Nieuwe voorwaarden van Spotify

• 31 augustus 2015
  • 6 reacties
  • 659 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +18
Goede avond, hoe zit dat met KPN-klanten die Spotify hebben, en wat gaan jullie daaraan doen als KPN? Hier het artikel:

De nieuwe gebruikersvoorwaarden van Spotify zijn een behoorlijke inbreuk op je privacy, vinden veel mensen. Creepy, noemde Forbes het gisteren. De muziekapp wil voortaan onder meer toegang tot je foto's, video's, locatie en sensoren. 

De nieuwe voorwaarden van Spotify zijn bij sommige mensen al sinds 19 augustus ingegaan, andere gebruikers volgen later. Je moet toestemming geven voor de voorwaarden, maar als je dat niet doet kan je geen gebruik meer maken van de dienst. Dat geldt voor betalende en niet-betalende gebruikers.

Wired en Forbes gingen door de voorwaarden heen en haalden daar wat opmerkelijke dingen uit. Zo wil de app toegang tot je contacten, foto's en media.

Spotify raadt zelfs aan je vrienden te waarschuwen dat de app hun gegevens in handen krijgt, want “lokale wetten kunnen voorschrijven dat je toestemming van je contacten vraagt om hun gegevens beschikbaar te stellen aan Spotify”   

En dat is niet alles. Spotify wil ook graag weten waar je bent, en wanneer. Kortom: toegang tot je gps, bluetooth en sensoren.

Nou is het niet zo dat dit soort voorwaarden extreem bijzonder zijn. Facebook wil bijvoorbeeld ook veel van je weten en daar was ook lang niet iedereen blij mee

Maar nog meer dan bij Facebook, leeft bij gebruikers van Spotify de vraag: waarom moet een muziekapp dit van mij weten?

Spotify zegt in een reactie dat de data alleen bedoeld zijn om de ervaring van gebruikers te verbeteren, en dat de privacy en veiligheid van gebruikers prioriteit heeft. Het bedrijf wil de info - anoniem, dat wel - ook delen met adverteerders zodat die gepersonaliseerde advertenties kunnen maken.

En Spotify-baas Danel Ek verdedigt de voorwaarden op Twitter. Hier lees je zijn hele discussie met de bedenker van Minecraft, die zijn account inmiddels heeft opgezegd.

"Het is allemaal nog vaag", zegt techredacteur Nando Kasteleijn. "Wat ze precies willen doen wordt niet duidelijk. Daardoor kun je het gevoel krijgen dat ze alles met je data willen kunnen doen.” 

Gebruikers met een apparaat van Apple kunnen apps de toegang weigeren tot specifieke dingen zoals bijvoorbeeld je locatie of je foto's. "Dat is bij Android nog niet zo", zegt Nando. "Al kan dat later dit jaar met Android Marshmallow wel. Het zijn natuurlijk een beetje creepy voorwaarden. Je vraagt je af waarom Spotify nou zo graag je contacten en foto’s wil kunnen bekijken." 

(BRON: NOS)

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Eigenlijk maakt dit weinig uit. Als je straks Android 6.0 hebt, zal je allerlei permissies kunnen intrekken. En volgensmij kan dit al met iOS?

Dit speelt al jaren. Van die "zaklamp apps" die tot allerlei dingen toegang willen. En zelfs de KPN App dje toegang tot mijn contacten wil, terwijl ik een Prepaid aansluiting gebruik, en het nergens voor nodig is.
Nu is dan Spotify in het nieuws, maar er zijn genoeg andere apps die veel te veel permissies willen.

Overigens hoef je Spotify (op mobiel) niet te gebruiken bij de alles-in-1 abonnement. Je KAN het gebruiken.

Overigens zijn de meeste permissies best te verklaren. Zo willen ze misschien wel vrienden toevoegen die in je contacten staan. Je GPS en andere sensoren gebruiken voor "gepersonaliseerde muziek" of voor die "Running" feature.

Robin
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:
...Overigens zijn de meeste permissies best te verklaren. Zo willen ze misschien wel vrienden toevoegen die in je contacten staan. Je GPS en andere sensoren gebruiken voor "gepersonaliseerde muziek" of voor die "Running" feature.
Dit zijn nu precies die dingen waarom ik zo terughoudend ben t.a.v. dergelijke apps.

Misschien wil ik helemaal niet dat Spotify vrienden toevoegt, het zijn immers mijn vrienden en die zou ik dus ook zelf kunnen toevoegen.

Misschien wil ik helemaal geen "gepersonaliseerde muziek", want wat is "gepersonaliseerd" en die "running" feature... ...misschien is mijn "running" wel toeren op mijn ouderwetse Solex (als ik die had) en wil ik daarbij naar licht klassieke muziek luisteren om zo het gepruttel van het motortje te blijven horen.

Ik vind het hedendaagse gedachtegoed bij de ontwikkeling van apps verwerpelijk, het is niet de consument die "in control" is, maar de leverancier die "in control" denkt te zijn voor persoonlijk gewin.

Volgens mij is dat ook één van de grootste beweegredenen voor de gebruiker om zo eenvoudig te switchen als er een andere vergelijkbare app op de markt komt. Het succes van apps is dan ook zeer vergankelijk.

Reputatie 7
Badge +18
wjb schreef:
RobinFlikkema schreef:
...Overigens zijn de meeste permissies best te verklaren. Zo willen ze misschien wel vrienden toevoegen die in je contacten staan. Je GPS en andere sensoren gebruiken voor "gepersonaliseerde muziek" of voor die "Running" feature.
Dit zijn nu precies die dingen waarom ik zo terughoudend ben t.a.v. dergelijke apps.

Misschien wil ik helemaal niet dat Spotify vrienden toevoegt, het zijn immers mijn vrienden en die zou ik dus ook zelf kunnen toevoegen.

Misschien wil ik helemaal geen "gepersonaliseerde muziek", want wat is "gepersonaliseerd" en die "running" feature... ...misschien is mijn "running" wel toeren op mijn ouderwetse Solex (als ik die had) en wil ik daarbij naar licht klassieke muziek luisteren om zo het gepruttel van het motortje te blijven horen.

Ik vind het hedendaagse gedachtegoed bij de ontwikkeling van apps verwerpelijk, het is niet de consument die "in control" is, maar de leverancier die "in control" denkt te zijn voor persoonlijk gewin.

Volgens mij is dat ook één van de grootste beweegredenen voor de gebruiker om zo eenvoudig te switchen als er een andere vergelijkbare app op de markt komt. Het succes van apps is dan ook zeer vergankelijk.

Ik vind het ook erg vreemd dat dit allemaal mag volgens de wet. Dat ze zo met je privacygegevens om mogen gaan. Ik heb het Premium van Spotify. Dan vind ik dat ze ook nog jou gegevens NIET eens mogen gaan vragen, je vrienden, GPS gebruiken om je te volgen. Welke mafkees bedenkt dit bij Spotify? We zullen die persoon eens bestoken met vragen: wie zijn jou vrienden? Waar woon je? Kom op zeg! Die gast is gek die daar bij Spotify werkt.

Reputatie 7
Badge +30
Eigenlijk is het best jammer dat er geen (goede) "third party" Spotify apps zijn (waarvan ik weet). Want m.i. is het best mogelijk om een Spotify App te maken met alleen een Internet en Telefoon permissie. Waarbij de tweede niet per se nodig is.

Robin
Reputatie 7
Badge +18
RobinFlikkema schreef:
Eigenlijk is het best jammer dat er geen (goede) "third party" Spotify apps zijn (waarvan ik weet). Want m.i. is het best mogelijk om een Spotify App te maken met alleen een Internet en Telefoon permissie. Waarbij de tweede niet per se nodig is.

Robin
Hier kan ik geen uitsluitsel over geven, misschien dat  hier antwoord op kan geven. Hij heeft hier meer verstand van. ;)

Reputatie 7
Volgens mij weet Robin daar zelf nog veel meer vanaf. ;)

Ook ik denk dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn om een privacy- en gebruiksvriendelijk app te maken, maar het probleem zit hem in het mogen gebruiken van de content (muziek) die via Spotify aangeboden wordt.

Reageer