Vraag

onstabiel internet

  • 15 June 2019
  • 38 reacties
  • 1627 keer bekeken

Sinds een aantal jaar zitten wij bij KPN, op zich alles prima als ik gebruik maak van een eigen router die we voorheen bij Onsbrabantnet ook in gebruik hadden.

Echter, als ik zonder die router mijn laptop via een utp kabel aansluit (dezelfde als via de router) heb ik een zeer slechte verbinding. Wifi niet getest overigens.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb het de afgelopen jaren meermaals geprobeerd met telkens hetzelfde (teleurstellende) resultaat.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Ferdy, welkom op het forum! Ik heb wat meer informatie van je nodig voor ik hier een antwoord op kan geven. Vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan kan ik vanaf onze kant controleren. Geef daarnaast aan hoe in je huis alles is aangesloten. Dus, hoe zit je Experia Box vast, en wat zit er verder allemaal aan je Experia Box (en verder)?
Beste Erik,

Ik heb mijn profiel verder aangevuld met allerlei gegevens.

Wij hebben een Experia Box V10 met daarvoor nog een modem waar de glasvezel binnenkomt. Aan de Experiabox zitten 2 TV kastjes en 2 Telefoons en nog een UTP kabel naar een Netgear router.

Als het op deze manier is aangesloten hebben we totaal geen problemen en werkt alles zoals het hoort.

Echter, zou ik graag de Netgear router er tussen uitlaten, maar dan krijg ik problemen met internet. De verbinding is dan onstabiel en krijg tijdens het internetten allerlei meldingen in Google Chrome (weet ze nu op dit moment niet). Ik heb het sinds we bij KPN zitten een paar keer geprobeerd maar telkens eigenlijk dezelfde problemen als de eigen router weggaat.

Is dit voldoende info?
Reputatie 7
Badge +30
Ja, dit is prima, dank je! Het is heel vreemd dat het mét de router goed werkt, en zonder juist niet. Ik zou het andersom verwachten. Bij het doormeten zie ik ook verder geen problemen. Wat betekent dat het waarschijnlijk toch zit ergens in instellingen van de Netgear versus instellingen van de Experia Box.

Om daar verder naar te kunnen kijken is het wel handig om de foutmeldingen uit Chrome te weten. Heb je verder in de Experia Box instellingen aangepast? En, wat is het typenummer van de Netgear?
Ik krijg de melding in Google Chrome:

Je verbinding is onderbroken
Er is een netwerkwijziging gedetecteerd.
ERR_NETWORK_CHANGED

De router is een Nethear WNR2200 (welke op dit moment niet wordt gebruikt om de foutmelding te krijgen).

Voor zover ik weet heb ik geen instellingen verandert in de Experiabox (buiten de wifi instellingen dan).
Ook het e-mailprogramma geeft nu regelmatig aan dat de verbinding met de e-mailserver is mislukt.
En ook in Chrome: err_internet_disconnected
Badge
Het kan van alles zijn. Ik krijg die foutmeldingen ook af en toe.. al heeel lang.
Ik vraag me af of je meerdere machines tegelijk gebruikt als je die foutmelding krijgt. Het kan bijv. zijn dat de NAT-implementatie slecht is of te weinig geheugen aanwezig is in de Experiabox. Gebruik je DMZ instelling of dubbele NAT?. Heb je bijv. ook IPv6? Kan zijn dat Chrome IPv6 probeert en ziet dat eigen tijdelijk IPv6 adres is veranderd?
Het kan ook een hardwareprobleem zijn. Zelf heb ik dat m'n ethernet-adapter en HDMI-adapter op elkaar storen. (en wellicht de USB-C poorten zijn wat gammeler geworden)
En als ik op m'n NAS een download start in 1 programma, verliest het andere downloadprogramma zijn verbindingen (en die staat helemaal statisch geconfigureerd...) Dat duidt toch op een limiet qua verbindingen o.i.d.
Ik zal hier nog eens een router ertussen proberen en lost bij mij waarschijnlijk ook de problemen op.
Ik krijg ze nu regelmatig en als ik de router er tussen zet nooit. Dus een hardwareprobleem lijkt me sterk in dit geval.

Al die termen weet ik niks van, op dit moment is mijn laptop (via een internetkabel) aangesloten op de experiabox.

Al die zaken die je beschrijft met andere computers, programma's, etc zijn mijn inziens niet van toepassing. Daar het met router wel allemaal normaal werkt zonder foutmeldingen.
Ook zag ik zojuist het "internet-icoontje" bij de klok met een oranje driehoek, vervolgens het wifi-icoontje om vervolgens weer het internet icoontje te krijgen.

De foutmeldingen is Chrome komen zeer regelmatig voor, wellicht vaker dan elke 5 minuten
En ook lijkt het met router sneller internet te zijn, ik ben nu namelijk weer teruggegaan naar de situatie met router.
Reputatie 7
Badge +30
De foutmeldingen in Chrome en de icoonveranderingen wijzen er op dat er iets kort verandert in hoe je computer verbindt met internet. En dat tijdens die verandering dan de connectie even onderbroken wordt. Dan is de vraag hoe dat gebeurt. Het komt in ieder geval niet uit je verbinding in z'n geheel, want dan zou je de issues ook hebben via de Netgear.

Je gebruikt normaalgesproken geen wifi? Kun je daar toch eens mee testen of het dan ook verbreekt? Als je ook wifi vanuit de Netgear krijgt, test dan beide even.
Wifi lijkt prima, ik heb van andere bewoners nooit klachten gehoord en tijdens mijn test van gisteren/eergisteren heb ik ook geen probleem ontdekt via de wifi via de experiabox. Ik ben de enige die met een kabel werkt, het probleem speelt eigenlijk vanaf dag één. In de eerste week nadat we bij KPN zijn gegaan (na overstap onsbrabantnet) heb ik dit probleem. Daarom al jaren een extra router er tussen wat het probleem niet heeft.
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te horen. Dan wordt het even goed nadenken wat dan het probleem kan zijn. Het is duidelijk dat het wel op de een of andere manier te maken heeft met de Experia Box. Voor mijn beeldvorming. Toen je nog OnsBrabantNet had, toen had je het glasvezelpunt met daarop de Netgear en daaraan je computer? En bij de overstap heb je de Experia Box ertussen gestopt en verder eigenlijk niets verandert?
Ten tijde van Onsbrabantnet was de situatie een Onsbrabantnet eigenlijk hetzelfde als nu. Modem -> Netgear -> Computer. Onsbrabantnet had geen interne wifi dus vandaar de extra router.

In de eerste week nadat we bij KPN zijn is er ook al een monteur langsgekomen maar dat heeft weinig opgelost.

Zoals ik het zie:
Experiabox -> Netgear -> wifi = goed.
Experiabox -> Netgear -> bedraad = goed.
Experiabox -> wifi = goed.
Experiabox -> bedraad -> een drama.

Zijn er nog bepaalde opstellingen die ik kan testen om het probleem beter inzichtelijk te krijgen?
Reputatie 7
Badge +30
Het enige dat ik dan nog kan bedenken is dat er met een of meer van de poorten op de Experia Box iets aan de hand is. Als je de Netgear aansluit, doe je dat dan op dezelfde poort als waar je op aansluit als je de computer rechtstreeks aansluit?
Ja, dezelfde aansluiting
Reputatie 7
Badge +30
Dan moet ik toch toegeven dat ik op dit moment geen ideeën meer heb wat er aan de hand kan zijn 😞

@wjb zou jij eens willen meelezen?
Reputatie 7
Wat is het IP adres van de computer voor de bekabelde verbinding als deze met een netwerkkabel op de Experia Box is aangesloten?
Zie de foto:

En met de Netgear bijna hetzelfde:

Reputatie 7
Hoe is die Netgear op de Experia Box aangesloten, via wifi of met een netwerkkabel?
Als met een netwerkkabel, welke poort op de Netgear is daarvoor gebruikt?
Wat is het merk en type van die Netgear?
Staat die Netgear in router- of bridge-mode?
Met een kabel aangesloten op een lan poort. Het is een netgear n300. Ik de de dhcp uitgezet.
voor alle zekerheid, met de netgear werkt alles prima.
Reputatie 7
Met een kabel aangesloten op een lan poort.
Dat dacht ik al. Je hebt dus een LAN-LAN verbinding tussen twee routers en dat is vragen om moeilijkheden, ook als je DHCP uitgezet hebt. Een router heeft nog veel meer functies die je niet twee keer op je netwerk moet hebben.
Als je die Netgear volledig uit jouw netwerk wegneemt (loskoppelen en uitzetten), ervaar je dan die problemen nog steeds?
Juist zonder netgear problemen. Met netgear geen enkele klacht. Zie ook bovenstaande berichten. Het probleem ontstaat precies andersom als je nu denkt