Beantwoord

Opeens sneller internet?

• 8 juli 2016
  • 8 reacties
  • 231 keer bekeken

Hoi allemaal,

Een geruime tijd lang hebben wij hier thuis op een snelheid van 50Mbit/s download en 5Mbit/s upload gezeten. Vandaag was ik een spel aan het updaten en ineens zie ik hogere snelheden dan normaal, dus heb ik het even getest.

Wat blijkt, na een speedtest haal ik ineens 70Mbit/s download en 15-20 Mbit/s upload. Als ik online met mijn adres check, staat er dat ik 'maar' 50Mbit/s moet kunnen halen.

Mijn vraag dus eigenlijk: hoe hebben wij hier ineens sneller internet? Ik ben zeer blij er mee, maar vraag me vooral af of het blijvend is en hoe het ineens kan.

Kleine edit: Ik heb op fourstack gekeken. Daar staat ook dat me maximum 50Mbit/s is. Terwijl ik nu momenteel 70Mbit/s heb.

Groetjes,
Marco
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 8 juli 2016, 20:11

Hoi,

Ik dacht dat VDG-AAP (een straatkast) eventueel nieuw was, en je daardoor die hogere snelheid krijgt. Maar dit is niet het geval. Je zit blijkbaar aldoor al op die straatkast en sinds kort krijg je een hogere snelheid (blijkbaar) via dezelfde aansluiting.
Die 13dB aan Attenuation komt overeen met ~900 meter vanaf de straatkast wat zou betekenen dat je inderdaad gewoon 80-90Mbit zou moeten kunnen halen.

Naar mijn idee komt dit omdat pas sinds kort Vectoring in de straatkast is aangezet.

Mijn vraag dus eigenlijk: hoe hebben wij hier ineens sneller internet?

Om het even op een rij te zetten:
Straatkast geplaatst, jij bent op de straatkast aangesloten met 50Mbit, de apparatuur in de straatkast heeft een upgrade gekregen.
Ik ben zeer blij er mee, maar vraag me vooral af of het blijvend is en hoe het ineens kan.
Ik zou het even aankijken, maar het lijkt er op dat het gewoon blijvend is.

Ik verwacht dat de DSLAM (apparaat die je lijn beheert) en de V8 op den duur ook door hebben dat die ~90Mbit haalbaar is en dat Fourstack zich t.z.t zal aanpassen

Robin
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Heb je gekeken op de website: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ ?
Ja, en daar staat dat ik 50Mbit/s kan halen als maximum.
Reputatie 7
Badge +30
Wat geven de waarden in je modem weer?
Wat geven de waarden in je modem weer?

Net even in mijn modem gekeken en daar staat dan weer wel:
Download: 90717 Kbps.
Upload: 31469 Kbps.

Ik vraag me alleen af waarom wij ineens van de een op andere dag naar een stuk hogere snelheid springen, zonder dat we upgrades hebben gezien of gekozen.
Reputatie 7
Badge +30
Staan er 2 distributiepunten op Fourstack? Wat is de Line Attenuation?
Staan er 2 distributiepunten op Fourstack? Wat is de Line Attenuation?

Ik zie niks staan bij distributiepunten. Foto ervan toegevoegd. Voor de Line Attenuation weet ik niet zeker wat je bedoelt, heb even in mijn modem gekeken en het enige wat ik vond wat erop leek heb ik ook toegevoegd als foto.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik dacht dat VDG-AAP (een straatkast) eventueel nieuw was, en je daardoor die hogere snelheid krijgt. Maar dit is niet het geval. Je zit blijkbaar aldoor al op die straatkast en sinds kort krijg je een hogere snelheid (blijkbaar) via dezelfde aansluiting.
Die 13dB aan Attenuation komt overeen met ~900 meter vanaf de straatkast wat zou betekenen dat je inderdaad gewoon 80-90Mbit zou moeten kunnen halen.

Naar mijn idee komt dit omdat pas sinds kort Vectoring in de straatkast is aangezet.

Mijn vraag dus eigenlijk: hoe hebben wij hier ineens sneller internet?

Om het even op een rij te zetten:
Straatkast geplaatst, jij bent op de straatkast aangesloten met 50Mbit, de apparatuur in de straatkast heeft een upgrade gekregen.
Ik ben zeer blij er mee, maar vraag me vooral af of het blijvend is en hoe het ineens kan.
Ik zou het even aankijken, maar het lijkt er op dat het gewoon blijvend is.

Ik verwacht dat de DSLAM (apparaat die je lijn beheert) en de V8 op den duur ook door hebben dat die ~90Mbit haalbaar is en dat Fourstack zich t.z.t zal aanpassen

Robin
Hey Robin,

Hartstikke bedankt voor je hulp en gedetailleerde antwoorden. Dat waardeer ik zeer. Ik zal het zeker in de gaten houden, maar ik was gewoon benieuwd waardoor het zou kunnen zijn gekomen. Bedankt voor alle hulp.

Groetjes,
Marco

Reageer