Vraag

Onstabiele verbinding

  • 27 March 2020
  • 9 reacties
  • 198 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo, 

 

Ik heb sins 2 weken al verbindingsproblemen met mijn glasvezel 500/500 verbinding. Dat resulteert in dat ik niet kan gamen en internet vaak erg onstabiel is. 

 

Als ik een snelheids test doe dan lopen die nogal uiteen door de dag. Heeft dit te maken met dat KPN aan hun capaciteit zit qua stabiliteit/snelheid vanwege corona? 

 

Snelheid is vaak wel goed alleen kwaliteit en stabiliteit laat te wensen over als ik met dslreports test. Het schommelt van A A A naar B B C.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 1

Hallo, 

 

Ik heb al enige tijd last van zeer instabiel internet en veel last van package loss op mijn adres. 

Zo ver dat ik niet eens kan gamen omdat die pakketjes dan verloren gaan. Heb diverse tests gedaan en kwam uit op package loss. Ping is redelijk maar ook aan de hoge kant. 

 

Heb dit getest met een Experiabox V10a en een Fritzbox 7590 en beide geven problemen aan. 

Als ik een test doe dan geeft de ene keer 100% package loss en andere moment geen, en de volgende keer is het weer 50% het schommelt dus heel erg. 

 

Ik heb glasvezel 500/500 en heb alles gereset en doorgelopen maar ik kan niks in mijn eigen netwerk vinden wat dit zou kunnen veroorzaken. Kan dit aan de buiten kast liggen of aan netwerk van KPN zelf? 

 

Alvast bedankt. 

Reputatie 7
Badge +30

Hey Hurricane, ik heb je beide topics even samengevoegd. Kun je wat screenshots posten van die packet loss? Let er op dat als je resultaten krijgt waarbij wel alle pakketjes aan het eind aankomen maar er packet loss zit in het midden (specifiek op servers die beginnen met 134 of 139) dan zijn dat de KPN core servers die bewust niet reageren op ping verzoeken. Hierdoor lijkt dat packet loss, maar is het niet. Je ziet dan, als het goed is, ook dat het aantal pakketjes aan het eind wel netjes hetzelfde is als aan het begin. Wat aangeeft dat het verkeer wel doorgezet wordt. Zie je andere resultaten, dan zie ik ze graag. 

Is er verder twee weken geleden iets veranderd in je thuisnetwerk, of in je abonnement? Vul verder je forumprofiel in, dan kan ik hier de verbinding nakijken.

 

Reputatie 1

Hey Erik, 

 

Ja sorry had eerder een aangemaakt maar kon hem niet vinden, mooi opgelost zo. 

 

Ja dat kan ik wel: 

 

 

Dit zie ik dus vaak en soms is het goed maar meestal heb ik dramatische package loss. 

Dit merk ik vooral in online gamen.  Dit is een screenshot van een vers geinstalleerde windows met geupdate drivers van alle apparaten. 

 

Ook DSLreports geeft een te hoge bufferbloat aan wat een te onstabiele verbinding betekent. 

 

Ik heb van mijn kant ALLES doorlopen en ik kom tot de conclusie dat het of aan het netwerk van KPN ligt omdat het te druk is, of er is iets met mijn verbinding. 

 

Ik heb 2 uren met de techtdesk van KPN aan de telefoon gehangen maar ook wij kwamen er niet uit en de enige conslusie is dat het aan KPN netwerk ligt op mijn adres. Heb met iemand anders gesrpoken die dezelfde game draait en die zegt geen last te hebben. 

 

Ook als ik de Experiabox V10A aansluit heb ik zelfde problemen. 

Reputatie 7
Badge +30

Er is de afgelopen weken natuurlijk wel een verhoogd gebruik van ons consumentennetwerk nu veel meer mensen thuiswerken en gebruik maken van online thuisonderwijs. Maar niet in zodanige mate dat we daar problemen mee ondervinden. 

Ik zie, ook in andere topics, dat je het wel vaker over bufferbloat hebt. Maar ik vraag me af of dat hier daadwerkelijk relevant is. Om welke game(s) gaat het? Heb je ook dat het bepaalde games meer of minder voorkomt? En, die uiteenlopende speedtests, doe je die wel op momenten dat er geen ander gebruik van je internet is, en steeds ook met dezelfde testserver?

Reputatie 1

Er is de afgelopen weken natuurlijk wel een verhoogd gebruik van ons consumentennetwerk nu veel meer mensen thuiswerken en gebruik maken van online thuisonderwijs. Maar niet in zodanige mate dat we daar problemen mee ondervinden. 

Ik zie, ook in andere topics, dat je het wel vaker over bufferbloat hebt. Maar ik vraag me af of dat hier daadwerkelijk relevant is. Om welke game(s) gaat het? Heb je ook dat het bepaalde games meer of minder voorkomt? En, die uiteenlopende speedtests, doe je die wel op momenten dat er geen ander gebruik van je internet is, en steeds ook met dezelfde testserver?

Het gaat me niet om bufferbloat maar om packageloss in dit geval.

 

Ik woon alleen en niemand zit op mijn netwerk.

Ik test met dezelfde servers altijd en de game heet Destiny 2.

 

Upnp staat aan en de poorten zijn ook toegewezen. Mijn nat is dus open.

 

Reputatie 1

Eindelijk is het gelukt met de Netgear XR500 in te stellen als modem/router alleen ervaar ik nog steeds package loss. 

 

Heb diverse kabels overal tussen geprobeerd maar maakt niks uit. De tech desk van KPN heeft eindelijk na een dag terug gebeld maar volgens hem valt er niks bijzonders te zien. 

 

Nu heb ik 3 modems geprobeerd en diverse kabels, verschillende mensen gesproken erover van KPN en buiten KPN, de enige mogelijkheid lijkt mij dat er toch een probleem is bij KPN of ik zie dingen die er niet zijn. 

 

Graag zou ik dan willen weten hoe en wat zodat ik dit hoofdstuk kan sluiten. 

Reputatie 1

bump

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat het in ieder geval gelukt is om de XR500 in te stellen. 

 

Wat betreft packet loss, daar is, met wat je hier gepost hebt, niet echt iets over te zeggen. Los van wat ik eerder al zei over dat onze core servers niet reageren op pingverzoeken. In het gele screenshot is je packet loss minimaal. Wel geeft dat screenshot aan dat de pakketjes vertraagd zijn. Dat wijst dan eerder op lag. Maar waar dat dan precies zit is hier niet uit te halen. Doe eens een WinMTR trace naar de gameserver(s). Dan kunnen we beter zien waar (eventueel) daadwerkelijk packet loss is, en hoe het zit met de ping times.

Reputatie 1

Ja ben ik ook blij om maar moet het helaas binnenkort weer anders doen want KPN ondersteunt geen IPTV over bridged VLANs meer.. 

 

Ja ik heb diverse tests gedaan met mijn systeem en settings en het komt er op neer dat als ik mijn Amsrt TV op de switch aansluit ik last heb van package loss om een of andere manier. Ik denk omdat deze nog geen vaste IP heeft en de router dan erratisch word, heb dat wel eens vaker gezien. 

Ik heb in Windows zelf gekeken naar die servers en idd die zijn niet al te best zeg.. 

De dichtstbijzijnde server zit op minimaal 150 ms ping… meestal boven de 200, bijna niet speelbaar dus. 

 

ik zal dat linkje ff volgen en ff kijken wat er uit komt, bedankt.