Beantwoord

Op de kabel blijven of glasvezel?

  • 5 September 2019
  • 11 reacties
  • 247 keer bekeken

Hallo, ik heb even een vraag...
er word binnenkort glasvezel bij ons aangelegd in het buitengebied,
nu heb ik met de kabelexploitant een discussie gehad waarbij ik hem de vraag stelde,
dat als iedereen hier in mijn buurt nu op de glasvezel gaat, en ik blijf gewoon op de (koper)kabel,
word mijn verbinding dan sneller?? er zitten dan immers minder klanten op de koperkabel...
na veel eeh een uuh's kon hij dit niet ontkennen... maar klopt mijn beredenering??
(natuurlijk is glasvezel sneller dat weet ik. maar word de koperkabel ook sneller bij minder medegebruikers?) kan iemand mij hier een goed antwoord op geven?
groet klaas
icon

Beste antwoord door peter-keetfm 5 September 2019, 13:49

Bekijk origineel

11 reacties

Koperkabel is te algemeen, maar aangezien dit het kpn forum is zal je de "telefoonlijn" bedoelen.
Elk huis heeft een eigen telefoon lijn naar een kast of centrale waar het volgende kastje staat.
De snelheidsbeperking zit bij DSL voornamelijk in de lijn van je huis naar die kast, daar gaat het over op glasvezel. Dus, niet waar nmi.
Dan is het ook nog zo dat de verbindingen (ook via DSL) ruim snel genoeg is voor normaal thuis gebruik, het internet is een aaneenschakeling van vele verbindingen, als er ergens even niet goed loopt dan merk je dat als "traag", maar waar het zit dat weet je niet als gewone gebruiker.
Het kan zeker ook in de PC oid zitten.
dan blijft nog steeds mijn vraag, klop dit dat als in mijn straat 95% overstapt op glasvezel, de koperkabel
sneller word? het is op de "gewone "kabel toch nog altijd zo hoe meer mede gebruik hoe trager je verbinding?
tenminste zo is het mij altijd uitgelegd.....
Dat schreef ik al, nmi niet.
Daar bij is dit verhaal blijven hangen uit de begintijd van internet via coax, ik heb daar zelf ook mee te maken gehad in de begintijd van ca$ema (nu z*ggo), wat een drama.
Het kpn netwerk is een ster va de wijkkast, daar is voldoende bandbreedte via glasvezel.
Zoiets doet men dat met coax ook heden ten dage.
Maar, ik klets hier maar wat als technisch geïnteresseerde met wat praktijkervaring, dus ik ben benieuwd wat een ander er over te zeggen heeft.
Zover ik er ook maar wat van maak. Is DSL een koper verbinding het minste van de drie daar speelt afstand een grote rol. Dan komt de kabel, en wat stabiliteit betreft glasvezel als goede 1e.

Het aantal gebruikers zal bij kabel geen invloed meer mogen hebben op een terugvallende snelheid zover ik weet.

Glasvezel, de vezel zelf, kan dan wel hogere snelheden aan dat maakt een 50Mb verbinding echt niet sneller hooguit stabieler.

Kortom nee jouw verbinding zal er niet sneller van worden als iedereen naar glasvezel gaat eerder stabieler.
Reputatie 7
Badge +24
Als er minder gebruikers komen op de oude kabel, dan word er ongetwijfeld ook minder onderhoud gepleegd. Upgrades die elders wel worden uitgerold komen bij u niet meer. Of veel later. En bij een storing zal de urgentie om deze snel op te lossen ook veel lager zijn.
ik zit ook in het buitengebied
koperkabel als glas er ligt gelijk afkoppelen
vaak met bliksem inslag in de buurt kwam het via de adsl lijn binnen
veel apparaten defect ondanks bliksem beveiliging op dak en in meterkast
sinds glasvezel nooit geen inslag inductie via kpn lijn gehad

punt adsl sloom vooral buitenaf
punt glasvezel betaal je niks meer voor
keuze pakket extra kosten per maan 100/100 200/200 500/500
up is gelijk als down bij deze pakketten

al met al gelijk doen

wat bedoel je met kabelexploitant wij hebben namelijk geen coax via ziggo
als jij glasvezel krijgt is het dan van kpn netwerk of caiway
Reputatie 7
Badge +24
Het is niet helemaal duidenlijk... maar ik vermoed dat topicstarter nu kabel heeft. En niet een telefoonaansluiting.
Reputatie 7
Badge +10
Coax is ook een koper kabel. En dat verhaal van lagere snelheid bij meer gebruikers (of andersom natuurlijk) ging altijd over coax, nooit over DSL via de telefoonlijn

@klaasvdw :
Antwoord op de vraag. Nee, tegenwoordig maakt het bijna niet meer uit door de nieuwe technieken die de kabelmaatschappijen de laatste jaren toepassen. Als iedereen overstapt op glas zal je kabelinternet niet ineens veel sneller worden, net zoals het nu niet veel trager wordt als er veel mensen gebruik van maken. Veel verkopers van glasvezel gebruiken dat argument nog steeds maar eerlijk is eerlijk: dat is bijna niet meer zo.
Reputatie 4
Badge +3
Ik zou zelf altijd voor glasvezel gaan. De bovengenoemde opmerking mbt blikseminslag klopt helemaal voor de koperkabel. Dit is bij glasvezel niet mogelijk. Daarnaast is glasvezel veel stabieler in snelheid dan koperkabel of coax van de kabelmaatschappij.
Een DSL lijn kan ook prima werken weet ik uit ervaring, de voordelen van glasvezel worden nogal eens overschat nmi.

koperkabel als glas er ligt gelijk afkoppelen
En flink uit de buurt houden van je andere leidingen

vaak met bliksem inslag in de buurt kwam het via de adsl lijn binnen
Het kan ook via het elektriciteitsnet komen.

veel apparaten defect ondanks bliksem beveiliging op dak en in meterkast

Was de telefoonlijn dan ook beveiligt tegen overspanning.

Ik heb overigens zeker ook ervaringen met bliksem inslag, div. keren en div. huizen.
Nu bliksemafleider op het dak met 8 pennen.
De meterkast moet ik nog steeds aan werken, bedacht ik me onlangs ook nog, zou mooi zijn voor de herfst :->
Reputatie 7
Hallo @klaasvdw, welkom op het KPN forum. Leuk dat je hier een vraag stelt aan de community. Ik zie dat je het antwoord van meerdere gebruikers hebt gekregen, fijn!

Korte antwoord: nee, je verbinding wordt niet sneller wanneer jouw buurt overgaat op glasvezel.

Wedervraag aan jou: waarom niet meteen over op glasvezel? Je geeft aan dat je op de hoogte bent dat glasvezel veel sneller is. Zit er iets de overstap in de weg?

Reageer