Vraag

Overstappen KPN Buitengebied naar T-Mobile 4G voor Thuis?

• 21 februari 2017
  • 57 reacties
  • 4200 keer bekeken

Situatieschets:
Voorheen T-Mobile 4G met 25GB per maand icm. een D-Link DWR-921 router + Poynting XPOL A0002 buitenantenne gehad. Werkte prima. Snelheden 38mbit down/20mbit up.
In 2014, toen KPN Buitengebied kwam met 50GB per maand, overgestapt ivm. meer data. Zelfde modem voor tijdje gebruikt, zelfde snelheden. Na een storing toch maar de bijgeleverde Huawei E5186s-22a in gebruik genomen.
Onlangs Telfort ADSL opgezegd en aangemeld voor KPN Basis Internet ivm. verdubbeling; 100GB per maand via 4G.

Nu merk ik dat mijn grotere uploads (1GB+) corrupt raken. Wanneer je ze wilt downloaden, zijn ze domweg niet te openen dankzij CRC-fouten in bijv. een ZIP-bestand.
Of er zit storing in (te zien in filmpjes geupload naar youtube van +/- 100mb).
Ook als ik iets probeer te uploaden naar Dropbox, wordt dit domweg nooit afgerond met een succesvolle upload.
Wanneer ik ADSL van KPN gebruikt, is dit niet het geval, en gaat het allemaal goed.

Op het forum van T-Mobile zag ik iemand die testen deed met het programmatje LTEWatchH.
Deze heb ik opgevolgd, zie hier de resultaten:

SINR schommelend tussen 0-9 (geen idee wat dit betekent?)

Destijds (T-Mobile 4G) op het dak geklommen om de buitenantenne te richten.
Met de laptop beneden bekabeld verbonden op het modem/router, al schreeuwend naar mijn partner via de schoorsteen, om speedtest.net tests uit te voeren, terwijl ik de antenne naar de verschillende noord/oost/zuid/west richtingen verplaatsten. De hoogste snelheid werd keer op keer behaald in een en dezelfde richting/kant van de schoorsteen, dus daar de antenne bevestigt.

En nee, die was/is niet de dichtsbijzijnde, wss. omdat er een kerktoren tussenzit en/of de rivier de Lek. Zie ook afbeeldingen:

Dichtstbij, maar niet snelste up/download. - bron: http://www.antenneregister.nl/

Verderweg, maar snelste up/download (huidige richting waar antenne naar toe is gericht). - bron: http://www.antenneregister.nl/

Huidige 4g-masten situatie is verandert en blijkt dat KPN ook de 2600MHz in werking heeft gesteld. Deze zou beter zijn dan alle andere, volgens medewerker van KPN die ik gisteren aan de lijn had. Deze zendt uit op de dichtstbijzijnde mast, waar ik mijn antenne dus niet naar toe gericht heb. Zie ook:

2600Mhz van KPN (niet naar toe gericht op dit moment/wel naar 800Mhz Zuidbroek) - bron: http://4gmasten.nl

900/1800Mhz van T-Mobile Zuidbroek - bron: http://4gmasten.nl

Nu zijn mijn vragen:
1) Hoe zien mijn waardes eruit als je kijkt naar die LTEWatchH test?
2) Is 2600Mhz echt zo veel beter en werkt dat dan al?
3) Logisch dat ik storing heb, aangezien ik gericht ben op de oude situatie van T-Mobile naar 900/1800, maar daar heeft KPN alleen 800Mhz?

N.B. Ik plaats dit op jullie forum, aangezien KPN telefonische klantenservice afdoet met:
"Tja, wij kunnen niet garanderen dat uw uploads goed aankomen. We bieden de mogelijkheid, maar geen garantie. Dat heb je nu eenmaal met een dynamisch ip-adres."

57 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Sowieso, wat de KS zegt over geen garantie omdat je een dynamisch IP hebt is dikke onzin. Dat is totaal niet gerelateerd aan elkaar.
Daarnaast kan je ADSL upgrades in de komende tijd wel vergeten. De straatkast (die waarschijnlijk geüpgraded gaat worden op langere termijn) staat alsnog
Ik was overigens heel enthousiast dat het over Zuidbroek ging, maar ik zinde op een andere Zuidbroek.

1)Ja toch? Het bereik (in dBm) is naar mijn idee best hoog/laag (dicht bij de 0)
2) 2600 werkt al, mits je eigen modem dat ondersteunt. Of het beter is, is afhankelijk van de locatie. Dichtbij is 2600 beter dan 1800 en 800. Als er echter een kerktoren tussen staat kun je waarschijnlijk 2600Mhz al wel vergeten, vanwege de hoge frequentie en de dikke muren van de kerktoren.
Wat vooral interessant is op die mast (in het zuiden) is dat er Carrier Aggregation gedaan wordt. Vermoedelijk tussen 800+1800 maar misschien ook wel op 1800+2600 en/of 800+1800+2600 en dat kan die Huawei ook allemaal.
Door beide bands te gebruiken kan je een hogere snelheid halen (tot 225Mbit/s nu)
3)Ik snap de vraag niet.
Dank voor je rappe antwoorden Robin!
Ja, dat dacht ik ook al, over die dynamische ip. Dat heeft alleen te maken met bijv. een webserver waar je op wilt inloggen vanaf afstand. Aangezien die steeds verandert, is dat hinderlijk. Dat doet hier helemaal niet toe.

1) Wat bedoel je met dicht bij de 0? Welke waarde doel jij op?
2) De mast van KPN zit op de Kerktoren van Streefkerk. Naar mijn weten staat ie te stralen met z'n rug mijn kant op (als dat al kan). Jij geeft aan dat 2600Mhz dichtbij beter werkt, dan verderweg. Dus er is nog hoop!
Ook leuk dat deze specifieke mast dus aan Carrier Aggregation doet. Ik ga wellicht toch nog een keer het dak op...
3) Logisch dat ik storing heb, aangezien ik gericht ben op de oude situatie van T-Mobile naar 900/1800, maar daar heeft KPN alleen 800Mhz - bedoel ik mee dat ik daar niet de meest optimale verbinding uithaal, omdat ie puur alleen op 800Mhz straalt... Of zie ik dat verkeerd? Mag ik de zgn. ''glitches'' waar KPN het over heeft, waardoor mijn Uploads corrupt overkomen dus niet wijten aan de huidige opstelling?
Reputatie 7
Badge +30
Hoe hoger het bereik, hoe beter (logisch). De -73 die jij meet is, voor 4G best goed. Tuurlijk kan het altijd beter maar -73 is zeker niet verkeerd. Zelf haal ik zo'n -110 (binnenhuis).

Volgensmij zit de mast niet op de kerk. KPN zit volgens mij in een mast bij het voetbalveld. KPN noemt het 2959BA 1, maar t is bijna achterop het veld (tussen Dotterbloem en Beneden Tiendweg in)
Volgens 4G masten doet deze mast 800+1800+1600 maar volgens het Agentschap Telecom doet deze alleen 800+2600+2600 en de Huawei kan ook 800+2600.
Klinkt veel belovend.
Maar: Deze mast is gericht op 60, 180 en 300 graden. En alhoewel de sector antennes bijna 120 graden zijn zit je dus net aan de rand van 2 van die antennes.

Heeft het probleem dat je ervaar hier mee te maken: https://forum.kpn.com/overige-mobiele-diensten-18/4g-buitengebied-upload-snel-maar-uploads-worden-steeds-afgebroken-425287
Of je probleem gerelateerd is aan de richting van de antenne zou ik niet weten

Verder, ken je mensen in Streefkerk? Een straakverbinding over de Lek is misschien wel een goed(koper)e oplossing. Al helemaal aangezien een groot deel van Streefkerk glasvezel heeft.
Ahh, dus de RSRP-waarde van -73db... waar jouw -110db dus iets minder goed is?

Ik heb contact opgenomen met een computerzaak aan die kant van de lek;
die konden mij ook vertellen dat die mast ergens bij de Tiendweg zou zitten (en dus niet op de Kerktoren zelf).

Wat een waardevolle info Robin! Hoe weet jij dat van die graden-richtingen?
Dit klinkt dus als trial-and-error, die ik, waarneer het beter weer is toch ga uitproberen door de antenne nog eens die richting op te plaatsen.

Die link had ik nog niet gezien, en inderdaad... zelfde probleem als daar geschetst word.
Ik ga dan ook de testjes doen die daar worden gevraagd en de semi-oplossing uitproberen.
Ik laat het je weten!

Mensen in Streefkerk ken ik niet, maar weet wel dat Prodacom daar 13 jaar lang voor straalverbinding heeft gezorgd. Helaas sinds eind 2015 niet meer. Camping De Nes, waar ik 500 meter vandaan woon, heeft een straalverbinding via Bergambacht/Veevoerder-fabriek op het dak.
Maar ik heb ook zijn prijzen gehoord en degene die het daar heeft opgezet uitgehoord, die ook een voorstel hebben gedaan voor een 4-tal bewoners hier aan de dijk.... Veels te duur.
Reputatie 7
Badge +30
Het aantal graden kan je terug vinden in het Antenne register. Providers zijn namelijk verplicht dit door te geven.
Naast de Tiendweg zit Tele2, aan de linker kant (als je de kaart voor je hebt) zit T-Mobile en KPN zit tussen beide straten in. Dit kan je ook in het Antenneregister vinden door de frequenties die de providers hebben gekocht te vergelijken met de frequenties in het Antenneregister.

Ik bedoelde meer een straalverbinding naar bewoners toe. Zodat je bij hen een abonnement af neemt, of hun abonnement deelt. Een staalverbinding over de lek is namelijk redelijk stabiel (weinig obstakels; geen gebouwen) en voor de "prosumer" heb je voor een paar 100 euro een rete stabiele antenne van Ubiquiti. Die kan je aan beide huizen hangen.

Ik denk dat het uitproberen van het draaien van de antenne zeker het proberen waard is, maar ik denk ook dat je met T-Mobile 4G voor thuis goedkoper uit bent.

Robin
Zojuist Huawei stekker eruit, 6 minuten gewacht, stekker in.
Ingelogd op 192.168.8.1 met admin/admin.

Profiel APN: fastinternet
Zonder upload-belasting:
http://192.168.8.1/api/device/signal =
473 1454348 -6dB -73dBm >=-51dBm 5dB 7
http://192.168.8.1/api/dialup/connection =
1600015001
Met upload-belasting:
473 1454348 -7dB -74dBm -69dBm 7dB 7
1600015001
Bestand (1,3GB) geupload met FileZilla client:
ferdesign.nl/ClubScala-128-fastinternet.zip

Profiel aangemaakt, gewijzigd naar APN: advancedinternet
Zonder upload-belasting:
473 1454348 -6dB -73dBm >=-51dBm 4dB 7
1600015001
Met upload-belasting:
473 1454348 -7dB -74dBm >=-51dBm 5dB 7
1600015001
Bestand (1,3GB) geupload met FileZilla client:
ferdesign.nl/ClubScala-128-advancedinternet.zip

1st via 'APN: advancedinternet' poging gedaan om een bestand te downloaden;
Ging met 1MB/s ongeveer. Vond ik karig.
Terug-geswitched naar 'APN: fastinternet' (voor max. snelheid met downloaden)
Begon met 2MB/s ongeveer(!) loopt af naar 1.2MB/s en nu weer terug naar 1.8MB/s, naar 2,4 MB/s. Lijkt dus te fluctueren (geen ander verkeer of updates op achtergrond).

Na downloaden ClubScala-128-fastinternet.zip corrupt bij uitpakken: "Onverwacht einde van archief";
Na downloaden ClubScala-128-advancedinternet.zip corrupt bij uitpakken: "Onverwacht einde van archief".

Zucht...
Edit: Zojuist nog even opnieuw geprobeerd door modem te wijzigen naar profiel APN: advancedinternet, opnieuw op laten starten, uploaden (2,4MB/s) en downoaden (1MB/s); rond de 605MB (vd 1.3GB) kapt ie af. Download zgn. voltooid...? Niet dus 😕
Vriend uit Duitsland gevraagd, die stabiele snelle verbinding heeft, om de bestanden hierboven te downloaden. Zijn resultaten:
fastinternet.zip: all files have CRC errors
advancedinternet.zip: only the last file is broken

Dus er lijkt nog iets meer mis te zijn naast uploaden bij mij...
...en de semi-oplossing/advancedinternet APN heeft dus wel impact, maar niet volledig.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Eigenlijk heb ik niet zoveel kaas gegeten van die errors die je nu noemt. Maar als ik het goed begrijp helpt het aanpassen van de APN dus niet volledig?

Heeft het nog nut als je het bestand met iets minder snelheid upload dan dat je beschikbaar hebt?
Die errors zijn een teken dat er dus iets niet juist aangekomen is.
Aangezien de inhoud in deze 2 bestanden meerdere mp3tjes bevatten, kan een gedeelte goed uitgepakt worden, en een gedeelte niet (althans met APN: advancedinternet).
Probeer ze zelf maar eens te downloaden.

De APN aanpassen helpt inderdaad dus niet volledig.
Ik ga jouw tip gelijk proberen, ik zal zo de link aan dit antwoord toevoegen.

Hierbij mijn instellingen van FileZilla, ingesteld met Upload-limiet.
Voorheen 2,4MB/s nu dus 1024KB/s:

Bijgaand de link die geupload is met upload-limiet aan:
http://ferdesign.nl/ClubScala-128-advanced-uploadlimited.zip
Kun jij 'm ook proberen te downloaden?
Aangezien bij mij de kans bestaat dat 't dus alsnog misgaat?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Bij mij is alleen Track 14 van mp3 128\fake 320 fhg beschadigd
Juist... Dank!
Bij mij is ie klaar na 615MB binnengehaald te hebben...?
Ik zal die Duitse vriend ook nog eens vragen of die ook precies dat bestand niet correct heeft kunnen uitpakken.
Reputatie 7
Badge +30
Nee hij is 1,09GB
Duitse vriend zegt: "yes, track 14 is corrupted, the rest is fine!"
Dus jullie beide halen hem binnen zoals die is;
Nog steeds corrupt, ook met upload-limiet op 1024kb/s.
Voor het gehele plaatje...
Mijn gegevens (KPN Huawei):
Apparaatnaam: E5186s-22a
Hardwareversie: CL1E5175HM
Softwareversie: 21.306.01.01.16

Speedtest resultaten:

Reputatie 7
Badge +22
Hoi vanwijnen, welkom op het forum! Wat een uitgebreide, duidelijke berichten heb je geplaatst :)

Omdat Robin al erg met je meedacht en je ook wees op het andere topic over verbrekende uploads, had ik nog niet in jouw topic gereageerd. Nu het er echter op lijkt dat het probleem ook met de APN advancedinternet nog voorkomt, ontvang ik graag wat gegevens van je.

Je hebt nu een privébericht van mij ontvangen. Reageer daarop, dan ga ik m'n best doen dit probleem te verhelpen.
Ter aanvulling:
Mijn netwerk bestaat uit de volgende opstelling:
Poynting XPOL A0002 aangesloten op de Huawei E5186s-22a.
Experiabox v10 (KPN) in de WAN/LAN van Huawei (4G/KPN).
Op LAN1 kabel naar een switch (Sitecom LN-118);
1 kabel gaat direct naar netwerkaart van desktop + 1 kabel gaat naar een router (Linksys WRT54G) op LAN1 poort, ingesteld als switch (dus zonder eigen dhcp-server), die vervolgens draadloos uitzendt, maar ook 1 kabel op LAN2, die direct in netwerkkaart van andere desktop gaat.
Zie ook afbeelding:

Vanavond nog even de test gedaan door een laptop direct op Huawei-modem aan te sluiten dmv. kabel in WAN/LAN poort. Op LAN 2,3,4 blijf ik domweg een geel uitroepteken houden.

Vervolgens FileZilla zelfde bestand laten uploaden, icm. APN: advancedinternet.
Deze gedownload, zoals in eerdere pogingen met Google Chrome.
Voltooid op 659MB (vd 1.3GB). Bij openen volgende melding:

Ofwel, zelfde uitslag als voorheen.

Toen poging om bestand via FileZilla te downloaden (ipv. Google Chrome);
Komt perfect binnen(!)

Vervolgens ook het vorige bestand, dat ik geupload had op Desktop PC tuinhuis, via APN: advancedinternet icm. Filezilla;
Komt ook perfect binnen(!)

Vervolgens het vorige bestand, dat ik geupload had op Desktop PC tuinhuis via APN: fastinternet icm. FileZilla;
Bij uitpakken volgende meldingen;

Maar... alle bestanden zijn gewoon prima af te spelen (niet corrupt!)

Als laatst nog even dezelfde testen gedaan op Desktop PC tuinhuis en zelfde resultaten, als hierboven.

Conclusie(s):
Mijn netwerk opstelling is het probleem niet.

ftp-gebruik up- of download ook niet (mits APN: advancedinternet gebruikt wordt)
http-gebruik (via Google Chrome) daarentegen levert wel problemen op.
Vandaag nog even een test kunnen doen op een ADSL-aansluiting van KPN bij een vriend van me, die NIET in een buitengebied woont.

Bestand geupload (800mb) met FileZilla op mijn 4G-buitengebied icm. advancedinternet instelling;
Getracht te downloaden met Google Chrome op zijn PC (via Teamviewer);
Komt corrupt binnen.

Vervolgens op zijn PC FileZilla geinstalleerd en ingelogd op mijn domein en getracht zelfde bestand te downloaden;
Komt prima binnen.

Conclusie:
Zelfde uitslag.
Reputatie 7
Mag ik je vragen de V10 eens volledig los te koppelen van het netwerk en de tests op nieuw uit te voeren.
Zo te zien heb jij een LAN-LAN verbinding tussen de Huawei en de V10 opgezet en dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn.
@wjb: De oorzaak van wat precies?

Nav, jouw reactie:
- v10 kabel uit Huawei WAN/LAN poort getrokken (hierdoor geen onderdeel meer van gehele netwerk)
- Huawei uitgezet voor een dikke minuut; aangezet
- v10 uitgezet voor een dikke minuut; aangezet (slaat nergens op)
- Linksys router uitgezet voor een dikke minuut; aangezet
- Desktop PC tuinhuis opnieuw opgestart
- ingelogd op 192.168.8.1 - controle of advancedinternet geselecteerd staat
- zelfde bestand op harde schijf hernoemd door -no-v10.zip toe te voegen aan bestandsnaam
- FileZilla geopend en dit nieuwe bestand geupload

- Vriend gebeld of ik even in zijn computer mag via Teamviewer
- Daar via Google Chrome dit nieuwe bestand getracht te downloaden
- "Onverwacht einde van archief; het archief is onherstelbaar." Ofwel corrupt;
400 vd 800mb binnen kunnen halen.
- Via Internet Explorer dit nieuwe bestand getracht te downloaden;
op 75% de melding: "download is onderbroken."; Hervatten aangeklikt;
compleet binnen. Uitgepakt, geen errors!
- Vervolgens eerdere bestand (die ik geupload had zonder v10 af te koppelen) getracht te downloaden via Internet Explorer op zijn PC;
op 56% de melding; "download is onderbroken"; Hervatten aangeklikt;

- Ondertussen via mega.nz & Google Chrome bestand getracht te uploaden op mijn PC/4g buitengebied; snelheid schommelt tussen 50 & 250kb/s max. - na 1% upload failed; retrying. na 3% zelfde melding. Poging gestaakt.
- Zelfde poging, maar Google Chrome vervangen door Internet Explorer; snelheid 1.5MB/s tot 1.7MB/s constant - compleet geupload.

- Download-link gekopieert naar PC van vriend, daar vervolgens met Internet Explorer het bestand getracht te downloaden; "schrijffout; om een bestand groter dan 1GB te downloaden, installeer aub een modernere browser; error; onvoldoende geheugen. IE11 is niet volledig compatible met MEGA."
- Zelfde poging, maar Internet Explorer vervangen door Google Chrome;

Conclusie:
- v10 gekoppelt of ontkoppelt; maakt niet uit
- Google Chrome of Internet Explorer; maakt wel uit (zowel down- als upload)

Vragen:
- Is mijn webhosting provider niet stabiel waardoor de downloads onderbroken worden?
- Heeft Google Chrome ook zo'n functie om te kunnen hervatten, daar waar 'ie gebleven was?
- Wie durft over bovenstaande resultaten uberhaupt iets zinnigs te zeggen??
Reputatie 7
Een router hoor je nooit met één van zijn LAN poorten op een LAN poort van zijn bovenliggende router te verbinden. Dat is vragen om ellende en al helemaal als je bijvoorbeeld de DHCP server niet hebt uitgezet.
Een router sluit je altijd met zijn WAN poort aan op de bovenliggende router en als je deze eigenlijk alleen maar wilt gebruiken om de wifi dekking te verbeteren, dat zet je hem in bridge- of accesspoint mode.
Lees anders ook het onderstaande topic nog even.
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Ik zie nu tot mijn schrik dat je ook een LAN-LAN verbinding met de Linksys hebt gemaakt. Advies: Niet doen, geen LAN-LAN verbindingen!
Zojuist het bestand van mega.nz op mijn ADSL gedownload; komt prima binnen.
Ik begin steeds meer te denken dat mijn webhosting provider de oorzaak van de afgebroken downloads is.
Immers, het gebeurt zowel op ADSL bij een vriend, als bij mij via Google Chrome en via Internet Explorer (waar de laatste de handige functie heeft om te Hervatten).
Bij mega.nz dus geen problemen.

Dank voor je advies... ik ga daar volgend weekend mee stoeien.
N.B.: De Linksys router is al ingesteld zodat DHCP server uitstaat en dus fungeert als switch.

Wat je zoal beschrijft lijkt mij niet mogelijk aangezien ik 2 modems met 2 verschillende inkomende IP-adressen heb, 1 ADSL, 1 4G buitengebied.
Dat vind ik ook handig, zo kan ik dus bij uploaded.net e.d. snel twee bestanden achter elkaar downloaden, omdat ik dan een ander ip-adres heb, wanneer ik tussen deze IP's schakel.
Reputatie 7
Zojuis...Dank voor je advies... ik ga daar volgend weekend mee stoeien.
N.B.: De Linksys router is al ingesteld zodat DHCP server uitstaat en dus fungeert als switch...
Maar je hebt nog steeds een LAN-LAN koppeling en het woordje "bijvoorbeeld" staat er niet voor niets, er is ook nog andere functionaliteit die roet in het eten kan gooien.

...Wat je zoal beschrijft lijkt mij niet mogelijk aangezien ik 2 modems met 2 verschillende inkomende IP-adressen heb, 1 ADSL, 1 4G buitengebied.
Dat vind ik ook handig, zo kan ik dus bij uploaded.net e.d. snel twee bestanden achter elkaar downloaden, omdat ik dan een ander ip-adres heb, wanneer ik tussen deze IP's schakel.
Wil je zeggen dat de V10 aangesloten is op een IS/RA punt en daarmee ook een ADSL verbinding heeft?
Hoe schakel je tussen die IP's?
Dat vermoeden had ik al, naast DHCP, wellicht andere configuratie, die toch aanstaat, zonder jouw beschreven manier...

En ja, de V10 is aangesloten op een IS/RA punt en dus ADSL verbinding.

Ik schakel tussen de 4G en ADSL door in de Huawei te kiezen voor danwel, Dynamische IP (ADSL), danwel Alleen LAN (4G). Zie ook afbeelding:

Zojuist nog even getracht bestand te downloaden via Internet Explorer van mijn webhosting provider en zoals verwacht, Download onderbroken. Vervolgens hervat, maar komt toch corrupt binnen.
3 pogingen gedaan, maar blijft toch mislukken.

Niet dat dit direct te maken heeft met bovenstaande (aangezien het wel goed gaat op PC /ADSL van vriend) toch Contact opgenomen met one.com, mijn webhosting provider, die de onderbroken downloads/dit topic naar hun technische dienst hebben gestuurd.

Reageer