Beantwoord

Packet Loss en Latency variation

  • 16 August 2019
  • 99 reacties
  • 6787 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo,

De afgelopen week heb ik vrijwel niet meer normaal kunnen gamen. Dit komt in mijn ogen door packet loss en latency variation. Hierover heb ik contact opgenomen met de kpn helpdesk en zij hebben veel voor mij getest maar met de tools die zij beschikbaar hadden was het niet mogelijk iets te verbeteren.

De lagg is het ergst wanneer ik het spel Rocket League speel. Ik speel dit sinds de testfase van het spel en heb daarbij in de afgelopen 4 jaar nauwelijks problemen gehad qua verbindingen.

Ik heb ook contact opgenomen met het supportteam van Psyonix om daarmee ook te troubleshooten. Na vele tests kwam er uit dat het probleem waarschijnlijk binnen het KPN netwerk ligt.

Wanneer ik traceroutes, pingplots of windows mtr tests doe, geven deze problemen aan al in het kpn netwerk.

Hieronder heb ik de verbinding naar twee verschillende servers van psyonix getest door middel van winmtr.

https://i.imgur.com/rqCVCsb.png
https://i.imgur.com/JXwgKM9.png

Verder heb ik ook pingplotter gebruikt om verbdindingen te testen.

300 pings via cmd naar google (om psyonix alleen uit te sluiten)

Pingplot

Daarnaast heb ik ook vele video's die goed laten zien waardoor het spel eigenlijk onspeelbaar wordt. Zeker wanneer je competetief wil spelen. Hierin kun je o.a. de packet loss zien die eigenlijk de hele game door blijft bestaan.




De dingen die ik geprobeerd heb maar niet dit probleem verholpen hebben -:

-Alleen mijn computer verbinden, verder iedereen verwijderen van het netwerk.
-Via de website van kpn de verbinding herstellen.
-Bellen naar de helpdesk en kijken of ik daar geholpen kon worden.
-Mijn tcp/ip stack flushen
-Mijn dns flushen
-Alle drivers van mijn pc opnieuw installeren
-Zowel wifi als bekabeld proberen
-Verschillende poorten in de router proberen
-Verschillende kabels proberen
-Verschillende computers / laptop proberen
-Mijn pc in dmz mode zetten
-Upnp aan en uit (gecombineerd met en zonder dmz)
-De herstel knop van de experiabox proberen
-De experiabox naar fabrieksinstellingen zetten
-Manueel poorten open zetten in de router
-Verschillende dagen wachten
-Alleen 's ochtends , 's middags of 's avonds spelen ivm serverload (maakt geen verschil)
-Windows klok opnieuw gesynchroniseerd
-Firewall uitgezet
-Internet explorer geupdate en de juiste instellingen aangepast (sommige games gebruiken ie)
-Andere dns geprobeerd (1.1.1.1 en google)
-Waarschijnlijk nog wel meer maar kan ik zo niet bedenken.

Wij hebben een Experiabox V10.


Als iemand nog enig idee heeft wat ik kan proberen dan hoor ik dat graag.

met vriendelijke groet,
Youri Sanders
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 29 August 2019, 12:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

99 reacties

Hier lijken de problemen ook opgelost te zijn! Zal de komende dagen nog de resultaten in de gaten houden maar voor nu lijkt het weer te werken.
Fijn dat het is opgelost maar,
wat is de compensatie ik heb bijna een maand mijn werk niet goed kunnen uitvoeren.
Ik heb een ZAKELIJKE aansluiting.

@Erik_
Reputatie 1
Badge
Het is echt stukken beter ! Top !
Helaas is het probleem nog hetzelfde voor mij alleen dan is de ping spike minder hoog. Hopelijk ligt dit aan psyonix omdat een nieuw seizoen is begonnen en er dan vaak ook meer spelers online zijn.


Badge
Ik heb hetzelfde, Probleem is hetzelfde, spikes iets minder hoog. Zou verklaarbaar zijn door dat het nieuwe probleem is opgelost maar ik had daarvoor al lichte 1/ 2-3% top in de avond packetloss. Ook is mijn upload spontaan naar 15-25 mbit,,, maxed out.
Badge
Ok, upload is gefixt. packetloss nog steeds op 0-3%. Verbetering is het zeker. Situatie is nu weer terug naar die van begin mei. Toen kreeg ik voor het eerst packetloss, ongeveer deze hoeveelheid.
Reputatie 7
Badge +30
Goede berichten, mooi om te horen.

xkoeckiiej, Rix0r: kijken jullie het over het weekend even aan of het nog verder verbetert. Anders gaan we daar verder naar kijken.

Invisible: ik kan je daar helaas niet mee helpen, jij hebt een zakelijke aansluiting en ik heb geen toegang tot die systemen. Ik raad je aan om contact op te nemen met de zakelijke klantenservice.
Badge
@Erik_ nog geen verdere verbetering. De verbetering die er was was wel blijvend. 0-4% loss max afgewisseld. Maar meestal max 3.
Reputatie 1
het is inderdaad wel beter, maar om drukkere tijden (om het even makkelijk te zeggen) heb ik soms nog 1% packetloss. Soms is het niet zichtbaar in de counter van het spel, maar wel duidelijk zichtbaar en voelbaar met spelen.

Ik merk het vooral omdat ik dan ineens 4 stappen verder “glitch” dan dat ik daadwerkelijk loop.

dit heeft zeker nog te maken met het bestaande probleem, gezien de tijden.
Reputatie 1
Badge
Voor mij is het zo goed als over. Af en toe een spike naar 90 ping had ik voor het probleem zich verergerde ook denk ik. Althans voor mij voelt het net zoals het was 😃.
Reputatie 7
Badge +30
Dank, allen!

@MexxT.: kun jij nog eens trace & ping doen?
Reputatie 1
@Erik_, je bedoelt met pingplotter?
is er ook een ander (freeware?) programma dat ik kan gebruiken? Ben namelijk over de trial tijd van pingplotter heen.
Reputatie 7
Badge +30
Pingplotter is Free, maar als je hem voor 't eerst download start hij automatisch een trial van de betaaleditie. Na de probeerperiode hoort hij automatisch terug te vallen op de Free-editie (bron). Als hij dat bij jou niet doet, probeer eens herinstalleren, eventueel opnieuw downloaden.
Badge
Nu weer een aantal avonden 5 procent loss in csgo, zowel op faceit premium als esea(payed service) als standaard valve matchmaking. In de ochtend vaak 0-2%. @Erik_

Reputatie 1
Badge
Voor mij is het hetzelfde op Rocket League, maar dit gebeurd heel sporadisch.
Badge
Zijn er nog updates? Blijft erg stil hier vanuit kpn.
Het probleem is erg verminderd, maar ik heb nogsteeds packetloss.

Reputatie 7
Badge +30
Het onderliggende issue aan onze kant is opgelost. Wat jullie verder nog ervaren kunnen we niet direct koppelen aan een probleem aan onze kant. Ervaren jullie dit nu nog structureel en bij alles, of bij specifieke games en/of specifieke momenten?
Reputatie 1
@Erik_

Ik ervaar ook nog steeds wat problemen, en altijd rond de zelfde tijd na 20.00u (drukst bezocht) ik heb dit nooit gehad, en gezien meerdere mensen dit melden zal er nog zeker een probleem bij jullie zitten, en het is dus niet opgelost. Het is dan wel af en toe 1%, maar het blijft packetloss (en erg irritant), en dat heb ik sinds ik deze verbinding heb nooit gehad, tot 5 weken terug... (had afgelopen week geen tijd een een log te posten maar bij deze, daar zie je trouwens niks op, maar het komt dus sporadisch voor.)

ik zit meestal pas na 18.00u achter de pc dus ik kan niet vertellen of het andere tijden ook aanwezig is.

zeker later op de avond krijg ik op de meest vervelende momenten een lagspike.

Reputatie 1
op dit precize moment (21:53) heb ik weer packetloss, tussen de 1-5% .
nog steeds niet verholpen dus.
Badge
Ik had het ook weer vanavond 1 tot 5 procent, heb andere gevraagd netgraph aan te zetten om deze tijd en die mensen hadden geen packetloss op dezelfde servers. Dus het ligt ook niet aan de servers van de game. Het is dus zeker nog niet opgelost.
Reputatie 7
Badge +28
Balen dit. In afwezigheid van Erik neem ik contact op met de techneuten om na te vragen of wij dit ook terugzien. Ik hou jullie op de hoogte.

@Rix0r: Heb jij een KPN aansluiting of zit je bij een dochterprovider? Met de gegevens in je profiel kan ik niet direct een aansluiting vinden.
Badge
Was via telfort. Is nu hetzelfde toch? Trouwens wel grappige toevalligheid, maar misschien aanknopingspunt.. Ik heb precies last van dit probleem sinds kpn en telfort 1 werden. Is er toen iets veranderd aan het netwerk voor mijn situatie of was dit puur administratief?
Het onderliggende probleem is nog niet opgelost @Erik_ .
Je merkt het bijna niet, maar er is nog 1-3% packet loss. De reden waarom velen er niks van zullen melden, omdat ze het bijna niet merken. De packetloss is er nogsteeds, maar veel minder extreem.
Badge
Ik speel vandaag bij iemand anders thuis.. pc meegenomen, netwerkkabels meegenomen. De hele avond 0 packetloss op iedere server en het speelt veel beter. Dus kan concluderen dat er echt nog wel iets mis zit.
Badge
Wat misschien ook wel relevant is, niet elke server geeft even veel packetloss, maar op die andere verbinding gaven ze allemaal 0% packetloss stable. Ik kom thuis, probeer 1 van dezelfde servers 2% packetloss. Na een hele dag niets op die andere locatie.