Beantwoord

Nieuw aangesloten Glasvezel 1Gbit, behaal niet de snelheden.

  • 30 December 2021
  • 13 reacties
  • 2290 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +3

 Sinds gisteren ben ik aangesloten op het KPN Glasvezel netwerk met 1Gbit abonnement.

Helaas behaal ik niet de benodigde snelheden. Mijn Upload schommelt tussen de 600 en 700Mbit. Mijn download snelheid zit tussen de 750 en 890 (max) Mbit.

Ik heb dit getest door een Cat 6a kabel rechtstreeks op mijn Experia  V12 modem in te pluggen en dit aan mijn Game PC met geen enkele andere apparaat aangesloten. 

Via bron controle kan ik zien hoeveel van mijn netwerkkaart opgeslokt word tijdens het test proces en dit zit gemiddeld op 85% bij download en 70% bij upload.

De speedtest heb ik uitgevoerd via de Ookla speedtest app vanuit de Windows store, als middels 2 x *.bin file naar binnen te trekken van 10Gbyte.

Ik heb ook het NTU kastje + modem voor 3min uitgezet en daarna weer aangezet, ook dit maakte niks uit.

De snelheden bleven hetzelfde. Als ik via mijn Game PC bestand trek vanuit mijn NAS, dan zie ik mijn bandbreedte van mijn Ethernetkaart naar 100% trekken en gaat het met 120Mb/sec eroverheen, idem als ik upload. Tussen mijn PC en NAS zit ook een Cat 6a kabel.

Daarnaast heb ik een TP-Link AX11000 router met 2,5Gb WAN poort waar ook een cat 6a kabel aangesloten is die ik nu op de modem heb zitten, dit omdat ik mijn router alles laat afhandelen, behalve de tests die ik uitgevoerd heb, omdat ik wilde weten waar de belemmering zit. Ook met de router aangesloten zit ik op dezelfde Down en Up snelheid als bij de tests. Voordat je het vraagt, ja heb hier 12 cat 6a kabels liggen (ben zelf netwerkbeheerder, dus wat kabels van mijn werk meegenomen gloednieuw uit de verpakking gehaald)

 

Al met al, kan ik in ieder geval de conclusie trekken dat:

 

  1. Het niet aan mijn Ethernetkaart is.
  2. Niet aan de Cat 6a kabels
  3. Zowel rechtstreeks op de modem zonder apparatuur verder aan de modem, behaalt dezelfde snelheid als met iTV en mijn router op de modem aangesloten.
  4. Herstart vanuit NTU en Modem + factory reset heeft niet geholpen.

Dus ben uit ideeën zelf. De modem draait op de SGEJ10000312 software versie en wil ik ook nog zo laten totdat de nieuwe versie stabiel internet levert (van wat ik hier allemaal al gelezen heb)

Wat foto's als bewijs:

Speedtest Ookla App

 

Foto 2 Ookla Speedtest:

 

TP-Link AX11000 Router speedtest:

 

Speedtest Download + Broncontrole netwerkkaart:

 

Speedtest Upload + Broncontrole netwerkkaart:

 

Misschien dat een modder van hier ernaar kan kijken. Had KPN Provider al aan de lijn en die...was niet al te bijster of echt kennis-up-2-date. Maar die wilde liever niet een monteur sturen omdat ik al dicht bij de beoogde snelheid zat en dat moest dan aan mijn interne apparatuur liggen.

Had de beste man al uitgelegd dat mijn gaming pc van 9e Intel Gen Oc'd met PCI-E SSD met Cat 6a kabel die 5 meter lang is echt geen bottleneck vormt. Maar goed, ik weet verder niks meer wat ik hier kan testen.

 

icon

Beste antwoord door D.N. 1 January 2022, 13:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Probleem is opgelost door mijzelf. Het blijkt dat QoS de boosdoener was. 

Dit geld voor iedereen die de modem aan een router heeft hangen, behaal je niet de juiste snelheid van je glasvezel, controleer of QoS aanstaat.

 

Staat deze aan, zet hem uit  mocht je die mogelijkheid hebben en anders zet hem op “manual” en voor je voor up en down 1024. Save en test nogmaals je internetsnelheid middels speedtest.

(Die van mij staat op 2048 omdat ik een 2,5Gbit wan poort heb)

 

 

Met de aanpassing van QoS heb ik een strakke en stabiele snelheid.

 

Reputatie 7
Badge +11

Top dat het is opgelost en nog fijner dat de oplossing ook gedeeld wordt! Veel plezier met je nieuwe aansluiting! 😀

@D.N. Ik ben niet zo technisch aangelegd als jij, maar ik heb een soortgelijk probleem en ik hoop dat je me kunt helpen :grinning:

Aan de Experia modem heb ik een 1Gbit switch gekoppeld en vanaf daar een CAT6 kabel aangesloten op een pc met een 1Gb netwerkkaart, maar toch heb ik een lagere snelheid dan met de WIFi extender, een Devolo 1200 die gekoppeld is aan het modem van KPN. Ook dan niet de snelheid die ik verwacht had, maar wel beter.

Het is niet mogelijk om de Cat6 netwerkkabel, die vanaf de pc komt rechtsreeks aan te sluiten op de Experia, omdat daar ook al een Hue en Tado op aangesloten zijn, die alleen maar werken wanneer ze rechtstreeks op het KPN modem aangesloten zijn, anders kan je ze niet vanaf een andere lokatie bedienen. En er zitten maar 4 ethernet poorten op de Experia. Daar zitten nu dus de switch, Devolo base Wfi extender, Hue en Tado op.

Mogelijk ligt het aan de netwerkkaart instellingen op de pc? Dat is een Intel I219-LM Gigabit Network Connection LOM. Stond op auto negotiate, wat in feite 10/100 betekende. Wanneer ik die op 1Gb fixed zet bij de Speed & Duplex settings, dan klapt hij er helemaal uit. Na verwijderen en pc opnieuw opstarten komt de netwerkkaart weer terug, maar wel dus op 10/100.  

Logisch dat dit de ethernet snelheid is:

En dit is de WiFi snelheid via de Devolo:

 

 

Reputatie 7

Kan jij eens een andere netwerkkabel gebruiken want het lijkt er op dat één van de data-aders geen contact maakt.

@wjb Helaas, dat gaat niet zo makkelijk. UTP is door een loze leiding naar boven getrokken, die verander ik niet even :astonished::grinning:

Reputatie 7

@wjb Helaas, dat gaat niet zo makkelijk. UTP is door een loze leiding naar boven getrokken, die verander ik niet even :astonished::grinning:

Dan nog zou ik je toch aan willen raden die PC als test met een andere netwerkkabel aan te sluiten. Als je dan wel 1Gbps haalt dan weet je in ieder geval al meer.

Wat is overigens het merk en type van die switch?

Hallo @D.N. even heel simpel wat proberen: 1pc rechtstreeks op het modem aansluiten.

Als het een W10/11-pc is via de MS Store de Ookla speedtest app downloaden en dan een speedtest doen met als server XS4ALL, dan heb je de meest zuivere resultaten. Als je dan ± 940Mbit/s haalt weet je in ieder geval zeker dat de juiste snelheid bij het modem binnenkomt.

Succes.

 

 

@wjb Dank voor de tip!

@JanD ± 940Mbit/s. Was het maar waar 😱😉

@JanD ± 940Mbit/s. Was het maar waar 😱😉

Hallo @mpgjacobs , heb je het geprobeerd zoals ik eerder adviseerde?

@JanD ik heb denk ik iets gemist? 🙈

Reputatie 3
Badge +3

@D.N. Ik ben niet zo technisch aangelegd als jij, maar ik heb een soortgelijk probleem en ik hoop dat je me kunt helpen :grinning:

Aan de Experia modem heb ik een 1Gbit switch gekoppeld en vanaf daar een CAT6 kabel aangesloten op een pc met een 1Gb netwerkkaart, maar toch heb ik een lagere snelheid dan met de WIFi extender, een Devolo 1200 die gekoppeld is aan het modem van KPN. Ook dan niet de snelheid die ik verwacht had, maar wel beter.

Het is niet mogelijk om de Cat6 netwerkkabel, die vanaf de pc komt rechtsreeks aan te sluiten op de Experia, omdat daar ook al een Hue en Tado op aangesloten zijn, die alleen maar werken wanneer ze rechtstreeks op het KPN modem aangesloten zijn, anders kan je ze niet vanaf een andere lokatie bedienen. En er zitten maar 4 ethernet poorten op de Experia. Daar zitten nu dus de switch, Devolo base Wfi extender, Hue en Tado op.

Mogelijk ligt het aan de netwerkkaart instellingen op de pc? Dat is een Intel I219-LM Gigabit Network Connection LOM. Stond op auto negotiate, wat in feite 10/100 betekende. Wanneer ik die op 1Gb fixed zet bij de Speed & Duplex settings, dan klapt hij er helemaal uit. Na verwijderen en pc opnieuw opstarten komt de netwerkkaart weer terug, maar wel dus op 10/100.  

Logisch dat dit de ethernet snelheid is:

En dit is de WiFi snelheid via de Devolo:

 

 

 

@mpgjacobs

Sowieso zou ik eerst je netwerkadapter drivers updaten voor je Windows 10:

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/82185/intel-ethernet-connection-i219lm/downloads.html

 

Daarnaast moet je een netwerk adapter nooit op fixed zetten. Je behoud hem op auto negotiate, dit omdat je lijn nooit vast 1000Mbit kan sturen, het schommelt altijd. Tussen je modem/router en je netwerk adapter moet handshake tot stand gebracht worden om de zoveel tijd. Zet jij het fixed dan haal je dat als het ware weg, waardoor of je netwerk uitvalt zoals wat jij kreeg, of je internet valt gewoon weg. Dom gezegd, beide kanten (hardware) is hier niet voor gemaakt.

 

Het probleem zit hem namelijk in je 10/100. Dit kan een driver issue zijn (daarom laatste versie updaten) maar kan ook zeer zeker in een kabel breuk zijn maar kan ook zo zijn dat je switch de boosdoener hier is in deze.

Enige wat ik je kan aanraden is om de cat6 kabel van je pc die naar je switch gaat, direct in de modem in te pluggen (als test) en dan via Ookla speedtest het nogmaals eens te testen. Behaal je wel de volle snelheid, dan is het je switch. Behaal je alsnog lage snelheid dan is het je cat6 kabel en zul je deze moeten vervangen.

Ik snap dat je hue enz.. daar ook op experia box aangesloten hebt, maar het is maar een test van 2 min om erachter te komen of het je switch is of je kabel die niet de volle 1Gbit benut.

Een netwerk adapter kan 10/100 geven maar is meer dan een driver issue met de OS, niet dat je netwerkkaart stuk is, want dan zou die helemaal niks moeten aangeven.

 

Edit: excuus ik zie dat je de Cat6 door een loze leiding hebt. Dat maak het lastiger om het te testen inderdaad.

Je bezit geen laptop of dat je er eentje kan lenen en dat je een cat6 kabel van een meter besteld en dan test?

Het probleem in deze is dat je maar 1 machine hebt die een probleem heeft, dan wordt testen nogal erg moeilijk.

 

 

 

Reputatie 3
Badge +3

Hallo @D.N. even heel simpel wat proberen: 1pc rechtstreeks op het modem aansluiten.

Als het een W10/11-pc is via de MS Store de Ookla speedtest app downloaden en dan een speedtest doen met als server XS4ALL, dan heb je de meest zuivere resultaten. Als je dan ± 940Mbit/s haalt weet je in ieder geval zeker dat de juiste snelheid bij het modem binnenkomt.

Succes.

 

 

Thanks @JanD 

Maar was al achter de oorzaak gekomen als je begin leest :)