Vraag

Openzetten poorten Experia Box

  • 22 May 2019
  • 13 reacties
  • 281 keer bekeken

Voor de verbinding van mijn Solaredge omvormer moet ik de poorten 22221 22222 en 80 open zetten. Hoe doe ik dat?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Je hoeft helemaal geen poorten open te zetten voor jouw SolarEdge.
Wat je moet doen is jouw SolarEdge aanmelden op het monitoring platform.
Hallo wjb, er komt echter geen data binnen. De leverancier geeft aan dat het dan aan deze gesloten poorten ligt. Komt blijkbaar vaker voor bij KPN en Ziggo.
Reputatie 7
Nee, dat is niet de oorzaak.
Er hoeven geen poorten open gezet te worden.
Het is immers de omvormer die contact zoekt met het monitoring platform en niet andersom.
Daarmee is het uitgaande communicatie en voor uitgaande hoeven nooit poorten opengezet te worden.
Maar al te vaak wordt "de schuld" bij "gesloten" poorten gelegd, maar dat is echt onzin.
Elk zichzelf respecterend systeem probeert zolang mogelijk te voorkomen dat port-forwardings nodig zijn.

Heb je jouw omvormer op het monitoring platform kunnen registreren?
Heeft de omvormer een verbinding met de Experia Box.
Bbedankt voor de informatie. Ik heb mij geregistreerd op het monitoringplatform. De leverancier had aangegeven dat de omvormer in verbinding stond met ons netwerk (experia box).
Ik ga morgen weer even bellen met de leverancier.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Dutch, welkom op het forum! Is het uiteindelijk gelukt om het werkend te krijgen?
Hallo Erik, woensdag komt de installateur alles in orde maken.

Ik zit al een tijdje met het zelfde probleem.  De LAN status melding op de SolarEdge geeft bij 5,6,7 aan dat ze niet kunnen pingen. Volgens SolarEdge zijn dit de servers en zou het probleem de bewuste poorten 22222, 22221 en 80 zijn die niet open staan. Ik heb mijn SolarEdge omvormer al jaren en het enige dat veranderd is dat KPN monteur externe Wifi punten heeft gemonteerd. Ook in de buurt van mijn Solar Edge. Hier is de LAN kabel van de SolarEdge gebruikt en doorgelust via de Wifi Experia. Op dit moment heb ik de LAN kabel weer rechtstreeks aangesloten met het zelfde resultaat dat status 5,6,7 aangeven dat de ping niet kan worden uitgevoerd. 

 

Reputatie 7

Alle poorten staan uitgaand open dus dat is echt het probleem niet.

En als je die externe wifi punten weer loskoppelt (uit zet) doet de SolarEdge het dan weer?

De KPN monteur heeft een extra switch in de meterkast geplaatst waarop al deze wifi experia versterkers zijn aangesloten en vandaar rechtstreeks naar het modem. Verder geeft de omvormer aan met status melding bij 4 dat hij met Google kan praten, dus de verbinding naar de buitenwereld is oké. Begrijp alleen niet waarom er niet met de servers van SolarEdge gecommuniceerd kan worden. De app haalt wel data op bij Solar Edge op en dat komt overeen met de opbrengst

Reputatie 7

Heb je nu die Experia WiFi's al losgekoppeld of beter, die switch met alle Experia WiFi's?

Heb je nu die Experia WiFi's al losgekoppeld of beter, die switch met alle Experia WiFi's?

De Experia Wifi’s is er tussen uit, ik ga van de week de switch er tussen uit halen en dan de kabel van de omvormer rechtstreeks op het modem aansluiten. 

Reputatie 3
Badge

Heb je nu die Experia WiFi's al losgekoppeld of beter, die switch met alle Experia WiFi's?

De Experia Wifi’s is er tussen uit, ik ga van de week de switch er tussen uit halen en dan de kabel van de omvormer rechtstreeks op het modem aansluiten. 

Ik weet niet wat voor switch het is, maar als je de mogelijkheid hebt om 100% zeker te zijn dat het verkeer ook echt buiten gaat, kan je altijd een Port mirror doen van de ethernet Port waar je solar edge op zit. Zoals wjb zei, uitgaand is alles open, inkomende moet je een Port openzetten.

Reputatie 7

Het gaat er juist om dat de communicatie niet via die switch verloopt want ik heb zo'n vermoeden dat daar de oorzaak van het probleem zit.

Heb je ook televisie van kpn en zo ja, is er een TV ontvanger via die switch aangesloten?