Vraag

Packetloss niet te doen.

• 19 juli 2017
  • 65 reacties
  • 3298 keer bekeken

Ik heb nu voor de laatste vijf dagen veel packetloss dit zit tussen de 15-25% in.

Ik kan hierdoor dus niet games spelen die afhankelijk zijn van een stabiele verbinding. Door de packetloss is het gewoon niet speelbaar.

Ik heb al een telefoon gesprek hierover gehad met KPN en samen hebben we een hoop dingen nagelopen. Uiteindelijk waren er niet veel daders meer over. Ik kreeg nog mee dat ik een nieuwe kabel kon proberen van het glassvezel kastje naar de modem dit was ik vandaag van plan tot mij iets opviel in de nacht.

Ik heb de helenacht mijn packetloss in de gaten gehouden en om 5:40 viel de packetloss percentage naar 0% dit bleef zo tot ongeveer 18:00 het is dus twaalf uren goed gegaan en nu is mijn packetloss weer rond de 15-25% dit houdt dus in dat het niet aan de kabels of aan de moden ligt anders was dit nooit voor een lange periode weer 0%.

Nu heb ik veel WinMTR gedraaid naar verschillende punten en ik krijg de heletijd te zien dat (static.kpn.net) en onderandere (nl-asd2-pice-ir01.kpn.net) en AMS servers de packetloss veroorzaken. wat kan ik hier nog verder mee ik wil gewoon weer kunnen doen wat ik al jaren zonder problemen heb kunnen doen genieten van mijn hobby wat niet lukt op deze manier.

65 reacties

Hi, static.kpn.net bestaat uit heel veel adressen.
Ik heb zelf https://www.pingplotter.com/products/free.html gebruikt om de specifieke adressen te vinden.( Bij mij zijn het er 2... eindigend op 103 en 105. Ik heb dit doorgegeven aan iemand bij Facebook KPN, en die is er mee bezig. Als jij andere adressen vind zou je die dan kunnen posten ? Kan ik ze doorgeven. Alvast bedankt.
Nog even gekeken op dit moment ziet het als volgt uit.
Oops ik heb perongeluk beantwoord gedaan dit is niet het geval hoe wijzig ik dit.

Edit: Blijkbaar kun je niks wijzigen fijn.
Pingplotter.
Reputatie 7
Badge +30
Nog even gekeken op dit moment ziet het als volgt uit.In de WinMTR screenshots zie ik niets bijzonders. Uiteindelijk komen alle pakketten aan bij de laatste hops en dat betekent dat de KPN servers geen pakketten verliezen.

Van de PingPlotter screenshots vind ik alleen die naar WoT een beetje bijzonder maar aan de andere kant geeft WinMTR niets geks aan naar WoT
Reputatie 7
Badge +28
Hallo @Echnicality, leuk dat je ons forum hebt gevonden! Ik val maar meteen met de deur in huis: ik heb hier niet zoveel verstand van. Het goede nieuws is dat @1benzjie op Facebook heel goed geholpen wordt door mijn collega.

Die is momenteel, onder andere aan de hand van jullie informatie, aan het praten met onze collega's van het netwerk. Zij zoeken dieper in de systemen naar hopelijk een oplossing of in ieder geval een antwoord op de vraag waar het probleem nu zit. Zodra we meer weten, zullen we jullie dit hier en op Facebook laten weten.
Die medewerker via Facebook is dus echt heel goed. Erg blij mee.
Net nog contact gehad met de Facebook helpdesk en blijkt inderdaad meer aan de hand te zijn. Ze zijn er mee bezig.

Even geduld dus nog.
Klinkt goed hoop dat ze het probleem kunnen vinden en verhelpen.
Sinds een tijdtje heb ik last van Packet Loss die wel tot 25% oplopen In-game heb ik hier vrijwel geen last van maar gebruik ik Voice Chatting zoals Teamspeak zeggen mensen aardig vaak dat ik Lagg terwijl dat niet de case is. Nu ben ik gaan kijken op Teamspeak en zie ik dat mijn Packet Loss - out rondt de 20% schommelt. http://i.imgur.com/J7qsG82.png

Nu heb ik ook de tracer pingplotter eff gebruikt maar ja ik snap hier weining van en hoop ik dat iemand mij kan helpen zo dat mijn Packet Loss weer lekker bij de 0% blijft.

http://i.imgur.com/4KgKeF1.png

Admin: bericht samengevoegd met topic over hetzelfde onderwerp
Er zijn al een paar topics over en als het goed is zijn ze het aan het onderzoeken.
Badge
Hi allen,

KPN Helpdesk heeft mij verzocht een topic aan te maken omtrent het onderwerp packet loss sinds 3/4 dagen, er schijnen meerdere problemen hiermee te hebben.

Probleem:

Tijdens het gebruik van applicaties verlies ik pakketjes, voornamelijk aan de OUT kant. (Verlies op IN is minimaal). Het valt het meest op bij gebruik van Teamspeak en tijdens het online gamen. Teamspeak zelf verliest geen verbinding, iedereen is goed hoorbaar, alleen ik ben niet goed hoorbaar. Gamen vertraagd wanneer het intensiever wordt (meerdere spelers in één sessie), verliest enkel verbinding tijdens drukke periodes/sessies. De storing doet zich voor sinds Maandag.

Situatie:

Er is geen wijziging gedaan op mijn infrastructuur:
2x PC wired naar switch(netgear), deze is wired naar XPERIA box v8.
2x Mobiel op wifi
1x PS4 op wifi

Geprobeerd:

Beide gebruikers ondervinden het probleem.
PC Direct aansluiten op XPERIA box (switch omzeilend) heeft niet geholpen.
Speedtests laat niks raars zien (51 Mbit UP, 8 Mbit DOWN), dit is qua throughput redelijk conform contract. (80 up, 8 down).
WinMRT gebruikt om naar drie servers en alle tussenliggende hops te pingen. Van de drie toten twee hevige packet loss. (10%)
Teamspeak zelf heeft een kleine connectie tool die ook packet loss toont. Teamspeak heeft tijdens gebruik tot 20% packet loss op OUT. Packet loss op IN gaat ook op en neer, maar op minimale percentages (0.01% naar 0.02%. De andere gebruikers (waaronder één uit Lebanon en Canada) blijven keurig op 0.00% IN en OUT.
Normaal internet gebruik, facebook, netflix, crunchyroll werkt wel normaal. Des ondanks netflix en crunchyroll streaming diensten zijn werken ze beide wel met slimme buffers.

Vermoeden

Omdat het enkel bij Teamspeak en gamen opvalt, vermoedt ik dat het probleem UDP gerelateerd is. Netflix is meer een AsLive dienst vanwege een slimme buffer en zal niet afhankelijk zijn van UDP. Omdat teamspeak en online games 100% live zijn, werken zij wel veel met UDP in plaats van alleen TCP. Des ondanks WinMRT gebruikt maakt van ICMP, is het wel raar dat na specifieke hops packetloss getoont wordt, ook naar hops in het binnenland.

vraag

Heeft iemand dit, of iets gelijkwaardig als dit kunnen oplossen? Ik las in de andere topics dat KPN er al mee bezig is, ik hoop dat mijn informatie een beetje helpt.

Met vriendelijke groeten,

Vincent

Admin: topic samengevoegd met bestaande topic over hetzelfde onderwerp
Hé vinnie, meerdere mensen ( vooral gamers begrijp ik) hebben er last van. Er gaat iets niet goed bij een paar adressen van KPN. Sommige ip's hebben af en toe wel 60 % packetloss. Oo.
Naar wat ik begrijp weten ze ervan en zijn ze ermee bezig.
Badge
Hé vinnie, meerdere mensen ( vooral gamers begrijp ik) hebben er last van. Er gaat iets niet goed bij een paar adressen van KPN. Sommige ip's hebben af en toe wel 60 % packetloss. Oo.
Naar wat ik begrijp weten ze ervan en zijn ze ermee bezig.

Hi Benzjie! Ik had al zoiets vernomen van de customer support medewerkster. Het is een raar geval, ik hoop dat ze er uit zullen komen en ben zeer benieuwd naar de oorzaak.

Mocht er iets zijn waarbij ik kan helpen (uitvoeren testen), dan hoor ik het graag!
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor alle informatie, mannen! De collega die er mee bezig is, verwacht ik morgen weer. Hopelijk kunnen we dan iets concreter zijn. Weet dat ik het nauwlettend in de gaten houd 🙂
Hoi,

Naar aanleiding van eigen tests heb ik aanvullende informatie.

Ik heb ook last van Packet Loss, net als de OP. Ik heb contact opgenomen met Telfort (aangesloten bij kpn) . Op hun forum werd ik geholpen door een ervaren en zeer behulpzame gebruiker en die kwam met de zelfde conlusie. Zie topic:
https://forum.telfort.nl/internet-267/packet-loss-met-glasvezel-69509

Ook zijn er andere gebruikers met dit probleem.
Dank je voor de link , Justinzant. "Blij" datvwe niet de enigen zijn met dit probleem. Wellicht dat er nu nog harder gepushed wordt om een oplossing te vinden.
Hoop dat er morgen wat meer informatie omtrent deze vervellende situatie aan het licht komt. Nog even vol houden denk ik dan maar!😎
Hallo, ik heb ook maar even hier een account aangemaakt.
Doorgaans ben ik actief bij het Telfort forum. Maar omdat de hier beschreven problemen zich zodanig overlappen met die bij Telfort, kan er gezamenlijk vanuit meerdere gebruikers dan wellicht meer druk worden gelegd naar KPN, zodat de problemen sneller worden opgelost.

Spreken jullie hier nog "slechts" over twee of drie KPN hosts met packet loss.
Als ik mijn eigen tests (vanuit Telfort glasvezel account) op een rijtje zet, kom ik al aan 4 hosts met problemen. De volgende daaraan gekoppelde IP-adressen van KPN geven daarbij het probleem van packet loss:

- 80.249.208.144 --- nl-asd2-pice-ir01.kpn.net
- 139.156.112.103 ---- static.kpn.net
- 139.156.112.105 ---- static.kpn.net
- 193.239.117.67 ----- kpn-as1136.kpn-rt-dc2.nl-ix.net

(En dat nog afgezien van de hosts die nu nog buiten beeld blijven met deze "beperkte" tests).

Het lijkt me dat KPN eens heel goed hun systemen zouden moeten gaan controleren en op orde gaan brengen.
Badge
Hallo, ik heb ook maar even hier een account aangemaakt.
Doorgaans ben ik actief bij het Telfort forum. Maar omdat de hier beschreven problemen zich zodanig overlappen met die bij Telfort, kan er gezamenlijk vanuit meerdere gebruikers dan wellicht meer druk worden gelegd naar KPN, zodat de problemen sneller worden opgelost.

Spreken jullie hier nog "slechts" over twee of drie KPN hosts met packet loss.
Als ik mijn eigen tests (vanuit Telfort glasvezel account) op een rijtje zet, kom ik al aan 4 hosts met problemen. De volgende daaraan gekoppelde IP-adressen van KPN geven daarbij het probleem van packet loss:

- 80.249.208.144 --- nl-asd2-pice-ir01.kpn.net
- 139.156.112.103 ---- static.kpn.net
- 139.156.112.105 ---- static.kpn.net
- 193.239.117.67 ----- kpn-as1136.kpn-rt-dc2.nl-ix.net

(En dat nog afgezien van de hosts die nu nog buiten beeld blijven met deze "beperkte" tests).

Het lijkt me dat KPN eens heel goed hun systemen zouden moeten gaan controleren en op orde gaan brengen.

Hi Babylonia,

Goed om je erbij te hebben. Ik heb je stuk op de Telfort forum gelezen, bedankt voor alle toevoegingen en testen,

Bij mij begint packet loss bij een KPN hop naar buiten toe. Er zit een groot ervarings verschil per route, het lijkt inderdaad bij een aantal servers fout te gaan.

Over de static.kpn.net heb ik iets gelezen in een topic 4 maanden geleden:

conclusie : result van kpn.static.net is geen goed meetpunt of je verbinding klopt. Althans in mijn geval ( glasvezel). Ik had errors of bizar trage results op deze hop en een prima verbinding... maar ook omgekeerd. Probleem is dat de hop KPN.STATIC.NET zich niet (goed) laat uitlezen door de wijze waarop KPN haar netwerk opbouwt en hoe plotters deze hop uitlezen.

Bron: https://forum.kpn.com/internet-9/periodieke-vertraging-static-kpn-net-431233

Uiteraard, kan ik hier de waarheid niet van bevestigen. De topic is in ieder geval wel interessant, het heeft een aantal overeenkomsten met ons probleem.
Badge
Ik weet trouwens niet of de storing van 4 maanden geleden verholpen is. Wellicht dat KPN hier meer over kan terughalen. Met een beetje mazzel heeft de ticketafsluiting een oplossing.

Tevens wil ik mijn vermoeden terugnemen. Het hoeft niet zozeer UDP gerelateerd te zijn, het valt alleen maar meer op omdat het een onbetrouwbare protocol is. TCP applicaties kunnen makkelijker 10% packet loss opvangen door simpelweg de packetjes opnieuw te versturen.

Ik denk dat dit ook de reden is dat andere internet gebruikers het probleem niet zullen ervaren. Slechts gamers/VOIP gebruikers.
Neemt niet weg dat het gewoon correct moet werken. Ondanks glasvezel (100/100 Mbps) heb ik de indruk dat websites vaak niet "snappy" genoeg binnenkomen.

Verder aangaande je eerdere verwijzing:

conclusie : result van kpn.static.net is geen goed meetpunt of je verbinding klopt.
--- knip ---
Probleem is dat de hop KPN.STATIC.NET zich niet (goed) laat uitlezen door de wijze waarop KPN haar netwerk opbouwt en hoe plotters deze hop uitlezen.

Bron: https://forum.kpn.com/internet-9/periodieke-vertraging-static-kpn-net-431233

Uiteraard, kan ik hier de waarheid hiervan niet van bevestigen. De topic is in ieder geval wel interessant, het heeft een aantal overeenkomsten met ons probleem.

"Leuk" in die draad omschreven dat systemen van KPN niet goed uit te lezen zouden zijn.
Maar als ik met testen daarbij domeinen probeer tot aan Brazilië, Australië en Nieuw Zeeland, met nog al wat hops, en alleen KPN toont daarin problemen, heb ik toch mijn sterke twijfels over de juistheid van die informatie.

Het lijkt me niet dat KPN zodanig "innovatief, vooruitstrevend of apart is" tegenover de rest van de wereld, dat zij nu juist een zodanig afwijkende netwerk opbouw zouden gebruiken, dat het om die reden slecht uitgelezen wordt.
Vooralsnog houd ik het gewoon op niet betrouwbaar werkende systemen.
Helaas ben ik al weken bezig om te proberen dit probleem ergens bij KPN aan te melden.
De medewerkers van KPN (0800-0402, 0800-0403 of 0800-0410) willen en/of kunnen mij niet verder helpen of aangeven waar ik wel moet zijn.
Ook de mensen van Abuseteam (waar ik ook naar toe verwezen ben) kunnen mij niet helpen.

De internetverbinding waar ik vandaan kom is in orde alleen als ik van die verbinding naar een
andere site ga dan heb ik last van Packet Loss en alle andere sites heb ik geen problemen.
En dat zit ergens halverwege in het KPN netwerk op een apparaat van KPN bij
NL-IX.net

Als ik een trace doe van 84.85.24.159 naar 184.47.0.75 dan heb ik op de
host 193.239.117.67 (kpn-as1136.kpn-rt-dc2.nl-ix.net) heel veel packets die verdwijnen.

De host waar ik naar toe wil is een SMTP en VPN host en daar draait geen HTTP op.

Admin: topic samengevoegd met bestaande topic over hetzelfde onderwerp
Join the club, André.
https://forum.kpn.com/internet-9/packetloss-niet-te-doen-434403#comments
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Justin, Babylonia en Andre! Goed dat jullie het hier melden. Er lijken in ieder geval twee servers problemen te hebben. nl-asd2-pice-ir01.kpn.net wordt al onderzocht, ik heb gevraagd of kpn-as1136.kpn-rt-dc2.nl-ix.net ook in onderzoek is. Zodra er meer bekend is laten we het weten.

@Babylonia: Complimenten voor je uitgebreide posts op het Telfortforum! Goed om je ook hier te zien 🙂

Reageer