Beantwoord

Nieuwe firmware in Sagemcom Fast Air 4360 (Sneller Internet Buitengebied) - technische (!) opmerking

  • 10 November 2020
  • 14 reacties
  • 566 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Wellicht nuttig voor de techneuten van KPN.

 

Tussen mijn Experiabox V10 en het Sagemcom modem zitten 2 Devolo powerline adapters. Werkt goed. Wel ervaarde ik dat enkele keren per week een TCP-Connect meer dan 6 seconden duurde en dat ook vaak dan minuten lang, soms een uur of wat. Dan is websites openen niet prettig als de eerste connect steeds zo lang duurt. Daarbuiten, dus als dit fenomeen er niet was, duurde een connect fracties van seconden. Heb met experimenten achterhaald dat de connectie tussen de V10 en de Sagemcom op die momenten het probleem is. Heb er monitoring op gezet en als het zo ver is wordt een powerline adapter even gereset. Duurt 2 seconden en dan is alles weer ok. Geen probleem.

 

Bij zo’n reset is even de verbinding tussen V10 en de Sagemcom weg, je ziet even 2 secondes de LEDs bij de ethernet poorten uit gaan. En daarna is alles weer koek en ei. Ook een herstart van de V10 of Sagemcom lost het op maar dat duurt veel langer en vaak resetten van de V10 activeert DLM en is niet handig.

 

Bijzonder is dat op het moment dat een TCP-connect naar internet dus veel te lang duurt er gewoon ingelogd kan worden in beide devices, gepingd kan worden, etc. Ze zien elkaar dus wel maar er is ergens een verstoorde TCP samenwerking tussen de twee devices. De twee devices verzorgen een multipath TCP verbinding dus als daar wat verstoord is, dan uit zich dat dus klaarblijkelijk in het genoemde fenomeen.

 

Een paar weken zie ik echter geen langdurende TCP-Connects meer…. maar wel totale blokkade van TCP verkeer. Duidelijk in de plaats gekomen van het eerdere fenomeen. En wat blijkt; KPN heeft ergens eind oktober de firmware in de Sagemcom geüpdatet. 
 

Nu dus enkele keren per week door blokkade van TCP verkeer helemaal geen internet meer. VDSL is er gewoon, alle lampjes branden, maar geen verkeer. En een reset van de Devolo lost direct het probleem op. Binnen 2 seconden. Heb het scriptje in mijn monitoring aangepast dus als een TCP-Connect lang duurt of - nieuw - niet lukt, een reset doen. Werkt prima.

 

Dus KPN; leuk dat er een wijziging in de firmware is gekomen die iets doet met de multipath TCP en een hiccup tussen de beide devices als verandering van “duurt lang” naar “volledige blokkade” nu als gevolg heeft, het is niet perfect.

 

Wat overigens de reden is dat beide devices geen TCP naar buiten meer kunnen is me een raadsel. Er gaat in het praten tussen die twee iets fout, vermoedelijk door de toepassing van Powerline adapters. Maar hoe kan het dan dat er gewoon wel web verkeer tussen de devices mogelijk is? Ik gewoon kan inloggen?

 

Ik lees meer hier over mensen die af en toe de devices moeten resetten om weer internet te hebben. Wellicht is het dus een punt bij meer mensen, ook zonder Powerline adapters.

 

Overigens erg tevreden hoor over deze oplossing, hoop van geleerd en de VDSL 10/2 gaat ermee naar 40/8. Soms wat meer, soms duidelijk minder. Te verwachten bij een zendmast op 2 km. (2 ipv 3 blauwe LEDs).

 

Wellicht nuttige info hierboven voor de techneuten van KPN.

icon

Beste antwoord door Ernst-Jan 5 January 2021, 19:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Ernst-Jan! Goed dat je dit meldt en fijn dat Sneller Internet Buitengebied verder goed bevalt. 🙂 Voor de meest stabiele verbinding raden we echt aan om de 4G router rechtstreeks bekabeld aan te sluiten op de Experia Box. Wat is de reden dat je hier Devolo's tussen hebt zitten en is er voor jou de mogelijkheid om de verbinding rechtstreeks bekabeld te testen? Wil je hier delen hoe het dan met de verbinding gaat? Benieuwd of de TCP issues dan nog spelen. 

Reputatie 7
Badge +7

Sanne, leuk dat je antwoord. Alleen boven goede 4G ontvangst en Experiabox beneden. Oud huis, weinig mogelijkheden een Ethernet kabel weg te werken. Op zich is de Powerline oplossing prima hoor. Mijn monitor checkt elke minuut door een connect te doen naar www.google.nl en een reset mocht dat niet lukken duurt 3 seconden. Dus zeg een minuut per paar dagen even een hikje. Is mee te leven.

Op zich is het wel interessant om bedraad aan te sluiten om te zien of het echt de powerline aansluiting is. Zal het eens proberen.

Mijn post was voornamelijk bedoeld om duidelijk te maken dat waar eerst een connect naar elke website soms langer dan zes seconde duurde, daar dus in de laatste firmware aan geknutseld is. Dat komt niet meer voor, er is alleen nog algemene blokkade van de connect af en toe dus.

Stay tuned.

Reputatie 7
Badge +17

Herkenbaar. Mijn woning is ook aardig gedateerd en kabels wegwerken is een behoorlijke klus af en toe. Dan snap ik de Powerlines en ben ik benieuwd wat je ervaringen zijn als je het bekabeld hebt getest, gewoon om uit te sluiten of dit issue dan ook speelt. 🙂 De algemene blokkade na een update van de Sagemcom heb ik nog niet langs horen komen, dus mocht die ook nog spelen bij een rechtstreekse bekabeling dan lijkt het me goed om daarmee naar de specialisten toe te lopen (digitaal dan). 

Mocht hij dan niet meer spelen, dan is het toch iets in de Powerlines en kunnen we die onder de loep nemen om te zien of daar nog wat in te verbeteren valt. 

Reputatie 7
Badge +7

Een update. Niet zo heel belangrijk maar misschien heeft iemand er baat bij.

Af en toe dus problemen tussen Experiabox V10 en het Sagemcom 4G modem. Daartussen twee Devolo powerline adapters. 
Vorige week toch maar eens een ethernet kabel door het huis gespannen want de storing werd steeds erger. Een jaar geleden paar keer per maand, al enige tijd paar keer per dag. Met directe kabel een dag lang geen enkele storing. Hmmm… toch de Devolo adapters? Van beide de firmware ge-update, gaf geen verbetering. Dan eerst de Devolo aan de Experiabox vervangen (550 door een 1200+ single) Geen verbetering. Dan de Devolo aan de Sagemcom kant vervangen. En zie… geen verstoringen meer.

Kortom; defecte Devolo powerline adapter, althans een device met verstoringen. Was overigens een dLan 1200+ triple. Niet meer te krijgen dus vervangen door dLan 1200+ single. De triple heeft een ingebouwde switch met extern 3 lan poorten. Die werkt dus niet goed.

All good. End of story.

 

Mijn sagemcom-fast-air-4360 is via 2 lan-kabels verbonden met enerzijds mijn PC en anderzijds de experia-box. Meer dan een jaar had ik snel internet. Vanaf november of misschien december is het hommeles. Alleen nog internet via de vaste kabel, de sagemcom-fast-air-4360 voegt niets toe. Alle lampjes branden. Tot mijn grote verbazing is hij na een herstart weer enkele dagen achter elkaar aan de praat geweest, maar inmiddels helpt ook geen herstart meer. Wat moet ik doen?

Reputatie 7
Badge +7

Mijn sagemcom-fast-air-4360 is via 2 lan-kabels verbonden met enerzijds mijn PC en anderzijds de experia-box. Meer dan een jaar had ik snel internet. Vanaf november of misschien december is het hommeles. Alleen nog internet via de vaste kabel, de sagemcom-fast-air-4360 voegt niets toe. Alle lampjes branden. Tot mijn grote verbazing is hij na een herstart weer enkele dagen achter elkaar aan de praat geweest, maar inmiddels helpt ook geen herstart meer. Wat moet ik doen?

Zie: 

Bij anderen en bij mij werkte een factory reset van de Sagemcom. Dus met browser naar 192.168.2.252 gaan, inloggen en via “My Sagembox” naar “Maintenance” en dan factory reset. Alleen uit/aanzetten of reboot is niet voldoende. Factory reset is niet erg want de Sagemcom houdt verder niets bij, alleen het wachtwoord is hierna weer leeg en moet ingesteld worden.

Dank! Ik denk dat ik het ga proberen. Maar eerst even: ik weet niets van een wachtwoord. Moet ik er dan eentje zelf verzinnen?

Reputatie 7
Badge +7

Als je nog nooit het wachtwoord hebt aangemaakt dan is het leeg. Dus ga je naar 192.168.2.252 dan zie je gebruikersnaam kpn (en dat is niet te wijzigen) en een wachtwoord invulveld. Als je dan de 1e keer daar enter/return  geeft dan wordt om het wachtwoord aanmaken gevraagd. Na de factory reset moet je dat dan weer doen want dan is het wachtwoord weer leeg.

Het is gelukt! Hartelijk dank. Is het zo dat deze actie vaker gaat terug keren, wat is jullie ervaring?

Reputatie 7
Badge +7

Eerdere keren werd de reset bij de firmware update automatisch gedaan, te merken omdat dan het ingestelde wachtwoord weg was. Nu heeft KPN bij de update dit vergeten lijkt het...

ik heb toen hij aan stond een reset gedaan en nu doet hij het weer

Mijn sagemcom-fast-air-4360 is via 2 lan-kabels verbonden met enerzijds mijn PC en anderzijds de experia-box. Meer dan een jaar had ik snel internet. Vanaf november of misschien december is het hommeles. Alleen nog internet via de vaste kabel, de sagemcom-fast-air-4360 voegt niets toe. Alle lampjes branden. Tot mijn grote verbazing is hij na een herstart weer enkele dagen achter elkaar aan de praat geweest, maar inmiddels helpt ook geen herstart meer. Wat moet ik doen?

Zie: 

Bij anderen en bij mij werkte een factory reset van de Sagemcom. Dus met browser naar 192.168.2.252 gaan, inloggen en via “My Sagembox” naar “Maintenance” en dan factory reset. Alleen uit/aanzetten of reboot is niet voldoende. Factory reset is niet erg want de Sagemcom houdt verder niets bij, alleen het wachtwoord is hierna weer leeg en moet ingesteld worden.

Hoi Ernst-Jan,

 

Ik zie dat dit inmiddels 2 maanden geleden is, maar toch nog even de vraag aan jou omdat ik nu tegen hetzelfde probleem aan loop:

Moest je na de factory resrt nog iets anders doen, of werkte de boel inclusief 4G gewoon weer naar behoren nadat de factory reset klaar was?

Ik vraag dit omdat de factory reset bij mij helaas niet de oplossing lijkt te zijn, ondanks dat alle juiste lampjes dus wel branden op de Sagemcom 4G…

 

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +7

Mijn sagemcom-fast-air-4360 is via 2 lan-kabels verbonden met enerzijds mijn PC en anderzijds de experia-box. Meer dan een jaar had ik snel internet. Vanaf november of misschien december is het hommeles. Alleen nog internet via de vaste kabel, de sagemcom-fast-air-4360 voegt niets toe. Alle lampjes branden. Tot mijn grote verbazing is hij na een herstart weer enkele dagen achter elkaar aan de praat geweest, maar inmiddels helpt ook geen herstart meer. Wat moet ik doen?

Zie: 

Bij anderen en bij mij werkte een factory reset van de Sagemcom. Dus met browser naar 192.168.2.252 gaan, inloggen en via “My Sagembox” naar “Maintenance” en dan factory reset. Alleen uit/aanzetten of reboot is niet voldoende. Factory reset is niet erg want de Sagemcom houdt verder niets bij, alleen het wachtwoord is hierna weer leeg en moet ingesteld worden.

Hoi Ernst-Jan,

 

Ik zie dat dit inmiddels 2 maanden geleden is, maar toch nog even de vraag aan jou omdat ik nu tegen hetzelfde probleem aan loop:

Moest je na de factory resrt nog iets anders doen, of werkte de boel inclusief 4G gewoon weer naar behoren nadat de factory reset klaar was?

Ik vraag dit omdat de factory reset bij mij helaas niet de oplossing lijkt te zijn, ondanks dat alle juiste lampjes dus wel branden op de Sagemcom 4G…

 

Alvast bedankt.

Een reset zou voldoende moeten zijn. Zit de SIM goed aangedrukt?

Reputatie 7
Badge +17

@wessaman wat ik je aan zou willen raden is als de goede tip van @Ernst-Jan niet werkt is om een eigen topic aan te maken. Dan wordt het zo snel mogelijk opgepakt en kunnen we het met z'n allen oplossen!