Beantwoord

Nieuwe firmware Microsoft Surface Laptop (gen 1) > Experia WiFi

  • 15 November 2019
  • 10 reacties
  • 239 keer bekeken

Vanavond kreeg ik een lading firmware en driver updates op m'n eerste generatie Microsoft Surface Laptop (Windows 10 1903). Daarna wilde de laptop niet meer via Wi-Fi verbinden.

Na wat uitzoekerij bleek dat de laptop het op de tweede verdieping wel deed. Daar staat een KPN WiFi Versterker. Op de eerste verdieping en op de begane grond staat een Experia WiFi. Als ik die uitzet en de Wi-Fi van m'n V10 weer aanzet (dat wordt uitgezet zodra er een Experia WiFi aanstaat) werkt alles weer. Zijn er meer mensen die dergelijke problemen ondervinden?

Je begrijpt: de Experia WiFi's heb ik voorlopig op sterk water gezet.

 

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 3 December 2019, 09:21

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Henk2304. Wat vervelend dat je geen WiFi verbinding kan maken met de Experia WiFi, na een update van jouw laptop. Zou je beide Experia Wifi's willen resetten?  Er zit een resetknopje op de achterkant, 10 seconden ingedrukt te houden. Wellicht verhelpt dit het probleem. Als dit niet het geval is, dan hoor ik dat graag van je!

Reputatie 7

Welke firmware versie staat op jouw Experia WiFi's?

't Heeft ff geduurd voor ik hier aan toe kwam. Vandaag heb ik de test uitgevoerd. Heb de Experia Wifi's gereset en daarna (via de KPN Thuis app) weer aangesloten. Ze draaiden nog op het vorige firmware level, maar voordat ik kon testen werd de firmware geüpdatet en nu draaien ze op Experia Wifi level 1.00.26v3. Daarmee lukt 't wel om verbinding met de Surface Laptop te maken :grinning: .

Klein detail, met uitgeschakelde Experia Wifi's haalt de laptop direct op de V10 Wi-Fi met gemak een verbindingssnelheid van rond 550 Mb/s, met ingeschakelde Experia Wifi's is dat niet meer dan 350 Mb/s (volgens de status in het Windows Netwerkcentrum). Nu is mijn internetsnelheid op dit moment 51 Mb/s (en in de loop van volgende maand 143 Mb/s, volgens Fourstack) dus zoveel maakt 't niet uit, maar toch. Bij het maken van een back-up naar mijn Windows server telt ieder Mb/s :innocent: .

 

Ik kijk het een poosje aan en beslis dan of ik alleen de V10 ga gebruiken of toch de Experia Wifi's erbij laat staan. Het ontbreken van het gastnetwerk (volgens de KPN Thuis app binnenkort beschikbaar) is daarbij ook een punt van aandacht. 

Hallo @Henk2304 , je gooit de internetsnelheden wel een beetje door elkaar.

Je zult nu wel een 50 Mbit/s-verbinding hebben en als jouw straatkast opgewaardeerd is naar 143 Mbit/s gaan als je dat wilt, dus waar die 5550 en 350 Mbit/s vandaan koen is mij even een raadsel.

Bij een optimale WiFi-verbinding kun je hoogstens via de 5.0-band hoge WiFi-snelheden halen, mits goed afgeregeld.

 

Da's toch niet zo moeilijk: ik bedoel daarmee de snelheid tussen Experiabox resp. Experia WiFi enerzijds en de laptop anderzijds, de lokale verbindingssnelheid dus. Bekabeld is die tegenwoordig vaak 1 Gb/s.

Dat heeft verder niets te maken met de internetsnelheid, de snelheid tussen Experiabox en het KPN netwerk. 

Ik begrijp het heel goed, jij legt het een beetje ongelukkig uit, vandaar mijn reactie.

 

Reputatie 7

Ik begrijp het heel goed, jij legt het een beetje ongelukkig uit, vandaar mijn reactie.

Wat wordt er dan ongelukkig uitgelegd?

Ik begrijp het heel goed, jij legt het een beetje ongelukkig uit, vandaar mijn reactie.

Wat wordt er dan ongelukkig uitgelegd?


Hallo @wjb , uit onderstaande kan ik niet lezen dat @Henk2304 dat het over de interne netwerksnelheid gaat:

Klein detail, met uitgeschakelde Experia Wifi's haalt de laptop direct op de V10 Wi-Fi met gemak een verbindingssnelheid van rond 550 Mb/s, met ingeschakelde Experia Wifi's is dat niet meer dan 350

 

Reputatie 7

Ik begrijp het heel goed, jij legt het een beetje ongelukkig uit, vandaar mijn reactie.

Wat wordt er dan ongelukkig uitgelegd?

Hallo @wjb , uit onderstaande kan ik niet lezen dat @Henk2304 dat het over de interne netwerksnelheid gaat:

Klein detail, met uitgeschakelde Experia Wifi's haalt de laptop direct op de V10 Wi-Fi met gemak een verbindingssnelheid van rond 550 Mb/s, met ingeschakelde Experia Wifi's is dat niet meer dan 350

Terwijl hij dat mijns inziens toch vrij duidelijk maakt met

Bij het maken van een back-up naar mijn Windows server telt ieder Mb/s :innocent: .

 

Reputatie 7
Badge +21

Ze draaiden nog op het vorige firmware level, maar voordat ik kon testen werd de firmware geüpdatet en nu draaien ze op Experia Wifi level 1.00.26v3. Daarmee lukt 't wel om verbinding met de Surface Laptop te maken :grinning: .

Wat goed om te lezen dat je na de firmware update van de Experia Wifi wel een verbinding kan maken. Als je in de toekomst nog andere vragen hebt, dan horen we dat graag van je!:slight_smile:

 

Reageer