Online gaming experiabox V9

• 30 maart 2015
  • 28 reacties
  • 1008 keer bekeken

Hallo,

ik raak een beetje ten einde raad. Ik heb in januari een experiabox v8 ontvangen. Al snel kwam ik erachter dat online gamen (speel zelf World of Tanks) grote problemen gaf. Ik kwam er via de forums achter dat de experiabox v9 daar veel beter mee on zou gaan. Dus na veel pogingen tot port-forwarding en dmz-aanpassingen met KPN gebeld. Na wat gedoe een experiabox v9 (Zte) gekregen. Maar ook daar lukt het me maar niet om van het online game probleem af te komen. Ik vrees dat dit ook een issue gaat worden voor mijn xbox die ik binnenkort ook online wil gebruiken.

Wat heb ik al geprobeert:

• Vast ip-adres voor mijn pc.
  • port-forwarding (op basis van de poort die WoT gebruikt) zowel voor TCP als UdP.
  • getracht mijn pc achter de dmz te krijgen
  • Losse switch achter de dmz en via die switch connecten
Is er iemand die mij hiermee kan helpen en in duidelijke stappen kan uitleggen hoe ik dit moet instellen? Want volgens een man van KPN (die mij verrassend genoeg zelf belde) moet dit gewoon via dat port-forwarding lukken.

Alvast bedankt.

Mark

28 reacties

Reputatie 7
Definieer op de router alleen UPnP IGD aan en definieer geen port-forwardings.

Welke Windows versie draai je?

Heb je al gekeken of in de firewall van de PC de Network Discovery toegestaan wordt.

Windows Firewall -> Allowed Programs.

https://

Kan je dan wel online gamen?

Zo nee, heb je al eens gekeken of het wel lukt als je (tijdelijk!!!) de firewall van de PC uit zet.

Kan je dan wel online gamen?

Zet die firewall zo snel mogelijk weer aan, ookal kan je dan eventueel wel online gamen.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Ok, al je stappen gevolgd.

• Portforwarding verwijderd.
  • UPnP IGD stond al op enabled.
  • Windows netwerk detectie stond ook al aan.
Resultaat: nog steeds continue wegvallende verbinding met de gameserver.

Windows firewall uitgezet, zelfde resultaat, ook weer aangezet.

Ik draai Windows 7.

Reputatie 7
Oké wel geschoten, maar helaas mis. :(

Duurt het even voordat de verbinding met de gameserver wegvalt?

Helaas kan je op de V9 de logs niet inzien, maar als het (heel) eventjes duurt, dan vermoed ik dat de firewall van de V9 een UDP flood constateert (zoals we dat ook vaker zien op de V8), dat de V9 dit als "attack" beoordeelt en daarbij de verbinding blokkeert.
@WebCare

Je constateert dus eigenlijk geen verschil met de situatie dat je zelf port-forwardings had gedefinieerd. klopt dat?

Zo ja, dan heeft het ook geen zin om port-forwardings te maken, laat UPnP dat werkje maar opknappen, daar is het voor gemaakt. ;)

@Wjb, ik zie wel verschil in de stabiliteit. Met eigen forwards is het nog droeviger gesteld dan zonder forwards en puur op UPnP IGD. Maar desondanks valt continue de verbinding weg. 

Maarreh,@Webcare? wat bedoel je daarmee? 

En betekent dit dat ik naar een andere oplossing moet gaan zoeken, meer in de richting van die UDP Flood?

Reputatie 7
Via UPnP IGD is voor "de consument" die eenvoudigste methode, die hoeft zich dan geen zorgen te maken over welke poorten naar welk IP adres geforward moeten worden, UPnP regelt dat wel.

WebCare staat voor de KPN medewerkers die via het forum ondersteuning leveren.

Hoe krijgt jouw PC zijn IP adres?

Is deze vast ingesteld op de PC of vraagt de PC deze op bij de DHCP server?

PC heeft momenteel geen vast ip-adres. heb dat wel geprobeerd maar gaf toen geen verbetering.

Heb net de hele santekraam gereset na het uitschakelen van de forwardings. De 'lags' zijn wat minder frequent maar nog steeds aanwezig. Is een vast ip-adres een betere keuze?

Reputatie 7
Nee, nee, voor een correcte werking van UPnP is een IP adres via DHCP juist een vereiste.

Je doet er eventueel wel verstandig aan om in de DHCP server op de Experia Box een DHCP binding te maken voor jouw PC. Daardoor zal deze ook altijd hetzelfde IP adres houden.

Misschien een hele domme vraag (hoewel ik me heb laten vertellen dat die niet bestaan) maar hoe doe je dat, zo'n DHCP-binding aanmaken op de V9?

Reputatie 7
Ik hoop dat je je het niet alleen hebt laten vertellen, maar dat je er ook in gelooft, want het stellen van een vraag is de beste manier om een antwoord te krijgen. ;)

Nu neem ik zelf deel in de pilot van de V10, dus moet ik dit even op basis van mijn geheugen doen.

Kies voor Network -> LAN -> DHCP Cliënts

Noteer het MAC adres (en eventueel IP adres) van jouw PC. (Deze moet in die lijst staan.)

Ga vervolgens naar DHCP bindings (de keuze onder DHCP Cliënts) en maak daar een entry aan voor dat MAC adres en IP adres. (Je mag ook een ander IP adres kiezen, maar dan moet je wel jouw PC daarna even opnieuw opstarten.)

Al die instellingen stonden reeds in mijn V9. Ook voor de zekerheid opnieuw gestart. 

De verstoringen zijn wel verminderd maar verre van weg en niet speelbaar.

Reputatie 7
Je kunt nog één ding bekijken.

Zijn er nog andere port-forwardings gedefinieerd die naar een ander apparaat verwijzen en wellicht poorten bevatten die ook door het spel gebruikt worden?

Als dat niet zo is, dan is KPN aan zet, het zou dan immers gewoon moeten werken.

Nope. geen andere forwards.

Over dat KPN aan zet is, daar heb ik al eens een keer een zeer venijnige discussie over gehad.

Bottomline volgens KPN: Je hebt TV, Telefonie en Internet dus is alles in orde. Online gaming en de verstoring ervan door de door hun geleverde experiabox valt niet onder hun verantwoording.

Ergo, ik vrees het ergste. Ik zal iig proberen e.e.a. nog eens aan te zwengelen bij KPN.
@wjb, bedankt voor alle moeite.

Mark

Reputatie 7
Wat mij betreft is "Internet" meer dan het browsen langs wat webpagina's en soms lijkt het er op dat KPN is blijven steken in de late negentiger jaren waarin het inderdaad nog om dit browsen ging.

Beste KPN,

Vandaag de dag is "Internet" veel meer dan alleen maar browsen. Alles is tegenwoordig "connected", of je nu een Internet pagina bezoekt, een mailtje stuurt, aan het skypen bent, een filmpje kijkt, jouw document in "the cloud" bewerkt of een online game speelt, het is allemaal Internet.

Ik denk dan ook dat KPN zich niet zo gemakkelijk kan verschuilen achter de uitspraak "Je hebt TV, Telefonie en Internet". Definieer anders even wat jullie onder Internet verstaan en kijk of dit (nog) in overeenstemming is met wat de consument anno 2015 onder Internet verstaat.

Reputatie 7
Badge +28
Dag Mark,

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik vind het jammer om te lezen dat je zoveel problemen ondervindt om dit werkend te krijgen. Ik denk graag met je mee naar een goede oplossing.

Ik ben allereerst benieuwd; kun je het probleem zelf verder omschrijven? Voor de meeste spellen is het niet nodig poorten te forwarden, tenzij je zelf een server host. Is dat wat je probeert te doen?

Zit de computer bekabeld of draadloos aangesloten? Zijn er andere computers in het netwerk en ervaar je daarbij ook problemen?

Late reactie geen probleem. Als het uiteindelijk maar opgelost wordt.

Ik ondervindt de problemen bij World of Tanks. Daar wordt de verbinding met de WOT-server continue verbroken wat tot torenhoge pings lijdt.

Oplossingen zoals die op de forums genoemd worden heb ik vrijwel allemaal al eens geprobeerd:

• vast ip-adres voor de laptop met portforwarding (waarbij ik de range van poorten die WOT gebruikt koppelde aan mijn ipadres.)
  • laptop achter de dmz
  • firewall op de laptop uitgeschakeld.
  • UPnP en IGD instellingen aan/uitzetten
  • DHCP-binding
Ik probeer niet zelf een server te hosten. De computer is bekabeld en de andere pc heeft hetzelfde probleem (die heeft trouwens ook een probleem met zijn dns, zowel met automatische dns-servers, dns-servers van kpn als dns-servers van google maar dat is weer een ander verhaal tenzij dat met elkaar verband kan houden. Maar op de laptop waarop ik WOT speel heb ik overigens geen dns-probleem).

Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor je toelichting!

Ik betwijfel of portforwarding dan iets met het probleem te maken heeft. Met portforwarding maak je het anderen mogelijk verbinding te maken met jouw computer. Dit is alleen van toepassing als je een spel host. Het valt me wel op dat Wargaming dit zelf als mogelijke oplossing geeft (link).

Laten we een stapje terug doen en eerst de verbinding zelf controleren. Kun je de resultaten van Speedtest.net en Pingtest.net hier plaatsen?

Ik ben zelf niet helemaal bekend met dit spel, maar klopt het dat je een regio kunt instellen? Maak je wel verbinding met de EU server?

Reputatie 7
UPnP is niet alleen voor als je zelf een game wilt hosten.

Ook bij het deelnemen aan een online game worden vaak port-forwardings m.b.v. UPnP aangemaakt zodat events bij jouw tegenstanders snel en direct aan jouw game-console doorgegeven kunnen worden.

Ook in ben wel benieuwd naar het resultaat van die speedtest en pingtest.

Joran,

speedtest: ping 10 ms, download 48.84 Mbps, upload 5.78 Mbps
pingtest: Grade B*, mos 4.34, ping 16/17 ms, Jitter 0/2 ms.

Mark

O ja, ik verbind idd met de EU(2)-server

Reputatie 7
Badge +28
wjb schreef:

UPnP is niet alleen voor als je zelf een game wilt hosten.

Ook bij het deelnemen aan een online game worden vaak port-forwardings m.b.v. UPnP aangemaakt zodat events bij jouw tegenstanders snel en direct aan jouw game-console doorgegeven kunnen worden.

Ook in ben wel benieuwd naar het resultaat van die speedtest en pingtest.

Dat is helemaal waar. Maar handmatig meer dan 5000 poorten openen zoals op de supportsite staat, lijkt me wel wat vreemd advies. UPnP zou voldoende moeten zijn.

: Met deze metingen verwacht ik eigenlijk geen problemen. Heb je via pingtest ook de packetloss test kunnen uitvoeren? Als dat niet zo is, kun je dan eens een opdrachtprompt openen (start > cmd) en daar intypen ping -t google.nl ? Vervolgens zie je continu dezelfde regel verschijnen waarin een aantal pakketjes naar de Google-site worden gestuurd. Laat dit een paar minuten lopen en druk op Control + C. Je ziet vervolgens de ping-statistieken. In de 2e regel staat hoeveel procent verlies er is opgetreden. Is dat meer dan 0? Dan is er mogelijk een probleem met de verbinding.

Kun je als test ook eens met EU1 verbinding maken? Ervaar je dan dezelfde problemen?

, die package-loss heb ik niet omdat hij zeurt over Java die niet up-to-date zou zijn, ook nadat ik die wel ge-update had.

Wat betreft die google-ping, die stuur ik je straks even evenals het tesresultaat op de EU1-server.

Overigens ben ik wel erg tevreden over mijn internetsnelheid. dus dat ik die B* grade krijg verbaast me niets.

Ping op google.nl geeft 0% verlies.

En ja, ook op de EU1 server het probleem. Vreemd genoeg is het probleem wel s'middags iets minder dan dat het s'avonds is. Uitval de connectie naar de server is duidelijk minder. 

Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor de uitgebreide testen!

Ik moet wel bekennen dat ik op dit moment ook vast zit. We hebben heel veel zaken kunnen uitsluiten:

- De Experiabox (V8 en V9)

- De verbinding tussen Experiabox en laptop

- De verbinding tussen Experiabox en de buitenwereld

- Diverse aanpassingen met DMZ en portforwarding/UPnP

- Het probleem doet zich niet op een specifieke Wargaming server voor

- Meerdere PC's ervaren hetzelfde probleem

Ondertussen heb ik ook een aantal metingen uitgevoerd. De meetwaarden van de (vectoring) lijn zijn uitstekend. De snelheid ligt hoog, ik meet geen fouten op de lijn en de VDSL verbinding is volledig stabiel. Op een enkele verbreking na op 30 maart, maar dat lijkt een handmatige herstart van de Experiabox. De intrainsnelheid is uitstekend:

Actuele bitrate down

109632.0

Actuele bitrate up

22015.0

Een UDP flood is mogelijk, maar de kans lijkt me klein, zeker bij twee verschillende Experiaboxen. Dit zou ingame zichtbaar moeten zijn als packetloss. Hoewel packetloss niet direct betekent dat een UDP flood gaande is. Helaas kunnen wij die gegevens ook niet uit de Experiabox halen.

Op de forums van World of Tanks wordt geadviseerd Pingplotter te installeren om zichtbaar te krijgen waar het mis gaat. In dit programma geef je het IP-adres op van de server waarmee je verbonden bent. Dit kun je nog proberen.

Wat ik aan onze kant ga doen is een collega vragen een 24 uurs meting uit te voeren op jouw verbinding. Dit is een uitgebreide meting die hele gedetailleerde informatie geeft over jouw aansluiting. Als er een probleem is dat voornamelijk in de avond zichtbaar is zou dit hierin duidelijk moeten worden. Ik heb zelf niet de mogelijkheid deze test uit te voeren (dit kan alleen door het netwerkbeheer), maar ben maandag weer aanwezig en hoop dan de resultaten in de mailbox te hebben.

Ik betwijfel of hier een concrete oorzaak uit komt, omdat de lijn er verder perfect uitziet. Het is wel belangrijk dat je aangeeft dat het 's avonds erger wordt. Als het probleem in ons netwerk zit wordt dit met zo'n meting zeker duidelijk, waardoor we een gerichte oplospartij kunnen aansturen. Ik verwacht dat de meting morgen gestart wordt en zaterdag klaar is. Je hoeft niet per se te gamen, als de Experiabox maar aanblijft in tussentijd. Je hoort na het weekend van me! :D

Reputatie 7
Badge +28
Dag Mark,

Mijn contactpersoon bij de technische dienst is helaas niet meer aanwezig geweest. Ik hoop dat dit later deze week alsnog lukt en kom er op terug! Als je de mogelijkheid hebt gehad met Pingplotter te werken zie ik die resultaten alvast graag tegemoet :D

Heb pingplotter laten draaien op de EU1-server van WOT  (login.p1.worldoftanks.eu) (213.252.131.21)

Target Name: N/A
IP: 213.252.131.21
Date/Time: 13-4-2015 18:44:05 to 13-4-2015 18:46:20

Hop Sent Err PL% Min Max Avg Host Name / [ip]
1 10 0 0,0 0 0 0 [xxx.xxx.xxx.xxx]
2 10 0 0,0 7 9 7 [195.190.243.10]
3 10 0 0,0 10 13 11 nl-rt-dc2-git-cr04.kpn.net [213.75.64.241]
4 10 0 0,0 12 21 16 nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.240]
5 10 0 0,0 9 17 10 rt2-rou-1022.NL.eurorings.net [134.222.93.140]
6 10 0 0,0 11 15 11 asd2-rou-1044.NL.eurorings.net [134.222.224.4]
7 10 0 0,0 11 12 11 asd-s5-rou-1041.NL.eurorings.net [134.222.232.55]
8 10 0 0,0 11 24 12 adm-b5-link.telia.net [62.115.35.197]
9 10 0 0,0 11 14 11 adm-bb3-link.telia.net [62.115.140.114]
10 10 0 0,0 21 39 24 hbg-bb1-link.telia.net [80.91.253.46]
11 1 0 0,0 47 47 47 ffm-bb1-link.telia.net [62.115.138.172]
12 1 0 0,0 23 23 23 ffm-b10-link.telia.net [62.115.137.141]
13 10 0 0,0 22 24 22 bcc-ic-153871-ffm-b10.c.telia.net [80.239.195.74]
14 10 0 0,0 22 33 23 [213.252.139.178]
15 10 10 100,0 0 0 0 [-]
16 10 0 0,0 26 27 26 orn1.widsl.netcomnetz.de [80.69.193.125]
17 10 0 0,0 26 27 26 gw1.widsl.netcomnetz.de [80.69.193.121]
18 10 0 0,0 29 30 29 decix-gw2.de.as9066.net [80.81.193.90]
19 10 0 0,0 30 41 31 te-3-1-cr-ffm.de.as9066.net [212.68.66.210]
20 10 10 100,0 0 0 0 [-]
21 10 10 100,0 0 0 0 [-]
22 10 10 100,0 0 0 0 [-]
23 10 10 100,0 0 0 0 [-]
24 10 10 100,0 0 0 0 [-]
25 10 10 100,0 0 0 0 [-]
26 10 10 100,0 0 0 0 [-]
27 10 10 100,0 0 0 0 [-]
28 10 10 100,0 0 0 0 [-]
29 10 10 100,0 0 0 0 [-]
30 10 10 100,0 0 0 0 [-]
31 10 10 100,0 0 0 0 [-]
32 10 10 100,0 0 0 0 [-]
33 10 10 100,0 0 0 0 [-]
34 10 10 100,0 0 0 0 [-]
35 10 10 100,0 0 0 0 [-]

Destination not reached in 35 hops

het zegt mijn helemaal niets maar wellicht iemand anders wel.

Reageer