Beantwoord

Packet Loss en Latency variation

  • 16 augustus 2019
  • 96 reacties
  • 3063 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo,

De afgelopen week heb ik vrijwel niet meer normaal kunnen gamen. Dit komt in mijn ogen door packet loss en latency variation. Hierover heb ik contact opgenomen met de kpn helpdesk en zij hebben veel voor mij getest maar met de tools die zij beschikbaar hadden was het niet mogelijk iets te verbeteren.

De lagg is het ergst wanneer ik het spel Rocket League speel. Ik speel dit sinds de testfase van het spel en heb daarbij in de afgelopen 4 jaar nauwelijks problemen gehad qua verbindingen.

Ik heb ook contact opgenomen met het supportteam van Psyonix om daarmee ook te troubleshooten. Na vele tests kwam er uit dat het probleem waarschijnlijk binnen het KPN netwerk ligt.

Wanneer ik traceroutes, pingplots of windows mtr tests doe, geven deze problemen aan al in het kpn netwerk.

Hieronder heb ik de verbinding naar twee verschillende servers van psyonix getest door middel van winmtr.

https://i.imgur.com/rqCVCsb.png
https://i.imgur.com/JXwgKM9.png

Verder heb ik ook pingplotter gebruikt om verbdindingen te testen.

300 pings via cmd naar google (om psyonix alleen uit te sluiten)

Pingplot

Daarnaast heb ik ook vele video's die goed laten zien waardoor het spel eigenlijk onspeelbaar wordt. Zeker wanneer je competetief wil spelen. Hierin kun je o.a. de packet loss zien die eigenlijk de hele game door blijft bestaan.




De dingen die ik geprobeerd heb maar niet dit probleem verholpen hebben -:

-Alleen mijn computer verbinden, verder iedereen verwijderen van het netwerk.
-Via de website van kpn de verbinding herstellen.
-Bellen naar de helpdesk en kijken of ik daar geholpen kon worden.
-Mijn tcp/ip stack flushen
-Mijn dns flushen
-Alle drivers van mijn pc opnieuw installeren
-Zowel wifi als bekabeld proberen
-Verschillende poorten in de router proberen
-Verschillende kabels proberen
-Verschillende computers / laptop proberen
-Mijn pc in dmz mode zetten
-Upnp aan en uit (gecombineerd met en zonder dmz)
-De herstel knop van de experiabox proberen
-De experiabox naar fabrieksinstellingen zetten
-Manueel poorten open zetten in de router
-Verschillende dagen wachten
-Alleen 's ochtends , 's middags of 's avonds spelen ivm serverload (maakt geen verschil)
-Windows klok opnieuw gesynchroniseerd
-Firewall uitgezet
-Internet explorer geupdate en de juiste instellingen aangepast (sommige games gebruiken ie)
-Andere dns geprobeerd (1.1.1.1 en google)
-Waarschijnlijk nog wel meer maar kan ik zo niet bedenken.

Wij hebben een Experiabox V10.


Als iemand nog enig idee heeft wat ik kan proberen dan hoor ik dat graag.

met vriendelijke groet,
Youri Sanders
icon

Beste antwoord door Erik_ 29 augustus 2019, 12:59

Dank voor de reacties, mensen!

Vanmorgen zijn aanvullende werkzaamheden gedaan. Dit zou de door jullie gemelde issues moeten oplossen. Willen jullie de komende dagen testen en in de gaten houden?
Bekijk origineel

96 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dank je, Rix0r!

Ondertussen heb ik ook al een tussentijdse update. Er zijn twee plekken gevonden waar lekkage optreedt, om het zo uit te drukken. Daar is dan wat dataverlies. Zoals het er nu uitziet is dat ook de oorzaak van wat jullie ervaren. Het komt qua locatie in ieder geval overeen met waar jullie zitten. Daar wordt op dit moment aan gewerkt om de lekkage te verhelpen en te kijken of dat dan ook inderdaad de boel oplost.
Reputatie 1
Geen packet loss meer voor mij!
Badge

Heb sinds mij ook 6 procent packet loss, locatie bussumSinds Mei bedoel je?

Ja, drukte op enter en zag het, maar kon de edit knop niet vinden.
Edit: ik zie hier een editoptie bij mijn andere post niet. Zal wel aan mij liggen.

@Erik_ Speel trouwens bekabeld. Heb meerdere pc's geprobeerd, modem is al vervangen. Andere mensen spelen op dezelfde server zonder loss en ik ook tot voor kort.. Werkte 2 jaar zonder problemen.
Reputatie 1
@Erik_ Ik kan de post van @xkoeckiiej wel zo'n beetje overnemen, want de situatie is bij mij bijna identiek. Ik snap dat je het moet vragen of het wel bekabeld is e.d. Maar kom op, ik heb al verteld dat ik 2 monteurs over de vloer heb gehad, en dat letterlijk alles vervangen is, van de meterkast tot de modem! Veel mensen hebben tegelijk dezelfde klachten gekregen, in (schijnbaar) dezelfde regio: ongeveer 5% packet loss, die heel regelmatig lijkt te zijn, om de zoveel seconden... En we spelen niet allemaal dezelfde games. En buiten dat zie je toch aan de grafieken dat het naar veel grote servers gebeurd? Gek genoeg niet naar álle servers die je pingt, vandaar dat we soms geen problemen ondervinden, maar meestal wel.
@Erik_ Excuses voor mijn taalgebruik, ik ging dood in Fortnite door lag en mijn hersenen begaven het even.
Er is 2x een monteur geweest & ik heb letterlijk ALLES uitgesloten in mijn huis. Vrienden van mij die in de buurt wonen hebben precies hetzelfde probleem sinds een week. Ook hier boven hoor ik meerdere mensen klagen. Wat heel gek is dat ik ook geprobeerd heb op 4g te gamen. PRECIES hetzelfde probleem. Erg vreemd. Dit is een groot probleem want ik kan ook de poort vaak niet open doen, omdat er constant storing is. Op dit moment sta ik op het punt om weg te gaan bij KPN.

Ik betaal voor 500/500 maar gamen op het netwerk is niet te doen.
Monteur heeft pas voor 26 augustus een 'Specialist' aangestuurd, maar zo lang kan ik niet zonder een vreselijk netwerk. Ik hoop dat er sneller actie kan worden ondernomen. Bvd.
Badge
@Erik_ nog geen verdere verbetering. De verbetering die er was was wel blijvend. 0-4% loss max afgewisseld. Maar meestal max 3.
Sorry KPN, maar wat zijn jullie voor een bedrijf. Jullie zeggen dat jullie een specialist sturen, komt er weer zo'n *** die er niks van begrijpt. Nu lekker wachten tot 26 Augustus want dan komt er pas een 'specialist' naar kijken. Graag eerder inplannen want iedereen omgeving Lochem heeft er last van. Bij normaal interternetten merk je het niet & omdat hier 99% van de bevolking is vergrijst en niet gamen krijgen jullie niet genoeg klachten binnen om dit snel op te lossen.

Ik heb *** 500mb up en down maar het voelt aan alsof ik ergens in Narnia connectie met LTE probeer te maken. Fix je shit snel KPN.

Als iedereen nou even om een SPECIALIST kan vragen, dan voeren we de druk een beetje op.

Admin: scheldwoorden verwijderd, let op je taalgebruik, hou je aan de huisregels
Uurtje lopen gamen, geen packet loss. Hopen dat dit zo blijft!
Hier lijken de problemen ook opgelost te zijn! Zal de komende dagen nog de resultaten in de gaten houden maar voor nu lijkt het weer te werken.
Reputatie 1
Badge
Hieronder heb ik de verbinding naar twee verschillende servers van psyonix getest door middel van winmtr.





Verder heb ik ook pingplotter gebruikt om verbdindingen te testen.




En 300 pings naar google.





@Erik_ Verder speel ik bekabeld. Zoals in de bovenste post, speel ik al 4 jaar zonder problemen. Maar de laatste week+ is het echt niet meer mogelijk. Ik krijg zelfs packet loss naar google, twitter en andere grote sites. Dit was nooit zo. Thuis, zoals benoemd in de orginele post, heb ik alles geprobeerd. Wanneer ik tests run vanuit huis is mijn verbinding naar de router altijd goed. NA de router beginnen de problemen.

Ik heb contact gehad met de support afdeling. Die gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk binnen het kpn netwerk lag adhv alle tests die we gedaan hebben.

Zou er bij mij dan verder onderzoek kunnen worden gestart? ik heb echt alles geprobeerd.
Het zou ook wel helpen dat het verholpen wordt voor de 24e want dan heb ik een besloten kwalificatie toernooi voor esports. Echter kan ik deze ook ergens anders doen.
Reputatie 1
Is er al iets te melden, @Erik_?

Edit: oeps, never mind.
Goed nieuws!
het is inderdaad wel beter, maar om drukkere tijden (om het even makkelijk te zeggen) heb ik soms nog 1% packetloss. Soms is het niet zichtbaar in de counter van het spel, maar wel duidelijk zichtbaar en voelbaar met spelen.

Ik merk het vooral omdat ik dan ineens 4 stappen verder “glitch” dan dat ik daadwerkelijk loop.

dit heeft zeker nog te maken met het bestaande probleem, gezien de tijden.
Reputatie 1
Badge
Voor mij is het zo goed als over. Af en toe een spike naar 90 ping had ik voor het probleem zich verergerde ook denk ik. Althans voor mij voelt het net zoals het was 😃.
Badge
@Erik_ profiel aangevuld.
@Erik_

Ik ervaar ook nog steeds wat problemen, en altijd rond de zelfde tijd na 20.00u (drukst bezocht) ik heb dit nooit gehad, en gezien meerdere mensen dit melden zal er nog zeker een probleem bij jullie zitten, en het is dus niet opgelost. Het is dan wel af en toe 1%, maar het blijft packetloss (en erg irritant), en dat heb ik sinds ik deze verbinding heb nooit gehad, tot 5 weken terug... (had afgelopen week geen tijd een een log te posten maar bij deze, daar zie je trouwens niks op, maar het komt dus sporadisch voor.)

ik zit meestal pas na 18.00u achter de pc dus ik kan niet vertellen of het andere tijden ook aanwezig is.

zeker later op de avond krijg ik op de meest vervelende momenten een lagspike.

Reputatie 7
Badge +28
Dank allen! En @Rix0r, excuses, ik bedoelde @Invisible met de zakelijke aansluiting.

Ik hoop op jullie begrip dat dit een lastige kwestie is om op te lossen. Erik en ik hebben meerdere malen contact gehad met de techneuten die over het 'core netwerk' gaan (het hele interne KPN netwerk) en die over het 'interconnect netwerk' gaan (de verbindingen tussen KPN en andere providers). Er was duidelijk een probleem te zien en die is opgelost. We monitoren veel zaken om de kwaliteit van het netwerk te waarborgen, als een route niet goed werkt gaan er alarmbellen rinkelen als er een probleem ontstaat. Op dit moment zien we geen problemen terug.

Jullie klachten blijven duidelijk bestaan, misschien in iets mindere mate dan voorheen. Probleem is dat ze erg uiteenlopend zijn. Als jullie allemaal problemen hadden met Rocket League of WoW (ik noem maar wat) kunnen wij contact opnemen met Psyonix of Blizzard om te achterhalen of er in de routering tussen onze netwerken iets mis gaat. Dat is niet het geval. Ik zie routes die via Eurorings lopen (ooit van KPN) maar ook via compleet andere exchanges, Verder is er geen geografische match, jullie zitten niet in dezelfde ip-reeks en zelfs niet allemaal bij dezelfde dienst (consumentenmarkt, zakelijke markt, Telfort). De enige overeenkomst is packetloss. Wel via jullie KPN verbinding, niet via een andere verbinding.

Wat duidelijk is, is dat jullie thuisnetwerk er niets mee heeft te maken. Ik hoop niet dat je bedoelt dat ik dat impliceerde @Invisible. In de pingplotter metingen zien de eerste hops er prima uit. Lage ping, geen packetloss. Of er nog een router tussen zit maakt daarom niet zoveel uit. Een monteur op locatie aansturen heeft daarom ook geen zin.

Ik heb op dit moment nog geen oplossing. Ik neem dit maandag mee in ons wekelijkse overleg om uit te zoeken welke routes we kunnen bewandelen om dit verder op te lossen. Als jullie ondertussen nog zaken opvallen (denk aan de melding dat het op bepaalde tijdstippen voorkomt, dat is erg interessant), laat het vooral weten.
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor de reacties, mensen!

Vanmorgen zijn aanvullende werkzaamheden gedaan. Dit zou de door jullie gemelde issues moeten oplossen. Willen jullie de komende dagen testen en in de gaten houden?
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor jullie antwoorden, guys! We gaan kijken of we wat kunnen vinden hier. Martijn, koekie, dank voor het alvast invullen van jullie profiel. Rix0r, wil jij dat ook nog doen en dat hier even laten weten?
Reputatie 7
Badge +28
Excuses aanvaard, Invisible 😃 Wil jij ook nog even je gegevens invullen op je profiel?
@Erik_ Done
HIer ook nog geen verbetering me zoon wordt er gek van.
Reputatie 1
Badge
@Erik_ ik heb geen idee of het toegevoegde waarde heeft.
Maar wanneer ik speel kijk in in Rocket League ook wat de server "zegt".
Dit is eigenlijk het patroon wat zich steeds herhaalt; ofwel packet loss/late packages (screenshot1), ofwel server desync door instabiele verbinding (screenshot2), ofwel beide.




Hierbij nog een screenshot van een willekeurige game op een willekeurig moment.
Hier lopen de buffer van de server en de game op mijn pc niet meer synchroon door lagg.


Hoewel groen, hoort ibuff rond de 3-7 te liggen.



Hier is de support thread die ik aanmaakte bij psyonix:
https://support.rocketleague.com/hc/en-us/requests/299317
Reputatie 1
@xkoeckiiej Heb je gecheckt wat jouw IP locatie is dan? Kijk maar eens op Whatsmyip.org.
Links in het menu staat "IP Location".
Reputatie 1
Heb sinds mij ook 6 procent packet loss, locatie bussum
Sinds Mei bedoel je?
Badge
Hallo allemaal, ik vond dit topic. Ik heb hetzelfde probleem met packet loss maar nu in het spel Player Unknowns Battlegrounds (PUBG). Ik had ooit al een topic hierover aangemaakt maar eigenlijk nooit op verder gegaan. Ik woon in de omgeving Hilversum en heb dagelijks last van 1-10% packet loss in het spel Iemand die mij verder kan helpen aangezien dit topic erover gaat?

Reageer