Beantwoord

Nieuw huis traag/wegvallend internet/tv/wifi

  • 7 January 2022
  • 19 reacties
  • 233 keer bekeken

Ik woon sinds een paar maanden in een nieuwbouw huis. Nu heb ik sinds een tijdje dat mijn wifi uitvalt, tv hapert/uitvalt en soms helemaal geen internet heb. Ik heb een KPN Box 12. Heb opgezocht en gezien dat er meer mensen last hebben van dit probleem. Zoiezo heb ik boven helemaal geen wifi (dit kan weer te maken hebben met nieuwbouw enz…. 

Maar het vervelende probleem dat het internet gewoon niet stabiel is.

Heb verschillende keren gebeld met KPN. Maar krijg elke keer de tip: kabel eruit, kabel erin, resetten, 10 minuten wachten enzzzz….. De standaard dingen…

Maar na 4 verschillende personen gesproken te hebben krijg ik elke keer het zelfde…

Nu wil ik graag een monteur langs laten komen maar de KPN medewerkers aan de telefoon verwijzen me elke keer naar de website: https://www.kpn.com/service/monteur/meerwerk-monteurs-en-materiaalkosten.htm Deze monteur kost helaas best veel geld….

Ik heb op verschillende forums gelezen dat er altijd goede oplossingen komen vanuit KPN en hoop deze keer ook een goeie oplossing.

Want ik ga geen geld betalen (buiten de maandelijkse kosten) voor een dienst die gewoon goed zou moet werken….

Ik hoop snel een reactie te ontvangen.

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door NHendriks 9 January 2022, 09:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hoi @Franswa ,

Heb je koper of glasvezel?

@martijn197108 

Hey Martijn, dank voor je bericht, glasvezel :)

Kan je het glasvezelkastje eens 2min stroomloos maken?

@martijn197108 

Hey Martijn, ben momenteel op het werk maar zal dit doen zodra ik thuis ben. Die tip heb ik nog niet gehad van KPN :) Is het proberen waard

Badge +19

Een monteur kost helemaal niets als het probleem aan de kant van kpn ligt. Dus goed uitsluiten dat het niet door je eigen netwerk komt.

@martijn197108 Ben rond 6 uur thuis, heb je nog tips/stappen plan voor me als ik stroomkabel van glasvezelkastje er 2 minuten vanaf heb? :)

Badge +19

Kan je iets vertellen over je netwerk na het modem? Gebruik je draadloze verbindingssets? Gebruik je een switch? 

@martijn197108 Ben rond 6 uur thuis, heb je nog tips/stappen plan voor me als ik stroomkabel van glasvezelkastje er 2 minuten vanaf heb? :)

ik zou ook meteen even een nieuwe ethernetkabel proberen.

Badge +19

De meeste van dit soort storingen komen door iets na het modem. Draadloze verbindingsets, een kapotte connector, aderbreuk in een kabel. Ga testen. Verwijder alle randapparatuur.  Wat gebeurt er? Sluit dan één voor één weer wat aan. 

De meeste van dit soort storingen komen door iets na het modem. Draadloze verbindingsets, een kapotte connector, aderbreuk in een kabel. Ga testen. Verwijder alle randapparatuur.  Wat gebeurt er? Sluit dan één voor één weer wat aan. 

dat verwacht ik ook,Alleen dat kabeltje vervangen is makkelijk en als het daar wel aan ligt bespaart het je veel werk.

@martijn197108 Ben rond 6 uur thuis, heb je nog tips/stappen plan voor me als ik stroomkabel van glasvezelkastje er 2 minuten vanaf heb? :)

ik zou ook meteen even een nieuwe ethernetkabel proberen.

Dit ga ik nu proberen

De meeste van dit soort storingen komen door iets na het modem. Draadloze verbindingsets, een kapotte connector, aderbreuk in een kabel. Ga testen. Verwijder alle randapparatuur.  Wat gebeurt er? Sluit dan één voor één weer wat aan. 

Allereerst bedankt voor het meedenken, ik ga dit proberen als een nieuwe kabel van glasvezelkastje naar modem niet werkt

top!laat maar weten!

top!laat maar weten!

Heb alles geprobeerd, ook de wifi manager… Maar bijvoorbeeld nu valt de TV uit, krijg elke keer: Verbinding met zender verbroken (foutcode: STB-NMC-400)

Wat betreft switch, er zit een TP-Link Unmanaged 16 poort tussen. Maar ook met een ander switch of zelfs zonder switch blijven de problemen zich voor doen. Mijn abbo is: Hussel Internet 200 Mbit/s

Maar bijvoorbeeld nu zit ik 5 meter van de router vandaan (2 deuren die er tussen zitten staan open) is mijn gemeten snelheid ooit 30 en maximaal 65… Dit geldt voor mn telefoon en mn laptop….

Ik heb op forums gelijkwaardige problemen gevonden van mensen die ongeveer hetzelfde ervaren als ik. Hier werd vaak de KPN Box v12 als boosdoener genoemd. Ook zag ik dat het vaak werd opgelost of verholpen was nadat er een KPN monteur was langs gekomen.

Ik heb screenshots toegeveogd van de resultaten van de wifi manager van KPN en de melding op de TV die elke  2 minuten even in beeld is…. Erg vervelend

Alvast bedankt voor de gedane moeite!
 

 

Reputatie 7
Badge +11

De foutcode STB-NMC-400 komt voornamelijk door fouten in het klantdomein. Je geeft aan dat er een unmanaged TP-Link switch gebruikt wordt, ondersteund deze ook IGMP Snooping? Dat is namelijk van groot belang als er ook interactieve tv-ontvangers op aangesloten zijn. Als IGMP Snooping ontbreekt kan dat effecten hebben in het hele thuisnetwerk inclusief de problemen van wegvallend internet.

De klantenservicemedewerkers doen verschillende metingen in een telefoongesprek, een daarvan is kijken naar de demping van de glasvezel en eventuele onderbroken data-sessies tussen Box12 en de apparatuur in de wijkcentrale. Als deze beide goed zijn dan zullen ze inderdaad snel tot de conclusie komen dat er in het KPN-domein niets mis is en het probleem in het klant-domein zit.

De foutcode STB-NMC-400 komt voornamelijk door fouten in het klantdomein. Je geeft aan dat er een unmanaged TP-Link switch gebruikt wordt, ondersteund deze ook IGMP Snooping? Dat is namelijk van groot belang als er ook interactieve tv-ontvangers op aangesloten zijn. Als IGMP Snooping ontbreekt kan dat effecten hebben in het hele thuisnetwerk inclusief de problemen van wegvallend internet.

De klantenservicemedewerkers doen verschillende metingen in een telefoongesprek, een daarvan is kijken naar de demping van de glasvezel en eventuele onderbroken data-sessies tussen Box12 en de apparatuur in de wijkcentrale. Als deze beide goed zijn dan zullen ze inderdaad snel tot de conclusie komen dat er in het KPN-domein niets mis is en het probleem in het klant-domein zit.

Hey NHendriks,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb zitten zoeken naar IGMP Snooping en de switch die ik heb (TP-Link 16-Port Gigabit TL-SG1016D) maar kan geen antwoord vinden. 

 

Ik moet zeggen dat zonder de switch de problemen ook aanwezig waren maar wel in mindere mate... al bij al lijkt alles te wijzen op de connectie van KPN. Het is gewoon niet steady…

 

Ik merk wel dat als errorcode 400 zich weer voordoet we wel gewoon wifi hebben (constant) wel langzaam maar valt niet uit... 

 

Is er een manier om te testen of uit te sluiten waar het probleem zit.... ik werk veel thuis en als er iets irritant is is het onbetrouwbare internet…

 

Alvast bedankt

Hoi @Franswa ,

Volgens tweakers ondersteund jouw switch IGMP Snooping: https://tweakers.net/pricewatch/283407/tp-link-tl-sg1016d-16-port-gigabit-switch/specificaties/

 

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Franswa ,

Volgens tweakers ondersteund jouw switch IGMP Snooping: https://tweakers.net/pricewatch/283407/tp-link-tl-sg1016d-16-port-gigabit-switch/specificaties/

 

Ik gok dat het een foutje is. Meerdere webshops geven aan dat het er niet op zit: https://www.kommago.nl/tp-link-tl-sg1016d-16-poorts-gigabit-switch/pid=51474 / https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-tl-sg1016d-netwerk-switch-unmanaged/1003004012210265/. Bij TP-Link is het wel vaker zo dat als het niet vermeld wordt op hun website het er niet op zit.

 

Is er een manier om te testen of uit te sluiten waar het probleem zit.... ik werk veel thuis en als er iets irritant is is het onbetrouwbare internet…

Ik zit even te denken, ik zou eens beginnen met het loskoppelen van alle TV-ontvangers voor een dagje. Op deze manier kun je al snel merken of die switch zonder IGMP Snooping echt het probleem is of niet. Dat de wifi enorm traag is als de stb-nmc-400 melding voorbij komt klinkt mij heel erg als een multicast-flood wat kan ontstaan door zo'n switch zonder snooping.

Voor het verdere testen kan het handig zijn om alles los te koppelen van de Box12 en enkel een bekabelde PC gebruiken om te kijken wat dat doet met de verbinding. Werkt het dan wel stabiel dan kun je een voor een apparatuur terug aansluiten om zo te ondervinden welk apparaat de verstoringen veroorzaakt. Ik vermoed eigenlijk dat de switch voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de issues, vooral als hier ook interactieve tv op is aangesloten.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Franswa! Ik heb al even niks meer van je voorbij zien komen in dit topic. Is dat een geval geen nieuws is goed nieuws en zijn de klachten weg? Zo niet zou je dan nog kunnen kijken of je wat hebt aan de tip van @NHendriks?