Beantwoord

Omvormer Goodwe niet meer op Experiabox te krijgen

  • 3 February 2019
  • 22 reacties
  • 2214 keer bekeken

Wij hebben in september de omvormer van onze zonnepanelen wifi gegeven via de Experiabox V10. Dit heeft prima gewerkt tot een week of twee geleden. Toen is vanuit KPN de verbinding gereset en daarna de snelheid verhoogd. Toen heeft de omvormer de verbinding verloren en wat ik ook doe, ik krijg hem niet meer terug.
De procedure die ik volg is:
  • inloggen op de omvormer (kan via de telefoon of computer, hij heeft een ip adres)
  • ik geef het dichtsbijzijnde netwerk in, dat is de wifi van de experiabox zelf en die hangt letterlijk 30 cm verderop
  • ik sla de boel op en de omvormer geeft als melding: router doesn’t exist, or signal is too weak, or password is incorrect.
  • Als ik vervolgens op de experiabox inlog zie ik de omvormer onder wifi staan
Het is een omvormer van GoodWe, deze is al meerdere malen gereset, maar het lijk niet te werken. De device info staat hieronder, ik heb even de routernaam het wachtwoord weg gepoetst.



Iemand enig idee wat er mis gaat, en belangrijker nog, hoe ik het oplos? Nu kan ik mijn omvormer niet uitlezen en dat doe ik wel graag.

icon

Beste antwoord door FH1979 9 February 2019, 09:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
De software van die omvormer lijkt veel op die van mijn Omnik omvormer.




Kan jij inloggen op jouw omvormer via het 192.168.2.x adres dat door de Experia Box aan de omvormer is toegewezen?
Zo ja, dan is de wifi verbinding tussen Experia Box en omvormer operationeel.
Is jouw publieke IP adres wellicht gewijzigd bij de omzetting naar die hogere snelheid?
Hoi @FH1979 . Welkom op het forum.
Ik ben niet thuis in de wereld van de omvormers. Wat ik wel kan zeggen is dat de v10 geen noemenswaardige aanpassingen heeft gehad de afgelopen maanden. Dus de firmware is nog hetzelfde als toen het wel werkte. Misschien waren er daarvoor bepaalde poorten geopend in ons modem? Of is UPnP uitgezet door een reset?
Kun je anders iets met de tips van @wjb ?
@wjb ja, ik kan via dat andere ip adres inloggen, de verbinding is er dus wel, alleen niet naar buiten.
@Erwin_ na het upgraden van de verbinding heeft het hele netwerk even moeilijk gedaan, modem een keer opnieuw opgestart en de rest (repeaters, nas, router) doet het inmiddels weer. Ik heb verder destijds niets aan de experiabox gedaan om het werkend te krijgen, dus ook geen poorten opengezet (voor zover ik weet). UPnP weet ik niet, kan je dat uitleggen?
Reputatie 7
@wjb ja, ik kan via dat andere ip adres inloggen, de verbinding is er dus wel, alleen niet naar buiten.
Dan is de wifi verbinding dus succesvol tot stand gebracht en kan de omvormer ook prima naar buiten communiceren.

Er zijn ook geen port-forwardings nodig en dus ook geen UPnP.

Rest de aanmelding van de omvormer op de portal van Goodwe.
Heb je die al gecontroleerd?
UPnP is een systeem dat eigenhandig poortjes open zet. Deze optie kan een gebruiker zelf aan zetten (ook onder eigen verantwoordelijkheid want je geeft een stuk controle uit handen)
Mijn advies ( evenals dat van @wjb , geloof ik) is om, als het niet nodig is, zeker niet aan te zetten.
Ik hoop dus dat het met huidige tips allemaal weer aan de praat komt!
De aanmelding op de portal heeft altijd gewerkt totdat de verbinding weg viel. We hebben het op diverse devices geprobeerd, geen reactie. Maar zouden we daar opnieuw moeten aanmelden omdat het ip adres gewijzigd is door de herstart? Lijkt me ook niet, toch?
Reputatie 7
Dus jij kan niet inloggen op de portal van Goodwe?
Wat is de url die jullie gebruiken om in te loggen?
Is dat http://www.goodwe-power.com of https://www.semsportal.com
Wat is de melding die je krijgt bij inloggen?
Heb je al contact gehad met Goodwe?
Ik kan gewoon inloggen, ik zie de omvormer en 'de plant' maar is offline.
Reputatie 7
Ik kan gewoon inloggen, ik zie de omvormer en 'de plant' maar is offline.
Heb je al contact gehad met Goodwe?
Nee, geen contact gehad met Goodwe, dat ga ik nog wel doen, maar ik weet al wat zij sowieso gaan zeggen: 'er is geen goede verbinding, geen wonder dat ie het niet doet'. Mijn omvormer geeft namelijk keurig aan dat er geen goede verbinding is, het lampje dat het wifi signaal aangeeft knippert en het hoort gewoon te branden. Ook als ik inlog op de omvormer blijft hij zeggen dat de verbinding niet goed is en simpel gezegd heeft hij ook gelijk. Er is een verbinding met een ander netwerk, maar hij krijgt geen internet. Hij kan geen informatie het net op sturen.

@Erwin_ wat doen jullie bij een reset en verhoging van de snelheid dat dit kan veroorzaken? Ik heb niks aan de experiabox zelf veranderd en de omvormer logt in op het wifi signaal van de box zelf (dus geen repeater of router oid).
Reputatie 7
Mijn omvormer geeft namelijk keurig aan dat er geen goede verbinding is, het lampje dat het wifi signaal aangeeft knippert en het hoort gewoon te branden. Ook als ik inlog op de omvormer blijft hij zeggen dat de verbinding niet goed is en simpel gezegd heeft hij ook gelijk.
Kan je hier eens een screenshot van plaatsen.

Er is een verbinding met een ander netwerk, maar hij krijgt geen internet. Hij kan geen informatie het net op sturen.
Hij heeft wel verbinding met Internet maar hij kan de server van Goodwe niet bereiken en dan zijn we dus weer terug bij Goodwe.
@FH1979 Bij een snelheidsupgrade wordt de toevoer van het signaal verhoogd. Het kans zijn dat er een andere verbindingstechnologie wordt toegepast. Dat heeft geen enkele invloed op de settings en opties van het modem. De firmware blijft hetzelfde. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat er toch aangepaste settings waren en dat die bij een reset verloren zijn gegaan. Maar jij geeft zelf aan dat er gen portforwardings waren toegepast.

Soms wil een herstart van de experiabox tot gevolg hebben dat er een ander wifi kanaal wordt ingesteld. (automatisch). Sommige hardware werkt niet lekker op sommige kanalen. Je kunt proberen om het kanaal aan te passen. Wie weet zorgt dat voor een verbetering! Hoe? Via deze link:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-kanaal-wijzigen.htm
Omvormer blijft zeggen dat hij geen wifi heeft, dus naar mijn idee heeft het dan niet echt zin om Good We te contacten. En dat geeft hij, naast dat knipperlichtje, ook bij inloggen aan:



Ik heb net al even wat geprobeerd met de wifi kanalen, maar dat heeft tot nu toe geen effect.
Het rare is, de omvormer is ook niet meer te zien als ik inlog op de experiabox bij wifi, maar ik kan er via het eerdere ip adres wel gewoon in. Dan gebruik ik dus het ip adres dat de omvormer op de box eerder had.
Toevoeging: inmiddels is hij op de experiabox weer zichtbaar, heb het kanaal terug gezet naar 6, op 1 en op 11 was de omvormer niet zichtbaar maar kon ik er dus wel op inloggen.
De oplossing lijkt gevonden, ik heb de omvormer een vast ip adres gegeven en dat ook in de omvormer zelf bevestigd en hij doet het weer. Geen idee waarom dat nu ineens nodig is, maar blij dat hij het weer doet.
Reputatie 7
...ik heb de omvormer een vast ip adres gegeven en dat ook in de omvormer zelf bevestigd...
Wat bedoel je hiermee?
Bedoel je dat je op de Experia Box een DHCP binding gemaakt hebt voor de omvormer en dat je in de omvormer hard hetzelfde IP adres hebt ingesteld?

Kan je van beide hier eens screenshots plaatsen, want dat zou absoluut niet de bedoeling mogen zijn.
Ik ben blij dat je het aan de praat hebt gekregen maar moet @wjb gelijk geven: Een vast IP adres is op lange termijn vaak geen goed oplossing. Uiteraard kun je dit 'risico' nemen maar wellicht komen wjb en jij nog tot een betere oplossing.
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je momenteel tevreden bent. Zo niet, laat het weten.
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb een Growatt systeem, ook hier heb ik een vast ip adres gegeven.
Omdat het modem van KPN er niet mee om kan gaan.

Het KPN modem is heel goed in het uitgeven van 1 ip adres aan meerdere apparaten
in het netwerk. Heel irritant. Dat los je dus op door apparaten zelf een vast ip adres te geven.

Hier exact hetzelfde probleem.

Een Goodwe GW3600D-NS omvormer. Alleen knippert mijn led-lamp niet, geeft aan dat 't goed verbonden is, diagnostische test van de SEMS-app geeft ook een succesvolle test aan.

Goodwe zelf weet ook niet waar het aan zou moeten liggen.

Vanwege nieuwbouw een mesh-netwerk opgezet. 
Ondertussen alle oplossingen geprobeerd:

  1. Vast IP-adres gegeven aan de omvormer - werkt niet
  2. Deco M9 als AP ingesteld ipv router - geen verandering in situatie, alleen wel heel m'n setup thuis die in de war gegooid wordt
  3. Omvormer via mobiele hotspot verbonden - werkt ook niet, dus ergens een firewall instelling of blokkade in m'n Deco M9 of Experiabox lijkt het niet te zijn

Ben nu even uit opties die ik zou kunnen doen, dus als iemand een oplossing weet voor het probleem: graag!

Reputatie 7

Laat de Goodwe zijn IP adres via DHCP verkrijgen en stel deze niet hard in op de omvormer zelf.

Zie je de omvormer op de Experia Box als DHCP cliënt staan?

Welke Experia Box heb je?

Is de Goodwe bekabeld aangesloten of via wifi?

Heb ze weer terug gezet op automatische toewijzing van ip-adres.

En volgens mij de V10, maar bijgevoegd screenshot van de experiabox met ook de verbinding met de omvormer.

Maar met deze instellingen blijft hij in de portal dus op offline staan.

Reputatie 7

Heb ze weer terug gezet op automatische toewijzing van ip-adres.

En volgens mij de V10, maar bijgevoegd screenshot van de experiabox met ook de verbinding met de omvormer.

Maar met deze instellingen blijft hij in de portal dus op offline staan.

Dus je kunt ook inloggen op http://192.168.2.15?

Wat krijg je te zien in de portal?

Is jouw publieke IP adres wellicht veranderd?