Vraag

Nieuwe KPN klant Experiabox v9

• 17 september 2017
  • 14 reacties
  • 545 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Beste KPN,

Gistermiddag mijn installatiepakket ontvangen voor KPN internet. In tegenstelling tot wat ik verwachtte, heb ik niet de Experiabox v10, maar de v9 ontvangen.

Sorry hoor KPN, maar waarom hebben jullie dat ding zo verschrikkelijk dichtgetimmerd? Bijna niets is aan te passen. Ik heb er niet veel aan en er zit niets anders op dan m'n eigen adsl modem aan te schaffen.

Hebben jullie voor mij een adres waar ik het pakket naar terug kan sturen?

14 reacties

Reputatie 7
Dat jij geen V10 maar een V9 hebt ontvangen is inderdaad heel jammer, ik hoop dat de voorraad V8's en V9's snel op is.
Het is echter niet zo dat de V10 minder "dichtgetimmerd" zou zijn dan de V9.
Ik vraag me trouwens af wat er nu zo "dichtgetimmerd" is, want ik kan alles wat ik maar nodig heb gewoon open zetten op mijn Experia Box.
Kan je eens aangeven wat je dan niet lukt.

Als je overigens ook ITV en/of vaste telefonie afneemt bij KPN, dan kan je die Experia Box niet zomaar vervangen door een andere router, de Experia Box speelt een actieve rol in de distributie van ITV en in de telefonie.
Reputatie 1
Badge

Als je overigens ook ITV en/of vaste telefonie afneemt bij KPN, dan kan je die Experia Box niet zomaar vervangen door een andere router, de Experia Box speelt een actieve rol in de distributie van ITV en in de telefonie.

Ik neem enkel internet af. Telefonie heb ik via een andere leverancier geregeld, iTV is op mijn adres niet mogelijk.

Kan je eens aangeven wat je dan niet lukt..

- Niet in bridge mode te zetten
- DHCP server (bij gebrek aan bridge mode) niet aan te passen. (op ip-range voor hosts na).

Maak zelf gebruik van edgerouter lite, waarbij ik adsl en 4g buitengebied heb geload-balanced. Op zich kan ik wel om de beperkingen van het modem heenwerken, maar ik los het dan liever anders op dan met dit ding.
Reputatie 7
Met een "Internet only" abonnement (geen ITV en geen telefoon) is het inderdaad prima mogelijk om een eigen router in te zetten.
Je zou ook kunnen kijken of je die EdgeRouter Lite (mooi ding) als DMZ Host van de V9 kunt instellen.
Zelf heb ik een Cisco RV180W achter onze V10 hangen t.b.v. mijn zakelijke netwerk.
Zie Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Overigens heb ik ook een EdgeRouter Lite klaar liggen om onze V10 te gaan vervangen zodra KPN voldaan heeft aan de Vrije router keuze.
Reputatie 1
Badge

Je zou ook kunnen kijken of je die EdgeRouter Lite (mooi ding) als DMZ Host van de V9 kunt instellen.

Dat is precies de bedoeling. Alleen had ik graag de box in een ander subnet gehangen, wat nu niet mogelijk is.

Daarom had ik graag de bridge modus als optie gezien.
Reputatie 7
Gebruik je dan soms ook het 192.168.2.0/24 subnet achter jouw EdgeRouter Lite?

Daarom had ik graag de bridge modus als optie gezien.Die link kan ik niet volgen. Jij zult geen last krijgen van die port-forwardings die in dat topic genoemd worden.
Reputatie 1
Badge
Gebruik je dan soms ook het 192.168.2.0/24 subnet achter jouw EdgeRouter Lite?

klopt
Reputatie 7
Gebruik je dan soms ook het 192.168.2.0/24 subnet achter jouw EdgeRouter Lite?kloptWat is het bezwaar om éénmalig de instellingen op de EdgeRouter Liter aan te passen zodat daar een ander subnet gebruikt gaat worden?
Reputatie 1
Badge
Gebruik je dan soms ook het 192.168.2.0/24 subnet achter jouw EdgeRouter Lite?kloptWat is het bezwaar om éénmalig de instellingen op de EdgeRouter Liter aan te passen zodat daar een ander subnet gebruikt gaat worden?

Dat kan natuurlijk, alleen heb ik m'n thuisnetwerk juist bewust zo ingericht dat ik eenvoudig, dus zonder aanpassingen in mn eigen netwerk, apparatuur van m'n ISP er aan zou moeten kunnen hangen. 't Is dus meer een principe kwestie 😉
Reputatie 1
Badge

Overigens heb ik ook een EdgeRouter Lite klaar liggen om onze V10 te gaan vervangen zodra KPN voldaan heeft aan de Vrije router keuze.

Erg tevreden over deze router. Wifi heb ik ingericht met UNIFI AP-AC-PRO AP's. Ook aanraders 😉
Reputatie 7
Gebruik je dan soms ook het 192.168.2.0/24 subnet achter jouw EdgeRouter Lite?kloptWat is het bezwaar om éénmalig de instellingen op de EdgeRouter Liter aan te passen zodat daar een ander subnet gebruikt gaat worden?Dat kan natuurlijk, alleen heb ik m'n thuisnetwerk juist bewust zo ingericht dat ik eenvoudig, dus zonder aanpassingen in mn eigen netwerk, apparatuur van m'n ISP er aan zou moeten kunnen hangen. 't Is dus meer een principe kwestie ;-)Als jij bedoelt dat je bijvoorbeeld een KPN Wifi "versterker" (apparatuur van ISP) achter jouw EdgeRouter Lite zou moeten kunnen hangen, dan is het geen enkel probleem dat daar een ander subnet wordt gebruikt. Alle apparatuur haalt uiteraard hun IP adres op van de DHCP server en zal gewoon werken.
Reputatie 1
Badge
Nee, dat bedoel ik niet. Ingeval van KPN zet ik liefst hun modem voor mijn edgerouter, zodat bij verbindingsproblemen men eventueel 'gewoon' in hun eigen apparatuur kunnen kijken. Alles vanaf de edgerouter en daarachter is van mijzelf.
Reputatie 7

Erg tevreden over deze router. Wifi heb ik ingericht met UNIFI AP-AC-PRO AP's. Ook aanraders ;-)
Wifi heb ik op de begane grond en eerste verdieping ingericht met EDIMAX CAP 1200 multi SSID, multi vlan wifi accesspoints die ook nog eens een volwaardig wifi gastnetwerk ondersteunen.
Hiermee hebben wij overal op de begane grond goede wifi van het privé netwerk, het zakelijke netwerk en het gastnetwerk. Op de tweede verdieping staat een KPN Wifi "versterker", uiteraard bekabeld aangesloten, die de tweede verdieping voorziet van het privé netwerk.
Reputatie 7
Nee, dat bedoel ik niet. Ingeval van KPN zet ik liefst hun modem voor mijn edgerouter, zodat bij verbindingsproblemen men eventueel 'gewoon' in hun eigen apparatuur kunnen kijken. Alles vanaf de edgerouter en daarachter is van mijzelf.En dat is toch ook geen enkel probleem, KPN kan bij mij ook niet bij de apparatuur achter mijn tweede router.
Reputatie 1
Badge
Nee, dat bedoel ik niet. Ingeval van KPN zet ik liefst hun modem voor mijn edgerouter, zodat bij verbindingsproblemen men eventueel 'gewoon' in hun eigen apparatuur kunnen kijken. Alles vanaf de edgerouter en daarachter is van mijzelf.En dat is toch ook geen enkel probleem, KPN kan bij mij ook niet bij de apparatuur achter mijn tweede router.

Klopt, bij mij uiteraard ook niet. Alleen gaat het mij erom dat ik liever het apparaat van KPN in bridge mode plaats, of op z'n minst het subnet aan willen passen. Nu laat kpn daar geen enkele ruimte voor.

Reageer