinding. Zowel bij Wifi als bij powerline adapters zie je veel schommelingen in de verbinding. Om te internetten is dat geen probleem. De techniek die daarbij gebruikt wordt kan goed omgaan met schommelingen).

Er zal geen andere provider zijn die draadloze links (vooral als het gaat om TV) wel zal garanderen. Het is ook niet aan de provider om dat te doen omdat er teveel externe factoren kunnen zijn in een woning waarop een provider geen invloed kan hebben.
Reputatie 7
KPN biedt ook al langere tijd geen powerline adapaters meer aan, juist omdat dit zo onvoorspelbaar was.
Heh???

Reputatie 7
Badge +10
Met aanbieden bedoelde ik het letterlijk. Je kon ze zelfs kopen bij de monteur. Daar is men mee gestopt. Dat je ze kan kopen in de webshop vind ik jammer maar zoals ik zei: voor veel mensen werkt het wel goed dus dat zal de reden wel zijn dan.
Dit is wel een vreemde oplossing. Ik heb de Powerline adapters gekocht bij aanschaf KPN-abo en op advies van de KPN-monteur vorig jaar vervangen voor nieuwere types (opnieuw totale bedrag betaald). Nu zou ik eigenlijk Devolo's moeten hebben of de boel bedraden. Die Devolo´s hebben waarschijnlijk ook geen verbindings-garantie dus bedraden zou dan de enige oplossing zijn.

Mijn voorstel: haal de Powerlines uit de webshop of geef erbij aan dat ze niet optimaal functioneren, dat had me veel geld bespaard, want dan was ik niet tot aanschaf over gegaan. Nu zit ik met twee sets in huis en nog steeds een haperende Netflix.

Reageer