Beantwoord

Pair bonding, bezoek monteur noodzakelijk?

  • 2 May 2020
  • 24 reacties
  • 1287 keer bekeken

Reputatie 1

Bericht heeft betrekking op de nieuw aangekochte woning van mijn zoon. Er is pairbonding mogelijk, de huidige snelheid bij binnenkomst is slechts 12 Mbit maar ivm corona is onduidelijk wanneer een hogere snelheid is op te leveren, er zijn geen monteurs in te plannen.

In dit forum lees ik dat een monteur nodig is maar ook dat de daadwerkelijke wijziging (voor zover nodig) in de centrale moet plaatsvinden, namelijk signaal op de twee onbenutte aders zetten…..

Vervolgens komt een monteur een Y-kabel monteren….. die is ook los in jullie webshop te bestellen voor € 4,50 ex en ik denk dat ik wel kans zie die kabel zelf aan te sluiten… dit bedoel ik een beetje sarcastisch want de situatie is zo eenvoudig als hieronder getoond…..

 

Zolang er sprake is van corona moeten we nu om de zoveel weken met de klantenservice bellen om te vragen of er een monteur is in te plannen…. dat moet toch gemakkelijker kunnen? Het kan immers nog behoorlijk lang duren want ik neem aan dat jullie inmiddels al een forse achterstand hebben opgelopen.

 

Het betreft ***

Is er af te spreken dat ik dat kabeltje bestel of dat jullie dat opsturen en dat iemand in de centrale zorgt voor signaal op de onbenutte adertjes? De geleverde 12 Mbit is natuurlijk weel heel sneu…..

 

Mvrgr,

John

Admin: adresgegevens verborgen i.v.m. privacy

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 May 2020, 14:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Hallo @Johnvanderlely , die Y-kabel is niet los te koop bij KPN, ik kan hem tenminste niet vinden in de webshop.

Een monteur is nodig voor pairbonding, zowel een aanpassing in jouw huis als in de centrale/wijkkast, dan moet je wel eerst een snelheidsverhoging aanvragen via MijnKPN.

Aangezien monteurs alléén op pad gaan voor onderhoud, defecten en nieuwe aansluitingen worden gevraagde snelheidsverhogingen of omzetting van xDSL naar Glas pas op een later tijdstip uitgevoerd.

Dis je bent echt niet binnen een week aan de beurt, kan nog wel maanden duren, afhankelijk van het verloop van de crisis.

Reputatie 7
Badge +22

Beste @Johnvanderlely 

Je mag zelf niet aan de aansluiting sleutelen, dit is eigendom van KPN, ook al zit de aansluiting in jou huis. Om Pair Bonding te krijgen moet er ook iets in de wijkkast het 1 en ander veranderd worden. Want het is niet standaard dat je 2 lijnen hebt. Want je hebt 1 lijn, en dan gaat een KPN monteur de tweede lijn activeren, (2e telefoonlijn) als dat is gebeurd dan gaat de monteur het 1 en ander bij jou thuis veranderen. Daarna is de lijn gereed om Pair Bonding te gebruiken.

Reputatie 1

Hallo @Johnvanderlely , die Y-kabel is niet los te koop bij KPN, ik kan hem tenminste niet vinden in de webshop.

Een monteur is nodig voor pairbonding, dan moet je wel eerst een snelheidsverhoging aanvragen via MijnKPN.

Aangezien monteurs alléén op pad gaan voor onderhoud, defecten en nieuwe aansluitingen worden gevraagde snelheidsverhogingen of omzetting van xDSL naar Glas pas op een later tijdstip uitgevoerd.

Dis je bent echt niet binnen een week aan de beurt, kan nog wel maanden duren, afhankelijk van het verloop van de crisis.

Dan zoek je niet goed want hij staat er gewoon in. Verder hoef ik natuurlijk geen snelheidsverhoging aan te vragen als ik bij een 50 Mbit abonnement maar 12 Mbit krijg, gelukkig is dit al toegezegd ook.
Mijn punt is dat er geen monteur binnen hoef te zijn dus dat het naar mijn idee gewoon kan worden uitgevoerd. Niet willen is ook een antwoord, niet kunnen is in dit geval in mijn beleving onzin.
 

 

Reputatie 1

Beste @Johnvanderlely 

Je mag zelf niet aan de aansluiting sleutelen, dit is eigendom van KPN, ook al zit de aansluiting in jou huis. Om Pair Bonding te krijgen moet er ook iets in de wijkkast het 1 en ander veranderd worden. Want het is niet standaard dat je 2 lijnen hebt. Want je hebt 1 lijn, en dan gaat een KPN monteur de tweede lijn activeren, (2e telefoonlijn) als dat is gebeurd dan gaat de monteur het 1 en ander bij jou thuis veranderen. Daarna is de lijn gereed om Pair Bonding te gebruiken.

Er is niets ‘te sleutelen’, met deze isra 2 is alles letterlijk stekkerklaar…. en zelfs als ik de uitleg van de klantenservicemedewerker verkeerd heb begrepen en de wijziging is in de wijkkast en niet in de centrale hoeft hij, als ik zelf het kabeltje er thuis in prik, dus niet binnen te zijn.…

Als het niet gebruikelijk is dat het tweede punt al bedraad is heb je gelijk, maar dat antwoord heb ik niet gekregen of gelezen.

Ik begrijp niet wat ik verkeerd zie...

Reputatie 7
Badge +22

@Johnvanderlely heb je mij bericht gelezen:

Beste @Johnvanderlely 

Je mag zelf niet aan de aansluiting sleutelen, dit is eigendom van KPN, ook al zit de aansluiting in jou huis. Om Pair Bonding te krijgen moet er ook iets in de wijkkast het 1 en ander veranderd worden. Want het is niet standaard dat je 2 lijnen hebt. Want je hebt 1 lijn, en dan gaat een KPN monteur de tweede lijn activeren, (2e telefoonlijn) als dat is gebeurd dan gaat de monteur het 1 en ander bij jou thuis veranderen. Daarna is de lijn gereed om Pair Bonding te gebruiken.

En dit is echt waar, ik werk op het forum lang genoeg om dit te weten. :wink:

Reputatie 7
Badge +22

@Johnvanderlely er moet eerst iets in de wijkkast veranderd worden, maar als je me niet gelooft. Sluit het dan maar lekker aan, maar is er iets kapot? Dan zijn wij niet aansprakelijk van de schade en zullen de kosten van jou zijn die KPN in rekening brengt.

Reputatie 7
Badge +24

 

 

Dat is volgens mij de zakelijke webshop van KPN. Als particulier hoor je hier te wezen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/

Reputatie 1

@Johnvanderlely heb je mij bericht gelezen:

Beste @Johnvanderlely 

 

En dit is echt waar, ik werk op het forum lang genoeg om dit te weten. :wink:

Ik ga nog even eigenwijs door want we hebben allemaal lekker veel tijd momenteel…. bedoel je te zeggen dat het tweede aansluitpunt in het ISRA kastje waarschijnlijk nog niet is aangsloten binnen? Dat is namelijk het enige waarbij ik me kan voorstellen dat er iemand binnen in de woning iets moet doen.…

als het gebruikelijk is om gewoon beide aansluitpuntjes te bedraden ben ik met de Y-kabel toch echt stekkerklaar….. de rest gebeurt dan ‘elders’.

Reputatie 7
Badge +22

Ik ga nog even eigenwijs door want we hebben allemaal lekker veel tijd momenteel…. bedoel je te zeggen dat het tweede aansluitpunt in het ISRA kastje waarschijnlijk nog niet is aangsloten binnen?

Dat is heel goed mogelijk, het was altijd zo dat dit niet standaard aangesloten werd. Zo dat mensen niet zomaar een tweede lijn kon gebruiken. En aangezien dat het eigendom is van KPN bepalen ze wat er aangesloten wordt of niet. Ik heb ook Pair Bonding, maar bij mij moesten ze ook dingen veranderen in de wijkkast en thuis.

Reputatie 7
Badge +22

 

 

Dat is volgens mij de zakelijke webshop van KPN. Als particulier hoor je hier te wezen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/

Dit is de zakelijke, ik keek op de link van @Nick83 en particuliere kunnen die kabel niet bestellen, zou wel een stunt zijn als het @Johnvanderlely lukt op de zakelijke webshop. Dan bestel ik een reserve Y-kabel. :laughing::stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 1

@Johnvanderlely er moet eerst iets in de wijkkast veranderd worden, maar als je me niet gelooft. Sluit het dan maar lekker aan, maar is er iets kapot? Dan zijn wij niet aansprakelijk van de schade en zullen de kosten van jou zijn die KPN in rekening brengt.

Ik zie nu deze tekst, we praten langs elkaar heen geloof ik. Natuurlijk snap ik dat er in de wijkkast iets veranderd moet worden, maar dat is precies waar mijn post over gaat, de wijkkast is gewoon toegankelijk en als ik ‘daarna’ zelf zo’n Y-kabel in prik moet dat toch kunnen?

Tenzij het punt binnen niet bedraad is blabla wat ik hierboven al schreef. Ik vraag gewoon om uitleg en snap best dat alleen een Y-kabel inprikken zonder wijziging in centrale of wijkkast zinloos is. Niet zo gepikeerd hoor……

 

 

Ik zie nu dat we samen twee gesrpekken tegelijk doen….. sorry!!  :joy:

Reputatie 7
Badge +22

@Johnvanderlely als je zo’n Y-kabel erin zal prikken en het is nog niet gereed gemaakt door KPN zal het niet werken. (geen internetdiensten) daarom moet er eerst dingen veranderd worden. Ook al is het niet bij jou thuis. Als alles gereed is kun je gebruik maken van die Y-kabel.

Reputatie 7
Badge +22

IIk zie nu dat we samen twee gesrpekken tegelijk doen….. sorry!!  :joy:

:rofl::joy: lachen toch? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Reputatie 7
Badge +10

In dit geval geef ik de vraagsteller gelijk. Zo te horen is het ISRA punt al gemoderniseerd. In een ISRA zijn in principe altijd beide aderparen afgemonteerd dus bij de klant thuis lijkt me niks meer te doen behalve die Y-kabel inpluggen.

Werkzaamheden in de straatkast worden wel gewoon uitgevoerd dus wellicht kan Webcare de order doordrukken zonder in-home monteur?

Reputatie 1

@Ward_ 

Zou fijn zijn! Ik heb ook zakelijke abonnementen bij KPN dus zo’n kabel bestellen als ‘zakelijke klant’ hoeft ook geen probleem te zijn denk ik...

Hallo @Johnvanderlely , die Y-kabel is niet los te koop bij KPN, ik kan hem tenminste niet vinden in de webshop.

Een monteur is nodig voor pairbonding, dan moet je wel eerst een snelheidsverhoging aanvragen via MijnKPN.

Aangezien monteurs alléén op pad gaan voor onderhoud, defecten en nieuwe aansluitingen worden gevraagde snelheidsverhogingen of omzetting van xDSL naar Glas pas op een later tijdstip uitgevoerd.

Dis je bent echt niet binnen een week aan de beurt, kan nog wel maanden duren, afhankelijk van het verloop van de crisis.

Dan zoek je niet goed want hij staat er gewoon in. Verder hoef ik natuurlijk geen snelheidsverhoging aan te vragen als ik bij een 50 Mbit abonnement maar 12 Mbit krijg, gelukkig is dit al toegezegd ook.
Mijn punt is dat er geen monteur binnen hoef te zijn dus dat het naar mijn idee gewoon kan worden uitgevoerd. Niet willen is ook een antwoord, niet kunnen is in dit geval in mijn beleving onzin.
 

 

Hallo @Johnvanderlely , ik ga als particuliere klant niet bij de zakelijke afdeling kijken, heeft dus niets met ‘goed zoeken’ te maken, in de particuliere webshop vind je die kabel eenvoudigweg niet.

 

Reputatie 1

@JanD

Was gewoon een Google zoekresultaat… ik zocht op Pairbonding Y-kabel denk ik.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Johnvanderlely, welkom op het forum! Ik zie dat je van andere gebruikers als veel informatie hebt gekregen. Ik geef je nog mijn reactie vanuit KPN. 

 

Bij het omzetten naar pairbonding is een monteur vereist. Dit in eerste instantie omdat in de centrale de tweede lijn aangesloten moet worden en gekoppeld met jouw (die van je zoon) aansluiting. Vervolgens komt deze monteur bij je thuis om daar het IS/RA punt aan te passen als dat nodig is, en de Y-kabel te plaatsen.

De webshop die jij vond is inderdaad de zakelijke. Voor zover ik weet kun je als particulier daar wel iets bestellen, maar in de basis hebben we voor particulieren  Apparatuur voor Thuis. Zoals je ziet is een Y-kabel daar niet te bestellen, en dat is bewust. Hoewel het in bepaalde gevallen in huis inderdaad een kwestie is van inpluggen van de Y-kabel, is dat lang niet altijd zo. Daarom kiezen we ervoor om hier altijd een monteur voor te laten komen. Dit is ook niet af te zeggen. Dus ook als je deze kabel zou aanschaffen en plaatsen is het alsnog zo dat er een monteur bij hem thuis komt voor die kabel. Wat dan zou uitdraaien op het controleren van de geplaatste kabel en of het IS/RA in orde is. Het zou dan een snel bezoek zijn, maar alsnog een bezoek. 

En in verband met Corona kiezen we er op dit moment voor om dit soort non-essentiële monteursbezoeken (er is immers internet, ondanks dat het langzamer is) op dit moment niet uit te voeren. Wat je wel kunt doen, of eigenlijk, je zoon aangezien ik aanneem dat hij de contractant is, is al wel vast de omzetting in het systeem laten invoeren. Er wordt dan contact opgenomen op het moment dat de afspraak gemaakt kan worden. Dan hoef je er niet zelf achteraan te bellen.

 

Reputatie 1

Bedank @Erik_ ,

dat klinkt klantvriendelijker dan ons zelf steeds laten bellen, ik ga vragen of ze dit vast in orde kunnen maken!

Reputatie 1

@Erik_ , de afgelopen dag heb ik zonder liegen minstens 5 keer 10 minuten in de wacht gestaan en er is geen doorkomen aan….. kunt u of iemand van de afdeling webcare dit vraagje niet neerleggen bij de afdeling die hier iets mee kan?  Het betreft XXXXXX huisnummer X. het zou fijn zijn als er iets mee gebeurt want de snelheid is echt te traag om fijn te kunnen werken, 11,8 Mbit/s

 

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken…. hij kreeg een brief in de brievenbus dat de infrastuctuur in de straat verbeterd was en dat nu zelfs een snelheid van 105 Mbit mogelijk zou zijn, het klopt dan natuurlijk van geen kant dat er 11,8 wordt geleverd bij een 50 Mbit abonnement…..

Ik zou het enorm waarderen als KPN de omzetting in de centrale vast uitvoert en het opdrachtje aanmaakt voor het inplannen van een monteur want er is echt geen doorkomen aan…

 

Admin: gegevens verborgen i.v.m. privacy

Hallo @Johnvanderlely ,

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken…. hij kreeg een brief in de brievenbus dat de infrastructuur in de straat verbeterd was en dat nu zelfs een snelheid van 105 Mbit mogelijk zou zijn, het klopt dan natuurlijk van geen kant dat er 11,8 wordt geleverd bij een 50 Mbit abonnement…..

Dat het technisch kan is mooi, maar daar moet je dan wel je abo voor aanpassen om het gerealiseerd te krijgen.

Eerst was er een verbinding van de centrale naar de ouderwetse straatkast die weer een lijntje had naar je huis.

Nu is de straatkast omgebouwd naar een soort minicentrale. Er loopt nu vanaf de grote centrale een glasvezelkabel naar de nieuwe straatkast, waar de ouder straatkast nog bij ingebouwd zit.

Mijn straatkast is eind vorig jaar op dezelfde manier omgebouwd en kon ook een hogere snelheid krijgen van 12Mbit/s naar 100Mbit/s. Dit aangevraagd in MijnTelfort (ben TFT-klant) en had een paar weken later de beloofde snelheid.

Vorige week de snelheid weer terug laten zetten naar standaard 50/5Mbit/s en nu heb ik netto 60/30Mbits, voordeel nieuwe kast dus, en ben niet meer teruggevallen op de 12Mbit/s.

Reputatie 1

@JanD Bedankt voor de reactie, die laatste alinea over de brief maakt het alleen maar onnodig ingewikkelder.

Punt is dat er pair-bonding is toegezegd om een snelheid te halen die meer bij het abonnement van 50 Mbit komt… het grootste deel van de werkzaamheden is dan in de wijkkast of in de centrale en dat kan gewoon al uitgevoerd worden.…

Het werk ‘binnen’ is afhankelijk van de Corona ontwikkelingen maar dat is nauwelijks werk, Isra punt nakijken en Y-kabel monteren…

Het lijkt me sneller als de voorbereidingen al getroffen worden, binnen dit abonnement is dan een betere snelheid te halen....

Reputatie 7
Badge +30

Hoi John, welkom terug!

Zoals Jan ook al aangeeft, op dit moment klopt het nog dat snelheid lager is dan de abonnementssnelheid. Immers, op het moment van bestellen, en leveren, was dat de enige mogelijkheid. Nu is de infrastructuur verbeterd, vandaar ook de brief, en is er meer mogelijk. In een normale situatie wordt de omzetting dan ook pro-actief uitgevoerd door ons zodat de abonnementssnelheid ook gehaald gaat worden.  Alleen, in de huidige tijd zitten daar wat haken en ogen aan. Onze monteurs zijn langzamerhand weer bezig om dit soort wijzigingen weer uit te voeren. Alleen pairbonding valt daar nog niet onder. 

Maar. Er valt me iets op in wat je schrijft. Je geeft aan dat volgens de brief nu 105 Mbit kan. Dan gaat het daar ook niet meer over pairbonding. Want pairbonding verdubbelt hooguit de beschikbare snelheid. Dus hier is iets anders aangepast. Met het adres dat je gaf (heb ik wel even verborgen i.v.m. privacy) heb ik gekeken en ik zie dat er nu vectoring mogelijk is. En dat is positief, want dat is een wijziging die alleen in de centrale gedaan hoeft te worden. Wat betekent dat die nu wel kan.

Ik ga je hierbij helpen om dit ingevoerd te krijgen. Heb ik wel meer informatie nodig, je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop, dan ga ik aan de slag. 

Reputatie 7
Badge +30

John heeft via privébericht de benodigde info doorgegeven en de omzetting naar vectoring is inmiddels ingevoerd. Het is nog even wachten tot we bevestiging hebben van de datum dat ze dit gaan uitvoeren. Maar dan zal er op korte termijn een stuk mer snelheid zijn :)