Beantwoord

Nog bridge mode na verplichte update Experiabox?

  • 21 June 2021
  • 16 reacties
  • 3335 keer bekeken

Vanochtend een wat verontrustend SMS-je gehad dat 22-06-2021 mijn Experiabox wordt geupgrade met oa. andere netwerkinstellingen en een ander WAN-ip adres. Nou is dat geen probleem maar wel als onderhuids de uit de voor mij Telfort tijd nog werkende bridge mode wordt uitgezet. Het is nu een ‘hidden feature’ wat KPN als erfenis meegekregen heeft en wat relatief weinig gebruikt wordt maar voor mij IT werk aardig cruciaal is. 

Iemand meer info? 

icon

Beste antwoord door RBxx 21 June 2021, 10:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Marc 010 

Een KPN Experia Box kan niet in bridge-mode gezet worden. Na de firmware update geldt dat ook voor jou.

Deze twee topics zijn wellicht interessant voor jou.

 

(met dank aan @wjb )

Mijn experiabox v8 staat nu in bridge mode… 

Reputatie 7
Badge +21

Een KPN Experia Box niet.

Een KPN Experia Box niet.

Kan, ik begon ook dat ik ex Telfort klant ben, en met de door hun uitgeleverde experiabox v8 kan het dus wel 

 

Reputatie 7

Een KPN Experia Box niet.

Kan, ik begon ook dat ik ex Telfort klant ben, en met de door hun uitgeleverde experiabox v8 kan het dus wel 

En bij KPN kan die Experia Box er dus helemaal tussenuit. :relaxed:

Een KPN Experia Box niet.

Kan, ik begon ook dat ik ex Telfort klant ben, en met de door hun uitgeleverde experiabox v8 kan het dus wel 

En bij KPN kan die Experia Box er dus helemaal tussenuit. :relaxed:

 

Leg uit… met ADSL?     Welk merk/type is er bruikbaar?

Reputatie 7

Heb je ook iTV van KPN?

Ik neem aan dat je geen ADSL hebt maar VDSL, klopt dat?

Als je beide vragen bevestigend kan beantwoorden, gebruik je een Zyxel VMG4005-B50A als VDSL modem.

Als je geen iTV hebt dan zijn vele VDSL routers geschikt zolang deze maar een pppoe verbinding op vlan 6 kan opzetten.

En als je echt nog een ADSL dan heb ik hier nog wel een Draytek Vigor 120 voor je liggen.

I

Heb je ook iTV van KPN?

Ik neem aan dat je geen ADSL hebt maar VDSL, klopt dat?

Als je beide vragen bevestigend kan beantwoorden, gebruik je een Zyxel VMG4005-B50A als VDSL modem.

Als je geen iTV hebt dan zijn vele VDSL routers geschikt.

Nee, ik heb alleen internet via KPN en adsl…  (ouderwets via een koperdraadje)

Reputatie 7

Nee, ik heb alleen internet via KPN en adsl…  (ouderwets via een koperdraadje)

Ook VDSL loopt via dat ouderwetse koperdraadje. 

ADSL wordt eigenlijk niet meer gebruikt behalve in het verre buitengebied.

Ik vraag me dan ook echt af of jij niet toch VDSL i.p.v. ADSL hebt.

Kijk anders eens op jouw V8 naar bij de netwerk status. Wordt daar VDSL of ADSL genoemd?

En als je echt nog een ADSL aansluiting hebt, tik dan tweedehands een Draytek Vigor 120 op de kop. Ik heb er nog wel eentje liggen. :wink:

Aangezien je geen iTV van KPN hebt kan je dan ook een willekeurige ADSL modemrouter gebruiken.

Maar kijk eerst of je niet toch een VDSL aansluiting hebt.

Nee, ik heb alleen internet via KPN en adsl…  (ouderwets via een koperdraadje)

Ook VDSL loopt via dat ouderwetse koperdraadje. 

Kijk anders eens op jouw V8 naar bij de netwerk status. Wordt daar VDSL of ADSL genoemd?

En als je echt nog een ADSL aansluiting hebt, tik dan tweedehands een Draytek Vigor 120 op de kop. Ik heb er nog wel eentje liggen. :wink:

Zal vanmiddag eens kijken wat er genoemd wordt mbt het type connectie. Wat zijn de alternatieven als het vdsl zou zijn ?

 

Reputatie 7

Zal vanmiddag eens kijken wat er genoemd wordt mbt het type connectie. Wat zijn de alternatieven als het vdsl zou zijn ?

Als het, zoals ik verwacht als je niet kilometers buiten de bebouwde kom in de bossen of weilanden woont, VDSL is dan staat de oplossing een paar berichten terug al genoemd.

Dat geldt overigens ook voor ADSL echter dan zal je, zoals eerder gezegd, op de tweedehands markt zo'n DrayTek Vigor 120 op de kop moeten tikken.

Zal vanmiddag eens kijken wat er genoemd wordt mbt het type connectie. Wat zijn de alternatieven als het vdsl zou zijn ?

Als het, zoals ik verwacht als je niet kilometers buiten de bebouwde kom in de bossen of weilanden woont, VDSL is dan staat de oplossing een paar berichten terug al genoemd.

Dat geldt overigens ook voor ADSL echter dan zal je, zoals eerder gezegd, op de tweedehands markt zo'n DrayTek Vigor 120 op de kop moeten tikken.

Ik weet inmiddels dat het vdsl is (van de kpn helpdeskmedewerker) en ik heb nu ineens nog 30mbit van de 100 dit ik normaal had… Uiteraard kwamen de ‘adviezen’ weer voorbij als van vervang internetkabel, herinstalleer windows maar (ik heb een Mac, lol) en zet alles ‘s aan en uit.

Ben er eerder bang voor dat de afstand tussen mij en de centrale gewoon veel groter geworden is en ik gedowngrade ben naar 30 ipv 100Mbit.. Grmpf..   

 

En toen bleek dat KPN dat gedaan heeft waar ik al bang voor was… de bridge mode is er stilletjes uit gesloopt in deze software upgrade want, zo als KPN het zelf zegt: “dan werkt hij op zijn best”  

 

Reputatie 7

En toen bleek dat KPN dat gedaan heeft waar ik al bang voor was… de bridge mode is er stilletjes uit gesloopt in deze software upgrade want, zo als KPN het zelf zegt: “dan werkt hij op zijn best”  

Waarom snijd je die Experia Box er dan niet tussenuit, het is zo eenvoudig om dat te doen.

 

... ik heb nu ineens nog 30mbit van de 100 dit ik normaal had… 

Ben er eerder bang voor dat de afstand tussen mij en de centrale gewoon veel groter geworden is en ik gedowngrade ben naar 30 ipv 100Mbit.. Grmpf..   

Wat geeft jouw Experia Box aan als actual en attainable rate op de DSL status pagina?

En toen bleek dat KPN dat gedaan heeft waar ik al bang voor was… de bridge mode is er stilletjes uit gesloopt in deze software upgrade want, zo als KPN het zelf zegt: “dan werkt hij op zijn best”  

Waarom snijd je die Experia Box er dan niet tussenuit, het is zo eenvoudig om dat te doen.

 

... ik heb nu ineens nog 30mbit van de 100 dit ik normaal had… 

Ben er eerder bang voor dat de afstand tussen mij en de centrale gewoon veel groter geworden is en ik gedowngrade ben naar 30 ipv 100Mbit.. Grmpf..   

Wat geeft jouw Experia Box aan als actual en attainable rate op de DSL status pagina?

De ‘truc’ was dat KPN in deze software upgrade van mijn Experiabox v8 de bridge mode er stiekem uitgesloopt heeft. Na 3x resetten enzo naar de ‘default’ wederom een ander WAN ip gekregen en nu zit ik in een heel andere range en heb mijn snelheid terug. 

Door wat voor merk/type kan ik die experiabox vervangen met mijn vdsl aansluiting ?  Dat zou zeker voor mijn situatie wel een goede optie zijn

Reputatie 7

De ‘truc’ was dat KPN in deze software upgrade van mijn Experiabox v8 de bridge mode er stiekem uitgesloopt heeft.

Niks stiekem, KPN heeft formeel nooit de bridge-mode ondersteund en heeft alle KPN abonnees begin 2020 ook geïnformeerd over het feit dat IPTV zou stoppen met functioneren als ze de V8 in bridge-mode zouden laten staan.

 

Door wat voor merk/type kan ik die experiabox vervangen met mijn vdsl aansluiting ?  Dat zou zeker voor mijn situatie wel een goede optie zijn

Zie mijn eerdere bericht.

Mijn advies: Gebruik jouw huidige router en zet er een Zyxel VMG4005-B50A VDSL modem voorMocht je jouw router in de toekomst willen vervangen dan is de keuze vele malen groter omdat je dan niet beperkt VDSL routers. Zo zijn vele routers met mesh functionaliteit niet aan te sluiten op een VDSL aansluiting maar wel op de LAN poort van een VDSL modem. En mocht je ooit glasvezel krijgen dan kan die router ook gewoon op de NTU of ONT aangesloten worden.