Beantwoord

Netwerk verbeterd..? Niet voor ons.

  • 4 January 2019
  • 11 reacties
  • 506 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben enige tijd geleden bericht gekregen van KPN dat er hard gewerkt werd aan verbeteringen aan het netwerk in onze buurt. Inmiddels is dit project achter de rug en hebben wij te horen gekregen dat deze verbeteringen inmiddels gerealiseerd zijn en dat we via KPN erachter konden komen wat deze verbeteringen voor ons abonnement kon betekenen.

Ik kwam er via de website achter dat we nu inderdaad maandelijks max. 100 mbps down i.p.v. de max. 50 mbps die in ons abonnement zit. Echter, we halen normaliter niet meer dan 12 mbps binnen en de speedtest deed me leren dat dit nog altijd het geval is. Hoe zijn die verbeteringen dan op ons van toepassing?

(Overigens zouden we volgens fourstack makkelijk 95 mbps moeten kunnen halen en geeft xs4all zelfs aan dat 200 mogelijk zou moeten zijn op ons adres. Hoe kan het dan dat wij nog steeds maar 12 mbps down (en max. 0.8 up) halen? Ik heb de wifituner meerdere malen ingezet en ook wifiversterkers aangesloten. Niets helpt, we blijven op max. 12 zitten.)

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door SjorsK 5 January 2019, 14:55

Bekijk origineel

11 reacties

Niemand?
Reputatie 4
Badge +4
Je aansluiting moet waarschijnlijk fysiek nog worden overgezet van de wijkcentrale naar de nieuwe straatkast. Vul vast je profiel aan, met de nodige gegevens (alleen zichtbaar voor de moderatoren op dit forum en voor jou), dan zal een van de KPN'ers hier het ongetwijfeld snel oppakken en je vertellen wat er nog moet gebeuren en dat eventueel in gang zetten.
Thanks! Ik heb mijn profiel inmiddels aangevuld.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Alex, welkom op het forum! Wat Erwin aangeeft is inderdaad het geval. Zodra een nieuwe straatkast actief is worden de bestaande aansluitingen daarop overgezet. Dat is een proces dat maximaal twee maanden duurt. We kunnen de verbinding alvast omzetten maar de snelheid zal tot dit klaar is beperkt zijn tot 50Mb/s.

Op jouw adres is pairbonding beschikbaar. Dat betekent dat er twee lijnen gebruikt worden om de snelheid nog eens te verdubbelen. Hiervoor is wel een (gratis) monteursbezoek nodig, om het aansluitpunt daarop aan te passen. Door beperkte monteurscapaciteit duurt dit echter een maand. Zal ik dit in gang zetten? Er verandert verder niets aan het abonnement.

Als je al van plan bent een hoger abonnement te nemen kunnen we alles ook in één keer doen. Het makkelijkst is om het nieuwe abonnement in MijnKPN aan te vragen. Je kunt daar aangeven of je Digitenne wil behouden, of wil vervangen voor een tweede Interactieve TV ontvanger. Vervolgens maak je zelf een monteursafspraak en kun je over een maand gebruik maken van een veel hogere snelheid. Laat maar weten welke optie je het best lijkt 🙂
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb verder ook het bericht van die snelheidsverbeteringen gekregen (Dat 't is uitgevoerd) maar eerlijk gezegd zijn de daadwerkelijke verbeteringen alles behalve in beeld. Twee maanden is ook zacht uitgedrukt gezien in mijn situatie de kans bestaat dat je zo weer vier maanden verder bent zonder dat de verbeteringen zijn doorgevoerd (En tegen die tijd zal er vast en zeker weer een nieuwe tijdplanning zijn gezien dat het patroon lijkt te zijn). Stukje persoonlijke ervaring maar ik zou er eerlijk gezegd niet op gokken. 😅

Ik zou wel bonding nemen, super tof dat Joran Bonding aanbied. Ik raad je aan om dit aan te laten leggen 🙂 Het verschil daarvan is zeker merkbaar! :)

Qua snelheid zijn er trouwens via WiFi veel vertragende factoren (o.a. de antenne van het apparaat). Welke snelheid krijg je bekabeld? Als dat 12 mbit is dan gaat er ergens iets goed fout.
Bekabeld heb ik nog niet gecheckt, Sjors. Maar ik heb enige (lange) tijd geleden al eens contact gehad met KPN hierover en er werd me toen aangegeven dat dit voor onze aansluiting waarschijnlijk het meest haalbare was? En dank voor je input! Ik heb nog iets langer geduld, dus 🙂

Joran, dank voor je reply en je aanbod voor een monteur voor die pair bonding - dit neem ik graag aan! Vooralsnog hoef ik geen hoger abonnement; ik zal al blij zijn als we eerst die 50 überhaupt gaan halen. Ik kijk daarna nog even verder mochten we meer nodig hebben.
Reputatie 7
Badge +28
Prima! Ik stuur je nog even een privébericht over de monteursafspraak.
Reputatie 7
Badge +28
Ik was even een weekje vrij maar ben benieuwd hoe het er voor staat @Alex76? Ik zie dat de monteur is geweest maar meet nog geen 2e lijn bij pairbonding. Wel 100Mb op de eerste lijn wat al een mooie verbetering is. Hoe is het afgelopen?
Hai @Joran! Ik was van plan om je eind van het weekend, na een kleine 10 dagen testen, een berichtje te sturen, maar nu je er zelf al naar vraagt (leuk!), kan het hier meteen ook wel. Monteur is vorige week inderdaad langs geweest en heeft iets aan onze aansluiting gedaan. Ik weet niet precies wat (was er zelf niet bij) en weet daarom ook niet of er pair bonding heeft plaatsgevonden, maar de snelheid is beduidend gegroeid: we zitten op 50 à 60 mb nu.

Het is echter niet stabiel, ondanks de wifi-versterkers. Snelheid fluctueert en als ik boven ben is het veel langzamer dan beneden (helft minder). Maar goed, zelfs dan is het nog altijd veel beter dan wat we hiervoor hadden ☺️ Mocht je nu aangeven dat er nog meer mogelijkheden zijn om de snelheid te verbeteren, dan sta ik daar uiteraard altijd open voor, maar verder ben ik eigenlijk wel tevreden - tevreden over de service van KPN, over de snelheid en - wederom- over jouw hulp. Mijn dank is groot, in ieder geval!
Reputatie 7
Badge +28
Het klinkt inderdaad beter dan voorheen, mooi! Wat WiFi betreft is er misschien nog wat te optimaliseren. Ik zie dat er een Experia WiFi is geïnstalleerd. Heeft de monteur dat gedaan of was die al eerder aanwezig? Zodra een Experia WiFi is geïnstalleerd wordt WiFi van de Experia Box uitgeschakeld. De Experia WiFi regelt dan het hele draadloze internet. Dat betekent dat de plaatsing van dit kastje erg belangrijk is. Waar staat deze ongeveer? Optimaal is een centrale locatie in huis, bij voorkeur niet direct tegen een muur aan.

Overigens iets heel anders; je hebt nog een enigszins oude TV-ontvanger. Je kunt die kosteloos omruilen voor een nieuwer, sneller model via deze servicetool: Apparatuur wisselen | KPN. Staat hier verder los van maar die ontvangers werken een stuk prettiger 🙂
Hai Joran,

De wifi versterker (zelf geïnstalleerd) staat niet centraal, vanwege de te korte kabel. Wellicht dat we daar inderdaad even naar kunnen kijken. Dank!

En ook dank je wel voor de opmerking over de TV-ontvanger! Ik heb direct een omruilafspraak gemaakt.
Kom je al in aanmerking voor opslag? Moet ik ergens een brief naartoe sturen? 😉

Fijne zondag,
Alexandra

Reageer