Beantwoord

Onweer

  • 26 July 2019
  • 6 reacties
  • 923 keer bekeken

Gekke vraag misschien? Ik heb glasvezel en nu vroeg ik me af of je bij onweer de stekkers uit het stopcontact moet halen?
icon

Beste antwoord door Noordzee 26 July 2019, 20:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Glasvezel geleid geen stroom volgens mij 🤔 ik heb gewoon ADSL en nog nooit stekkers uit stopcontact gehaald overigens...
Reputatie 7
Badge +28
Nee, dat is niet nodig.

De kabels zijn steeds vaker van glasvezel dat geen stroom geleid en er zitten nog andere apparaten tussen (modems, decoders ed.). Tegenwoordig is dus de kans dat je forse schade oploopt door een indirecte blikseminslag een stuk kleiner (in veel gevallen nihil). De kans dat je zelf zo geraakt wordt nog veel minder. Moderne TV's zijn gevoelige stukjes microelektronica tov de oude CRT toestellen die behoorlijk robuust waren maar ook dergelijke klappen verder in het toestel toelieten. Hetzelfde geld voor de telefoon. Het hele vaste netwerk in Nederland is digitaal met ook weer veel glasvezel. Een bliksem inslag komt niet verder dan het eerst volgende tussenstation dat dan doorbrand.
Reputatie 7
Badge +21
Maar een inslag via de netspanning is wel degelijk nog mogelijk.
In principe zou je dan alle net-stekkers er uit moeten halen, maar bijna niemand doet dat (ik ook niet) de kans is dus erg klein, maar het is wel degelijk mogelijk, je zou niet de eerste zijn die dat overkomt.
Het enige wat ik los haal is de satellietschotel.
Maar haal nooit wat los tijdens het onweer want als het inslaat op het moment dat jij wat beet pakt, stekkers of iets dergelijks, dan zijn de gevolgen niet prettig op zijn zachts gezegd.
Reputatie 7
Badge +7
In de tijd dat we nog inbel modems hadden, heb ik schade opgelopen omdat er een inslag was in het flatblok achter mijn flatblok... gevolg: modem 'verkleeft' dwz relais kwam niet meer los, kortom stuk.
Alles wat galvanisch aangesloten is, d.w.z. met stekkers aangesloten en verbonden, kan wel degelijk stuk! Zelf heb ik nu alles draadloos (wifi), toen ik nog bedraad was, ging alles van het 'net' af!
Hallo @Thekla , bij zwaar onweer is dat wel het verstandigste om schade te voorkomen.
Als een woning geen bliksem geleider heeft, dat zijn er nog heel veel verdient het zeker de aanbeveling.
Wie doet dat bijna niemand vermoed ik. Als er een hoger gebouw(kerk) in de buurt staat met geleiding zal het meestal die kortste weg zoeken.

Het is echt aan ons zelf heb je veel gevoelig electronisch apparatuur is een overspannings beveiliging een uitkomst.