Onaangevraagde abbonment op PC veilig!

• 25 april 2014
  • 14 reacties
  • 2694 keer bekeken

Beste Webcare medewerkers,

Vandaag kom ik tot de conclusie dat er bij mijn abbonement een PCveilig pakket bij zit.

Terwijl ik hier nooit om gevraagd heb, ik betaal hier per maand 5 euro extra voor.

Abbonementskosten zijn 26,50 maar ik betaal 31,50. 

Ik wist niet eens dat ik het had.

In 2009 is de overstap van Planet naar KPN geweest en toen stond er in de brief van KPN het volgende.

Geachte Abonnee,

Onlangs hebt u bij Planet een nieuw abonnement gekozen of uw huidige Planet abonnement uitgebreid. Planet heet voortaan KPN. Voor u verandert er niets. KPN zal voortaan uw aanspreekpunt zijn en uw Internet toegang verzorgen. U kunt met uw nieuwe abonnement gratis 6 maanden gebruik maken van PC Veilig.

PC Veilig
PC Veilig is het veiligheidspakket van KPN, waarmee u veilig kunt internetten. Voor het aanzetten van PC Veilig hoeft u niets te doen, dat gebeurt automatisch. Na het aanzetten van PC Veilig ontvangt u van ons een e-mail met installatie instructies op uw huidige e-mail adres.

Let op: u krijgt PC Veilig 6 maanden gratis, maar op uw eerste factuur zult u het maandelijkse bedrag van €5,- terugzien. Op uiterlijk de 3e factuur zullen wij het bedrag van de 6 maanden gratis PC Veilig (in totaal €30,-) in één keer in mindering brengen. Na deze zes maanden is PC Veilig maandelijks opzegbaar.

Vanaf nu kunt u dus genieten van onbezorgd Internet met PC Veilig.

Met vriendelijke groet,

Albert Vergeer
Directeur Internet & Telefonie

KPN heeft heeft dus zonder het te vragen deze dienst toe gevoegd!

In mijn contract staat dat ik een abbo heb van 12 maanden, dus ik werdt in principe verplicht om de PC veilig af te nemen van KPN.

Aan mijn rekening ieder jaar te zien, dacht ik dus dat het maand bedrag ieder jaar omhoog ging.

Echter lag dit dus aan het pc veilig abbo.

Ik wil per direct het PC veilig abbo stop zetten, en van de laatste jaren wil ik het geld terug zien wat ik te veel betaald hebt.! Deze dienst is nooit door mij aangevraagd deze dienst is aangezet door KPN toen Planet KPN werdt. Ik heb hier dus nooit om gevraagd!

Een klein rekensommetje van Januari 2010 tot 2014 april komt er een bedrag van 260 euro uit wat ik te veel betaald heb, voor een dienst die ik nooit wilde en of ooit gebruik van gemaakt heb!!

Ik hoop op een juiste oplossing voor dit probleem.

14 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo Dunno,

met alle respect van de wereld, je werd in 2009 al op hoogte gesteld hiervan.

er staat ook duidelijk in de brief dat je het een half jaar gratis krijgt en daarna elke maand kan opzeggen.

de grote vraag blijft: waarom heb je dat dan niet gedaan?

het is natuurlijk wel vreemd om dit 5 jaar naar datum, deze post te plaatsen en geld terug te vragen, waarvan je zelf het bewijs levert dat je hiervan op de hoogte was.

Je mag, naar mijn mening, van geluk spreken als je uberhaupt nog iets terugkrijgt van KPN.

Theoretisch heb je hier geen recht op, zie hiervoor je eigen gedeelde brief.

Reputatie 7
Hoi Dunno,

Jammer dat je jouw factuur niet eerder hebt controleerd, zodat je de schade had kunnen beperken.

Het is inderdaad schandalig dat een organisatie als KPN zomaar eigenhandig een betaalde dienst aan jouw abonnement mag/kan toevoegen zonder dat je daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

"Voor het aanzetten van PC Veilig hoeft u niets te doen, dat gebeurt automatisch."

Ik raad overigens iedereen aan om (sorry KPN) PC Veilig te beëindigen, dit is weggegooid geld.

Microsoft levert je gratis en voor niets "Windows Defender / Microsoft Security Essentials" om jouw PC te beveiligen. Dat is dus €60,- per jaar weggegooid geld, jammer...

Reputatie 7
Er is i.m.h.o niets schandaligs aan. Er is een service gedurende een half jaar gratis ter beschikking gesteld. Dat is schriftelijk gecommuniceerd waarbij is aangegeven wat er na dat half jaar gebeurt en dat je er dan ook direct vanaf kunt. Ik geef toe dat het geen schoonheidsprijs verdient, dan had het na een half jaar automatisch beëindigd moeten worden. Maar dan zit je ook met een niet goed beschermde PC.

Dat is ook het grote probleem met bij PC's meegeleverde anti-malware programma's. Daarvan verloopt de licentie ook na een paar maanden. En om de ingebouwde Defender software te activeren moet je de meegeleverde verlopen software eerst verwijderen.

Ik gebruik zelf ook de in Windows 8 ingebouwde Defender maar weet niet goed of dat wel zo betrouwbaar is. Testen in PC Magazine en de Consumentengids geven een tamelijk negatief oordeel. Internationaal heb ik wel eens meer lovende beoordelingen gezien, maar ik kan de waarde daarvan niet direct duiden.

Het voordeel van Defender is dat er tenminste iets op zit zodat er bij installatie out-of-the-box al direct (enige mate van) bescherming zop it.

Dunno kan van het abo af door in te loggen op Mijn KPN en het betreffende vinkje weg te halen.

Reputatie 7
@Henk2304.

De handelingswijze van KPN door ongevraagd een betaalde dienst te activeren op een abonnement is en blijft (voor mij tenmiste) een schandalige handelswijze.

Dan ook nog even slinks vermelden dat de eerste 6 maanden gratis zijn en daarmee voorkomen ze dus dat de service direct uitgezet wordt door de consument. Na zes maanden is de gemiddelde consument allang vergeten dat er PC Veilig op zijn abonnement is aangezet en bingo, de teller blijft tikken.

Iets dat geld moet kosten zal goedgekeurd moeten worden door de klant en niet anders.

Dus niet:

"Voor het aanzetten van PC Veilig hoeft u niets te doen, dat gebeurt automatisch."

maar:

"Wilt u gebruik maken van deze aanbieding voor PC Veilig dan hoeft deze alleen maar even aan te vinken in mijnKPN."

En dan ook nog eens 6 maanden lang wel de rente mogen ontvangen over de € 5,- die dus gewoon wel afgeschreven wordt en deze na zes maanden verrekenen met de factuur zonder rente.

Ik ben uitermate tevreden over de werking Windows Defender (Windows 😎 en Microsoft Security Essentials (Windows 7 en Windows Server 2008 R2).

Reputatie 7
Ik vind het woord "schandalig" hier schandalig overdreven, maar daar zullen we het wel niet over eens worden :manwink:

Ik heb ook geen problemen met Security Essentials (vroeger) en Defender nu; ik probeerde alleen aan te geven dat daar op z'n minst nogal genuanceerd over gedacht wordt. Ik kan het niet aanbevelen zonder die opmerkingen erbij te maken; dat vind ik niet netjes! Als ik een anti-malware product aan iemand aanbeveel en later ontdekt die persoon dat het in sommige testen een baggerproduct genoemd wordt wil ik er dat op z'n minst bij gezegd hebben zodat zich dat niet tegen mij keert.

Zo zal ik ook nooit Google-producten aanbevelen (dat doe ik eigenlijk sowieso nooit) zonder daarbij te wijzen op de hoogst bedenkelijke privacybepalingen die door die reclamemakelaar gehanteerd worden; of zoals een hoge Google-functionaris vorig jaar in een Amerikaanse rechtzaak verklaarde dat gebruikers van hun software "do not have any expectation of privacy".

Reputatie 7
Nee Henk2304, over het overdreven zijn van het woord "schandalig" zullen we het wel niet eens worden, maar dat geeft ook niet, meerdere mensen meerdere meningen en dat is maar goed ook. ;) 

Mij gaat het om de tweede alinea van mijn vorige bericht.

Ik hoop dat je (en anderen) de gedachtegang kunt volgen.

Het is dus echt een gewiekste (marketing)truc die hier uitgehaald wordt en die een behoorlijk bedrag in het laatje brengt voor een produkt dat anders waarschijnlijk slecht verkocht zou worden omdat er voldoende (naar mijn mening ook goede) gratis alternatieven zijn.

Als we het over 'eerlijk zaken doen' hebben, dan zou ik dit toch echt willen aanvechten.

Mijns inziens valt dit daar dus niet onder.

Een organisatie als bookings.com wordt door de Reclame Code Commissie op het matje geroepen omdat ze vermelden dat een hotelkamer bijna niet meer beschikbaar is.

De tekst "Wij hebben nog 1 kamer beschikbaar" is misleidend volgens de RCC maar het is waarschijnlijk wel de waarheid. Als er nou had gestaan "Nog 1 kamer beschikbaar", dan is het een ander verhaal, immers via een andere site kan je waarschijnlijk nog wel een kamer boeken.

De tekst "Internet tot 40Mbps" mag blijkbaar wel van de RCC, maar als je van te voren weet dat dit heel vaak niet gehaald zal worden is het de vraag of dat ook niet misleidend is.

"Wij hebben alvast een hotelkamer voor u geboekt van 1 tot 8 juli en u krijgt de eerste 3 nachten gratis. De laatste 4 nachten hebben wij vast van uw bankrekening gehaald" mag vast niet, maar

"Wij hebben PC Veilig voor u aangezet en u krijgt de eerste zes maanden gratis (en daarna gaat u betalen, maar dat zeggen we nu even niet)" mag blijkbaar wel.

Nee, de wereld zit krom in elkaar en dit getuigt niet van open en eerlijk zaken doen.

Ik kan me hier behoorlijk kwaad over maken en zal hier dan ook melding van gaan maken bij de Autoriteit Consument & Markt.

Reputatie 7
Badge +8
beste dunn0w,

mijn advies, als je gratis pcveilig wilt, laat het voorlopig aanstaan. je kan het via de mijnkpn omgeving en de app altijd uitzetten. ik heb hetzelfde probleem gehad met telfort, en na een klacht hebben zij mij persoonlijk zolang het abonnement loopt de betreffende dienst alsnog gratis aangeboden. dus klagen helpt wel, er wordt binnen de kpn firma altijd geluisterd naar dergelijke kritiek. 

misschien kan webcare deze klacht intern verder uiteenzetten en hopelijk krijg je daarop eenzelfde oplossing. geen garanties natuurlijk, maar niet geschoten is altijd mis.

Opt-out abonnementen werden in die periode door veel bedrijven toegepast, echter heeft de toezichthouder geoordeeld dat dit alleen is toegestaan, indien de klant zelf het vinkje heeft gezet bij de aanvraag.

:)

Reputatie 3
Badge
Ik ben het hier toch echt met wjb eens: dit is schandalig. Je kan niet zomaar een betaalde dienst activeren en dat mededelen. Hiervoor moet expliciet toestemming worden gegeven. Zeker terecht dat wjb hier werk van wilt maken, ondanks dat het niet over hem zelf gaat. Petje af!

Eindelijk in kunnnen loggen op Mijn Kpn.

Als ik daar bij extra diensten kijk staat daar .

KPN PC VeiligCompleet beveiligingspakket voor 1 of 2 pc's. Beschermt uw pc optimaal tegen vele internetgevaren.€ 5,00 per maandeinddatum contract:
08-12-2009
Ik kan hier overigens niets in aanpassen omdat er een wijziging loopt, die ik zelf niet heb aangepast.

Als ik op "Meer info" druk dan krijg ik een wit scherm te zien.

Erg jammer dat er nog  niet is gereageerd vanuit een webcaremedewerker.

Reputatie 7
De melding is gedaan, ben benieuwd waar de Autoriteit Consument & Markt mee zal komen.

Het blijft wel verdacht stil aan de kant van KPN.

Staat dit topic wel in het juiste forum?

Ik had toch wel verwacht dat als ik een klacht had dat er contact met me opgenomen zou worden.

Maar tot op heden nog steeds niets vernomen!!.

Reputatie 7
Badge +21
Hallo dunn0w,

Zou je me in een privébericht je postcode, huisnummer, en de naam van de contractant kunnen sturen?

Dan help ik je verder!

Met vriendelijke groet,
Koen

Ik ben benieuwd hoe deze zaak opgelost gaat worden. 

Het probleem is uit de wereld inmiddels KPN heeft mij een jaar PC veilig terug gegeven 60,-

Reageer