News

Nieuwe firmware V10 T03.7

  • 8 October 2019
  • 115 reacties
  • 76516 keer bekeken
Nieuwe firmware V10 T03.7

Zoals sommigen al gemerkt hebben. Er is een nieuwe firmware voor de V10 die momenteel (oktober 2019) wordt uitgerold. In deze firmware zitten verbeteringen die ik hieronder bespreek.

  • Implementatie van Wifi Bandsteering. Let op: dit werkt alleen als het modem het enige wifi toegangspunt is. Het werkt dus niet als je er extenders of iets dergelijks op hebt aangesloten. Hiermee gaat de experiabox beter gebruik maken van zijn wifi functionaliteit.
  • Verbeterde Hybrid implementatie  Dit is een verbetering als het modem gebruikt wordt in combinatie met Snel Internet Buitengebied (SIB) en zou potentiele NAT loopback issues moeten voorkomen. 
  • Keuzelijst voor poort forwarding is aangepast.
  • Aangesloten apparaten krijgen niet steeds een nieuw IP adres als ze opnieuw aangesloten worden of na een reboot van het modem.
  • Verbeterd gedrag op 5 GHz Wifi DFS (hoog vermogen) kanalen.
  • Als bij wifi de kanaal setting op automatisch staat, dan kan de router alleen kiezen uit niet overlappende Wifi kanalen 1, 6 en 11.

 

De software is uitgebreid getest en zal de stabiliteit en functionaliteit verbeteren. Natuurlijk zijn we benieuwd naar jullie feedback en mocht je het idee hebben dat er sinds de update iets mis gaat, laat het ons weten. 

 

Standaard settings voor bandsteering:

Bandsteering drempel >= -72

Bounce frequentie: 4

Bouncing interval: 3600

De v10 stuurt alleen van 2,4 naar 5 GHz. Zodra de verbinding op 5 GHz verbreekt zal je apparaat zelf weer op zoek gaan naar een bekend netwerk, de 2,4 GHz vinden en daarmee verbinding maken. Als dit meer dan 4 keer gebeurt in 3600 seconden (1 uur) dan wordt je apparaat niet meer naar 5 GHz gestuurd maar blijft hij op 2,4 GHz.

Edit: eind januari/begin februari 2020 is een mini update uitgerold naar firmware versie T03.7v3 die ervoor zorgt dat Bandsteering standaard aan staat, en die de defaultwaarde van de drempel van -55 naar -72 heeft gezet.


Veelgestelde Vragen

 

Wanneer wordt de update naar mijn modem gestuurd?

Begin oktober is de uitrol begonnen. Dit gaat in batches . We hopen de update deze maand af te ronden. 

Hoe weet ik of ik de laatste update heb?

Door in te loggen in het modem. Dit kan via 192.168.2.254.  Als je ooit zelf een wachtwoord hebt aangemaakt, kun je hiermee inloggen. Hier is een nuttig topic mocht je er niet uitkomen. Als je succesvol bent ingelogd klik je op het tabblad ‘status’ . Onderaan kun je dan het actuele firmware nummer zien


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

115 reacties

Reputatie 2
Badge

Begrijpelijk. Mijn collega laat weten dat de gepushte update buggy kan zijn als het op bandsteering aankomt. Een harde reset zou bandsteering goed moeten laten werken. Excuses voor dit ongemak. Het zou fijn zijn als je dit kunt bevestigen maar ik snap ook dat het een hoop gedoe geeft. Ik weet niet of je veel portforwards hebt. Helaas kun je ze niet tijdelijk opslaan en weer importeren 😞

Het probleem zoals hierboven al een aantal x is beschreven: Kan bij bandsteering config de “<” niet veranderen in “>=”

En aangezien (zoals in het eerste bericht is beschreven) de standaard setting zou moeten zijn:

Standaard settings voor bandsteering:
Bandsteering drempel >= -55
Bounce frequentie 4
Bouncing interval 3600


Een harde reset is dus de enige oplossing, waardoor ik de portforwards e.d. opnieuw zal moeten invoeren?

Reputatie 7
Badge +25


Een harde reset is dus de enige oplossing, waardoor ik de portforwards e.d. opnieuw zal moeten invoeren?

Correct. Helaas is daar geen andere oplossing voor.

Bij mij werkt oa de autoweek "app" niet meer sinds de update. Is dit bekend? 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @WouterB1, werkt ‘ie helemaal niet meer of kan je ‘alleen’ geen video's meer afspelen? Dat kan, vanwege technische wijzigingen, namelijk al een poosje niet meer. Of dat nog wel weer mogelijk gaat zijn, is op dit moment nog niet bekend helaas. 

Reputatie 3
Badge +1

ik heb op zowel de V10 als de ‘Kpn wifiversterker’ bandsteering nu aangezet. Is dat de bedoeling, ik bedoel op beide?

Overigens, ik kan gewoon de instellingen aanpassen.

Reputatie 3
Badge +1

Sorry,  op de Wifiversterker kan ik bandsteering niet aanzetten.  ik heb het twee keer aangezet, op iPad en op iPhone. 

Ha @WouterB1, werkt ‘ie helemaal niet meer of kan je ‘alleen’ geen video's meer afspelen? Dat kan, vanwege technische wijzigingen, namelijk al een poosje niet meer. Of dat nog wel weer mogelijk gaat zijn, is op dit moment nog niet bekend helaas. 

Kan niks meer... 😳 

 

Hallo@Erwin_ , komt er ook een firmware-update voor de Telfort-klanten?
De Telfort-moderatoren konden daar (nog) geen antwoord op geven, de KPN-moderatoren misschien wel.

Is hier al wat meer over bekend? Laatste versie bij Telfort is V1.01.01T01.9..

Ik weet niet zeker waar Erwin dit heeft nagevraagd. Hij is er maandag weer. Je kunt deze vraag misschien beter stellen op het Telfort Forum

@Wiebjuh en @Jan-D 

Gezien de recente ontwikkelingen verwacht ik dat niet meer vanuit Telfort, mogelijk dat we halverwege volgend jaar dit alsnog gepusht krijgen. Naar verluid gaan de Thuis abonnementen dan over naar KPN. Hoewel er wel wordt genoemd dat de voorwaarden niet veranderen wordt het technische aspect summier benoemd. Wat in het betreffende topic staat is niet veel enkel dat we de instellingen houden.

 

Wanneer gaan de Mobiele en Thuis-abonnementen van Telfort over naar KPN?
We verwachten dat de mobiele abonnementen begin 2020 over gaan naar KPN. Van de Thuis-abonnementen verwachten we de overgang halverwege 2020. We houden je persoonlijk op de hoogte als er iets staat te gebeuren.

 

Verandert mijn abonnement bij de overgang naar KPN?
We zorgen ervoor dat het abonnement dat je hebt, gewoon doorloopt bij KPN. Je hoeft er zelf niets voor te doen. 
Dat betekent voor Thuis:
•   Je houdt je e-mailadres.
•   Je houdt je apparatuur.
•   Je houdt je tv-opnames.
•   Je houdt je modeminstellingen.
En voor Mobiel:
•    Je houdt je nummer, voicemail en sms'jes.
•    MB's en minuten blijf je 2 maanden meenemen.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @WouterB1, werkt ‘ie helemaal niet meer of kan je ‘alleen’ geen video's meer afspelen? Dat kan, vanwege technische wijzigingen, namelijk al een poosje niet meer. Of dat nog wel weer mogelijk gaat zijn, is op dit moment nog niet bekend helaas. 

Kan niks meer... 😳 

 

Ik zie het.. Er gebeurt vrij weinig! Ik ga intern navragen of dat de bedoeling is. 

Reputatie 7
Badge +30

Bij mij werkt oa de autoweek "app" niet meer sinds de update. Is dit bekend? 

@WouterB1 ik heb inmiddels bericht van mijn collega's dat zij dit probleem ook kunnen reproduceren en contact hebben opgenomen met de betreffende partij. Hopelijk doet ‘ie het snel weer!

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie, sneller dan verwacht, een mail van mijn collega's dat het opgelost is, @WouterB1 :-).

Dus bandsteering lijkt niet te werken met aangesloten WiFi versterkers? Jammer, ik dacht een oplossing gevonden te hebben voor mijn Harmony Hub die enkel op 2.4 GHz werkt en “over de rooie gaat” als ik 5 GHz aan zet. Of is er wel een oplossing, wie weet het?

Reputatie 7
Badge +25

Dus bandsteering lijkt niet te werken met aangesloten WiFi versterkers? Jammer, ik dacht een oplossing gevonden te hebben voor mijn Harmony Hub die enkel op 2.4 GHz werkt en “over de rooie gaat” als ik 5 GHz aan zet. Of is er wel een oplossing, wie weet het?

Klopt inderdaad:

Implementatie van Wifi Bandsteering. Let op: dit werkt alleen als het modem het enige wifi toegangspunt is. Het werkt dus niet als je er extenders of iets dergelijks op hebt aangesloten. Hiermee gaat de experiabox beter gebruik maken van zijn wifi functionaliteit.

De enige optie die ik zo kan bedenken is om zonder onze DWV te werken, maar ik snap natuurlijk dat je die niet voor niets hebt..

Mijn V10 is een aantal dagen geleden 's nachts opnieuw gestart:

 

 

Ik weet niet precies waarom die herstart is uitgevoerd, maar bij de Bandsteering-instellingen zie ik nu wel:

Dat stond er eerder niet (er stond "<”, zoals bij de meesten), want je moest immers een fabrieksreset uitvoeren om ">=” te krijgen. Dat heb ik dus niet gedaan, want ik heb twee Experia WiFi's, zodat ik de Wi-Fi van de V10 toch niet kan gebruiken. BTW: het versienummer is:

 

Reputatie 7
Badge +21

@Henk2304 Ook hier is de v10 een aantal dagen geleden 's nachts opnieuw gestart. Verder geen aandacht aan besteed, hij was al meer dan 3 maanden ‘up' dus het mocht wel weer eens. Maar zojuist viel mij ook de gewijzigde versie (V1.01.00T03.7V3) op, dus de update zal wel de reden zijn van de herstart. Zo te zien is iig de 'default’ bandsteering drempel aangepast (-55 → -72).

Reputatie 2
Badge

Ik zie nu inderdaad ook dat alle 3 de waarden die ik had ingesteld ‘opeens’ 😞 zijn gewijzigd naar:

Bandsteering drempel >= -72
Bounce frequentie 4
Bouncing interval 3600

Dit terwijl de laatste software al een tijd geleden geïnstalleerd was.

Hoi @RBxx , @Henk2304 en @Erik-Jan . Ik heb onze implementatie mensen aangeschreven om navraag te doen. Het komt voor mij ook als een verrassing moet ik jullie bekennen. 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Erwin_ ,  is er al iets meer bekend over de inhoud van deze ‘minor’ (?) update, naast de zichtbare wijziging van de default bandsteering parameter(s)?

Ik heb er een reminder achteraan gestuurd. :-(

Reputatie 7
Badge +30

Antwoord is binnen :)

Dit is een kleine upgrade die ervoor zorgt dat Bandsteering bij iedereen standaard aan staat en heeft de defaultwaarde van RSSI naar -72 bDM gezet. Ik pas het startbericht hier even op aan. 

Reputatie 7
Badge +21

Ok bedankt @Erik_ , alleen de Bandsteering dus. Ik zie nu ook, dat het bij mij standaard aan staat met de gewijzigde defaultwaarde.

Hello allemaal, 

Ik heb een vraag ik ben sinds vandaag nieuwe klant bij kpn! en heb de experia v10 modem gekregen maar wat is de laaste update versie? Ik zit namelijk op v1.01.99t01.7! Is dit de goeie

Alvast bedankt ricardo

Reputatie 5
Badge +6

De laatste is versie: V1.01.00T03.7V3

Reputatie 7

Ik heb een vraag ik ben sinds vandaag nieuwe klant bij kpn! en heb de experia v10 modem gekregen maar wat is de laaste update versie? Ik zit namelijk op v1.01.99t01.7! Is dit de goeie

Ben je klant van KPN zelf of klant via een andere organisatie?

Ik ben van ziggo na kpn opgestapt! 

En maak gebruik van alleen internet en heb een experia v10 kasje vanmorgen gekregen met 200 mbit. Maar er is een storing had de monteur vanmorgen gezegt en ze zijn er mee bezig en anders word ik volgende week gebelt! ze proberen het vandaag op te lossen en anders ligt het toch bij mijn binnen huis of buiten,