Beantwoord

Overstappen van stipte naar kpn (Glasvezel)

• 1 november 2017
  • 4 reacties
  • 333 keer bekeken

Hallo Forumgebruikers,

Ik zit er over na te denken om over te stappen van Stipte naar KPN.
Echter hoelang zit je zonder dienst als je gaat overstappen?

Ik kan namelijk voor mijn werk niet lang zonder internet.

Is het tegenwoordig zo bij KPN als je overstapt naar hun. Dat ze op een gegeven moment de andere provider van de lijn af drukken? En het dan een kwestie is om vanuit de glasvezel modem de netwerk kabel om te switchen van de router van Stipte naar de router van KPN. Of is de lijn gewoon een tijdje dood voor de diensten er eenmaal op komen?
icon

Beste antwoord door Ward_ 2 november 2017, 09:52

In jouw geval zou het zo moeten werken op de dag van overstap:
In de ochtend tussen 9 en 12 valt je verbinding bij Stipte weg. Dit komt omdat je in de wijkcentrale bent overgezet.
Je Stipte apparatuur werkt niet op KPN. Ik ken niet alle Stipte apparatuur maar je hebt op je glasvezelaansluiting voor de KPN diensten een actieve NT (die zit vastgeklikt op de aansluiting van Reggefiber) nodig met maar 1 netwerkaansluiting. Heb je die al, dan zou je zelf je KPN Experiabox (die je dan al hebt ontvangen) kunnen aansluiten met een UTP kabel en de rest zelf doen.
Heb je nu een andere NT met aansluitingen voor internet, telefonie en TV, dan moet deze NT gewisseld worden. Dat gebeurt door een monteur.
Dus het normale vervolg is dat in de middag de KPN monteur komt die dat voor je verzorgt, de Experiabox aansluit, TV aansluit etc..

Dus het is een beetje afhankelijk van de afspraaktijd met de KPN monteur, en hoe laat je verbinding uitvalt in de ochtend. Maar je maximale downtime zou dus ongeveer een halve dag moeten bedragen.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +8
In jouw geval zou het zo moeten werken op de dag van overstap:
In de ochtend tussen 9 en 12 valt je verbinding bij Stipte weg. Dit komt omdat je in de wijkcentrale bent overgezet.
Je Stipte apparatuur werkt niet op KPN. Ik ken niet alle Stipte apparatuur maar je hebt op je glasvezelaansluiting voor de KPN diensten een actieve NT (die zit vastgeklikt op de aansluiting van Reggefiber) nodig met maar 1 netwerkaansluiting. Heb je die al, dan zou je zelf je KPN Experiabox (die je dan al hebt ontvangen) kunnen aansluiten met een UTP kabel en de rest zelf doen.
Heb je nu een andere NT met aansluitingen voor internet, telefonie en TV, dan moet deze NT gewisseld worden. Dat gebeurt door een monteur.
Dus het normale vervolg is dat in de middag de KPN monteur komt die dat voor je verzorgt, de Experiabox aansluit, TV aansluit etc..

Dus het is een beetje afhankelijk van de afspraaktijd met de KPN monteur, en hoe laat je verbinding uitvalt in de ochtend. Maar je maximale downtime zou dus ongeveer een halve dag moeten bedragen.
Ok duidelijk. Ik heb een nieuwe NT met meerdere aansluitingen is net 2 maanden geleden vervangen door Reggefiber. Maar KPN komt die dus weer omwisselen voor een modem met een enkele aansluiting. Dat er dan een monteur langs moet komen is dus het enigste verhaal probleem in dit verhaal. Daardoor zit je dus even zonder internet.

Ik weet niet of dit op dit moment nog steeds zo is. Maar KPN stuurde altijd het modem al naar de klant toe. Gebeurt dit niet meer? Dan kan ik deze zelf installeren als het signaal weg valt.

Voor de rest doe ik het aansluiten ook allemaal zelf. Dit ook omdat ik mijn eigen router/firewall er op wil hebben en geen experiabox.
Reputatie 7
Badge +31
De NT (glasvezelmodem) mag alleen door een monteur worden gewisseld/aangesloten. De router daarop (bij kpn experiabox) mág wel zelf. Maar je hebt dus niet de juiste NT voor KPN en die wordt niet van te voren gestuurd; die heeft de monteur bij zich.
De experiabox en eventuele tv boxen worden enkele dagen tevoren gestuurd.
LET OP: Om de tv ontvangers te gebruiken EN ook de telefoon zit je aan de experiabox van KPN vast. Wil je het alleen voor internet gebruiken dan kun je een eigen router aan de NT hangen. Je kunt dan evt. wel je vaste telefoon onderbrengen bij een externe VoIP provider als bv. Cheapconnect.
Via KPN gebruik je de analoge phone-aansluitingen op de experiabox.
Ok, dan laat ik een KPN monteur het NT1 kastje aansluiten.

Eigen router is geen probleem wat ik weet. Diverse collega's van mij hebben het ook.
Ik zal het nieuwe modem krijgen. Dus dat betekend dat er Routed IPTV is. Dat kan ik zelf wel afhandelen met mijn Fortinet. Telefonie neem ik er niet bij. Heb op dit moment de vaste lijn 5 jaar. En wordt er nooit op gebeld ook bel ik er niet mee.

Maar ik weet even voldoende dank jullie wel voor de reacties.

Reageer