Beantwoord

Overstappen naar KPN voordat ander contract afloopt

• 21 november 2017
  • 11 reacties
  • 313 keer bekeken

Mijn vader heeft me gevraagd voor hem de overstap te regelen van Fiber Nederland naar KPN (voor internet, tv + bellen). Omdat Fiber niet meedoet met de Overstapservice heb ik dit zelf opgezegd en dit is inmiddels bevestigd. Het contract loopt af op 31 dec. 2017.

Omdat dit rondom de feestdagen is én omdat ik rond die tijd niet beschikbaar ben om hem te helpen / problemen op te lossen (hij is niet zo handig met elektronica) wil ik zijn nieuwe KPN abonnement laten ingaan op 15 december, zodat dit ruim voor de feestdagen geregeld is. Hij is bereid om een halve maand dubbele kosten op de koop toe te nemen. Als het maar geregeld wordt.

Maar volgens Fiber kan overstappen voor afloop contract helemaal niet! Klopt dat?
icon

Beste antwoord door Remco1976 19 december 2017, 21:33

UPDATE: gisteren is mijn vader met succes aangesloten door KPN. Ondanks jullie waarschuwingen hebben we de monteur toch laten komen, zij het met enige bezorgdheid. Echter, twee contacten met de klantenservice van KPN en een triple-check bij de dichtsbijzijnde KPN-winkel, waar men mij telkens verzekerde dat het geen probleem was, hebben ons doen besluiten het erop te wagen. En zonder problemen werd het signaal van Fiber 's ochtends afgesloten en kwam de KPN monteur 's middags om alles te installeren en werkend achter te laten. Ruim voor de feestdagen zoals we graag wilden, dus we zijn hier erg tevreden mee!

Niettemin dank voor jullie reacties en fijne feestdagen toegewenst!
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Hallo Remco,

Helaas moet ik je slecht nieuws vertellen: Waarschijnlijk heb je glasvezel van Reggefiber, dit is een dochter van KPN. Fiber maakt gebruik van het Reggefiber netwerk. Ik de praktijk betekend dit dat slechts een provider tegelijkertijd gebruik kan maken van de desbetreffende aansluiting.

Mijn advies is daarom ook om de opzegging te verplaatsen tot later in dezelfde maand (Niet de eerste of de laatste) en het nieuwe contract de eerstvolgende dag in te laten gaan.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Remco,

Fijn om te horen dat je voor je vader KPN diensten wilt regelen. Hij is van harte welkom!

Het is zaak om dit goed te regelen, want een aanvraag op je glasvezelverbinding bij een andere provider kan afgewezen worden door je huidige provider wanneer je nog binnen contracttermijn zit. Dit dien je dus goed met ze te bespreken, zodat de lijn vrijgegeven kan worden. Bespreek eventueel met hen dat je het contract vroegtijdig wilt 'afkopen' per datum dat KPN zal gaan werken.

Ook ik zou je adviseren om KPN in te laten gaan wanneer het abonnement bij Fiber daadwerkelijk is afgelopen.
Dank voor jullie reacties,

Ik heb inmiddels contact gehad met beide klantenservices.

Fiber Nederland zegt dat we t/m 31 dec. aan hen vast zitten, Maar wat gebeurt er dan op 1 januari? Zit m'n vader dan zonder telefoon, internet en tv? Op nieuwsjaardag hebben de KPN-monteurs vast ook een vrije dag.

KPN wijst wel op de dubbele kosten maar ziet geen probleem om half december de boel aan te sluiten.
Reputatie 7
Badge +10
@Remco1976, bedankt voor je reactie! Ik neem het over van Burhan 🙂 Als je het abonnement bij ons besteld en gebruik maakt van de overstapservice dan zit je vader niet aan extra kosten vast en zal je vader ook niet zonder diensten komen te zitten. Als je van de overstap gebruikt maakt en het wordt bijvoorbeeld 4 januari door ons aangesloten, dan loopt Fiber tot het moment dat de diensten bij ons actief zijn. Als alles goed werkt op die 4 januari dan sturen wij een signaal naar Fiber en wordt dat abonnement direct opgezegd 🙂 Deze constructie zou ik je adviseren. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Hoi Natasja, dank voor je reactie!
Ik wilde ook gebruik maken van de overstapservice, maar toen kreeg ik een lijst waar ik z'n huidige providers moest selecteren en daar stond Fiber niet tussen. Toen selecteerde ik 'andere aanbieder' en kreeg ik de mededeling dat ik zelf moest opzeggen. Vandaar.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Natasja, dank voor je reactie!
Ik wilde ook gebruik maken van de overstapservice, maar toen kreeg ik een lijst waar ik z'n huidige providers moest selecteren en daar stond Fiber niet tussen. Toen selecteerde ik 'andere aanbieder' en kreeg ik de mededeling dat ik zelf moest opzeggen. Vandaar.

@Remco1976, ah dat maakt het inderdaad lastiger! Wij hebben klaarblijkelijk geen afspraak met Fiber omtrent de overstapservice. Je kan het helaas niet eerder dan 31 december laten leveren door ons, want tot die datum loopt jouw contract bij Fiber. Dit maakt het voor ons niet mogelijk om het signaal voor die datum actief te maken. Wat ik je in dit geval zou adviseren, is het volgende: je kan bij ons de bestelling plaatsen en dan de eerst mogelijk beschikbare datum in januari kiezen (bijvoorbeeld 4 januari, ik noem maar wat). Dan neem je vóór 4 december contact op met Fiber en laat je het abonnement bij hun opzeggen per 4 januari. Je zou er overigens ook voor kunnen kiezen om Fiber een paar dagen later op te zeggen, zodat je er zeker van bent dat je niet zonder diensten zit. Je betaalt dan alleen wel een paar dagen langer dat abonnement door 🙂 Als je nog vragen heb hierover, stel ze gerust!
Reputatie 7
Badge +10
@Remco1976, ik heb geen reactie meer van je gezien. Heb je nog vragen waarmee ik je kan helpen? 🙂
Hoi Natasja. Nou, ik heb contact gehad met de klantenservice van zowel Fiber als KPN. Fiber is totaal inflexibel en zegt gewoon: het contract loopt af op 31-12, en tot dan blijft de lijn bezet, basta. De klantenservice van KPN ziet geen probleem om de lijn eerder over te nemen, maar dat geloof ik inmiddels niet meer. Dus ik heb mijn vader al voorbereid op het feit dat hij rond oud en nieuw mogelijk enkele dagen zonder tv/internet/vaste telefoon zit en wil proberen de KPN monteur te verzetten naar z.s.m. in het nieuwe jaar. Helaas lijkt het niet anders te kunnen....
Reputatie 7
Badge +10
@Remco1976, de lijn overnemen voor 31 december kan inderdaad niet. Als je de KPN monteur in de 1e week van januari laat komen, dan zal jouw vader niet zonder diensten komen te zitten. Tenzij je Fiber ook echt op 31 december opzegt (ik heb je in mijn voorgaande bericht al naar mijn mening het beste scenario uitgelegd) 🙂
UPDATE: gisteren is mijn vader met succes aangesloten door KPN. Ondanks jullie waarschuwingen hebben we de monteur toch laten komen, zij het met enige bezorgdheid. Echter, twee contacten met de klantenservice van KPN en een triple-check bij de dichtsbijzijnde KPN-winkel, waar men mij telkens verzekerde dat het geen probleem was, hebben ons doen besluiten het erop te wagen. En zonder problemen werd het signaal van Fiber 's ochtends afgesloten en kwam de KPN monteur 's middags om alles te installeren en werkend achter te laten. Ruim voor de feestdagen zoals we graag wilden, dus we zijn hier erg tevreden mee!

Niettemin dank voor jullie reacties en fijne feestdagen toegewenst!
Reputatie 7
Badge +10
Ha Remco, wat fijn om te horen dat dit gelukt is! Je zou wellicht nog wel even contact met Fiber kunnen opnemen om zeker te weten dat het abonnement daar de 31e stopt. Ook fijne Kerstdagen gewenst en alvast een gelukkig Nieuwjaar 🙂

Reageer