Beantwoord

Nieuwe firmware voor V10.

• 25 oktober 2016
  • 66 reacties
  • 3555 keer bekeken

Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 7
Het is natuurlijk logisch dat de kans dat je een wat trager netwerkstuk tegenkomt toeneemt naarmate de afstand groter wordt. Vergelijk het maar met de kans dat je op de snelweg in de file komt te staan. Ook die neemt toe naarmate de afstand groter wordt. Ook is het aantal hops/servers dat jouw datapakketjes moet verwerken veel groter en ja, elke hop is een knooppunt waar er wel eens een stoplicht op rood zou kunnen staan waardoor jouw datapakketjes in de wachtrij (queue) komen te staan. Het is dan ook een illusie om te denken dat je die 500Mbps naar willekeurige locaties op de wereld kunt halen.
Reputatie 2
Dat je af en toe een trager stuk netwerk tegenkomt, okee. Maar voor deze update waren de speedtest duidelijk anders. Het lijkt of de verbinding hikt. Soms gaat het volle poele, maar de meeste tijd haal je niet eens snelheden die bij 100/100 passen. Voor deze update haalde ik met gemak hogere snelheden.
Reputatie 7
Kan jij eens een paar voorbeelden posten. (Gebruikte server en gemeten snelheid.)
Dan zal ik dezelfde servers hier ook eens meten via onze 500Mbps glasvezel.
Ik zie tot nu toe eigenlijk geen verschil met voorheen.
Reputatie 7
Ik heb ook al ergens aangegeven dat na de upgrade de snelheid is afgenomen, niet veel, maar als je van net geen 30 teruggaat naar net iets meer dan 28 Mb/s ben je daar toch niet blij mee. Ik begreep dat één van de verbeteringen nieuwe xDSL drivers (vectoring > 1.800 m) zijn. Als dat ten koste gaat van de snelheid < 1.800 m is dat wat mij betreft toch geen gunstige ontwikkeling.
Reputatie 7
Badge +30
Ik begreep dat één van de verbeteringen nieuwe xDSL drivers (vectoring > 1.800 m) zijn. Als dat ten koste gaat van de snelheid < 1.800 m is dat wat mij betreft toch geen gunstige ontwikkeling.Volgensmij gaat dit niet ten koste van de snelheid boven de 1800m, maar is alleen vectoring verbeterd wat met name te merken is onder de 1800 meter (en daarboven wordt het amper geleverd)
Reputatie 7
Dan lees je toch niet goed. De verbeterde xDSL drivers (" Nieuwe xDSL drivers m.n. voor vectoring >1800mtr", zie de beginpost) zijn er dus vooral voor afstanden > 1.800 m. En ik constateer eerder een verslechtering < 1.800 m (ik zit op zo'n 900 m).
Reputatie 7
Badge +30
Dan lees je toch niet goed. De verbeterde xDSL drivers zijn er voor vectoring > 1.800 m (zie de beginpost), niet voor die < 1.800 m. En ik constateer eerder een verslechtering < 1.800 m (ik zit op zo'n 900 m).
Oooooh, dat heb ik de hele tijd verkeerd gelezen. Maar dan het best dat op de kortere afstanden er een (klein) snelheidsverlies is. Uiteindelijk wordt er "antigeluid" verstuurt wat even groot moet zijn als de ruis.
Reputatie 7
Precies! En ik was toch al niet zo blij met "mijn" snelheid. En in plaats van uitzicht op verbetering is het nu dus verslechterd.:@ Way to go KPN! Mijn buren met Ziggo zitten inmiddels op iets van 150 Mb/s of zo.:?
Reputatie 7
Modem af en toe uitzetten om updates te ontvangen? Die worden toch gewoon op het modem gezet als ie aan staat? (p.s. heb sinds 18-11-2016 een v10)

Toen gister mijn v9 een harde reset kreeg, terwijl ik de tel. helpdesk aan de lijn had, en na 1 minuut het blauwe upgrade lampje aan ging, zei de man aan de lijn "je zet 'm zeker nooit uit?" Volgens hem was dit nodig voor updates van het modem.
Het upgrade ledje ging overigens niet meer uit, waarop werd besloten het modem te wisselen.
Reputatie 7
Modem af en toe uitzetten om updates te ontvangen? Die worden toch gewoon op het modem gezet als ie aan staat?...Die worden inderdaad gewoon op de Experia Box geplaatst, daar hoef je hem echt niet voor uit te zetten.
Reputatie 7
Modem af en toe uitzetten om updates te ontvangen? Die worden toch gewoon op het modem gezet als ie aan staat?...Die worden inderdaad gewoon op de Experia Box geplaatst, daar hoef je hem echt niet voor uit te zetten.Dank je, wjb 😃 Beetje raar verhaal dus van de tel. medewerker.
Reputatie 7
Modem af en toe uitzetten om updates te ontvangen? Die worden toch gewoon op het modem gezet als ie aan staat?...Die worden inderdaad gewoon op de Experia Box geplaatst, daar hoef je hem echt niet voor uit te zetten.Dank je, wjb 😃 Beetje raar verhaal dus van de tel. medewerker.Komt wel vaker voor. 😠 Ik hecht heel weinig waarde aan uitspraken van die "medewerkers" op het callcenter van KS.
Reputatie 5
Badge +7
Zeker een raar verhaal van de desbetreffende medewerker op het call-centre.
Er zijn een paar mogelijke scenario's:
- Gerichte update actie vanuit remote beheer, firmware wordt dan actief gepushed.
- Er staat een firmware gereed (met status "allowed"), deze update wordt getriggered door een factory reset middels de paperclip methode op het modem.

Het modem uit zetten draagt niet bij tot het verkrijgen van een firmware update.
Reputatie 7
...Er staat een firmware gereed (met status "allowed"), deze update wordt getriggered door een factory reset middels de paperclip methode op het modem...Ik neem aan dat het terugzetten naar fabrieksinstellingen via de UI dan ook het bijwerken van de firmware zal triggeren.

Reputatie 5
Badge +7
Technisch gezien is er een verschil.
Een factory reset middels de paperclip wordt technisch als een "cold kernel" reset gezien.
Indien de factory reset vanuit de webgui wordt uitgevoerd zien we dit als een "warm kernel" reset.
Ingeval van een warm-kernel bestaat in theorie de mogelijkheid dat er informatie in het geheugen achterblijft.
Dit in tegenstelling tot een cold-kernel waarmee je een "uit doos" situatie creëert waarbij alleen de firmware nog in het modem aanwezig is.
Dit principe stamt nog uit de Thomson/Technicolor periode. In het lab wil ik een zo schoon mogelijke testomgeving.
Reputatie 7
Wauw. Helder allemaal.
Hier was het dus een paperclip reset. Na een minuut of 3 had ik wel weer TV en internet, geen telefoon. Ik blij want na het eerder 1 minuut uitzetten had ik na 40 minuten nog niks. Heb 't nu nog over de v9 overigens.
En toen ik weer TV en internet had kwam het blauwe upgrade lampje en viel alles wéér uit. Moest 5 minuten later weg, er was nog niks. Na minuut of 40 weer thuis en alle zes groene ledjes brandden. Maar ook de blauwe upgrade. Die brandde bijna 24 uur later nog. Toen stond TNT met de nieuwe voor de deur.

Heb nu een v10. Minder ledjes, dat wel.

Reageer