Beantwoord

Pair bonding niet beschikbaar, wel realiseerbaar middels workaround?

• 9 mei 2018
  • 27 reacties
  • 1126 keer bekeken

Ik lees op verschillende threads mogelijkheden om pair bonding te realiseren op locaties waar dit nog niet beschikbaar is:
https://forum.kpn.com/internet-9/pair-bonding-aanvragen-433168
https://forum.kpn.com/internet-9/pair-bonding-wel-niet-426579

Korte achtergrond; ik woon redelijk buitenaf, wil graag thuiswerken, maar haal in werkelijkheid via NLEx (over KPN-netwerk) een maximale downloadsnelheid van 17 Mbps, in tegenstelling tot de 31 Mbps die gecommuniceerd wordt. Eind maart is er een KPN-monteur ter plaatse geweest die dit heeft bevestigd met als reden; 1,4 km afstand van aansluiting tot centrale. Daarom zou ik graag in aanmerking komen voor pair bonding bij KPN, maar er komt maar 1 paar aders mijn woning binnen (NLEx ondersteunt geen pair bonding, dus daar ben ik al weg).

In bovengenoemde threads lees ik dat als ik een extra telefoonlijn aanvraag, KPN verplicht is om de stoep/straat open te breken voor een extra lijn en ik dan een extra paar adres heb voor pair bonding. Mijn vraag aan de experts (@Henk2304 & @RobinFlikkema?); Kan ik in mijn situatie een extra lijn aanvragen, een nieuw KPN-abonnement aanvragen met pair bonding op aanvragen en de extra lijn weer opzeggen? Of zijn er dan nog afhankelijkheden die roet in het eten kunnen gooien?

De kosten voor de extra lijn van 1 jaar ( 12 x €12,50 + €35 aansluitkosten) neem ik bij goede slagingskans graag voor mij rekening. Maar via KPN-medewerkers kom ik er niet uit, waarschijnlijk krijgen zij de opdracht om de aanvragen voor extra lijnen voor deze workaround te voorkomen omdat de kosten niet uit kunnen. Begrijpelijk, maar dan gaat winst boven service. En ik wil service 🙂 Dus hulp van expertise buitenaf wordt enorm gewaardeerd! Bij vragen, stuur gerust een DM. Adres publiceer ik liever niet openbaar.

Omdat de snelheid in het systeem 31 Mbps duidt, kom ik overigens ook niet in aanmerking voor de 4G-oplossing voor buitengebieden. Die route heb ik ook geprobeerd.
icon

Beste antwoord door Paul_ 11 mei 2018, 13:16

Hi @jnwllm, welkom! Al veel informatie gekregen zie ik, top. 🙂

Die constructie van een analoge lijn aanvragen ken ik persoonlijk alleen uit de theorie. In de praktijk heb ik 'm nog nooit meegemaakt in ieder geval. Het is sowieso geen 'officiële' manier van pairbonding krijgen dus ik weet eerlijk gezegd niet of dit (nog) werkt.

Als jij niet in de buurt komt van de snelheid haalt die we aangeven op kpn.com (tijdens het bestellen) dan gaan we natuurlijk onze best doen om dat op te lossen. De vraag is dan natuurlijk 'hoe ver' we gaan om het op te lossen en dat ligt echt aan de situatie en wat er dus nodig zou zijn om het op te lossen. Ik kan je bijvoorbeeld niet beloven dat we dan wel ineens pairbonding gaan aansluiten. Stel we kunnen niet de snelheid leveren die we hebben aangegeven dan sturen we een monteur aan voor analyse en daar zal dan een vervolgactie op komen. Garanties zijn echt lastig in deze situatie. In het slechtste geval passen we de snelheid aan die op Fourstack staat maar daar heb jij natuurlijk vrij weinig aan.

Ik ben wel benieuwd naar jouw situatie. Ik kan lang niet alles zien aangezien je (nog?) geen klant bent maar ik neem graag een kijkje voor je. Reageer je op m'n privébericht?

Wat zegt XS4ALL over jouw te behalen snelheid?
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Nee, volgensmij werkt die constructie niet meer.

NLEx (of in het algemeen: je provider) hoort duidelijk te zijn over welke snelheid je hoort te ontvangen en er zijn regels over hoevaak je welke snelheid dan hoort te kunnen meten. (zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-68591.html )
Nee, volgensmij werkt die constructie niet meer.
'die constructie' betekent extra lijn aanvragen voor extra paar aders? Dat zou jammer zijn en dan zou het feest ophouden.

NLEx (of in het algemeen: je provider) hoort duidelijk te zijn over welke snelheid je hoort te ontvangen en er zijn regels over hoevaak je welke snelheid dan hoort te kunnen meten. (zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-68591.html )
Volgens mij neemt NLEx dit over van KPN, want ze beloven beiden dezelfde 31 Mbps die ze beiden niet halen; bedraad én draadloos.
Reputatie 7
Badge +30
Ja volgensmij werkt dat sind een poosje niet meer zo

Verder, het is erg aannemelijk dat NLEx dit overneemt van KPN maar op dit moment is het NLEx die het niet waar maakt.

Kan je anders de DSL status een plaatsen?
Reputatie 5
Badge +6
Wat geeft https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ aan als maximale snelheid op jouw adres dan?
Volgens mij kan je op 1,4km toch echt wel hoger dan 17Mbit krijgen, 25-30Mbit moet haalbaar zijn.

Als je maar 17 haalt is of de afstand langer of is er ergens anders iets niet goed.
Post de waardes uit je modem eens.
Reputatie 7
Badge +30
Dat grafiekje is een beetje mwa, maar op 1,4km moet zeker meer mogelijk zijn.
Reputatie 7
Ik heb begrepen dat VOIP tegenwoordig (door de overheid?) wordt geaccepteerd als volwaardige opvolger van analoge telefonie. Een ExperiaBox biedt de mogelijkheid twee telefoonaansluitingen te realiseren dus daarmee is ook het argument van een extra lijn niet meer steekhoudend.
Ik weet niet precies wat het formele standpunt is van (zorg)leveranciers van alarmsystemen (voor ouderen b.v.); de laatste keer dat ik daarmee te maken had werd het welliswaar niet aangemoedig om dat over VOIP te laten lopen (valt uit bij stroomstoring terwijl een analoge lijn dan vaak nog wel werkt) maar wel geaccepteerd. Ik weet ook niet wat KPN doet in geval een VOIP-lijn door zo'n leverancier écht niet geaccepteerd wordt of technisch onmogelijk blijkt.
Verder, het is erg aannemelijk dat NLEx dit overneemt van KPN maar op dit moment is het NLEx die het niet waar maakt.

Ik heb NLEx al opgezegd, loopt nog paar dagen. Kon ik nu kosteloos doen, omdat zij de beloofde snelheid niet behalen. Dus ben nu op zoek naar het beste alternatief en dacht aan 4G voor Thuis van T-Mobile. Maar heb dat nu werkend en blijkt ook niet je van het. Dus neig toch naar meest haalbare via koperlijn.

Kan je anders de DSL status een plaatsen?

Link Status Up
Showtime 0 h 0 min 35 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 2624/16666 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 2680/17399 kbps
Noise Margin(Up/Down) 7.4/5.4 dB
Line Attenuation(Up/Down) 9.3/25.1 dB
Output Power(Up/Down) 12.6/11.4 dBm
Data Path(Up/Down) Fast/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 1/2
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 74/77 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 0/0
Wat geeft https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ aan als maximale snelheid op jouw adres dan?
Koper/DSL: 31 Mbit/s
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Ik zou zelf zeggen dat de Attenuation van 25dB niet overeenkomt met 1,5km maar eerder met iets richting de 2KM.
Daarnaast, ik weet niet hoelang je abonnement doorloopt maar kan je als de Experiabox iets langer aan is dan 30 seconden weer een DSL status posten?

Staat er op de door @Dennis-L genoemde website MDF, SDF of beide bij distributiepunt?
Als daar SDF staat kan het zomaar een VVDSL aansluiting zijn waar nog een 50/5 profiel actief is.
Daarnaast, ik weet niet hoelang je abonnement doorloopt maar kan je als de Experiabox iets langer aan is dan 30 seconden weer een DSL status posten?
Die had ik uitgezet om de 4G verbinding te testen, maar abo loopt nog paar dagen. Dus zal er later nog één posten.

Staat er op de door @Dennis-L genoemde website MDF, SDF of beide bij distributiepunt?
Als daar SDF staat kan het zomaar een VVDSL aansluiting zijn waar nog een 50/5 profiel actief is.

Hier staat inderdaad alleen SDF...maar geen idee wat 50/5 profiel betekent.
Reputatie 7
Badge +30
Ik twijfel een beetje of dit een probleem is met en upgrade van de straatkast.

Als die 1.4km klopt is er namelijk echt iets mis met die lijn.
Ik twijfel een beetje of dit een probleem is met en upgrade van de straatkast.
Als die 1.4km klopt is er namelijk echt iets mis met die lijn.

Ik heb inderdaad gehoord dat de kast een maand of 2/3 terug is geupgrade, wat zou er voor probleem kunnen zijn en kan KPN daar iets aan doen?

De 1,4 km heb ik van de KPN-monteur die hier eerder was, geen idee waar hij die afstand vandaan haalt. Maar hij wist dit gelijk al te vertellen, want was eerder al 2 deuren verderop geweest en had hetzelfde effect geconstateerd.

(btw superbedankt voor jullie behulpzaamheid, wordt erg gewaardeerd. Begin een beetje hoop- en radeloos te worden, dus wie weet dat ik via deze route nog iets kan bewerkstelligen. Hoop namelijk niet dat we op ons nieuwe droomplekje nooit thuis zullen kunnen werken ivm veel lagere internetsnelheid dan beloofd)
Reputatie 5
Badge +6
Het is waarschijnlijk inderdaad ongeveer 1,4KM
De wijkcentrale waar jullie straatkast op aangesloten is staat op bijna 5KM afstand,.
LengthLastDistributor="1420" NetNumber="030" LengthMdf="4939" />
Dit zou betekenen dat er meer uit de lijn te halen moet zijn dan 17Mbit.

Op mijn werk bijvoorbeeld zitten we 2,1KM van de centrale af en daar halen wij ook 25-30Mbit
LengthLastDistributor="2171" NetNumber="0592" LengthMdf="2171" />

Gegevens lijken drie uur verder niet veel te verschillen. Wat kan ik doen voor sneller internet (behalve verhuizen 😜 ), tips?

Link Status Up
Showtime 3 h 1 min 31 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 2624/16666 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 2680/17644 kbps
Noise Margin(Up/Down) 7.4/5.7 dB
Line Attenuation(Up/Down) 9.3/25.1 dB
Output Power(Up/Down) 12.6/11.4 dBm
Data Path(Up/Down) Fast/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 1/2
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 74/77 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 0/38
@Dennis-L en @RobinFlikkema, hebben jullie nog suggesties of tips hoe met deze situatie mee om te gaan?
Reputatie 5
Badge +6
De lengte van de lijn 1,4KM is absoluut niet de reden waarom je maar 17Mbit haalt.
Dit had NLE gewoon op moeten lossen voor jou.
Maar je hebt daar al opgezegd, dus die gaan niets meer doen nu.
Je nieuwe (xDSL) provider zal het op moeten gaan lossen dan, als je weer voor een XDSL provider kiest natuurlijk.

Op mijn werk hebben we een Line attenuation van 29 en halen gewoon 30Mbit.
De lengte van de lijn 1,4KM is absoluut niet de reden waarom je maar 17Mbit haalt.
Dit had NLE gewoon op moeten lossen voor jou.
Maar je hebt daar al opgezegd, dus die gaan niets meer doen nu.
Je nieuwe (xDSL) provider zal het op moeten gaan lossen dan, als je weer voor een XDSL provider kiest natuurlijk.

Op mijn werk hebben we een Line attenuation van 29 en halen gewoon 30Mbit.

Dank voor je reactie. Ik ga KPN vragen wat er gebeurt als ik internet bestel en de snelheid tegenvalt, of zij dit dan gaan oplossen.
Reputatie 7
Badge +24
Hi @jnwllm, welkom! Al veel informatie gekregen zie ik, top. 🙂

Die constructie van een analoge lijn aanvragen ken ik persoonlijk alleen uit de theorie. In de praktijk heb ik 'm nog nooit meegemaakt in ieder geval. Het is sowieso geen 'officiële' manier van pairbonding krijgen dus ik weet eerlijk gezegd niet of dit (nog) werkt.

Als jij niet in de buurt komt van de snelheid haalt die we aangeven op kpn.com (tijdens het bestellen) dan gaan we natuurlijk onze best doen om dat op te lossen. De vraag is dan natuurlijk 'hoe ver' we gaan om het op te lossen en dat ligt echt aan de situatie en wat er dus nodig zou zijn om het op te lossen. Ik kan je bijvoorbeeld niet beloven dat we dan wel ineens pairbonding gaan aansluiten. Stel we kunnen niet de snelheid leveren die we hebben aangegeven dan sturen we een monteur aan voor analyse en daar zal dan een vervolgactie op komen. Garanties zijn echt lastig in deze situatie. In het slechtste geval passen we de snelheid aan die op Fourstack staat maar daar heb jij natuurlijk vrij weinig aan.

Ik ben wel benieuwd naar jouw situatie. Ik kan lang niet alles zien aangezien je (nog?) geen klant bent maar ik neem graag een kijkje voor je. Reageer je op m'n privébericht?

Reageer je op m'n privébericht?

✅

XS4all zegt: "Het kan! Sterk en stabiel internet in uw huidige woning.
De maximaal haalbare snelheid is: tot 60 Mbit/s download, tot 6 Mbit/s upload"

Maar heb wel van andere buitengebied-bewoners gehoord dat zij ook niet al te best presteren. Dus deze belofte geloof ik niet direct.
Reputatie 7
Badge +24
XS4all zegt: "Het kan! Sterk en stabiel internet in uw huidige woning.
De maximaal haalbare snelheid is: tot 60 Mbit/s download, tot 6 Mbit/s upload"

Maar heb wel van andere buitengebied-bewoners gehoord dat zij ook niet al te best presteren. Dus deze belofte geloof ik niet direct.

Ik zie inderdaad 1 aderpaar en een NL2 aderpaar wat inhoudt dat er werkzaamheden/laswerk nodig zijn om pairbonding te leveren. KPN doet dat niet maar XS4ALL soms wel. Daarom staat op hun site het dubbele. Zoals ik het nu inschat is de makkelijkste weg om het voor de zekerheid ook even bij XS4ALL na te vragen en dat bevestigd te krijgen. Als je die 60 niet haalt dan haal je waarschijnlijk dus wel minstens het dubbele van wat nu haalt. En misschien dat je dan ook wel dichter bij die 60 kan komen aangezien ze de stoep dan toch al openhalen en de oorzaak vinden... Maar dat is pure speculatie natuurlijk.

(Er even vanuit gaande dat je XS4ALL wel als provider zou willen. Na een jaar kan je ook alsnog naar KPN over met pairbonding)
Reputatie 2
Badge
In je modemstatistieken zie ik dat je op profiel 17a zit, maar gezien je afstand en huidige snelheid zou profiel 8b beter moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +30
In je modemstatistieken zie ik dat je op profiel 17a zit, maar gezien je afstand en huidige snelheid zou profiel 8b beter moeten zijn.Ja of juist niet, aangezien dit een SDF aansluiting op redelijk korte afstand hoort te zijn. Daar zou ik 17a bij verwachten met een hogere snelheid.
Reputatie 2
Badge
In je modemstatistieken zie ik dat je op profiel 17a zit, maar gezien je afstand en huidige snelheid zou profiel 8b beter moeten zijn.Ja of juist niet, aangezien dit een SDF aansluiting op redelijk korte afstand hoort te zijn. Daar zou ik 17a bij verwachten met een hogere snelheid.

Oh, ik dacht dat 17a vanaf ongeveer een kilometer geen snelheidsvoordeel meer heeft t.o.v. 8b? Dat is in ieder geval mijn ervaring op 1.2km (MDF weliswaar), waarbij 1 van m'n lijnen soms intraint op 17a wat een attainable downstream oplevert van 20Mbit ipv 27Mbit op 8b.

Bedenk me net dat dit natuurlijk een vectored verbinding is en dus wel wat sneller moet zijn, nevermind 🙂
Reputatie 7
Als KPN bij ons werkzaamheden aan het netwerk heeft uitgevoerd staat mijn V10 vaak ook op 17a, met ongeveer 6 Mb/s extra snelheid (van 50 naar 56 Mb/s). Als er een "gewone" modemreset plaats vindt (na b.v. een firmwareaanpassing of als ik het zelf doe) verandert het profiel weer naar 8b met dus 50 Mb/s (Fourstack: 65 Mb/s, MDF, 900 m).
Reputatie 7
Badge +30
Ja klopt, maar bij SDF is dat iets anders

Reageer