Beantwoord

Oud ISRA-punt vernieuwen

  • 28 May 2021
  • 13 reacties
  • 3946 keer bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik heb vandaag T-mobile Thuis (enkel internet) aangevraagd.Voorheen zat/zit ik bij Ziggo die gebruik maakte van de kabel/coax aansluiting. T-mobile maakt klaarblijkelijk gebruik van de ISRA-aansuiting. Om me alvast voor te bereiden op de installatie ben ik alvast op zoek gegaan naar mijn ISRA-punt  Ik heb een “redelijk oude woning” gebouwd in 1982. Ik woon er 7 jaar en heb dit punt nog nooit gebruikt. In de meterkast zie ik een dikke blauwe kabel met een lasdop hierop. Er komt echter geen dunne kabel uit. Nadat ik wat verder heb gekeken blijkt de lasdop er helemaal los op te zitten. Deze heb ik eraf gehaald en uit de kabel komen heel veel draden. Van T-mobile begrijp ik dat jullie de eigenaar zijn van dit ISRA-punt. Kunnen jullie dit punt svp repareren/aanpassen, zodat de internetaansluiting gerealiseerd kan worden. Ik wil namelijk absoluut niet zonder internet komen te zitten; dan wordt thuiswerken wel erg lastig :wink:

Alvast bedankt,

 

Rick

 

P.S. Hieronder twee foto's van de lasdop en de draden:

 

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 29 May 2021, 10:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hoi @RickL007 . Welkom op het forum.

Het klopt dat wij de netwerkbeheerder zijn. Het is echter de verantwoordelijkheid van jouw provider om jou goed aan te sluiten en als blijkt dat een is/ra niet deugdelijk is kunnen zij daar iemand voor op pad sturen.

Als ik die kabel zo bekijk (GEEN GARANTIES) denk ik dat een installatiemonteur hier wel iets mee kan. Even zoeken naar het juiste aderpaar en vervolgens een net kastje monteren om het af te werken. Krijg jij bij je bestelling ook een monteur? Zo niet, zou ik dit zo snel mogelijk proberen te regelen via T-Mobile. 

Succes met regelen bij T-Mobile, die monteur komt pas aan bod als zelf installeren niet lukt.

Maar geen nood, rood en blauw in het bij geleverde doosje aansluiten kabeltje er in en gaan, als het goed is.

@Doornekamp33 . Meestal wel, idd :-)

Ik weet niet wat er in een t-mobile aansluitpakket zit. Bij KPN zitten er hele praktische aansluitdoosjes bij waar je die draadjes in kan schroeven zodat je er makkelijk stekkertjes op kunt aansluiten. Rood en blauw zijn vaak het hoofd aderpaar. Ik zou dit direct navragen bij je provider, als ik jou was, @RickL007 

Reputatie 7
Badge +11

Nadeel is alleen dat een GLPK-kabel weer net wat andere kleuren gebruikt, ook vergt het wel wat handigheid om hier goed op te installeren, naast de isolatie van papier zit er ook nog een dun laagje verf op de draad die er eerst afgekrabt moet worden voordat er contact gemaakt wordt. Omdat er bij een aantal aders de volledige isolatie verwijderd is tot op het lood is de kans op sluiting vrij groot, alle aders zullen dus moeten worden afgeknipt en het lood weggesneden om de aders inclusief isolatie te hebben om die zo te kunnen gebruiken. 

 

Ik moet wel zeggen dat ik een GPLK-kabel met deze kleuren nog niet eerder heb gezien, maar meestal zitten er ook maar 4 aders in, hier zie ik er 7 (wat ik overigens ook een vreemd getal vind). 

 

T-Mobile is in dezen verantwoordelijk voor de aansluiting op de kabel, zij kunnen echter wel een KPN monteur aansturen voor ISRA-herstel, helaas kan dit niet direct door KPN gedaan worden omdat @RickL007 geen KPN klant is. Ik wordt ook wel eens voor externe providers ergens heen gestuurd om enkel een ISRA te plaatsen, zijn de simpele bonnetjes die soms wel fijn zijn 🤡.

 

@RickL007 je zou op voorhand eens contact kunnen opnemen met T-Mobile, zij moeten immers een aansturing doen naar KPN. Echter omdat de lijn nog niet actief is wordt het plaatsen erg lastig, monteurs gebruiken in dit soort gevallen nog wel eens een meetapparaat om te zien welke aderparen er daadwerkelijk in gebruik zijn. Contact opnemen kan sowieso nooit kwaad zou ik zeggen :).

Dat is nu de pest bij TM, ze doen dat pas als na de activatie datum het niet aangesloten kan worden, en dat moet via de baxk office die een doorlooptijd heeft van 5 dagen of langer en dan eerst een Guidion monteur sturen en daarna pas KPN gaan in schakelen, en als ze dan een foutje maken zeggen dat KPN de boel frustreerd.😳

@Erwin_ , Bij TM zit hetzelfde doosje er bij, mooie met RJ11 aansluiting, 4 polige stekker voor de varkensneus doos en een dsl RJ 11 kabel van 1.5 meter.

Nadeel is alleen dat een GLPK-kabel weer net wat andere kleuren gebruikt, ook vergt het wel wat handigheid om hier goed op te installeren, naast de isolatie van papier zit er ook nog een dun laagje verf op de draad die er eerst afgekrabt moet worden voordat er contact gemaakt wordt. Omdat er bij een aantal aders de volledige isolatie verwijderd is tot op het lood is de kans op sluiting vrij groot, alle aders zullen dus moeten worden afgeknipt en het lood weggesneden om de aders inclusief isolatie te hebben om die zo te kunnen gebruiken. 

 

Ik moet wel zeggen dat ik een GPLK-kabel met deze kleuren nog niet eerder heb gezien, maar meestal zitten er ook maar 4 aders in, hier zie ik er 7 (wat ik overigens ook een vreemd getal vind). 

 

T-Mobile is in dezen verantwoordelijk voor de aansluiting op de kabel, zij kunnen echter wel een KPN monteur aansturen voor ISRA-herstel, helaas kan dit niet direct door KPN gedaan worden omdat @RickL007 geen KPN klant is. Ik wordt ook wel eens voor externe providers ergens heen gestuurd om enkel een ISRA te plaatsen, zijn de simpele bonnetjes die soms wel fijn zijn 🤡.

 

@RickL007 je zou op voorhand eens contact kunnen opnemen met T-Mobile, zij moeten immers een aansturing doen naar KPN. Echter omdat de lijn nog niet actief is wordt het plaatsen erg lastig, monteurs gebruiken in dit soort gevallen nog wel eens een meetapparaat om te zien welke aderparen er daadwerkelijk in gebruik zijn. Contact opnemen kan sowieso nooit kwaad zou ik zeggen :).

@NHendriks deze kabel bestaat uit 4 dikaders waarvan iedere DA is omvlochten met een touwtje:

  • Rood/wit, DA1
  • Blauw/wit, DA2
  • Oranje/wit, DA3
  • Groen/wit, DA4

@RickL007, hier absoluut niet zelf aan gaan werken, deze kabel vergt inderdaad handigheid en kennis.

Ook is de papieren mantel zoals @NHendriks aangeeft tot het lood afgebroken, 99% zeker dat er overal sluiting in zit dan en de verbinding het sowieso niet doet. Beste is aangeven bij T-Mobile zodra het pakket er is en de verbinding opgeleverd is dat het ISRA punt defect is en hersteld moet worden, eventueel met de toevoeging dat dat door een kpn monteur is aangegeven. Hierna kan T-Mobile een ticket aanmaken die naar ons gestuurd wordt.

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks deze kabel bestaat uit 4 dikaders waarvan iedere DA is omvlochten met een touwtje:

  • Rood/wit, DA1
  • Blauw/wit, DA2
  • Oranje/wit, DA3
  • Groen/wit, DA4

Ah cool, dank voor de opheldering! 2DA kom ik nog wel eens tegen hier maar 4DA ben ik nog nooit tegengekomen, goede voor in de notities!

Zo leer ik ook weer wat :-). Ik hoop dat t-mobile een beetje inschikkelijk is. Desnoods even verwijzen naar dit topic?

Reputatie 7
Badge +11

Dat is nu de pest bij TM, ze doen dat pas als na de activatie datum het niet aangesloten kan worden, en dat moet via de baxk office die een doorlooptijd heeft van 5 dagen of langer en dan eerst een Guidion monteur sturen en daarna pas KPN gaan in schakelen, en als ze dan een foutje maken zeggen dat KPN de boel frustreerd.😳

Oh wauw wat onhandig. Ik snap die Guidion-aansturing wel maar wat stom dat er zo lang overheen moet gaan.

 

@RickL007 Ik hoop ook dat T-Mobile beetje wilt meedenken, in dit geval is het namelijk duidelijk dat Guidion hier niets te zoeken heeft, die doen geen echt ISRA-herstel. Geen idee hoe kundig zij zijn met GLPK-aansluitingen maar je zou inderdaad altijd kunnen verwijzen naar dit topic waar twee monteurs en een medewerker van de klantenservice aangeven dat KPN efkes moet langskomen om een ISRA te plaatsen. Dat zou dan wel de snelste optie zijn. Niet geschoten is altijd mis laten we maar zeggen.

Dank allemaal voor jullie reacties. Zo te merken is dit een forum waar veel op gebeurd. Fijn dat jullie zo mee willen denken :slight_smile:

Inmiddels heb ik op het T-mobile forum gevraagd of een moderator mee kan kijken en het e.e.a. in gang kan zetten. Oftewel; alvast een signaal naar KPN kan sturen met de vraag om een monteur langs te sturen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Rick

Reputatie 7
Badge +11

@RickL007 is er toevallig al een update? Ik ben wel benieuwd :)

Ik ook :-)

Beste @Erwin_  en @NHendriks ,

 

Sorry voor de late reactie. Er is inderdaad een update:

 

Ik heb contact opgenomen met T-Mobile en het probleem voorgelegd. Ze geven aan dat ze op dit moment KPN nog niet langs kunnen sturen omdat er nog geen signaal door de kabel loopt en het voor de monteur dan niet te testen is of de aansluiting werkt.

We hebben nu afgesproken dat ik op de activatiedatum nogmaals een seintje geef, zodat ze meteen een monteur kunnen sturen om de aansluiting in orde te maken.

 

Daarnaast begreep ik dat Ziggo (mijn oude provider) het signaal pas uit zet wanneer T-Mobile het sein geeft dat de nieuwe aansluiting werkt (met een maximum van 2 weken) Dit stelt me wel gerust.🙂

 

Groeten en een goed weekend!

Rick