News

Nieuwe firmware V10 T03.7

  • 8 October 2019
  • 115 reacties
  • 76507 keer bekeken
Nieuwe firmware V10 T03.7

Zoals sommigen al gemerkt hebben. Er is een nieuwe firmware voor de V10 die momenteel (oktober 2019) wordt uitgerold. In deze firmware zitten verbeteringen die ik hieronder bespreek.

  • Implementatie van Wifi Bandsteering. Let op: dit werkt alleen als het modem het enige wifi toegangspunt is. Het werkt dus niet als je er extenders of iets dergelijks op hebt aangesloten. Hiermee gaat de experiabox beter gebruik maken van zijn wifi functionaliteit.
  • Verbeterde Hybrid implementatie  Dit is een verbetering als het modem gebruikt wordt in combinatie met Snel Internet Buitengebied (SIB) en zou potentiele NAT loopback issues moeten voorkomen. 
  • Keuzelijst voor poort forwarding is aangepast.
  • Aangesloten apparaten krijgen niet steeds een nieuw IP adres als ze opnieuw aangesloten worden of na een reboot van het modem.
  • Verbeterd gedrag op 5 GHz Wifi DFS (hoog vermogen) kanalen.
  • Als bij wifi de kanaal setting op automatisch staat, dan kan de router alleen kiezen uit niet overlappende Wifi kanalen 1, 6 en 11.

 

De software is uitgebreid getest en zal de stabiliteit en functionaliteit verbeteren. Natuurlijk zijn we benieuwd naar jullie feedback en mocht je het idee hebben dat er sinds de update iets mis gaat, laat het ons weten. 

 

Standaard settings voor bandsteering:

Bandsteering drempel >= -72

Bounce frequentie: 4

Bouncing interval: 3600

De v10 stuurt alleen van 2,4 naar 5 GHz. Zodra de verbinding op 5 GHz verbreekt zal je apparaat zelf weer op zoek gaan naar een bekend netwerk, de 2,4 GHz vinden en daarmee verbinding maken. Als dit meer dan 4 keer gebeurt in 3600 seconden (1 uur) dan wordt je apparaat niet meer naar 5 GHz gestuurd maar blijft hij op 2,4 GHz.

Edit: eind januari/begin februari 2020 is een mini update uitgerold naar firmware versie T03.7v3 die ervoor zorgt dat Bandsteering standaard aan staat, en die de defaultwaarde van de drempel van -55 naar -72 heeft gezet.


Veelgestelde Vragen

 

Wanneer wordt de update naar mijn modem gestuurd?

Begin oktober is de uitrol begonnen. Dit gaat in batches . We hopen de update deze maand af te ronden. 

Hoe weet ik of ik de laatste update heb?

Door in te loggen in het modem. Dit kan via 192.168.2.254.  Als je ooit zelf een wachtwoord hebt aangemaakt, kun je hiermee inloggen. Hier is een nuttig topic mocht je er niet uitkomen. Als je succesvol bent ingelogd klik je op het tabblad ‘status’ . Onderaan kun je dan het actuele firmware nummer zien


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

115 reacties

Ik zag een nieuwe firmware V1.01.00T03.7 in me V10 modem.
Wat zijn de veranderingen?

Admin: bericht en bijbehorende reacties samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Joopio Dat is een goeie !! Bedankt voor dit bericht.
Het viel me eerder vandaag op, dat de Experia Box afgelopen nacht "zichzelf" opnieuw opgestart had. Maar dat gebeurt (heel) af en toe wel. De firmware update was me nog niet opgevallen.

Even snel de schermen doorgelopen. Bij Wifi is een pagina bandsteering verschenen.
Dat was gisteren iemand anders ook al opgevallen: Hoe bandsteering V10 configureren?

Verder... wie zal het zeggen?

Reputatie 7
Badge +21
Altijd spannend zo'n firmware update. Hopelijk alleen nieuwe functies en geen nieuwe bugs 😎
Reputatie 7
Badge +9
Wat mij in ieder geval opvalt is dat ik nu mijn camera beelden via de WIFI direct kan zien. Sinds ik mijn Sagecom (4G internet buitengebied) had aangesloten op de V10 experiabox was dit niet meer mogelijk. Voor mij dus een fantastische update van de firmware.
Reputatie 5
Badge +6
Ik zag in mijn V10 dat ik vannacht omstreeks 1:00 versie 3.7, heb gekregen.

Is er een lijst met zaken die aangepast zijn...???

Eerste voordeel zag ik al voor techneuten, kan nu een logfile bekijken...

Meestal wordt een update wel aangekondigd door KPN, maar nu niets waar genomen...


Admin: bericht en bijbehorende reacties samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 7
Badge +21
Maar dan nog een belangrijke vraag.
Schakelt de WiFi van de v10 zichzelf nog steeds uit op het moment dat je een Experia WiFi erop aansluit? Of gebeurt dat nu niet meer? (omdat bandsteering wordt ondersteund?)
Reputatie 7
Badge +22
Ik heb hem ook gehad, maar wel 56 uur geleden. Ik ben ook wel benieuwd wat de wijzigingen zijn. 😉
Reputatie 7
Badge +21
Een zichtbare wijziging is een pagina onder WiFi voor het instellen van BandSteering .
Reputatie 7
Badge +22
Een zichtbare wijziging is een pagina onder WiFi voor het instellen van BandSteering .
Ik zie het hier staan, maar wat kan ik ermee? 🤔

Reputatie 6
Badge +8
Bandsteering verbreekt op gezette intervallen de WiFi verbinding van devices die contact hebben op de 2.4 GHz band in de hoop dat ze dan opnieuw verbinding zoeken op de snellere 5 GHz band. Daarmee probeert de EB ze dus naar de 5 GHz band te sturen.

Persoonlijk heb ik zo mijn twijfels over het nut ervan. Bandsteering veroorzaakt namelijk vaak problemen met devices (vooral die dus helemaal niet op 5 GHz kunnen verbinden en dus weer op 2.4 GHz moeten verbinden na er vanaf gegooid te zijn).
Reputatie 7
Zie dit topic.

Overigens wordt bij bandsteering de verbinding niet op gezette intervallen verbroken.
Alleen als voldaan wordt aan de criteria om te switchen zal dit geïnitieerd worden.

Bandsteering is een zegen aangezien apparaten die 5GHz ondersteunen ook keurig naar die frequentie gestuurd worden en zo veel hogere snelheden zullen kunnen behalen. Apparaten die geen 5GHz ondersteunen hebben geen last van deze functionaliteit.
Reputatie 7
Badge +21
Zou de WiFi van de Experia v10 nu ook niet meer uitgeschakeld worden bij aansluiten van een (of meer) Experia WiFi accesspoint(s) ?
Reputatie 6
Badge +8
Ik stel het een beetje simplistisch voor. :)

De opmerking "Apparaten die geen 5GHz ondersteunen hebben geen last van deze functionaliteit" is in theorie waar, maar de dagelijkse praktijk is helaas anders.
Zou de WiFi van de Experia v10 nu ook niet meer uitgeschakeld worden bij aansluiten van een (of meer) Experia WiFi accesspoint(s) ?
Dat zou inderdaad de mooiste verbetering zijn.☺️
Reputatie 5
Badge +6
@RBxx Ik heb de wifi op de V10 weer ingeschakeld en deze lijkt nu inderdaad aan te blijven met de Experia-Wifi. Vóór de software-update ging hij meteen weer uit.
Reputatie 5
Badge +6
@Jan-D @RBxx
Ik heb het even uitgeprobeerd. Heb wifi op V10 weer aangezet via de browser en hij lijkt aan te blijven met 2x Experia-Wifi er aan. Vóór de update sprong deze meteen weer uit.
Reputatie 7
Badge +21
Dat is mooi @r_k
Dan hoeft er dus zo te zien geen Experia WiFi meer "in de buurt" van de V10 te blijven staan, die V10 zorgt daar dan zelf voor de WiFi. Kan de Experia Wifi mooi op een andere plaats in huis de WiFi verbeteren.
Reputatie 7
Badge +22
Ik gebruik de WiFi van de V10 niet meer, ik heb er een eigen router achter gezet. Ik kan bepalen hoe alles moet draaien op internetverbinding bij mij thuis. 😉
Reputatie 7
Wel apart dat de wifi van de V10 aan blijft staan ookal zijn er Experia WiFi's aangesloten.
Dit heeft immers geen correlatie met de bandsteering functionaliteit.
Ik zou verwachten dat er dan ook ergens een vinkje gezet kan worden of smart/fast roaming actief moet zijn of niet.
Reputatie 4
Badge +3
Ook met de oude software blijft de V10 wifi aan bij gebruik van een experia-wifi.
Ik gebruik de combinatie van een V10 met wifi met experia-wifi al sinds het einde testperiode van laatstgenoemde.
Alleen als je iets verandert aan de Experia-wifi schakelt de V10 uit. Als je de V10 daarna aanzet blijft hij aan.
Reputatie 7
Badge +22
Wel apart dat de wifi van de V10 aan blijft staan ookal zijn er Experia WiFi's aangesloten.
Dit heeft immers geen correlatie met de bandsteering functionaliteit.Ik zou verwachten dat er dan ook ergens een vinkje gezet kan worden of smart/fast roaming actief moet zijn of niet.

@wjb wat kan ik hiermee? Moet ik hem aanzetten? Ik denk het niet toch? Omdat ik alles via me eigen router heb lopen.
Reputatie 7
Nee hoor Dennis, je moet de wifi van de Experia Box gewoon uit laten staan.
Reputatie 7
Badge +22
Nee hoor Dennis, je moet de wifi van de Experia Box gewoon uit laten staan.
Oké top! Dan doe ik dat! 😉
Reputatie 7
Badge +22
En die uitrol van IPv6, is dat gestopt? Want Ik heb nog steeds IPv4 adres! 😉 Klanten van KPN zouden overgezet worden naar IPv6.