Beantwoord

Packet Loss en Latency variation

  • 16 August 2019
  • 99 reacties
  • 6787 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo,

De afgelopen week heb ik vrijwel niet meer normaal kunnen gamen. Dit komt in mijn ogen door packet loss en latency variation. Hierover heb ik contact opgenomen met de kpn helpdesk en zij hebben veel voor mij getest maar met de tools die zij beschikbaar hadden was het niet mogelijk iets te verbeteren.

De lagg is het ergst wanneer ik het spel Rocket League speel. Ik speel dit sinds de testfase van het spel en heb daarbij in de afgelopen 4 jaar nauwelijks problemen gehad qua verbindingen.

Ik heb ook contact opgenomen met het supportteam van Psyonix om daarmee ook te troubleshooten. Na vele tests kwam er uit dat het probleem waarschijnlijk binnen het KPN netwerk ligt.

Wanneer ik traceroutes, pingplots of windows mtr tests doe, geven deze problemen aan al in het kpn netwerk.

Hieronder heb ik de verbinding naar twee verschillende servers van psyonix getest door middel van winmtr.

https://i.imgur.com/rqCVCsb.png
https://i.imgur.com/JXwgKM9.png

Verder heb ik ook pingplotter gebruikt om verbdindingen te testen.

300 pings via cmd naar google (om psyonix alleen uit te sluiten)

Pingplot

Daarnaast heb ik ook vele video's die goed laten zien waardoor het spel eigenlijk onspeelbaar wordt. Zeker wanneer je competetief wil spelen. Hierin kun je o.a. de packet loss zien die eigenlijk de hele game door blijft bestaan.




De dingen die ik geprobeerd heb maar niet dit probleem verholpen hebben -:

-Alleen mijn computer verbinden, verder iedereen verwijderen van het netwerk.
-Via de website van kpn de verbinding herstellen.
-Bellen naar de helpdesk en kijken of ik daar geholpen kon worden.
-Mijn tcp/ip stack flushen
-Mijn dns flushen
-Alle drivers van mijn pc opnieuw installeren
-Zowel wifi als bekabeld proberen
-Verschillende poorten in de router proberen
-Verschillende kabels proberen
-Verschillende computers / laptop proberen
-Mijn pc in dmz mode zetten
-Upnp aan en uit (gecombineerd met en zonder dmz)
-De herstel knop van de experiabox proberen
-De experiabox naar fabrieksinstellingen zetten
-Manueel poorten open zetten in de router
-Verschillende dagen wachten
-Alleen 's ochtends , 's middags of 's avonds spelen ivm serverload (maakt geen verschil)
-Windows klok opnieuw gesynchroniseerd
-Firewall uitgezet
-Internet explorer geupdate en de juiste instellingen aangepast (sommige games gebruiken ie)
-Andere dns geprobeerd (1.1.1.1 en google)
-Waarschijnlijk nog wel meer maar kan ik zo niet bedenken.

Wij hebben een Experiabox V10.


Als iemand nog enig idee heeft wat ik kan proberen dan hoor ik dat graag.

met vriendelijke groet,
Youri Sanders
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 29 August 2019, 12:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

99 reacties

Reputatie 1
Badge
Te snel geoordeeld, lijkt weer goed te zijn.
Badge
Overigens geeft zelfs een hotspot gemaakt op mijn telefoon 0% loss in csgo. @Joran is er al een update?
Badge
Nog wat andere dingen geprobeerd.
  • Als ik een game host hebben 4 mensen uit nl allebei geen loss.
  • Als deze mensen hosten. Bij 3 geen loss. bij 1 een heel klein beetje.
  • Als ik een NL server join. Geen loss. Is alleen geen een optie met gewone games.
  • Als we alle 3 een random server joinen heb ik loss, de rest niet.
  • Op een andere verbinding heb ik dus ook geen loss, zelfs een mobile hotspot geeft 0%.
Dit terwijl iedere internationale game die ik speel 0-5 loss geeft in csgo, met altijd een paar procent loss iedere paar seconden, soms constant. Heb ook rocket league even geïnstalleerd(speel het normaal nooit) en zie daar ook 1 procent loss regelmatig in twee potjes.

Bijv. dit ip 85.14.230.27:27015 geeft loss,
deze niet 80.60.213.116:27030


Misschien helpt dit..
Graag reactie. @Erik_
Het is nog niet opgelost.
Badge
@Erik_ @Joran
@Erik_ @Joran
Week lang GEEN reactie. Het is NIET opgelost.
Heb nogsteeds packet loss.
Reputatie 7
Badge +28
Sorry dat het even stil bleef. Erik heeft vakantie en ik werd ziek. Tot mijn spijt is er geen reactie gekomen op mijn mail van de 12e. Ik heb er een herinnering achteraan gestuurd.
Badge
Hallo allemaal, ik vond dit topic. Ik heb hetzelfde probleem met packet loss maar nu in het spel Player Unknowns Battlegrounds (PUBG). Ik had ooit al een topic hierover aangemaakt maar eigenlijk nooit op verder gegaan. Ik woon in de omgeving Hilversum en heb dagelijks last van 1-10% packet loss in het spel Iemand die mij verder kan helpen aangezien dit topic erover gaat?
Badge
@BartjuhOnFire klinkt als ongeveer hetzelfde probleem, op dezelfde locatie als ik zit. Ik woon in Bussum, ook naast Hilversum.
Badge
@Rix0r ik woon erg dichtbij Bussum, speel al zeker 6 maanden met packet loss, daarvoor nooit problemen, hoop dat er eindelijk wat aan gedaan kan worden. Het is ook zo vreemd dat het de ene keer opzich wel meevalt en de volgende game echt drama is! Heb ook aan iemand van PUBG gevraagd, diegene zit op het kantoor in Amsterdam en heeft ook KPN en heeft totaal geen packet loss!
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb inmiddels een uitgebreide reactie gekregen. Om misverstanden te voorkomen: er loopt geen onderzoek meer. Bij de start van dit topic was er een duidelijk, aantoonbaar probleem met de routering in het KPN netwerk. Bijvoorbeeld packetloss naar de Google servers en de KPN DNS servers. Die problemen zijn opgelost.

Wat we nu zien zijn uiteenlopende problemen waar we weinig aanknopingspunten uit kunnen halen. Ik begrijp dat jullie dicht bij elkaar wonen @Rix0r en @BartjuhOnFire. @Invisible woont echter niet in de buurt. Het lijkt geen probleem te zijn op een knooppunt van KPN. Hou er rekening mee dat lagspikes en packetloss ook veroorzaakt kunnen worden door de andere partij. Vooral bij zelfgehoste servers, maar ook bij dedicated servers kan er een niet optimale route worden gekozen om de data terug te sturen. Dat kan verschillen per provider of techniek (glas/dsl/4g).

Ik wil niet zeggen dat er niks aan de hand is. Als het steeds alleen bij KPN misgaat ben ik ook geneigd te denken dat er meer aan de hand is. Vooral de uitgebreide testen van @Rix0r (waarvoor dank!) geven aan dat de verbinding niet optimaal werkt. Ik heb de twee IP-adressen die je noemt en degene uit de screenshot ook een tijd laten lopen in pingplotter waarbij juist 80.60.213.116 packetloss geeft. Alleen op de laatste hop. Ik vermoed dat die wel aan de server toe te schrijven zijn. De rest van de route ziet er prima stabiel uit en gaat over weinig hops. @Rix0r: Heb jij bij de zakelijke markt al een onderzoek laten starten?

@BartjuhOnFire: Weet je wat het IP adres is van de server waarmee je verbonden bent en heb je de mogelijkheid wat testen via pingplotter uit te voeren?

@xkoeckiiej: Is het bij jou nu helemaal weer goed na de wijzigingen aan onze kant?

Over het algemeen vallen de meldingen me wel op dat het in de avonduren erger is. Dat zou een capaciteitsprobleem kunnen betekenen maar die komen zelden voor. Ik zal zelf vanavond nogmaals pingplotter uitvoeren op de 3 IP-adressen en vergelijken met de metingen van nu.
Badge
Het zijn 100 procent niet de servers, ik speel op betaalde servers esea/faceit premium, waar niemand anders dan ik loss heb. Nog sterker ik heb nu uitgevonden dat ik kan connecten via Zweden of Amsterdam met een vpn met als resultaat 0 packetloss. Niet ideaal natuurlijk..

De packetloss is heel beperkt tot niet te zien in pingplotter. Vooral in games. Als ik vpn via den haag - zelfde percentage packetloss, zelfde met Kroatië, België enz. Dus er gebeurd iets onderweg via mijn verbinding, alleen de kant van Zweden en Amsterdam kan ik bereiken zonder loss. Precies dezelfde server vpn via Amsterdam aan loss weg en dagen achter elkaar 0 procent nu via vpn. Vpn uit instant packet loss. Ik ben btw niet degene met een zakelijke verbinding.
Badge
@Joran ik zal het proberen, Ze maken gebruik van de Amazon AWS servers in Frankfurt voor Europa, maar wat daarvan het ip adres is probeer ik achter te komen bij hun helpdesk. Is er trouwens een mogelijkheid om te checken of de experiabox V8 niet gewoon het probleem is eventueel?
@Joran Ik heb precies hetzelfde als @Rix0r.
De reden dat er nog weinig mensen overblijven die melden dat ze problemen hebben komt omdat het voor 95% is opgelost. Het is bij de meeste spellen niet te merken. Echter merk ik het wel.

En nee het komt niet door modems die er tussen hangen of andere onzin. Dat hebben we letterlijk 2 maanden geleden al uitgesloten.
Reputatie 1
Badge
ik heb weinig kunnen gamen de laatste tijd maar afgelopen weekend had ik per game een stuk of 4 spikes van 12 ping naar 90. Verder is de connectiviteit tussen 12 en 34 ping. Het is niet optimaal maar in vergelijking met een tijd terug een stuk beter.
Badge
@Joran ik heb van de EU community manager van PUBG 2 ip adressen gehad waarop ik kon testen. ik heb deze 2 laten lopen in pingplotter maar ik heb alleen pingplotter free omdat ik al over mijn trial periode was. hierbij zal ik de 2 screenshots bijvoegen over de hele test geeft het ongeveer de hele tijd hetzelfde aan.

Admin: Afbeeldingen weggehaald op verzoek
Reputatie 7
Badge +28
Dank allen! En @Rix0r, excuses, ik bedoelde @Invisible met de zakelijke aansluiting.

Ik hoop op jullie begrip dat dit een lastige kwestie is om op te lossen. Erik en ik hebben meerdere malen contact gehad met de techneuten die over het 'core netwerk' gaan (het hele interne KPN netwerk) en die over het 'interconnect netwerk' gaan (de verbindingen tussen KPN en andere providers). Er was duidelijk een probleem te zien en die is opgelost. We monitoren veel zaken om de kwaliteit van het netwerk te waarborgen, als een route niet goed werkt gaan er alarmbellen rinkelen als er een probleem ontstaat. Op dit moment zien we geen problemen terug.

Jullie klachten blijven duidelijk bestaan, misschien in iets mindere mate dan voorheen. Probleem is dat ze erg uiteenlopend zijn. Als jullie allemaal problemen hadden met Rocket League of WoW (ik noem maar wat) kunnen wij contact opnemen met Psyonix of Blizzard om te achterhalen of er in de routering tussen onze netwerken iets mis gaat. Dat is niet het geval. Ik zie routes die via Eurorings lopen (ooit van KPN) maar ook via compleet andere exchanges, Verder is er geen geografische match, jullie zitten niet in dezelfde ip-reeks en zelfs niet allemaal bij dezelfde dienst (consumentenmarkt, zakelijke markt, Telfort). De enige overeenkomst is packetloss. Wel via jullie KPN verbinding, niet via een andere verbinding.

Wat duidelijk is, is dat jullie thuisnetwerk er niets mee heeft te maken. Ik hoop niet dat je bedoelt dat ik dat impliceerde @Invisible. In de pingplotter metingen zien de eerste hops er prima uit. Lage ping, geen packetloss. Of er nog een router tussen zit maakt daarom niet zoveel uit. Een monteur op locatie aansturen heeft daarom ook geen zin.

Ik heb op dit moment nog geen oplossing. Ik neem dit maandag mee in ons wekelijkse overleg om uit te zoeken welke routes we kunnen bewandelen om dit verder op te lossen. Als jullie ondertussen nog zaken opvallen (denk aan de melding dat het op bepaalde tijdstippen voorkomt, dat is erg interessant), laat het vooral weten.
Reputatie 1
Badge
Dank allen! En @Rix0r, excuses, ik bedoelde @Invisible met de zakelijke aansluiting.

Ik hoop op jullie begrip dat dit een lastige kwestie is om op te lossen. Erik en ik hebben meerdere malen contact gehad met de techneuten die over het 'core netwerk' gaan (het hele interne KPN netwerk) en die over het 'interconnect netwerk' gaan (de verbindingen tussen KPN en andere providers). Er was duidelijk een probleem te zien en die is opgelost. We monitoren veel zaken om de kwaliteit van het netwerk te waarborgen, als een route niet goed werkt gaan er alarmbellen rinkelen als er een probleem ontstaat. Op dit moment zien we geen problemen terug.

Jullie klachten blijven duidelijk bestaan, misschien in iets mindere mate dan voorheen. Probleem is dat ze erg uiteenlopend zijn. Als jullie allemaal problemen hadden met Rocket League of WoW (ik noem maar wat) kunnen wij contact opnemen met Psyonix of Blizzard om te achterhalen of er in de routering tussen onze netwerken iets mis gaat. Dat is niet het geval. Ik zie routes die via Eurorings lopen (ooit van KPN) maar ook via compleet andere exchanges, Verder is er geen geografische match, jullie zitten niet in dezelfde ip-reeks en zelfs niet allemaal bij dezelfde dienst (consumentenmarkt, zakelijke markt, Telfort). De enige overeenkomst is packetloss. Wel via jullie KPN verbinding, niet via een andere verbinding.

Wat duidelijk is, is dat jullie thuisnetwerk er niets mee heeft te maken. Ik hoop niet dat je bedoelt dat ik dat impliceerde @Invisible. In de pingplotter metingen zien de eerste hops er prima uit. Lage ping, geen packetloss. Of er nog een router tussen zit maakt daarom niet zoveel uit. Een monteur op locatie aansturen heeft daarom ook geen zin.

Ik heb op dit moment nog geen oplossing. Ik neem dit maandag mee in ons wekelijkse overleg om uit te zoeken welke routes we kunnen bewandelen om dit verder op te lossen. Als jullie ondertussen nog zaken opvallen (denk aan de melding dat het op bepaalde tijdstippen voorkomt, dat is erg interessant), laat het vooral weten.


Super tof hoeveel kpn / jullie tot nu toe hebben willen doen om alles te troubleshooten, Super bedankt! Verder zal ik zelf contact opnemen met psyonix zodra de druk van school wat minder is. Misschien dat daar ook nog wat uit komt.
Badge
Hallo, alweer een tijdje niks gehoord hier, ik wil aangeven dat ik zo onderhand erg teleurgesteld ben. Het spelen van games is zo ongeveer wat mij nog op de been houdt in het leven, maar ik heb nog dagelijks last van de packet loss! In mijn ogen zit het of in de routing die KPN gebruikt naar de game servers van meerdere games. Of er zit ergens een fout of datalek in het netwerk! Overstappen naar een andere provider kan ik helaas niet vanwege de voordelen van KPN compleet maar dat ik overstappen overweeg is natuurlijk al bijzonder dramatisch! Ik zou graag willen dat mijn verbinding wordt gecontroleerd en dat er serieus gekeken wordt naar deze problemen aangezien ik onderhand meer dan een half jaar met deze problemen zit en daarvoor nog nooit een probleem heb gehad!
mvg Bart
Reputatie 7
Badge +28
@BartjuhOnFire: Klopt, ik heb nog overleg gehad met verschillende partijen maar zonder resultaat. Er is geen storing in het netwerk gevonden en er vindt geen onderzoek meer plaats.

De screenshots die jij opstuurde zijn wel bekeken en ook daar is geen probleem in gevonden. De 3e node in de traceroute is een KPN server die pingverzoeken grotendeels negeert. De 5e node is niet van ons maar lijkt hetzelfde te werken. Er is verder geen packetloss op de route, alleen de eindbestemming (161.xx.xx.xx) lijkt plat te liggen. Dat duidt dus op een probleem met de eindbestemming, niet met de routering, het KPN netwerk of jouw thuisnetwerk. Als je meer metingen kunt uitvoeren wil ik die gerust nog eens voorleggen.
Badge
Het probleem is dat die tool niet het probleem lijkt weer te geven dat we hebben. De packetloss in mijn game is namelijk instant als ik een server join te zien. Dus dat heeft niet zo veel zin. En instant weg als ik mijn eigen verbinding reroute via vpn. Dus er zal iets anders gemeten moeten worden. Wat dus belangrijk is, is waarom het wel te zien in op een ingame netgraph en niet in het ping programma. @Joran
Reputatie 1

@Erik_ @Joran

 

Ik merk toch nog weer wat packet loss op de laatste paar dagen. Ook op tijden waarop het netwerk juist niet zo extreem belast is ( 3.00-4.00u s' ochtends/s’ nachts). Is er bij jullie wat bekend? of zijn er nog andere met het zelfde probleem? 

 

@Invisible, heb jij ook nog steeds/weer problemen? Als ik het goed heb kwam je uit de zelfde buurt. 

Badge

Ik ben naar kpn overgestapt(van telfort) en dus weer een andere modem en kabel en heb nu 500/500 mbit. Rond een uur of 10 vanavond was mijn ping 20 en packetloss rond de 5-10% en mn speedtest niet boven de 200mbit te krijgen. Later op de avond 10- 15% packetloss. Het lijkt dus ergens te overloaden. Nu weer gewoon 500mbit. @Erik_ @Joran

Reputatie 7
Badge +30

We zien hier geen dingen die eruit springen wat dit betreft. Wat Joran (die overigens niet meer werkzaam is bij KPN) vorig jaar al aangaf is nog steeds van toepassing. De problemen zijn met verschillende games, verschillende locaties, verschillende diensten.  Er valt dan voor ons heel weinig echt na te kijken.Â