Beantwoord

Onstabiele internetverbinding i.c.m. Linux

• 6 december 2016
  • 13 reacties
  • 478 keer bekeken

Hoi!

Van huis uit ben ik een Windows gebruiker en ben benieuwd of Linux misschien iets voor mij is.
Nu is het geval dat ik op 2 verschillende laptops (HP en Dell) hetzelfde probleem heb: Een instabiele internet verbinding.
Wanneer ik met een Linux distributie wil internetten kan de helft van de tijd de pagina niet geladen worden. Ook verschijnt er regelmatig bij het zoeken naar updates de melding dat er geen internet verbinding is.
Wat er al getest is:
- Is het een hardwareprobleem? ==> Nee, want het speelt op 2 verschillende laptops met verschillende hardware
- Is het een WiFi probleem? ==> Nee, want zowel via WiFi als via de kabel treedt het probleem op
- Is het een specifieke Linux distributie? ==> Nee, want zowel Mint als Ubuntu (Cinnamon, MATE, etc) geven hetzelfde probleem (ISO's zijn van de officiele websites gedownload). Ook is het verschil tussen x86 en x64 getest. Beiden geven hetzelfde probleem.
- Speelt het probleem ook in Windows? Nee, wanneer ik op de 2 laptops (HP en Dell) een Windows installatie zet speelt dit probleem totaal niet.

In theorie blijft dan alleen nog de modem-router (Experiabox V9) over waarmee verbonden wordt. Is het mogelijk dat er een instelling in aangepast moet worden, zodat de verbinding wel actief blijft?

Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt voor het meedenken.
😃
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 8 december 2016, 08:16

Persoonlijk denk ik dat er in dat bestand ook een "echte" DNS server hoort, tenzij je je Linux machine als DNS server gebruikt (maar ook dan is het bestand niet 100% kloppend).

Kan je als test eens "nameserver 8.8.8.8" toevoegen aan resolv.conf (ik neem aan dat je weet hoe je dat doet met sudo en nano/vim). Als je daarna na een reboot (of restart van networking(?)) wel alle sites kan bezoeken, kan je dan die 8.8.8.8 eens vervangen door 192.168.2.254 ?

Robin
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Raar probleem, zowel Linux als Windows maken gebruik van dezelfde netwerkprotocollen, dit is één op één dezelfde, alleen apple-user hebben een netwerkprotocol genaamd Bonjour, staat je dns/netwerkinstellingen goed ingesteld op de laptops? Zijn ze handmatig ingevoerd of word het automatisch gegeven vanuit de dhcp?
Reputatie 7
De Experia Box is in deze echt niet de veroorzaker van het probleem, er zijn duizenden Linux machines op Experia Boxen aangesloten. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Raspberry Pi staan met daarop Ubuntu en dat is geen enkel probleem.
Ik denk dat het probleem in de configuratie van de linux gezicht moet worden.
Draai jij die linux native op de PC of binnen een (Hyper-V) virtuele machine?
Reputatie 7
Badge +30
Mijn Ubuntu laptop doet dit ook (vaak) bij de automatische updates maar op andere (Linux) machines heb ik er (nog) geen last van.

Robin
@johnny_c: Aanname is DHCP aangezien ik daar verder niets aan veranderd heb en de laptop wel een IP-adres aangeleverd hebben gekregen.
@wjb: de Linux installaties draaien native op de laptops.
@RobinFlikkema: Jij hebt dat niet bij het standaard internetten?

Ik had even het idee dat het probleem alleen optradt bij niet-NL websites (dacht al dat die kans vrijwel 0% was, maar het kon niet kwaad om te testen). www.nu.nl laadde bijvoorbeeld wel, maar www.undergroundhiphop.com niet. En dit terwijl op hetzelfde moment de websites wel te bezoeken waren via mn Windows PC en mn Android telefoon.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Mijn Dell laptop heeft dit niet bij internetten. (Deze Dell gebruik ik voornamelijk voor dit forum en webdevelopment)
Dit is trouwens een Dell Insprion 3521

Op de meeste Debian-derived distributies is een "resolv.conf" (ik verwacht in /etc/), staat daar nog iets bijzonders in wat misschien de oorzaak is? Deze zou namelijk netjes geüpdatet moeten worden met de DNS Servers die DHCP aanlevert.

Robin
Hoi Robin,

Wanneer ik de resolv.conf open zie ik het volgende:
nameserver 127.0.1.1
search home

Iemand enig idee of dit klopt en wat verder een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn?
Reputatie 7
Badge +30
Persoonlijk denk ik dat er in dat bestand ook een "echte" DNS server hoort, tenzij je je Linux machine als DNS server gebruikt (maar ook dan is het bestand niet 100% kloppend).

Kan je als test eens "nameserver 8.8.8.8" toevoegen aan resolv.conf (ik neem aan dat je weet hoe je dat doet met sudo en nano/vim). Als je daarna na een reboot (of restart van networking(?)) wel alle sites kan bezoeken, kan je dan die 8.8.8.8 eens vervangen door 192.168.2.254 ?

Robin
Hoi Robin, dank voor de info. Aangezien ik ongeveer 0 ervaring met Linux heb ben ik aan het Googlen geslagen en heb ik dmv het commando "sudo gedit /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf" de file aangepast.
Onderstaande staat er nu in:
[main]
plugins=ifupdown,keyfile,ofono
#dns=dnsmasq
dns=8.8.8.8

[ifupdown]
managed=false

Ik zal de komende dagen eens checken of dit werkt of niet.
Terugkoppeling volgt. :D

Nogmaals dank!!!
Hoi Robin,

Na een dag zonder problemen met 8.8.8.8 te hebben getest heb ik het adres in NetworkManager.conf aangepast naar 192.168.2.254. Ook nu al een paar dagen geen problemen meer gehad.
Probleem is dus opgelost.

Super bedankt voor de hulp!!!
Fijne zondag alvast.

Groetjes,

Loykes
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Goed om te horen! Een nog betere oplossing is om beide DNS Servers er om te laten staan met .254 (de Experiabox) eerst. Als het goed is werkt het dan namelijk ook op andere aansluitingen!
Hoi!

Wellicht dat ik nu een hele domme vraag stel, maar wat bedoel je met "beide" DNS servers?
De Experiabox is toch de enige DNS server bij mij thuis? Alle verzoeken vanuit alle PC's, laptops, telefoons, tablets lopen toch via de Experiabox (192.168.2.254) naar buiten?
En wat bedoel je precies met "andere aansluitingen"?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi!

Wellicht dat ik nu een hele domme vraag stel, maar wat bedoel je met "beide" DNS servers?
De Experiabox is toch de enige DNS server bij mij thuis? Alle verzoeken vanuit alle PC's, laptops, telefoons, tablets lopen toch via de Experiabox (192.168.2.254) naar buiten?
En wat bedoel je precies met "andere aansluitingen"?

8.8.8.8 is een publieke DNS server (deze is van Google maar andere bedrijven hebben ook DNS Servers)

Als je nu je apparaat op bijvoorbeeld een Ziggo aansluiting aansluit zal 192.168.2.254 niet bestaan. DNS zal dan niet werken omdat je alle DNS verzoeken naar 192.168.2.254 stuurt.

Als je meerdere DNS Servers in dat bestand zet zal je besturingssysteem eerst de eerste DNS server gebruiken. Werkt die niet, kijkt ie naar de tweede enzovoorts.

Als je dus eerst 192.168.2.254 er in zet, en daarna een andere DNS Server zoals Googles of OpenDNS' zal je besturingssysteem automatisch terugvallen op die DNS Server als 192.168.2.254 niet beschikbaar is.
Hoi Robin,

Helemaal duidelijk. Goede tip ook!
Dank daarvoor.

Fijne zondag!

Reageer