Nog nooit in Nederland vertoond: Meer dan 8 Gbps down en up in Amersfoortse wijk Vathorst geeft blik in de toekomst

  • 6 July 2020
  • 13 reacties
  • 375 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +22

 

KPN heeft afgelopen vrijdag een succesvolle demonstratie gegeven van de enorm hoge snelheden die zijn glasvezelnetwerk in de toekomst aankan. In de Amersfoortse wijk Vathorst werd in een woonhuis met een glasvezelaansluiting een snelheid van ruim 8 Gbps gehaald met uitschieters naar 8,5 Gbps. Het is de eerste keer in Nederland dat zulke hoge down- en upload- snelheden zijn gehaald in een normale woonwijk. 

Babak Fouladi, Chief Digital & Technology Officer en Lid van de Raad van Bestuur van KPN: “Deze demonstratie laat zien wat onze investeringen in technologie onze klanten in de toekomst gaan brengen. Ik ben gigatrots op de collega’s dat dit is gelukt en natuurlijk fantastisch dat dit nu al mogelijk is over ons huidige netwerk. We ontwikkelen de komende periode door tot nog veel hogere snelheden die de digitalisering van Nederland verder vorm gaat geven en waar de klant op termijn ook de vruchten van gaat plukken.”

Voor deze demo heeft KPN in de meterkast een ONT (Optical Network Terminal) geplaatst, die snelheden tot wel 10 Gbps aankan. In de achterliggende straatkasten is apparatuur geplaatst die dezelfde snelheid aankan, een zogenaamde OLT (Optical Line Terminal) en er is ook een snellere verbinding naar het core netwerk en het internetdomein gemaakt. De achterliggende glasvezeltechniek is de zogenaamde PON-technologie. Deze energiebesparende technologie heeft minder versterking nodig, kan bijna onbeperkte snelheden aan en maakt de uitrol van glasvezel eenvoudiger, omdat er minder straatkasten in de wijk nodig zijn. 

KPN investeert voortdurend in sneller internet en kan op veel adressen al snelheden tot 1Gbps bieden. Hiervoor heeft KPN de afgelopen jaren het netwerk in heel Nederland van glasvezel voorzien tot in de straatkast. Op het ogenblik legt KPN versneld glasvezel aan van de straatkast tot aan de voordeur van de consument. Tot eind 2021 komen er 1 miljoen adressen met glasvezel bij. KPN is op dit moment in ruim 70 gebieden in Nederland glasvezel aan het uitrollen. 

Van deze demonstratie is ook een video gemaakt die u hieronder kunt bekijken. 

 

8 Gbps glasvezel
BRON: KPN BV.


13 reacties

Waar kan ik me inschrijven voor 10 Gbps :yum:

Reputatie 7
Badge +22

Waar kan ik me inschrijven voor 10 Gbps :yum:

Helaas kan dat nog niet, dit is een proef. 😉 KPN heeft wel de maximale snelheid van 1 Gbps. 😁

Dit heeft KPN in februari 2019 al aangekondigt:

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth

Reputatie 7
Badge +22

Dit heeft KPN in februari 2019 al aangekondigt:

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth

Klopt, maar wat ik in deze topic heb verteld is nu definitief. 😉 Ook van de site van KPN gehaald hoor! 😉 Maar ik dacht zet dit ook op het forum, dan kunnen ze het hier ook gelijk lezen met video. 

Dit heeft KPN in februari 2019 al aangekondigt:

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth

Klopt, maar wat ik in deze topic heb verteld is nu definitief. 😉 Ook van de site van KPN gehaald hoor! 😉 Maar ik dacht zet dit ook op het forum, dan kunnen ze het hier ook gelijk lezen met video. 

En toch is wat mij blijft hangen is dat je in mijn ogen zinloos aan het copy-pasten bent en de topic titel gewoon nepnieuws is, en daarmee de waarde van dit forum zakt als je het mij vraagt.

Ik zou eerst maar eens wat rondkijken voordat je persberichten kopieert, zie b.v. https://www.google.com/search?q=tweak+10+gigabit 

Ja dit is het is als eerste op basis van PON, maar kan voor een klant een nadeel zijn, daar ie dan niet z’n eigen bestaande optische ingangen kan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +22

Ik mag aannemen dat KPN geen nepnieuws erop zet @tmoesel, beetje vreemd dat je dit zegt. 😳😉

Ik mag aannemen dat KPN geen nepnieuws erop zet @tmoesel, beetje vreemd dat je dit zegt. 😳😉

Alles op het domein van- en onder controle van een commercieel bedrijf als KPN is gekleurd, het is onderdeel van beeldvorming en marketing/reclame. Alleen concurenten of mensen/analisten die op het (technisch) niveau van b.v. Babak Fouladi kunnen acteren, prikken er wel doorheen.

Er zijn gewoon ISP klanten die al geruime tijd een 10Gbit/s abo bij Tweak hebben, daar ga jij en KPN gewoon aan voorbij. Feiten wegduwen met (vette) nieuwskoppen van/door een halve monopolist is niks nieuws, maar wordt zo langzamerhand wel een plaag.

Ik mag aannemen dat KPN geen nepnieuws erop zet @tmoesel, beetje vreemd dat je dit zegt. 😳😉

Hallo @Dennis Schreve , ik zou in het vervolg even bronvermelding erbij zetten onderaan het artikel.

nu lijkt het net of je het artikel zelf geschreven hebt en dat is tegen de regels (plagiaat).

 

Reputatie 7
Badge +22

Hallo @Dennis Schreve , ik zou in het vervolg even bronvermelding erbij zetten onderaan het artikel.

nu lijkt het net of je het artikel zelf geschreven hebt en dat is tegen de regels (plagiaat).

Check! Ik heb het aangepast @JanD. 😉

Reputatie 7
Badge +7

Mooi hoor. Maar wel jammer dat KPN met glasvezel in het buitengebied de boot mist. Hier 11 Mbps VDSL via oud koper van KPN. Gelukkig binnenkort Caiway op DeltaFiber. KPN verzaakt hier in Veluwe-Oost en is dus binnenkort weer 4000 ADSL/VDSL klanten kwijt.
 

De visie van Reggefiber was volledige verglazing, maar toen KPN Reggefiber kocht ging de knop om naar koper uitmelken. Erg jammer, kans gemist.

Reputatie 7

Hey @tmoesel, je hebt een goed punt. Ondanks dat dit platform een forum is die door ons wordt gefaciliteerd willen we hier zo goed als het kan écht nieuws en feiten verkondigen. Het is altijd goed om kritisch te blijven. Laat ook duidelijk zijn dat de meeste persberichten van bedrijven een vorm van zelfpromotie is, waarbij leuk nieuws onder de aandacht wordt gebracht. Zo ook ons artikel :) 
 

Leuk dat je het bericht deelt @Dennis Schreve. Gouden tip van Jan, als je een artikel overneemt moet je dat kunnen herleiden, de bronvermelding is daarbij cruciaal :) 

Reputatie 7
Badge +22

 ​​​​Leuk dat je het bericht deelt @Dennis Schreve. Gouden tip van Jan, als je een artikel overneemt moet je dat kunnen herleiden, de bronvermelding is daarbij cruciaal :) 

Ik heb de bronvermelding gedaan. Zie me bericht… 😉👍🏼

Reputatie 7
Badge +10

Mooi hoor. Maar wel jammer dat KPN met glasvezel in het buitengebied de boot mist. Hier 11 Mbps VDSL via oud koper van KPN. Gelukkig binnenkort Caiway op DeltaFiber. KPN verzaakt hier in Veluwe-Oost en is dus binnenkort weer 4000 ADSL/VDSL klanten kwijt.
 

De visie van Reggefiber was volledige verglazing, maar toen KPN Reggefiber kocht ging de knop om naar koper uitmelken. Erg jammer, kans gemist.

 

Ik was zelf werkzaam bij Reggefiber maar kan je melden dat zij ook echt geen buitengebieden wilden verglazen hoor. Er zijn twee proeven gedaan inclusief eigen bijdrages maar meer ook niet.

En die visie van verglazing is inmiddels bij KPN volledig terug. Met meer mensen, middelen en capaciteit dan ooit bij Reggefiber.

 

Wat dat koper betreft: je kan geld maar 1 keer uitgeven en Ziggo ging heel hard met sneller internet. Koperkasten verglazen en zo voor veel minder geld en vele malen sneller een groot deel van Nederland voorzien van 100 Mbit, was op dat moment wellicht de betere optie om een paar jaar uitstel te kopen en daarna weer glasvezel aan te leggen. Zoals nu dus gebeurt.

Reageer