Beantwoord

Nieuwbouw: KPN 14mbit en geen upgrade voorzien

• 11 november 2017
  • 11 reacties
  • 304 keer bekeken

Ik ga binnen paar maanden naar nieuwbouw woning, oplevering in december en aannemer heeft via www.mijnaansluiting.nl KPN aangevraagd. Als ik nu kijk naar wat er wordt aangeboden is het slechts 14mbit en is er geen upgrade voorzien. Wat moet ik hieruit concluderen? Gaat KPN hier geen volledige verbinding kunnen leveren? In de buurt wordt keurig 100/30 mbit geleverd via VDSL. Zie plaatje wat ik zie, betreft 6706AW met huisnummer 10-26

icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 11 november 2017, 21:26

Ik snap hem nu. De even-kant (Mouterij) wordt allemaal nog gebouwd(?) Die adressen zijn nog niet aangesloten en daardoor kent het systeem van KPN de afstand, en eventuele SDF locaties nog niet. Daarom wordt er nu een ruwe schatting gegeven vanaf de MDF.

Sowieso zou ik beide aansluitingen laten aanleggen. Zodra de lijn er ligt kun je op fourstack een betere schatting zien.
De kans is enorm groot dat er ~80-100Mbit/s per aderpaar te halen valt. Zeker aangezien er heel wat straatkasten om heen staan en KPN natuurlijk het liefst die gebruikt ipv extra te graven.

Voor nu denk ik helaas dat je het er of op moet wagen, of moet afwachten, of voor de zekerheid een kabelaanbieder kiezen.

Robin
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
De statuscheck geeft waarschijnlijk ook iets aan over geen KANVAS adres?

Je ziet namelijk de 13 staan omdat KPN nog geen gegevens heeft over de aansluiting op dit adres (want die ligt er nog niet). Daarom weet het systeem nog niet of SDF-toegang beschikbaar is (erg aannemelijk aangezien alle buren dit wel hebben) en laat 'ie dat niet zien.

Zodra de aansluiting verwerkt is in het systeem zal fourstack zich waarschijnlijk aanpassen. Je kan er voorzichtig van uit gaan dat je ook richting de 100Mbit/s gaat als alle nabije buren dat ook kunnen.

Robin
Nee, daar staat niks over in. Heeft dit te maken met dat er waarschijnlijk alleen nog maar een hoofdaansluiting in de straat ligt en nog geen huisaansluitingen (wat standaard bij nieuwbouw schijnt te zijn?).
Punt is dat ik in mijn keuze voor koper/vdsl of kabel (ziggo) wel zekerheid wil hebben welke snelheid ik over koper kan krijgen? Hoe kan ik die duidelijkheid krijgen?
Reputatie 7
Badge +18
De statuscheck geeft waarschijnlijk ook iets aan over geen KANVAS adres?

Je ziet namelijk de 13 staan omdat KPN nog geen gegevens heeft over de aansluiting op dit adres (want die ligt er nog niet). Daarom weet het systeem nog niet of SDF-toegang beschikbaar is (erg aannemelijk aangezien alle buren dit wel hebben) en laat 'ie dat niet zien.

Zodra de aansluiting verwerkt is in het systeem zal fourstack zich waarschijnlijk aanpassen. Je kan er voorzichtig van uit gaan dat je ook richting de 100Mbit/s gaat als alle nabije buren dat ook kunnen.

Robin
@vandermark1977, wat geeft Fourstack aan op het huisnr. van de buren?
Precies hetzelfde als bij ons: alle woningen in het project die nu worden gebouwd (en voor de kerst opgeleverd) hebben dezelfde uitkomst. Je kan ze zelf zien, 6706AW hnr 2-38
Reputatie 7
Badge +30
Ik snap hem nu. De even-kant (Mouterij) wordt allemaal nog gebouwd(?) Die adressen zijn nog niet aangesloten en daardoor kent het systeem van KPN de afstand, en eventuele SDF locaties nog niet. Daarom wordt er nu een ruwe schatting gegeven vanaf de MDF.

Sowieso zou ik beide aansluitingen laten aanleggen. Zodra de lijn er ligt kun je op fourstack een betere schatting zien.
De kans is enorm groot dat er ~80-100Mbit/s per aderpaar te halen valt. Zeker aangezien er heel wat straatkasten om heen staan en KPN natuurlijk het liefst die gebruikt ipv extra te graven.

Voor nu denk ik helaas dat je het er of op moet wagen, of moet afwachten, of voor de zekerheid een kabelaanbieder kiezen.

Robin
Duidelijk, ik heb nu ook VDSL in dezelfde plaats en ben daar tevreden over. Liefst ga ik dus verhuizen en behoud hetzelfde abbo. Direct na oplevering maar gaan aanvragen dus?
Reputatie 7
Badge +18
Precies hetzelfde als bij ons: alle woningen in het project die nu worden gebouwd (en voor de kerst opgeleverd) hebben dezelfde uitkomst. Je kan ze zelf zien, 6706AW hnr 2-38Dat is gek, ik zie op huisnr. 3 deze waarde:

🤔
Reputatie 7
Badge +30
Duidelijk, ik heb nu ook VDSL in dezelfde plaats en ben daar tevreden over. Liefst ga ik dus verhuizen en behoud hetzelfde abbo. Direct na oplevering maar gaan aanvragen dus?Als de offerte/aansluiting via jouw gaat kan je eventueel direct bij het aanleggen navragen of deze vanuit een actieve straatkast komt.

Anders is het helaas wachten. Maar houdt er wel rekening mee dat er een poosje tussen de aanvraag en oplevering zit en zonder internet wil natuurlijk niemand :)

Precies hetzelfde als bij ons: alle woningen in het project die nu worden gebouwd (en voor de kerst opgeleverd) hebben dezelfde uitkomst. Je kan ze zelf zien, 6706AW hnr 2-38Dat is gek, ik zie op huisnr. 3 deze waarde: 🤔Dennis, 't gaat niet om 3. Dat is een heel andere straat.
Reputatie 7
Badge +18
Dennis, 't gaat niet om 3. Dat is een heel andere straat.Oh, oké ik keek naar de huisnr. 2, 4, 6 enz. die komen op 13 Mbit/s inderdaad. Maar deed ik 3, 5 en 7 dan kreeg ik wel 100 Mbit/s of meer. Dan is het wel een groot postcodegebied. Als meneer op 2 zou wonen in de straat, en dan zal aan de overkant van de straat huisnr. 3 toch staan? Aan de ene kant van de straat de "even" getallen, en aan de andere kant de "Oneven" getallen. Of sla ik nu even helemaal de plank mis @RobinFlikkema? 🤔
Oneven is compleet andere straat 😉
Reputatie 7
Badge +18
Oneven is compleet andere straat 😉Oké! 😉 👍🏼

Reageer