Beantwoord

Nieuw 4G Buitengebied met Experia V10 en Sagemcom Fast 4360

• 6 juli 2018
  • 11 reacties
  • 2499 keer bekeken

Vorige week bovengenoemde spullen ge-installeerd.
Werkt, maar signaal lijkt zwak en Upload niet meer dan 1,6 MB. Nu heb ik nog een Huawei E5186s-22a liggen met een prachtige buitenantenne (buitenantenne kan niet aangesloten worden op de Sagecom).
Het SIMkaartje heb ik al geprobeerd in de Huawei, maar ook met APN advancedinternet werkt het niet.
De Huawei heeft standaard laatste firmware, zou het wel gaan werken als ik KPN firmware flash?
alvast mijn dank
icon

Beste antwoord door Charlie2000 7 juli 2018, 21:50

@Robin
Zojuist gelukt om een FTP upload te doen naar de speedtest.tele2. Wat schetst mijn verbazing 100MB in 85 seconden. Omgerekend 9,4 Mbsec! Ben dus volkomen misleid door de Speedtesten en Dropbox.
Dank voor je suggestie om te FTPn en alle andere moeite.
groet Charlie.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Denk niet dat dat gaat.

Hoe sterk is het signaal qua ledjes? In feite kan je natuurlijk de sagemcom overal in huis heen zetten zolang ie maar een netwerkverbinding heeft.
Robin,
Dank voor je antwoord. 2 van de 3 ledjes branden. Download is overigens perfect; 25 MB met KPN Speedtest en alles komt snel binnen. Upload is een nog steeds traag, gem. rond 1,6 MB en uploaden naar bijv. Dropbox is een ramp.
Heb al contact gehad met KPN Buitengebied en zij konden niets vinden. De KPN monteur aan huis vond het ook een vreemd geval en kon alleen maar adviseren de Sagecom te ruilen in de KPN shop (voor een oude Huawei?)
Reputatie 7
Badge +30
Leuke monteur, maar zo werkt dat niet helemaal. En daarnaast zijn die dingen niet op voorraad in de meeste KPN Winkels.

Wel opvallend dat de upload amper verbetering ziet.
Heb je ook met bijvoorbeeld FTP geuploaded zodat er 100% zeker TCP voor de upload gebruikt wordt?

Robin
Dag Robin, Alleen getest met Dropbox prog op PC naar Dropbox server. Hoe kan ik op een praktische manier FTP upload testen?
Ziggo speedtest geeft overigens zelfde slechte Upload resultaat.
Alleen Openspeedtest laat hogere snelheidspieken zien, maar ook dat upload tussendoor even compleet wegvalt
Reputatie 7
Badge +30
Hmm.

Ja openspeedtest is wat mij betreft een beetje meh. Maar, zelfs Speedtest.net etc gebruiken gewoon TCP sessies voor de upload.

Welke DSL snelheid heb je normaal?

Speedtest.net is marginaal beter, maar Upload (2,69MB) nog steeds beroerd. Zie beide bijlagen.
Mijn DSL verbinding, dus zonder Sagecom is ca 8MB download en 0,9 MB upload. Dus 4G draagt wel iets bij, download fantastisch maar upload zwaar onder de maat.
Kan ik de 4g verbinding op een af andere manier testen, of werkt deze alleen in combinatie met ADSL?
Hen nog steeds het gevoel dat er ergens gekoppeld aan mijn SIM iets verkeerd staat.
groet
@Robin
Zojuist gelukt om een FTP upload te doen naar de speedtest.tele2. Wat schetst mijn verbazing 100MB in 85 seconden. Omgerekend 9,4 Mbsec! Ben dus volkomen misleid door de Speedtesten en Dropbox.
groet Charlie.
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Dat is, wat mij betreft wel apart.

Ik heb geen praktijk ervaring met de sagemcom, maar als je op je PC de gateway op het IP van de sagemcom instelt, gaat dan alles over 4G?
Er is niet echt een andere manier om te testen. Wel kan je in de webinterface van de sagemcom wat info over signaal vinden dacht ik.

Er kan verder niet zoveel verkeerd staan aan de instellingen, er is maar 1 werkende APN die verbind met de access gateway die de bonding van beide verbindingen regelt.

Heb je die sagemcom al verplaatst/gedraaid?

Robin
Dag Robin, Ik denk dat je m'n 2de berichtje gemist hebt, zie Forum hierboven. Probleem is opgelost, FTP upload is 9,4 Mbps. Misleid door KPN Speedtest en Dropbox.
nogmals dank
Reputatie 5
Badge +6
@Robin
groet Charlie.

Het 100MB.zip bestand voor downloadtest is een sparse-file, het zijn 100MB aan nullen. Het bestand comprimeert met gzip tot maar 100kB in grootte. Het is geen echt zip bestand maar heeft die extentie om geen problemen op te leveren.
Als je dit bestand ook voor uploadtest hebt gebruikt en ergens in de SIB (dus de hybide variant) infrastructuur vindt compressie plaats, dan is die 85 seconden voor die 100MB niet echt realistisch. In dat geval zou b.v. een videobestand van rond de 100MB wel de daadwerkelijke maximum snelheid representeren.
@tmoesel

Dank, ik schrok even, maar zojuist een echt bestand geupload van 386 MB.: 262 seconden. Omgerekend 11,8 Mbps.
groet Charlie

Reageer