Beantwoord

Netwerk niet meer te benaderen via extern IP adres

  • 23 January 2020
  • 19 reacties
  • 1061 keer bekeken

Sinds een paar dagen kan ik mijn netwerk niet meer op afstand benaderen via het externe IP adres. Daarmee zijn mijn domoticasysteem en beveiligingscamera's ook niet meer op afstand toegankelijk.  Het probleem is niet beperkt tot een apparaat: Ik heb via meerdere laptops en mobiele telefoons het externe IP adres te benaderen, maar teverfees. Verder heeft volgens mij de router geen software update gehad.  

Iemand advies over hoe dit te verhelpen? De router betreft een Experia V10.

icon

Beste antwoord door RMFB 11 February 2020, 09:20

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Staan de port-forwardings op de V10 (zonder a) nog goed ingesteld?

Doel je op de individuele poorten voor bijvoorbeeld de camera's? Ja, daar is ook niks aan veranderd.

Of is er een generieke setting waar je port forwarding aan/uit kan zetten?

Reputatie 7

Of is er een generieke setting waar je port forwarding aan/uit kan zetten?

Nee, die is er niet.

Heb je de port-forwardings gecontroleerd?

Zijn de LAN IP adressen van het domoticasysteem en de beveiligingscamera's wellicht gewijzigd?

Ala dat het geval is, zijn er dan wel DHCP bindings voor die apparaten gemaakt?

Ik neem aan dat het publieke IP adres van jouw aansluiting niet veranderd is.

Test je ook via 4G?

 

Allemaal ongewijzigd en ja, ik test ook via 4G

Reputatie 7

Kan je het domoticasysteem en de beveiligingscamera's nog wel op hun LAN IP adres en bijbehorende poort benaderen als je aangesloten bent op het LAN.

Ja, binnen in het LAN werkt het allemaal

Reputatie 7

Als het op het LAN allemaal werkt en de port-forwardings goed staan dan zou er helemaal niets mogen zijn dat de werking vanaf Internet zou blokkeren.

Nu heeft de V10 recent een firmware update gehad en dat kan bij KPN altijd tot verrassende bijwerkingen leiden. Ik zou je dan ook willen vragen om je Experia Box een keer opnieuw op te starten. Het zou niets uit mogen maken, maar niet geschoten is altijd mis.

En als dat niet werkt? Oude firmware erop zetten?

Reputatie 7

En als dat niet werkt? Oude firmware erop zetten?

Dat kan niet.

Wil je echt mijn advies: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Mijn Experia Box V10 hangt werkeloos in een bovenhoekje van mijn meterkast puur voor het onwaarschijnlijke geval dat ik klantenservice een keer nodig zou hebben voor een probleem met een TV ontvanger. Klantenservice zal alleen maar support (kunnen) leveren als er een Experia Box aangesloten is.

Inmiddels wat verder gekomen en kan ik in ieder geval m'n camera's weer zien op afstand. De betreffende poort is geforward en wordt ook op www.canyouseeme.org als ‘open’ gezien. De poort voor de domotica is ook geforward, echter, www.canyouseeme.org ziet deze als ‘closed'. 

Waar zou dat mee te maken kunnen hebben? Het voelt namelijk wat willekeurig aan dat deze specifieke poort niet meer open gezet kan worden.

Is het te verhelpen?

(Dank voor alle adviezen tot dusver!)

 

 

Reputatie 7

Ik weet niet welke poort er geforward wordt voor de demotica, maar als dat een udp poort is dan kan zo'n port-checker daar helemaal niets mee?

Wat was nu het probleem met de camera's?

Camera's: toch een ander IP adres toegewezen gekregen. Dat aangepast en toen werkte het. 

Domotica: port forwarding obv TCP

Reputatie 7

Had je dan geen DHCP binding gemaakt voor jouw camera's?

Heb je nu het IP adres wel via een DHCP binding vastgezet?

Of heb je dit hard op de camera zelf gedaan?

Als jij die domotica op het LAN rechtsreeks kunt benaderen op de poort en IP adres waar die port-forwarding naar verwijst, dan moet dat van buitenaf dus ook kunnen.

Kan je anders eens screenshots plaatsen van de port-forwardings en DHCP bindings die je voor domotica hebt doorgevoerd op de V10?

 

Nee, geen DHCP binding voor de camera's. IP vastgezet in de app van de camera's zelf.

 

Bijgaand de screenshots van de DHCP binding en portforwarding van de domotica.

Reputatie 7

De camera's hebben, neem ik aan, een IP adres tussen 192.168.2.200 en 192.168.2.253.

Klopt dat?

De port-forwarding voor poort 4432 moet eigenlijk op TCP staan i.p.v. TCP en UDP. 

Het zou eigenlijk niet de oorzaak mogen zijn, toch kan ik mij herinneren dat dat bij anderen ook al eens de oplossing bleek te zijn. (Niet geschoten is altijd mis.)

Kan jij de Gira X1 via openVPN rechtstreeks op 192.168.2.150 benaderen?

Kan jij de Gira X1 rechtstreeks op 192.168.2.150 benaderen via poort 4432?

Reputatie 7
Badge +21

@RMFB, ik zie dat je al heel wat tips en trucs hebt gekregen hierin. Ben je er uiteindelijk nog uitgekomen of kan je nog hulp gebruiken? 

Excuus voor de vertraagde reactie! 

 

Heb net de portforwarding van 4432 van TCP/UDP omgezet naar TCP en dat is de oplossing gebleken. Dank voor het advies!

Reputatie 7
Badge +24

Excuus voor de vertraagde reactie! 

 

Heb net de portforwarding van 4432 van TCP/UDP omgezet naar TCP en dat is de oplossing gebleken. Dank voor het advies!

Fijn om te horen! Je weet ons hier anders te vinden. 

Reageer