Korte samenvatting: te gek voor woorden dat ik een gedwongen wordt een te hoog bedrag voor te schieten aan KPN terwijl erkend wordt dat er fouten zijn gemaakt bij het opstellen van de factuur.
Kopie inhoud van de brief:
----------------------------
In december heb ik mijn pakket gewijzigd bij KPN. Deze wijziging zou moeten leiden tot een verlaging van het maandbedrag dat ik aan KPN schuldig ben.
Toch bleek het factuurbedrag in december ruim €68 hoger te zijn dan verwacht.
Na ontvangst van de factuur heb ik direct contact opgenomen om dit te bespreken met één van uw medewerkers. De medewerker gaf aan dat er inderdaad fouten zijn gemaakt bij het opstellen van de factuur, en heeft verklaard ruim €68 te zullen crediteren op de eerstvolgende factuur.
Tot mijn verbazing gaf de medewerker aan dat ik het bedrag a €120,41 toch gewoon direct dien te betalen en mocht dit onder geen beding worden gestorneerd.
Ik heb uw medewerker verklaard principiële bezwaren te hebben tegen het betalen van een factuur die niet juist/te hoog blijkt te zijn en heb aangekondigd dit toch te zullen storneren en het verschil te zullen betalen zodra ik beschik over een correcte creditnota. De medewerker herhaalde nogmaals dat ik het credit-bedrag pas een maand later op de eerstvolgende factuur zou kunnen inzien en ik geacht werd het onjuiste factuurbedrag vóór die tijd te betalen.
Na het storneren ontving ik een brief waarin ik gemaand werd het bedrag alsnog vóór 15 januari te voldoen om extra kosten te voorkomen. Vandaag, 9 januari 2019, nam ik opnieuw contact op met KPN om aan te geven de creditnota eerst af te wachten. Een herhaling van zetten volgde tot mijn spijt.
Ik maak hierbij formeel bezwaar tegen deze gang van zaken en wil u bij voorbaat duidelijk maken dat ik eventuele extra kosten of gevolgschade naar aanleiding van eventuele afsluiting op KPN zal verhalen, al dan niet met de hulp van de geschillencommissie. Tevens zal ik overwegen mijn kant van het verhaal op diverse internet fora te publiceren.
Mocht KPN verwijzen naar algemene voorwaarden waar uit blijkt dat ik inderdaad geacht wordt de nota eerst te betalen, ongeacht de vraag of hier fouten in zijn gemaakt door KPN, dan wijs ik u er bij voorbaat op dat dergelijke voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. Het is niet meer dan logisch dat een klant mag verwachten dat de betaaltermijn pas in gaat zodra alle eventuele fouten op een factuur zijn gecrediteerd en deze creditnota aan de klant is overlegd.
Nogmaals… er zitten procedurele fouten in de het facturatieproces van KPN. Ik raad u aan om uw bedrijfsprocessen te herzien en deze brief eventueel met uw leidinggevende te delen. Medewerkers van debiteurenbeheer moeten in staat zijn om uitstel te verlenen totdat de klant beschikt over de creditnota in het geval dat een factuur onjuist is.
-----------------------
Beste antwoord door Bart_
Bekijk origineel